Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.
De afgelopen edities werden steeds positief geëvalueerd.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00193) keurde de gemeenteraad het gebruikersreglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 25 januari 2018, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat in Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival "Aper'eau" op 4 mei 2018 op de Grote Markt in Antwerpen.
Er werden eveneens aanvragen ingediend voor onderstaande data:
18 mei 2018 | Steenplein |
1 juni 2018 | Bolivarplaats |
13 juli 2018 | Theaterplein |
10 augustus 2018 | Schengenplein |
De edities van 18 mei 2018, 1 juni 2018, 13 juli 2018 en 10 augustus 2018 zullen op een later tijdstip aan het college ter goedkeuring worden voorgelegd.
Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.
De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 07.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 04.00 uur de volgende dag.
Op advies van de politie zal deze editie uitzonderlijk om 23.00 uur eindigen in plaats van 23.59 uur.
Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitief op unieke stadshoekjes in de Antwerpse binnenstad met als missie samenhorigheidsgevoel onder de Antwerpenaren te versterken en de stad te promoten als woon- en werkomgeving.
De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.
Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 1.400,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 302,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 544,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Standaardvoorwaarden stadsreiniging met feestcontainers
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Daarin wordt ondermeer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement.
Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Daarnaast moeten organisatoren er ook voor zorgen dat:
• er geen schade wordt aangericht aan het openbaar groen;
• alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgene dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), onmiddellijk na afloop wordt opgeruimd;
• alle eventuele schade wordt vergoed;
• bij het bewegwijzeren zorgen dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,…).
Als er gebruik gemaakt wordt van feestcontainers dan gelden de volgende voorwaarden:
In de kostprijs van een feestcontainer zitten de verwerkingskosten van het aangeboden afval en de personeelskost voor het brengen en weghalen van de container. Elke aangevraagde container zien we als één eenheid en rekenen we zo aan.
De retributie per geleverde container bedraagt:
7,00 euro voor 240 liter en 27,00 euro voor 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekenen we een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
U zorgt voor het beheer en de bewaking van de feestcontainers. Dat doet u voor de periode die in het aanvraagformulier staat. U levert de containers in goede staat terug aan de ophaaldienst van het bedrijf Stadsbeheer.
Bij verlies of onherstelbare beschadiging van een container betaalt u een nieuwe container.
Er mag geen afval in de containers gedumpt worden dat een risico inhoudt voor de gezondheid en veiligheid van het verwerkend personeel. Dit gaat over klein gevaarlijk afval, olie, gasflessen en glas.
Als u de container fout hebt gebruikt en dat brengt kosten mee voor de stad, dan rekenen we de kosten door in de eindfactuur.
De feestcontainers worden geleverd op een werkdag tijdens de week vóór de festiviteit.
Stadsdiensten en stedelijke vzw’s zijn vrijgesteld van retributie, alsook evenementen die ondersteund worden door de burgemeester en het schepencollege van de stad Antwerpen.
Gunstig zonder risico-analyse FOD Volksgezondheid.
De organisator zorgt ervoor dat de muziek uiterlijk stopt om 23.00 uur. Geluid is een belangrijk element in de leefomgeving van mensen. Het gaat niet alleen om de muziek maar ook het gerucht/rumoer die veroorzaakt wordt door de aanwezigen buiten zonder reden of zonder noodzaak die toe te schrijven is aan een gebrek aan vooruitzicht en voorzorg die de rust van de buurtbewoners in het gedrang brengt. De organisatie zorgt er dus voor dat dit wordt gerespecteerd en ziet er op toe dat dit strikt wordt nageleefd.
Gunstig met standaardvoorwaarden.
Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximum 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat.
Wijziging Grote Markt - Mits de wc's op het plein zelf worden gezet, de bar ter hoogte van Maurice en Dietrich met koelwagen wordt verzet naar de zijde van het stadhuis naast de foodstands en de martini bar een deftige achter bekleding krijgt. Daarnaast moeten de geluidsnormen strikt toegepast worden aangezien we in het verleden daar al klachten voor ontvingen op de Grote Markt.
Het college keurt de effectieve organisatie van Aper'eau door Apereau bvba, zoals hierboven beschreven, op 4 mei 2018 op de Grote Markt in Antwerpen goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SB/BOF |
om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B800952.
|
De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Verkooporder |
retributie inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties Apereau BVBA Leopold De Waelstraat 28 2000 Antwerpen ondernemingsnummer: BE0426772185 |
1.400,00 EUR | budgetplaats: 5318000000 budgetpositie: 7006010 functiegebied: 1SBR070201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 1SA050719 budgetperiode: 1800 |
1003453273 |
leveren van de afvalcontainers tegen betaling volgens orderbevestiging B800952 |
544,00 EUR (inclusief btw) |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal |
leveren van de elektriciteitsmaterialen tegen betaling volgens orderbevestiging B800952 |
302,00 EUR (inclusief btw) |
budgetplaats: 5324500000 |
verkooporder zal |