Voorontwerp algemeen
Het voorontwerp werd op 31 mei 2017 ingediend door het ontwerpteam Radar Architecten.
Tijdens de fase van het voorontwerp werd het schetsontwerp verder functioneel en technisch uitgewerkt op basis van uitvoerig overleg met de opdrachtgever, de gebruikers, het Agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen, het Agentschap Wegen en Verkeer, Ruimte Vlaanderen en de brandweer stad Antwerpen. Daarnaast werden verschillende vooronderzoeken uitgevoerd om meer inzicht te verschaffen in de bouwfysische en structurele situatie van het gebouw en de ontwerpplannen op punt te stellen.
Voorontwerp concept
De ambitie van dit project is om het huidige depot van het museum Middelheim te verbouwen tot een kwalitatieve tentoonstellingsruimte, geschikt voor de presentatie van kwetsbare collectiestukken en tijdelijke bruiklenen in aangepaste klimatologische omstandigheden.
Het depot is opgevat als één grote ruimte met afwisselend hoge en lage delen. In deze ruimte zijn drie vrijstaande volumes voorzien waarin momenteel sanitair, technieken, een keuken en een archief zijn ondergebracht.
De ruimte wordt momenteel volledig benut voor de opslag van kunstwerken. Echter kan het gebouw in zijn huidige vorm en met de huidige technieken de collectie niet afdoende vrijwaren van grote risico’s, zoals aantasting, schimmelgroei, ongedierte.... Met de verbouwing van het depot worden deze problemen aangepakt.
Zo worden de binnenwanden van de expositieruimte voorzien van een binnenisolatie en wordt de vloer opgehoogd met een vloerisolatie en een nieuwe vloerafwerking. De schrijnwerkgehelen worden volledig vervangen door thermisch performanter schrijnwerk en de dakisolatie wordt vernieuwd.
Het huidig aanzicht van het gebouw blijft grotendeels ongewijzigd. Om het publieke karakter van de nieuwe functie te benadrukken werden een aantal elementen gewijzigd of toegevoegd. Zo wordt er een nieuw pad toegevoegd die aantakt op de bestaande padenstructuur van het park. Dit pad geeft uit op twee bestaande gevelopeningen en loopt zo dwars door het gebouw verder. Beide gevelopeningen worden voorzien van volledig opengaande schrijnwerkgehelen zodat er een publieke onderdoorgang ontstaat binnen het volume. Eén gevelopening (langsheen asfaltweg) dient als primaire toegang van het gebouw. Deze toegang wordt verhoogd voor de logistieke werking van het gebouw (binnenbrengen van grote beeldhouwwerken). Door deze ingreep wordt eveneens de nadruk gelegd op de hoofdingang van het museum. Als accent wordt de primaire ingang voorzien van een fijne uitkragende luifel. Langs de boomgaardzijde worden mobiele platforms voorzien op het pad. Deze kunnen ingezet worden als sokkel voor werken wanneer een tijdelijke tentoonstelling aangekondigd wordt.
Bij de verbouwing wordt de grote ruimte onderverdeeld in drie delen:
Raming
De bouwkostenraming voor het voorontwerpvoorstel van 31 mei 2017 van Radar Architecten bedraagt 829.140,48 euro + 174.119,50 euro (21% btw) = 1.003.259,98 euro.
Het globaal ereloon percentage voor architectuur, stabiliteit en technieken (inclusief energiedeskundige, bouwfysisch onderzoek en akoestiek) werd vastgelegd op 15,16% van het totale investeringsbedrag. Voor de studieopdracht wordt de uitgave voor het ereloon van het aangestelde architectenbureau geraamd op 125.697,69 euro (exclusief btw).
Planning
Vergunningsaanvraagdossier – juni 2017
Aanbesteding - september 2017 tot december 2017
Start werken – voorjaar 2018
Oplevering werken – najaar 2018
Opening en ingebruikname – najaar 2018
Stedenbouwkundige vergunning
Vanwege wijzigingen van de gevel en het aanpassen van functie (van depot tot tentoonstellingsruimte) dient hiervoor een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend te worden.
Het voorontwerp werd afgetoetst met de bevoegde instanties (Brandweer, Vergunningen, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen, Ruimte Vlaanderen…)
In uitvoering van artikel 4 7 1 §1 en artikel 4 7 26 §1 van de 'Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening' worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure.
Op 14 oktober 2016 (jaarnummer 9009) werd Radar Architecten aangesteld op basis van raamovereenkomst voor de opdracht herinrichting tot tentoonstellingsruimte van het depot van het museum Middelheim.
Het aan de architect verschuldigde ereloon, volgens de overeenkomst, is 10% van het totaal geraamde ereloon bij goedkeuring van het definitieve voorontwerp en 10% van het totaal geraamde ereloon bij overhandigen van het dossier tot aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning.
Het ereloon van fase 1 (goedkeuring schetsontwerp) zal in fase 2 (goedkeuring voorontwerp) verrekend worden.
De uitgave van 12.569,76 euro (voorontwerp), 4.545,64 euro (verrekening schetsontwerp) en 12.569,76 euro (vergunning) exclusief btw voor het ereloon van de architect zal verrekend worden op het investeringsbudget 2017, op bestelbon 4005192087. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Het college keurt het voorontwerp goed voor de verbouwing van het huidige depot van het museum Middelheim tot tentoonstellingsruimte gelegen Middelheimlaan 61 in 2020 Antwerpen.
Het college beslist de aanvraag tot een stedenbouwkundige vergunning aangaande de verbouwing van het huidige depot van het museum Middelheim tot tentoonstellingsruimte gelegen Middelheimlaan 61 in 2020 Antwerpen, in te dienen bij het ministerie van de Vlaamse regering, agentschap Ruimte Vlaanderen.