Terug

2017_CBS_05171 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure - Zaak van de wegen - 2017489 - District Borgerhout - Moorkensplein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05171 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure - Zaak van de wegen - 2017489 - District Borgerhout - Moorkensplein - Goedkeuring 2017_CBS_05171 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Bijzondere procedure - Zaak van de wegen - 2017489 - District Borgerhout - Moorkensplein - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Omschrijvng van de aanvraag
 
Inhoud van de aanvraag
  • heraanleg van het Moorkensplein;
  • Mellaertstraat wordt doodlopend;
  • Maréestraat wordt ingericht als woonerf;
  • Eliartsstraat-Sergeyselsstraat blijft behouden voor doorgaand verkeer in beide richtingen;
  • verharding van het plein wordt voorzien in grès natuursteen van gevel tot gevel;
  • wegen worden aangelegd in beton;
  • plaatsen van meubilair;
  • aanplanten van bomen;
  • voorzien van een fietsenstalling;
  • aanleg van een fontein;
  • creëren van autostalplaatsen.

Bestaande toestand

  • plein aangelegd in betonsteen;
  • parkeergelegenheid aan de Mareestraat. 

Adviezen 

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing van de voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. De zone waar de werken worden gepland, situeert zich binnen de afbakeningslijn van het grootstedelijk gebied Antwerpen, waarbij voorschriften worden omschreven in artikel 0 van de stedenbouwkundige voorschriften.
Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings-en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of bijzonder plannen van aanleg worden vervangen.
Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het voornoemde gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en gewestplan.

Algemene bouwverordening

Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Omzendbrief

De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen en voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omgevingstoets

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de heraanleg van een plein met omliggende wegenis betreft.

Om een grotere verblijfskwaliteit te bekomen wordt de verkeerscirculatie gewijzigd. Mellaertsstraat wordt doodlopend. Maréestraat wordt ingericht als woonerf. De as Eliaertsstraat-Sergeyselsstraat blijft wel behouden voor doorgaand verkeer in beide richtingen.

Visueel-vormelijke elementen:

Met de geplande heraanleg van het Moorkensplein verbetert de beeldkwaliteit van het plein in belangrijke mate. Er wordt meer ruimte gecreëerd voor groen en verblijfsruimte (open ruimte voor evenementen, meubilair, bomen, fontein,…). Het districsthuis, en de verkeersfunctie van het plein rondom het gebouw, zal minder dominant aanwezig zijn.

De bestaande Lindeboom aan de Oostzijde van het districtshuis wordt ingepast in de nieuwe aanleg. De nieuwe bomen worden uit verband geplaatst, voornamelijk aan de oostzijde van het plein.

Cultuurhistorische aspecten:

De heraanleg houdt rekening met de erfgoedwaarde van het districtshuis. Het gebouw wordt ingebed in een omgevingsaanleg die rekening houdt met de dominantie van het beschermd monument.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt de gemeenteraad kennis van het volledig aanvraagdossier, de motiveringsnota en alle bijhorende plannen, in het bijzonder:

  • 01_grondplan_bestaande_toestand
  • 02_grondplan_nieuwe_toestand
  • 03_grondplan_nieuwe_toestand_riolering
  • 04_grondplan_nieuwe_toestand_brandweer
  • 05_terreinprofiel_nieuwe_toestand
  • 06_snede_nieuwe_toestand

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op:
- artikel 3, § 3, 7°: werken en handelingen en wijzigingen aan of palend aan een beschermd monument of op een ontwerp van lijst voorkomend monument.

De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 2 mei 2017 tot 1 juni 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 6 juni 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.

Er werden 20 bezwaarschriften ingediend die handelen over volgende bezwaren:

  1. De VCRO schrijft voor dat de Mobiliteitsimpact van het project moet worden onderzocht. Dit is onvoldoende gebeurd. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de auto's in de spits op de as Sergeysselsstraat-Moorkensplein-Eliaertsstraat bestaat uit doorgaand autoverkeer.
    Het autoverkeer in combinatie met buslijn 30/34 maakt fietsen en stappen op deze as zeer onveilig. Voetgangers en fietsers gaan de as mijden omwille van de drukte en verkeersonveiligheid.
    Momenteel is er nauwelijks doorkomen aan wanneer een bus in de ene richting rijdt en een SUV in de andere richting.
    De knip van de Mellaertstraat gaat de druk van het autoverkeer op de as verder doen toenemen.
    Doorgaand verkeer tussen de Plantin en Moretuslei en Turnhoutsebaan kan met circulatiemaatregelen van het Moorkensplein worden geweerd.
    Bij een aanleg met verkeersluw karakter is verkeersgeleiding onnodig. Verkeer is contraproductief voor de terrasjes die voorzien worden. Bezwaarindiener verwijst naar de Dageraadplaats, dat een gezellig plein is omdat alle straten er doodlopen.
  2. Uit metingen van Curieuzeneuze blijkt dat de as Sergeysselsstraat - Moorkensplein - Eliaertsstraat een echte streetcanyon is. De norm van de WHO van 40 microgram/m³ op jaarbasis NO2-concentratie wordt zwaar overschreden, met waarden tot 55 microgram/m³. Voorliggende plannen zorgen niet voor een verbetering van die zeer slechte luchtkwaliteit.
    Een groot Moorkenspark, zoals aanvankelijk beloofd, zou kunnen zorgen voor een betere luchtkwaliteit.
  3. De Vlaamse groennorm, 30 m² groen/inwoner in grootstedelijk gebied, wordt niet gehaald. De huidige plannen dragen niet bij tot het halen van deze norm, zeker niet door het schrappen van de samentuin.
    Kies bij de herinrichting van het Moorkensplein voor een maximale groene invulling. Met meer mooie, grote en stevige bomen.
    Verbind het buurtgroen via de site van het politiekantoor: park Langstraat - wasserette Mellaertstraat - groen op het Moorkensplein. Het deel van de Maréestraat tussen het plein en het parkje aan de Langstraat kan een groen verbindingsstuk worden. Bezwaarindiener stelt zich de vraag waarom de buurttuin zo snel moest verdwijnen, ook al is er nog steeds niets gebeurd.
    De buurt wordt gevraagd meer geveltuinen en groenslingers te realiseren. Zal de stad daar dan mee in investeren?
    Het plein moet een oase van rust en groen worden.: bomen in plaats van auto's.
  4. Het plein zal ook na herinrichting bijna volledig verhard zijn. Er zijn onvoldoende maatregelen voor ontharding, wateropvang en waterinfiltratie. Doorstaat het ontwerp de watertoets?
  5. Het plan houdt geen rekening met het Vlaams klimaatadaptatieplan en de aanbevelingen van het IWT-SBO-onderzoek 'CcASPAR' naar de ruimtelijke klimaatverandering in Vlaanderen. De groenstructuren zijn onvoldoende uitgewerkt, de plannen voor het plein geven geen extra zuurstof in de stad en klimaatadaptatie werd niet meegenomen. Er worden onvoldoende maatregelen genomen om de temperatuur in de stedelijke omgeving onder controle te houden. De geproduceerde warmte van het auto- en busverkeer kan door de combinatie van smalle straten en dichte bebouwing niet voldoende worden afgevoerd. Er is onvoldoende open en groene en blauwe ruimte voor verkoeling.
  6. Bezwaarindieners zijn het niet eens met de bouw van een ondergronds parkingcomplex voor meer dan 50 plaatsen op de locatie van de samentuin. Dit genereert meer autovereer, door het afsluiten van de Mellaertstraat in twee richtingen, in een doodlopende straat. Dit doet het positief effect van het afsluiten van de straat langs een kant teniet. De buurt heeft nood aan veilige openbare ruimte en wegverkeer.
    Het aantal parkeerplaatsen is buiten proportie. Bezwaarindiener wenst dat het stukje groen teruggegeven wordt aan de buurtbewoners.
  7. Voorliggende plannen houden onvoldoende rekening met de noden en behoeften van toekomstige generaties (zoals art. 1.1.4 van de VCRO voorschrijft) voor wat betreft luchtkwaliteit, vergroening, ontharding, winst van open ruimte, verkeersveiligheid voor zachte weggebruikers, en adaptatie aan het veranderende klimaat. De woon- en leefkwaliteit van de omringende woonbuurt verbetert nauwelijks met de heraanleg van het plein.
  8. Door de heraanleg van de Mellaertstraat kan niet langer geparkeerd worden voor de 2 garagepoorten aan de Mellaertstraat 1 en 1B. Wagens in de Mellaertstraat dienen op dit punt rechtsomkeer te maken, om de straat weer uit te rijden. Het rechtsomkeer maken wanneer men wegrijdt voor de garage, en de route die gevolgd moet worden (smalle Mellaertstraat, Bakkerstaat, Turnhoutsebaan) levert een ernstige vertraging op.
  9. Bezwaarindiener gaat niet akkoord met het feit dat auto's vrij rond het plein mogen rijden. Dit maakt het gevaarlijk voor spelende kinderen. Bezwaarindiener vraagt de omliggende straten autovrij te maken, zeker de straten rondom het plein. Trek het plein maximaal open tot aan de gevels van de huizen.
  10. De politieparking is anderhalve keer zo groot als het parkje zelf. Bovendien zijn privéwagens toegelaten op de parking. Dit is jammer en een gemiste kans, zeker in een buurt waar er amper groen is. Beperk de parking tot het strikt noodzakelijke.
  11. Bezwaarindiener gaat niet akkoord met het volbouwen van een gebied waar amper groen is. Is het niet meer aangewezen slechte woningen op te kopen en daar appartementen te realiseren, dan het laatste overblijvend groen te verwijderen? Verplaats de appartementsblok naar een buurt waar meer groen is.
    Waarom werd het politiegebouw nog verbouwd, terwijl het gebouw eigenlijk zou worden afgebroken en er meer groen werd beloofd?
  12. Bezwaarindiener gaat niet akkoord met de betonverharding van de Sergeyselstraat/Eliaerstraat. Het omliggend wegdek van het plein moet permeabel zijn om de voorziene bomen een kans te geven.
    Als het verkeer wordt afgeremd of liefst helemaal wordt onderbroken, is er geen betonverharding nodig.
  13. Buskussens zijn niet nodig bij een verhoogd plateau. De buskussens ter hoogte van de Sergeyselstraat/Koxplein tonen aan dat deze weinig effectief en technisch problematisch zijn. Er zijn herhaaldelijk herstellingswerken nodig. Een duurzame oplossing betekent: het weren van doorgaand verkeer en lichtere (stillere) bussen die minder schade aan de kasseiweg veroorzaken).
  14. Bezwaarindiener beargumenteerd hergebruik: granieten dorpels, kasseien en behoud bestaande stevige banken,  die perfect passen in de omgeving van het gemeentehuis.
  15. Bezwaarindiener vreest dat het ontwerp niet tegemoetkomt aan de vrees voor hangjongeren (podium, fontein, pleinactiviteiten).
  16. Bezwaarindiener maakt een opmerking over de verlichting (creatief, maar geen vernuftige LED-technologie) en veiligheid (camerabewaking en verlichting aan zebrapaden).

Behandeling bezwaren:

  1. Het is een beleidskeuze de voor het project Moorkensplein het verkeer op de as Sergeyselsstraat - Moorkensplein - Eliaartstraat te behouden zoals de bestaande toestand, en enkel de verbinding tussen Eliaertsstraat en Mellaertstraat op te heffen om daar het plein (en de verkeersvrije ruimte) groter te maken.
    In het ontwerp zijn voldoende inrichtingsmaatregelen opgenomen om een veilige rijweg te maken van de as. De breedte van het profiel wordt afgestemd op de gebruikers (gemengd verkeer auto – fiets; breedte afgestemd om dubbelrichting van het busverkeer):
    • Er worden aan beide zijden van de rijweg bredere voetpaden voorzien.
    • De materialisatie van de riijweg is anders dan die van het plein om de leesbaarheid van de weg te vergroten.
    • De materialisatie van de rijweg is in beton. Dit is verschillend van de omliggende straten (asfaltverharding) om te benadrukken dat er een centrumfunctie wordt genaderd.
    • Op de 2 kruispunten worden er 3 veilige oversteken (met zebrapaden) voor voetgangers voorzien.
    • Er wordt geen oversteek voorzien ten zuiden van het kruispunt Zonstraat- Eliaertsstraat om geen vals gevoel van veiligheid te creëren. Door 3 duidelijke oversteekplaatsen te realiseren, worden de gebruikers naar de oversteekplaatsen geleid.
      Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond
  2. Gezien het project uitgaat uit van het behoud van de verkeerssituatie op de as Sergeysselsstraat -Moorkensplein - Eliaertsstraat en verkeersremmende maatregelen worden doorgevoerd op twee kruispunten, zijn er geen negatieve effecten te verwachten voor de luchtkwaliteit, ten opzichte van de referentiesituatie = bestaande toestand.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  3. Het masterplan voor het Moorkensplein vertrekt van de visie het huidige plein om te vormen tot een multifunctioneel plein (zit- en speelaanleiding, ruimte voor evenementen, …). Er is gezocht naar een evenwicht tussen de verschillende claims op het openbaar domein.
    In fase 2 (verdere uitbreiding van het Moorkensplein; projectgebied buiten deze bouwaanvraag) wordt ingezet op een groenere, informelere karakter van publieke ruimte. In afwachting van deze definitieve inrichting van de uitbreiding van het Moorkensplein heeft de stad nu een tijdelijke plek ingericht om aan de behoefte van de buurt voor meer open en groene ruimte te beantwoorden.
    Op het Moorkensplein (projectgebied bouwaanvraag) worden volgende ingrepen gerealiseerd om meer groen op het plein te krijgen:
    - Momenteel zijn er 6 bomen op het plein. In de nieuw toestand zijn er 15 bomen, waarbij bij de soortkeuze wordt ingezet op de biodiversiteit en seizoensbeleving. Er zullen 15 bomen op het plein staan. 3 van de 6 bestaande bomen worden behouden op het plein (2 ervan verplant, de linde blijft op de huidige plaats).
    - Er worden nieuwe haagstructuren op het plein voorzien.
    - De stad engageert zich om in de heraanleg geveltuinen te realiseren om het groene karakter te versterken. Dit is afhankelijk van de bereidheid van eigenaars. De eigenaars staan in voor het onderhoud. De stad zal voor de heraanleg alle eigenaars nog bevragen. Als de eigenaars akkoord zijn voor een geveltuin, en bereid zijn deze te onderhouden, zal de aanleg van de geveltuin door de stad worden gefinancieerd.
    Buurttuin wasserette: het perceel in de Mellaertsstraat is aangekocht in het kader van het masterplan Moorkensplein en omgeving. Het perceel werd in bruikleen/kosteloze huur gegeven van de buurt voor een periode van 2 jaar. In tussentijd is een project opgezet om 5 wooneenheden en een ondergrondse buurtparking te realiseren. In het kader hiervan worden momenteel voorbereidende werken (saneringswerken) uitgevoerd.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  4. Het plan is opgemaakt volgens de normen voor integraal waterbeheer (in samenwerking met Aquafin/Rio-Link. In de volledige verblijfszone wordt natuurlijke infiltratie voorzien. Deze zone wordt met open voegen aangelegd, zodat het water tot aan de wortels van de bomen kan komen.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  5. Gezien het project uitgaat uit van het behoud van de verkeerssituatie op de as Sergeysselsstraat -Moorkensplein - Eliaertsstraat en verkeersremmende maatregelen worden doorgevoerd op twee kruispunten, zijn er geen negatieve effecten te verwachten voor het klimaat, ten opzichte van de referentiesituatie = bestaande toestand.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  6. Het ontwerp van het plein resulteert in een neutrale parkeerbalans voor de wijk. De 44 bestaande parkeerplaatsen op het plein worden gecompenseerd in de nieuwe aanleg met 10 bovengrondse parkeerplaatsen rond het districtshuis, waarvan 2 plaatsen voor personen met een beperking en 2 plaatsen voor autodelen. De overige 34 parkeerplaatsen worden gerealiseerd in een ondergrondse buurtparking in het bouwproject in de Mellaertsstraat. Dit bouwproject houdt 5 wooneenheden en een ondergrondse buurtparking in. Doordat de buurtparking parkeerplaatsen verhuurt, zal dit geen extra zoekverkeer in de Mellaertsstraat veroorzaken. Het bouwproject in de Mellaertstraat maakt  geen onderdeel uit van voorliggende aanvraag.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  7. In het ontwerp is gezocht naar een evenwicht tussen de verschillende claims op het openbaar domein. Voor de aspecten verkeersveiligheid, groen, woon- en leefkwaliteit worden duidelijke verbeteringen doorgevoerd. Zie weerlegging bezwaar 1 en 3 voor het overzicht van deze verbeteringen. Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  8. De parkeerplaatsen op het openbaar domein behoren niet toe aan de eigenaar/gebruiker van de belende panden, ook niet als deze gelegen zijn voor een poort of inrit naar een parking. Bij de heraanleg kan hier dan ook geen aanspraak op gemaakt worden.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  9. De omrijfactor bij de knip van de Mellaertsstraat voor doorgaand verkeer weegt niet op tegen de vergroting van de verblijfskwaliteit van het plein door de vergroting van de verkeersvrije ruimte.
    Het bezwaarschrift is ontvankelijk, doch ongegrond.
  10. De stad investeert bij de heraanleg van het Moorkensplein in verkeersveiligheid door de as op een leesbare manier in te richten (duidelijk onderscheid plein en weg door profilering en materialisatie; veilige oversteken en verkeersremmende maatregelen door betonnen verkeerskussens).
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  11. De stad Antwerpen besliste om de 6 leegstaande, verworven panden op korte termijn te slopen en de vrijgekomen gronden in te zetten voor de buurt in afwachting van een definitieve bijkomende open ruimte in fase 2 (uitbreiding Moorkensplein). Het betreft de panden Bakkerstraat 58, Langstraat 107-109- 111-113 en Maréestraat 17. Tevens is dit een compensatie voor het verlies aan open ruimte tijdens de werken aan het plein. Voor de realisatie van de tijdelijke open ruimte is het noodzakelijk het binnengebied van het bouwblok (de bestaande parking van de politiediensten en het district) te herorganiseren. In mei 2016 is er een parkeeronderzoek van de parking gevoerd door een extern bureau. Aan de hand van deze resultaten is een inrichtingsschets voor de parking en de oppervlakte van de tijdelijke buurtplek bepaald (2016_CB_4679).
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  12. De verbouwing van het politiegebouw is een keuze van de politie zelf en maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  13. De rijbaankussens zijn bedoeld om de snelheid van het doorgaand verkeer af te remmen. De kussens zijn voorzien in beton, een stevig en robuust materiaal, en worden mee in de betonverharding van de rijweg gestort. Op deze manier zal er minder schade zijn. Er is gekozen voor rijbaankussens omdat verkeersplateaus ingericht voor bussen te weinig impact hebben op autoverkeer. Zij remmen het verkeer niet af.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  14. De bestaande kasseien worden voor de parkeerplaatsen gebruikt. Overige kasseiverhardingen en het straatmeubilair worden omzichtig uitgebroken en opgeslagen in het stadsdepot voor latere herbruik.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.
  15. De aanpak van overlast door hangjongeren is niet van stedenbouwkundige aard.
    Het bezwaar wordt niet weerhouden. 
  16. De opmerkingen met betrekking tot veiligheid zijn is niet van stedenbouwkundige aard. Het ontwerp van de openbare verlichting is conform de principes van het lichtplan van de stad waarbij de intensiteiten voor de verlichting in functie van de leesbaarheid en veiligheid zijn bepaald.
    Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Ruimte Vlaanderen, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:
- een openbaar onderzoek te organiseren;
- de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen. 

Aanvragerstad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen
Ligging van het perceelMoorkensplein, 2140 Borgerhout (Antwerpen)
Kadastrale gegevens: (afd. 24) sectie A 0
De aanvraag omvat: herinrichting Moorkensplein
Datum ontvangst adviesvraag: 27 april 2017
Dossiernummer: 2017489
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: DBA_2017001668

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledige aanvraagdossier, de motiveringsnota en de bijhorende plannen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ingediende bezwaren als ongegrond te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de aanleg, de uitrusting en de herinrichting van het Moorkensplein.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Motiveringsnota.pdf
  • 01_grondplan_bestaande_toestand.pdf
  • 02_grondplan_nieuwe_toestand.pdf
  • 03_grondplan_nieuwe_toestand_riolering.pdf
  • 04_grondplan_nieuwe_toestand_brandweer.pdf
  • 05_terreinprofiel_nieuwe_toestand.pdf
  • 06_snede_nieuwe_toestand.pdf