Terug

2017_CBS_05333 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Sinksenfoor. Proefopstelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05333 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Sinksenfoor. Proefopstelling - Goedkeuring 2017_CBS_05333 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Sinksenfoor. Proefopstelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte de stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Daarom stellen de afdeling mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen voor om, naar analogie van 2015 en 2016, tijdens de periode van de Sinksenfoor, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zone 23 Dam (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in Borgerhout in zone 5 Noord (met als Westgrens de volgende straten die nog inbrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden gemaakt voor het gebruik van de parking aan de overzijde Trix.

Aangezien noch de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, noch Mobiliteit en Parkeren Antwerpen in het voorbije jaar klachten ontvingen over de parkeerorganisatie van vorige editie wordt voorgesteld om de proefopstelling goed te keuren, analoog aan de edities van 2015 en 2016.

Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college. De uitbreiding van het laatavond parkeren in de omgeving zal dit jaar specifiek opgevolgd worden en ook aan de districten Antwerpen en Borgerhout worden voorgelegd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om vanaf 2015 de Sinksenfoor op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Het college keurde op 27 januari 2017 (jaarnummer 834) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel" in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed.

Het college keurde op 12 mei 2017 (jaarnummer 4366) voor de Sinksenfoor 2017 de mobiliteitsmaatregelen goed. Omtrent het parkeertoezicht werd het volgende beslist : "Tijdens de Sinksenfoor wordt het betalend straatparkeren in de zone ten zuiden van de Pothoekstraat opnieuw uitgebreid naar 7/7 en tot 22.00 uur. Het parkeerbedrijf zal verhoogd toezicht houden."

Op zaterdag 3 juni 2017 wordt de Sinksenfoor officieel geopend. De Sinksenfoor loopt tot zondag 9 juli 2017.

De  zone wordt afgebakend conform de proefopstellingen van 2015 en 2016.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0207 - Exploitatie en handhaving verlopen op een kwalitatieve, consequente en rechtvaardige manier
1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de volgende proefopstelling Sinksenfoor 'zone Dam en Borgerhout' goed voor de periode van 3 juni 2017 tot en met 9 juli 2017.

In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”.

Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:

IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat, Examenstraat, Borsbeekstraat (van Examenstraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (wel inbegrepen), Schijnpoortweg. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.