Artikel 290 van het Gemeentedecreet: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
Het is de exclusieve bevoegdheid van de districtsraad om toelagen nominatief te maken.
Dat kan op 2 manieren:
Voor de toelagen die via een lijst bij het budget nominatief gemaakt worden, moet nadien nog bepaald waarvoor de toelage moet aangewend worden (de aanwendingsvoorwaarden). Deze dienen te worden goedgekeurd door het districtscollege. In dezelfde beslissing kan dan mee opgenomen worden hoe er zal uitbetaald worden als aan alle voorwaarden is voldaan.
Op basis van het Gemeentedecreet kan het districtscollege budgethouderschap toekennen aan de districtssecretaris. In het voorjaar van 2018 werden nieuwe districtsreglementen voor sport, jeugd en stadsmakers opgemaakt, die gelden als overgangsreglement voor het kalenderjaar 2019. Om de verwerking en uitbetaling van de subsidies te kunnen verzekeren volgens de huidige doorlooptijden is een budgethouderschap van 500 EUR aangewezen.
In het kader van de transitie worden de procedures en grensbedragen voor bestellingen en de goedkeuring van bestellingen en te betalen bedragen maximaal eenduidig gemaakt tussen de stad, het OCMW en de districten. Het onderscheid in de procedures voor bestellingen op exploitatie- en op investeringsbudget wordt weggewerkt.
Om een vlotte verwerking van toelagen te verzekeren in de overgang naar 2019, wordt voorgesteld om de aanpassingen in dit besluit te laten ingaan op 29 december 2018. Volgende aanpassingen worden voorgesteld (alle bedragen in dit besluit zijn exclusief btw):
Aanpassing delegatie van bevoegdheid tot goedkeuren
Met betrekking tot de bevoegdheid om bestellingen goed te keuren en bijgevolg daarvoor verbintenissen aan te gaan en om te beslissen over de vastlegging en betaling van toelagen, wordt de volgende regeling voorgesteld om in werking te treden met ingang van 29 december 2018:
Volgende modaliteiten zijn van toepassing:
Goedkeuring toelagen via collegelijsten
Een goedkeuring op lijst kan de goedkeuringsflow voor toelagen in het kader van subsidiereglementen efficiënter maken en de doorlooptijden verkorten. Dergelijke lijsten worden goedgekeurd aan de hand van een standaard-collegebesluit, na centraal visum. Deze mogelijkheid kan per reglement uitgewerkt worden.
Het voorstel is om toelagen volgens reglement goed te keuren op basis van een collegelijst – met ingang van 29 december 2018 – voor toelagen onder het reglement van ‘Stadsmakers’ voor bedragen > 500 EUR en ≤ 1.000 EUR. Deze goedkeuringen betreffen zowel de toekenning en de uitbetalingen van toelagen als het weigeren van de toekenning.
Correctiebestellingen
Het basisprincipe is dat elke levering of prestatie die het bestuur ontvangt, voorafgegaan moet worden door een volledig goedgekeurde bestelling. Als er geen volledig goedgekeurde bestelling voorafging aan een levering of prestatie, of als er een groter verschil is tussen de factuur en de bestelling dan de hierboven genoemde toleranties, dan dient dit rechtgezet te worden via een correctiebestelling. Dat is ook zo in de huidige procedures.
Het voorstel is om ook hier het onderscheid tussen bestellingen op exploitatie- en investeringsbudget op te heffen en om – met ingang van 29 december 2018 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen:
Opheffen kleine prijsverschillen tussen facturen en bestellingen
Tussen facturen en bestellingen kunnen door verschillende oorzaken kleine verschillen optreden. Dit zorgt voor extra manueel werk en een tragere doorstroming van facturen. Het gaat hoofdzakelijk om afrondings- of berekeningsverschillen (bijvoorbeeld prijzen met meer dan 2 cijfers na de komma, btw berekend op lijnniveau tegenover op de som van lijnen). Het volledig manueel rechtzetten van die kleine verschillen vraagt meer tijd dan het wegboeken van die verschillen op de juiste kostenrekening. Bijvoorbeeld doordat facturen of creditnota’s manueel tegengeboekt en opnieuw ingeboekt moeten worden.
Het voorstel is om binnen volgende grenzen die verschillen te deblokkeren, zodat de factuur sneller vrijgegeven wordt voor betaling, met het oog op een hogere matching van facturen en een efficiëntere inzet van mensen:
Exploitatie en investeringen ≤ 10.000 EUR |
1% max. 5 EUR |
Exploitatie en investeringen > 10.000 EUR – ≤ 30.000 EUR |
max. 10 EUR |
Exploitatie en investeringen > 30.000 EUR |
max. 50 EUR |
Voor alle andere verschillen tussen de factuur en de bestelling, wordt een (bijkomende) correctiebestelling opgemaakt en goedgekeurd.
Er wordt principiële goedkeuring gevraagd om deze kleine prijsverschillen te kunnen deblokkeren.
Volgens artikel 159, §1 van het Gemeentedecreet komt het budgethouderschap toe aan het college van burgemeester en schepenen, behoudens de uitzonderingen die bepaald zijn door of krachtens het Gemeentedecreet. Het college is dus de hoofdbudgethouder.
Het artikel 159 (§2, §3, §4) van het Gemeentedecreet bevat vervolgens een aantal mogelijkheden waaronder het college het budgethouderschap kan delegeren. Zo kan het college voor aangelegenheden van dagelijks bestuur het budgethouderschap toekennen aan de secretaris, die verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan.
In de zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Uit de praktische uitwerking van de decentralisatiebesluiten van de gemeenteraad van 29 mei 2017, bleek een nood aan budgethouderschap om een vlotte uitbetaling van subsidies aan lokale burgers en verenigingen te waarborgen. Daarom werd een ontwerp gemaakt met een aantal aanpassingen aan de bestaande regeling van het budgethouderschap met ingang van 29 december 2018. Alle bedragen in dit besluit zijn exclusief btw (waar van toepassing).
Het bestaande systeem voorziet een delegatie aan de districtssecretaris om bestellingen op exploitatie ≤ 5.500 EUR goed te keuren. Deze delegatie geldt niet voor toelagen. Alle bestellingen die niet onder de delegatie vallen, moeten aan het districtscollege worden voorgelegd ter goedkeuring.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om – met ingang van 29 december 2018 – de goedkeuring van bestellingen op exploitatie- en investeringsbudget gelijk te maken. Op dit moment geldt de delegatie tot goedkeuring enkel voor bestellingen op exploitatie. Er wordt voorgesteld de delegatie te verlenen aan de districtssecretaris voor bestellingen op investeringen tot hetzelfde grensbedrag van ≤ 5.500 EUR.
Het districtscollege keurt goed om – met ingang van 29 december 2018 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Volgende modaliteiten zijn van toepassing:
Het districtscollege keurt goed om – met ingang van 29 december 2018 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Het districtscollege keurt goed om – met ingang van 29 december 2018 – kleine prijsverschillen tussen facturen en bestellingen te deblokkeren, met het oog op een hogere matching van facturen en een efficiëntere inzet van mensen. Volgende verschillen worden gedeblokkeerd (bedragen exclusief btw):
Exploitatie en investeringen ≤ 10.000 EUR |
1% max. 5 EUR |
Exploitatie en investeringen > 10.000 EUR en ≤ 30.000 EUR |
max. 10 EUR |
Exploitatie en investeringen > 30.000 EUR |
max. 50 EUR |
Voor alle andere verschillen tussen factuur en bestelling, wordt een (bijkomende) correctiebestelling opgemaakt en goedgekeurd.