Terug

2018_DRHO_00070 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
di 18/09/2018 - 19:30 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Maria Snijders, voorzitter districtsraad; Paul De Ranter, districtsschepen; Kathelijne Toen, voorzitter districtscollege; Tom De Boeck, districtsschepen; Omar Fathi, districtsschepen; Yeliz Citak, districtsraadslid; Rita Milants, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Sadiq Mazghani, districtsraadslid; Hilde Smeulders, districtsraadslid; Chris Pieters, districtsraadslid; Swa Engelen, districtsraadslid; Edith Lampo, districtsraadslid; Dirk Wiesé, districtsraadslid; Anny Rottiers, districtsraadslid; Veronique Van Langenhove, districtssecretaris

Afwezig

Kristof Waterschoot, districtsschepen; Erica De Meyer, districtsraadslid; Staf Wouters, districtsraadslid; Pierre De Wispeleir, districtsraadslid; Linda Haemels, districtsraadslid; Fatiha Lemhouer, districtsraadslid; Dirk Wieme; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Elke Heylen, districtsraadslid

Secretaris

Veronique Van Langenhove, districtssecretaris

Voorzitter

Maria Snijders, voorzitter districtsraad
2018_DRHO_00070 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel - Goedkeuring 2018_DRHO_00070 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

De parkeerdruk in de 20e eeuwse gordel is (zeer) hoog. Daarnaast is er ook een lange parkeerduur waardoor er weinig rotatie is en bezette parkeerplaatsen amper vrij komen gedurende de dag. Om deze parkeerproblemen aan te pakken, wordt er een zone beperkt parkeren in de 20e eeuwse gordel ingevoerd. Om het parkeerprobleem niet te verschuiven naar volgende wijken is het belangrijk om de zone ruim genoeg te nemen. In deze zone zullen alle voertuigcategoriën met een maximale toegelaten massa van 3,5ton mogen parkeren, behalve in de winkelstraten.

De nieuwe afbakening van het bepert parkeren ziet er als volgt uit:

  • zone Tir uitbreiden naar het Kiel met betalend parkeren;
  • zone Kiel-Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe Olympiadelaan wordt een blauwe zone;
  • zone Floraliënlaan-Elisabethlaan (district Berchem) ten westen van de Grotesteenweg wordt een blauwe zone;
  • tussen de Grotesteenweg en blauwe zone Sport wordt betalend parkeren;
  • zone Sport uitbreiden door de twee bestaande blauwe zones met elkaar te verbinden, met een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei-Ter Heydelaan-Te Couwelaarlei-Lakborslei.

In de betalende zones zal het donkergele tarief worden ingevoerd (0,50 euro per uur en 2,70 euro voor een dagticket), waarbij de eerste 120 minuten gratis geparkeerd kan worden. Hiervoor zal het besluit parkeerzonering nog worden aangepast en ter advies aan de districten en ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd. Het aangepaste retributiereglement zal ook op de gemeenteraad geagendeerd worden.

In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de huidige blauwe zone van kracht. Hier wil de stad Antwerpen er namelijk voor zorgen dat evenementenbezoekers elders parkeren. Enkel de blauwe zone zorgt er voor dat er daar maximaal twee uur geparkeerd kan worden. 

De huidige blauwe zones Tir, Gitschotellei, Fruithoflaan, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in de nieuwe betalende zone.

Aangezien de Singel tussen twee betalende / blauwe zones komt te liggen, wordt ook de Singel betalend. Hier zal het donkergroene tarief gelden, wat aansluit bij het tarief binnen de Singel. Het is wel mogelijk om hier aan het dagtarief te parkeren aangezien langparkeerders niet storend zijn op de Singel.

Het winkelstraatparkeren blijft van kracht. In de Bredabaan (district Merksem) en de Abdijstraat (district Antwerpen) wordt het winkelstraatprincipe bestendigd. Op de parking van het districtshuis Merksem in de Borrewaterstraat wordt het winkelstraatprincipe ingevoerd. In deze winkelstraten worden E9b-borden ingericht, wat betekent dat hier enkel personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen mogen parkeren.

Deze volledige zone telt dan 10 winkelstraten:

  • Abdijstraat;
  • Bredabaan (van Minister Delbekelaan tot Molenlei) / parking districtshuis Merksem in de Borrewaterstraat;
  • Brederodestraat (van Amerikalei tot Montignystraat);
  • Carnotstraat / Turnhoutsebaan (van Carnotstraat tot Engelselei) / Stenenbrug (van Turnhoutsebaan tot Engelselei);
  • Driekoningenstraat / Statiestraat;
  • Fruithoflaan (van Grotesteenweg tot Flor Alpaertsstraat);
  • Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dassastraat);
  • Korte Zavelstraat / Handelstraat;
  • Nationalestraat;
  • Sint-Gummarusstraat.

De nieuwe regeling van betalende en blauwe zones in de 20e eeuwse gordel gaat van kracht op 1 april 2019.

Op basis van wijzigingen in de parkeerdruk of klachten van bewoners na invoering wordt het gebied uitgebreid.

De parkeerdruk in de 20e eeuwse gordel wordt mee veroorzaakt door pendelaars die daar langdurig parkeren om dan verder te reizen met de tram, bus of Velo naar de binnenstad. Deze wagens bezetten voor lange periodes de parkeerplaatsen waardoor er weinig rotatie is. Op die manier creëren ze een bijkomende verhoogde parkeerdruk in de woonbuurten, waar de huidige bewoning en bedrijvigheid voorheen minder aanleiding waren voor klachten over parkeerproblematiek. Rond de stad Antwerpen zijn verschillende P+R’s beschikbaar die momenteel ook worden uitgebreid. Dit is de ideale parking voor pendelaars die verder met het openbaar vervoer of (elektrische) (deel)fiets naar de binnenstad willen reizen. Door de 20e eeuwse gordel betalend te maken, zullen pendelaars aangemoedigd worden om gebruik te maken van de P+R’s waardoor de woonwijken worden ontlast.

De stad Antwerpen geeft bij de verdeling van het beschikbare aantal parkeerplaatsen op straat voorrang aan bewoners. Bewoners die gedomicilieerd zijn in bepaalde delen van de stad waar betalend- of schijfparkeren geldt, of die net buiten zo'n zone wonen, kunnen in de meeste gevallen een digitale 'parkeervergunning voor bewoners' aanvragen. Hiermee mogen ze in bepaalde straten gratis en onbeperkt parkeren. Per wooneenheid zijn er maximaal twee 'parkeervergunningen voor bewoners' beschikbaar. Bewoners kunnen die zelf aanvragen via het e-loket van de stad Antwerpen, of langsgaan bij een stadsloket. De streefdatum hiervoor is begin februari 2019.

Fasering

Bewoners die in een bewonerszone wonen (zones waar beperkt parkeren geldt en straten die er net buiten vallen), kunnen vanaf begin 2019 maximaal twee 'parkeervergunningen voor bewoners' aanvragen waarmee ze in bepaalde straten onbeperkt en gratis kunnen parkeren.

De nieuwe regeling gaat van kracht op 1 april 2019. De eerste borden worden in januari 2019 al geplaatst zodanig dat de werken tegen ten laatste 1 april 2019 klaar zijn. 

Communicatie

Een goede communicatiecampagne is belangrijk. Bewoners, bezoekers en handelaars moeten op de hoogte zijn van deze aanpassingen, zodat zij zich tijdig hieraan kunnen aanpassen. In samenspraak met de dienst Stadsontwikkeling/Communicatie zal een communicatie-aanpak opgezet en uitgerold worden.

Tijdens de overgangsperiode wordt er door de parkeerwachters sensibiliserend opgetreden met flyers. Vanaf april 2019 wordt er gehandhaafd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 24 november 2008 (jaarnummer 2216) keurde de gemeenteraad het aanvullend verkeersreglement 'Zone Gitschotellei. Parkeren met beperkte parkeertijd' goed.

Op 15 december 2008 (jaarnummer 2387) keurde de gemeenteraad het aanvullend verkeersreglement 'Zone Tir. Parkeren met beperkte parkeertijd' goed.

Op 23 maart 2009 (jaarnummer 584) keurde de gemeenteraad het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd Zone Bredabaan' goed. 

Op 27 april 2009 (jaarnummer 909) keurde de gemeenteraad het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd in de zone Sport' goed.

Op 28 februari 2011 (jaarnummer 279) keurde de gemeenteraad het aanvullend verkeersreglement 'Zone Herentalsebaan. Parkeren met beperkte parkeertijd' goed.

Op 31 januari 2013 (jaarnummer 10) keurde de districtsraad Wilrijk het 'Bestuursakkoord district Wilrijk' goed.

Op 2 augustus 2013 (jaarnummer 7761) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Zone Turnhoutsebaan. Parkeren met beperkte parkeertijd' goed.

Op 24 november 2015 (jaarnummer 630) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed.

Op 2 juni 2017 (jaarnummer 5104) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd Zone Expo' goed.

Op 9 februari 2018 (jaarnummer 1281) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'beperkt parkeren zone Fruithoflaan' goed.

Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2188) keurde het college de principebeslissing en de voorgestelde werkwijze van 'Omvormen beperkte parkeerzones naar maximaal 3,5 ton' goed. 

Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2186) keurde het college het 'Voorstel invoeren bewonersparkeren' goed. 

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6370) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel' in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed.

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) keurde het college het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Hierin wordt bepaald welke tariefzone in welke straten geldt.

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6372) keurde het college het principebeslissing uit 'Hertekenen bewonerszones binnen de Singel en bewonerszones uittekenen in de 20e eeuwse gordel' goed.

De dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit krijgt meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in wijken grenzend aan (de buitenzijde van) de Singel, verder genoemd als "20e eeuwse gordel". De redenen die worden opgegeven zijn:

  • betalend parkeren binnen de Singel en gratis buiten de Singel;
  • inrichten lage emmissiezone (LEZ) binnen de Singel;
  • uitbreiding Velo buiten de Singel;
  • goede tram- en busverbindingen van de 20e eeuwse gordel naar de binnenstad;
  • veel wegenwerken in het centrum.

De resultaten van de verschillende parkeeronderzoeken bevestigen dat de parkeerdruk in de 20e eeuwse gordel is toegenomen, waardoor het voor bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt moeilijk is geworden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden.

Er wordt nu één aanvullend verkeersreglement opgesteld dat het beperkt parkeren binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel regelt. De vorige aanvullende verkeersreglementen van de verschillende zones (binnen de Singel, Tir, Expo, Fruithoflaan, Gitschotellei, Turnhoutsebaan, Herentalsebaan, Sport en Bredabaan) worden in dit aanvullend verkeersreglement opgenomen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG en op het budget van de stad Antwerpen.

Adviezen

advies van verkeerspolitie van 20 augustus 2018 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende bemerkingen bij de opmaak van een nieuw aanvullend reglement dat het parkeren binnen de singel en in de 20e eeuwse gordel regelt:

  • In de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers en kruispunten is het wenselijk om lichte vrachtwagens tot een afstand van 20 meter voor deze inrichting te laten parkeren, dit om de zichtbaarheid te garanderen.
  • In de buurt van scholen moet gedacht worden aan het toepassen van venstertijden voor lichte vrachtwagens waarbij deze slechtst buiten de schooltijden mogen parkeren.
  • Door het volume van lichte vrachtwagens wordt het zicht op fietsers op het aanliggend fietspad beperkt van en naar de garages.
  • Overstekende voetgangers zullen tussen de auto’s en lichte vrachtwagens minder snel opgemerkt worden.
  • In smalle straten of op te smalle parkeerstroken kan een lichte vrachtwagen door zijn breedte hinderlijk geparkeerd staan en moet er rekening worden gehouden met de normen voor brandweer.

De afdeling mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren nemen akte van deze opmerkingen. Deze werden al geformuleerd in het besluit 'Principebeslissing en plan van aanpak - Omvormen beperkte parkeerzones naar maximaal 3,50ton'. Een aantal zaken zijn in dat besluit verduidelijkt in de argumentatie.

 

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

De districtsraad Hoboken keurt volgend besluit goed met 11 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 2 onthoudingen (stemmen voor: N-VA, sp.a-Groen en Open Vld; stemmen  tegen: PVDA+; onthouding: mevrouw Citak en mevrouw Milants).

De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad Hoboken geeft een gunstig advies op het ontwerp van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Het advies van de districtsraad geldt enkel voor de straten die tot het district Hoboken horen. Dit reglement is ter vervanging van volgende aanvullende verkeersreglementen:

  • 'Zone Gitschotellei. Parkeren met beperkte parkeertijd' goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 november 2008 (jaarnummer 2216);
  • 'Zone Tir. Parkeren met beperkte parkeertijd' goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2008 (jaarnummer 2387);
  • 'Parkeren met beperkte parkeertijd Zone Bredabaan' goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 maart 2009 (jaarnummer 584); 
  • 'Zone Herentalsebaan. Parkeren met beperkte parkeertijd' goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 februari 2011 (jaarnummer 279);
  • 'Zone Turnhoutsebaan. Parkeren met beperkte parkeertijd' goedgekeurd door het college van 2 augustus 2013 (jaarnummer 7761);
  • 'Parkeren met beperkte parkeertijd Zone Expo' goedgekeurd door het college van 2 juni 2017 (jaarnummer 5104);
  • 'Beperkt parkeren zone Fruithoflaan' goedgekeurd door het college van 9 februari 2018 (jaarnummer 1281);
  • 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel' goedgekeurd door het college van 6 juli 2018 (jaarnummer 6370).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • plan_uitbreiding_beperkt_parkeren
  • plan_nieuwe_bewonerszones
  • artikels_beperkt_parkeren_binnen_Singel_en_20e_eeuwse_gordel