Terug

2017_CBS_05247 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2016. Ontheffing verantwoordelijkheid stadssecretaris - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05247 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2016. Ontheffing verantwoordelijkheid stadssecretaris - Goedkeuring 2017_CBS_05247 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2016. Ontheffing verantwoordelijkheid stadssecretaris - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van het interne controlesysteem werden procedures voor de inning van geringe dagontvangsten uitgewerkt. Deze procedures beschrijven de aanstelling van geldinners, het beheer van geïnde gelden en de te volgen stappen in geval van kasverschil, diefstal of fraude.

In 2015 werd er één voorval gemeld van ontvangsten die ontbraken, ten bedrage van 27.356,56 EUR. Dit verschil was nog in onderzoek op het moment dat over de kasverschillen van 2015 gerapporteerd werd aan de gemeenteraad . Dit onderzoek werd in 2016 afgerond en het verschil werd opgenomen in de boekhouding als kastekort. 

In de periode van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016 zijn 516 kasverschillen gemeld (inclusief diefstallen), waarvan 221 kastekorten voor een bedrag van - 1.297,23 EUR en 295 kasoverschotten voor een bedrag van + 1.881,69 EUR.

Er is één kasverschil gemeld in kwartaal één van 2016 dat het gevolg was van diefstal. Voor deze diefstal werd een proces verbaal opgemaakt en werd er aangifte gedaan bij de verzekering. Deze diefstal werd voor het volledige bedrag vergoed.

de bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs
9 maart 2016 Bibliotheek Sint-Andries -350,58 EUR diefstal met braak tussenkomst verzekering volledige bedrag

Juridische grond

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 bepaalt de bevoegdheden van de stadssecretaris en de financieel beheerder.
Op grond van artikel 100 §3 is de stadssecretaris verantwoordelijk voor de chartale gelden en de kasverrichtingen.

Het Gemeentedecreet, artikel 162 §2, bepaalt dat de secretaris onder zijn verantwoordelijkheid, na advies van de financieel beheerder, personeelsleden van de gemeente die onder zijn gezag staan, kan belasten met de inning van geringe dagontvangsten.

De omzendbrief ABB 2006/19 van 1 december 2006 definieert geringe dagontvangsten als ontvangsten die onmiddellijk geïnd worden. Men spreekt van een onmiddellijke inning als de inning samenvalt met de vaststelling van het invorderingsrecht (bijvoorbeeld toegangsgeld voor een museum).

Deze omzendbrief stelt bovendien dat de inning van geringe dagontvangsten door personeelsleden het voorwerp moet zijn van een procedure binnen het interne controlesysteem.

Aanleiding en context

Op 26 mei 2008 (jaarnummer 1066) keurde de gemeenteraad de voorwaarden goed waaronder personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten en gaf de gemeenteraad opdracht aan de stadssecretaris tot het uitwerken van procedures met de modaliteiten voor de inning van geringe dagontvangsten.

Op 4 maart 2009 (jaarnummer 176) nam het managementteam kennis van de procedures voor de inning van geringe dagontvangsten.

Op 17 juli 2009 verscheen de dienstnota "Financiën: procedures voor de inning van geringe dagontvangsten" (D2009.147), die weergeeft welke procedures bij de inning van geringe dagontvangsten nageleefd moeten worden.

Op 28 oktober 2009 (jaarnummer 710) besliste het managementteam om een doelgerichte en doelmatige risicobeheersing na te streven bij de inning van geringe dagontvangsten, en om de nodige stappen te ondernemen opdat deze aangepaste procedures binnen de bedrijfseenheden en districten nageleefd worden.

Op 16 september 2010 besliste de stadssecretaris dat de "kasverschillen" om de drie maanden worden geagendeerd.

  • Op 14 juni 2016 (jaarnummer 724) nam de stadssecretaris kennis van de kasverschillen gemeld in het eerste kwartaal van 2016.
  • Op 30 augustus 2016 (jaarnummer 1079) nam de stadssecretaris kennis van de kasverschillen gemeld in het tweede kwartaal van 2016.
  • Op 14 december 2016 (jaarnummer 1616) nam de stadssecretaris kennis van de kasverschillen gemeld in het derde kwartaal van 2016.
  • Op 28 februari 2017 (jaarnummer 307) nam de stadssecretaris kennis van de kasverschillen gemeld in het vierde kwartaal van 2016 en besliste om alle gemelde kasverschillen van 2016 voor te leggen aan college en gemeenteraad in 2017.

Op 6 maart 2017 (jaarnummer 129) nam het managementteam kennis van de kasverschillen gemeld in 2016.

Algemene financiële opmerkingen

Na kennisneming door de gemeenteraad zullen de kastekorten worden geboekt op budgetpositie 657 en de kasoverschotten op budgetpositie 759.

Regelgeving: bevoegdheid

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 bepaalt de bevoegdheden van de stadssecretaris en de financieel beheerder.

Op grond van artikel 100 §3 van het Gemeentedecreet is de stadssecretaris verantwoordelijk voor de chartale gelden en de kasverrichtingen.

Artikel 162 §4 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad de voorwaarden bepaalt waaronder personeelsleden van de gemeente kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten.

De bevoegdheid voor de chartale gelden en de kasverrichtingen ligt in het kader van de functiescheiding bij de stadssecretaris. De stadssecretaris delegeerde zijn decretale bevoegdheden inzake financiën aan de bedrijfsdirecteur financiën.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht van de kasverschillen gemeld in 2016.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de kasverschillen gemeld in 2016.  Er werd één geval van diefstal gemeld in 2016. 

de bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs
9 maart 2016 Bibliotheek Sint-Andries -350,58 EUR diefstal met braak tussenkomst verzekering volledige bedrag

Artikel 3

De gemeenteraad beslist de stadssecretaris te ontheffen van zijn verantwoordelijkheid inzake de kasverschillen gemeld in 2016.

Artikel 4

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag  Boekingsadres Bestelbon 

boeken kasoverschot

1.881,69 EUR

budgetplaats: 5171500000
budgetpositie: 759
functiegebied: 1HSB010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1700

Niet van toepassing


De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
boeken kastekort 1.297,23 EUR budgetplaats: 5171500000
budgetpositie: 657
functiegebied: 1HSB010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1700
Niet van toepassing

Bijlagen

  • Kasverschillen_lijst_2016.pdf
  • Overzicht_Kasverschillen_2016.pdf