Terug

2018_CBS_03878 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 4 mei 2018 - Grote Markt - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03878 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 4 mei 2018 - Grote Markt - Goedkeuring 2018_CBS_03878 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 4 mei 2018 - Grote Markt - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.

De afgelopen edities werden steeds positief geëvalueerd.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00193) keurde de gemeenteraad het gebruikersreglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 25 januari 2018, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat in Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival "Aper'eau" op 4 mei 2018 op de Grote Markt in Antwerpen.

Er werden eveneens aanvragen ingediend voor onderstaande data:

18 mei 2018 Steenplein 
1 juni 2018 Bolivarplaats
13 juli 2018 Theaterplein
10 augustus 2018 Schengenplein

De edities van 18 mei 2018, 1 juni 2018, 13 juli 2018 en 10 augustus 2018 zullen op een later tijdstip aan het college ter goedkeuring worden voorgelegd.

Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 07.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 04.00 uur de volgende dag.
Op advies van de politie zal deze editie uitzonderlijk om 23.00 uur eindigen in plaats van 23.59 uur. 

Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitief op unieke stadshoekjes in de Antwerpse binnenstad met als missie samenhorigheidsgevoel onder de Antwerpenaren te versterken en de stad te promoten als woon- en werkomgeving. 

De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 1.400,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 302,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 544,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

Ondernemen en stadsmarketing/Toerisme Gunstig advies
  • de zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven;
  • de ingang van de toerismebalie moet gevrijwaard worden;
  • vermijd installaties (podium, kraampjes, containers,...) ter hoogte van Grote Markt 13;
  • geen containers plaatsen in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11;
  • opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat;
  • de exploitatie van toeristische rondritten op de Grote Markt mag niet gehinderd worden. Zij betalen immers een concessievergoeding voor hun standplaats (parcours: Suikerrui - Grote Markt – Kaasrui);
  • er dient steeds een vrije doorgang te zijn voor de toeristische rondritten (touristram, paardenkoetsen, trolleybus). Deze rondritten worden doorgaans tot ongeveer 17.30 uur geëxploiteerd.
Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden stadsreiniging met feestcontainers

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Daarin wordt ondermeer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement.
Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Daarnaast moeten organisatoren er ook voor zorgen dat:
• er geen schade wordt aangericht aan het openbaar groen;
• alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgene dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), onmiddellijk na afloop wordt opgeruimd;
• alle eventuele schade wordt vergoed;
• bij het bewegwijzeren zorgen dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,…). 

Als er gebruik gemaakt wordt van feestcontainers dan gelden de volgende voorwaarden:
In de kostprijs van een feestcontainer zitten de verwerkingskosten van het aangeboden afval en de personeelskost voor het brengen en weghalen van de container. Elke aangevraagde container zien we als één eenheid en rekenen we zo aan.
De retributie per geleverde container bedraagt:
7,00 euro voor 240 liter en 27,00 euro voor 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekenen we een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
U zorgt voor het beheer en de bewaking van de feestcontainers. Dat doet u voor de periode die in het aanvraagformulier staat. U levert de containers in goede staat terug aan de ophaaldienst van het bedrijf Stadsbeheer.
Bij verlies of onherstelbare beschadiging van een container betaalt u een nieuwe container.
Er mag geen afval in de containers gedumpt worden dat een risico inhoudt voor de gezondheid en veiligheid van het verwerkend personeel. Dit gaat over klein gevaarlijk afval, olie, gasflessen en glas.
Als u de container fout hebt gebruikt en dat brengt kosten mee voor de stad, dan rekenen we de kosten door in de eindfactuur.
De feestcontainers worden geleverd op een werkdag tijdens de week vóór de festiviteit.
Stadsdiensten en stedelijke vzw’s zijn vrijgesteld van retributie, alsook evenementen die ondersteund worden door de burgemeester en het schepencollege van de stad Antwerpen.

Volksgezondheid Gunstig advies

Gunstig zonder risico-analyse FOD Volksgezondheid. 

Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies

De organisator zorgt ervoor dat de muziek uiterlijk stopt om 23.00 uur. Geluid is een belangrijk element in de leefomgeving van mensen. Het gaat niet alleen om de muziek maar ook het gerucht/rumoer die veroorzaakt wordt door de aanwezigen buiten zonder reden of zonder noodzaak die toe te schrijven is aan een gebrek aan vooruitzicht en voorzorg die de rust van de buurtbewoners in het gedrang brengt. De organisatie zorgt er dus voor dat dit wordt gerespecteerd en ziet er op toe dat dit strikt wordt nageleefd.

District Antwerpen Gunstig advies
Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

Gunstig met standaardvoorwaarden. 

Milieuvergunningen Gunstig advies

Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan maximum 85 dB LAeq,1 minuut en 100 dB LCeq,1 minuut, gemeten aan de rand van de zone waar het evenement doorgaat.

Ondernemen en stadsmarketing/Business en Innovatie Gunstig advies

Wijziging Grote Markt - Mits de wc's op het plein zelf worden gezet, de bar ter hoogte van Maurice en Dietrich met koelwagen wordt verzet naar de zijde van het stadhuis naast de foodstands en de martini bar een deftige achter bekleding krijgt. Daarnaast moeten de geluidsnormen strikt toegepast worden aangezien we in het verleden daar al klachten voor ontvingen op de Grote Markt.

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Aper'eau door Apereau bvba, zoals hierboven beschreven, op 4 mei 2018 op de Grote Markt in Antwerpen goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst

Taak

SB/BOF

om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B800952.

Artikel 3

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder
retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Apereau BVBA
Leopold De Waelstraat 28
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer: BE0426772185
1.400,00 EUR budgetplaats: 5318000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 1SBR070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1800
 1003453273
leveren van de afvalcontainers
tegen betaling volgens
orderbevestiging B800952
544,00 EUR (inclusief btw)

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:7006005
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies

leveren van de
elektriciteitsmaterialen tegen
betaling volgens
orderbevestiging B800952
302,00 EUR (inclusief btw)  

budgetplaats: 5324500000
budgetpositie:705
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1800

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies