Terug

2018_CBS_03716 - Omgevingsvergunning. OMV_2018008003 - Sint-Vincentiusstraat 37 district Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03716 - Omgevingsvergunning. OMV_2018008003 - Sint-Vincentiusstraat 37 district Antwerpen - Weigering 2018_CBS_03716 - Omgevingsvergunning. OMV_2018008003 - Sint-Vincentiusstraat 37 district Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

28 februari 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 februari 2018

15 maart 2018

Voorwaardelijk gunstig

toetsing van de voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    het voorzien van een woonruimte op de 5de verdieping is niet in overeenstemming met het referentiebeeld, dat bestaat uit maximaal 3 verdiepingen en een daklaag;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    er wordt hoger (verhoging scheimuur) en dieper (terrassen tot 20 meter bouwdiepte) gebouwd dan het referentiebeeld;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    minimale hoogte in de nieuwe dakkamer is 2,20 meter waardoor deze niet als verblijfsruimte gebruikt kan worden;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    enkelvoudige scheidingsmuren moeten uitgevoerd worden in een massief ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 meter. Het voorzien van een balustrade op de perceelsgrens is in strijd met deze geldende regelgeving.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:

Deze aanvraag wijkt af van artikels 6 en 10 van de bouwcode. Het vergunde bouwvolume van dit gebouw is reeds hoger en dieper dan de kenmerkende bebouwing langs de Sint-Vincentiusstraat. Het is dan ook niet toelaatbaar dat naast de uitloop van de liftschacht het bovenste appartement wordt uitgebreid met een extra daklaag, met name een extra kamer met toegang tot een ruim dakterras.

Voor de inrichting van dit dakterras, dat niet voldoet aan de bepalingen van het burgerlijk wetboek inzake lichten en zichten, werden de achtergevels en de scheidingmuur verhoogd met metalen spijlenwerk van 1 meter hoogte. Om de bouwrechten van de aanpalende buur te garanderen, moet een scheidingsmuur conform artikel 34 van de bouwcode uitgevoerd worden in massief ongeperforeerd materiaal van minstens 18cm. Het is echter niet toelaatbaar om deze scheidingsmuur op deze manier te verhogen en dus een extra bouwlaag te voorzien. Dit werd reeds beschreven in de vorige alinea.

De aangehaalde afwijkingen op de bouwcode vormen op zich reeds voldoende grond om de aanvraag te weigeren.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De aanleg van een dakterras moet in overeenstemming zijn met de voorschriften van het Burgerlijk Wetboek, meer bepaald de regelgeving betreffende lichten en zichten. Dit betekent dat een dakterras enkel toegelaten is wanneer de scheidingsmuren minstens 1m90 hoog zijn of wanneer er een minimale afstand van 1m90 gerespecteerd wordt tot aan de scheidingsmuur. Deze strook van 1m90 kan dan bijvoorbeeld worden aangelegd als een onbetreedbaar groendak.
De aanvraag voldoet niet aan deze minimale afstand. Zelfs de toegang tot het dak bevindt zich in deze niet-betreedbare zone. Aangezien de aanpalende buur steeds het recht behoudt om zijn gebouw uit te breiden met een daklaag inclusief buitenruimte, is het belangrijk voor de privacy dat deze afstand gerespecteerd wordt en komt een terras tegen de perceelsgrens hier niet in aanmerking voor een vergunning.

Vanuit de harmonie met de omgeving en een goede (toekomstige) aansluiting met de aanpalende bebouwing, wordt ook niet toegestaan dat de scheidingsmuur verhoogd wordt.

Functionele inpasbaarheid:

Mits voldaan te zijn aan de bepalingen van het burgerlijk wetboek inzake privacy en andere geldende voorschriften, wordt het gebruik van daken als buitenruimte en daktuin aangemoedigd.

Visueel-vormelijke elementen:

De aanvraag bevat geen informatie waaruit blijkt dat de verbouwingswerken duurzaam, kwalitatief en of esthetisch verantwoord zijn.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van problemen met inkijk en strijdigheid met de goede ruimtelijke ordening.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2018

Volledig- en ontvankelijk

28 februari 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2018

Verslag GOA

19 april 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018008003

Gegevens van de aanvrager:

 JAB met als adres Frans Van Hombeeckplein 33 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sint-Vincentiusstraat 37 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1342M5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

toegankelijk maken van het dak en het plaatsen van een dakterras

Relevante voorgeschiedenis

  • 21/06/1907: toelating (1907#886) voor het een keuken en magazijn met verdieping binnen het eigendom;
  • 24/06/1949: toelating (18#25796) voor verbouwingswerken;
  • 19/05/1950: toelating (18#26907) voor binnenveranderingswerken;
  • 14/04/1950:  toelating (25#42376) voor een lift met e. m. van 4,5 hp;
  •  25/10/2017: bouwovertreding (340696) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige handelingen zonder voorafgaande schriftelijke goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning.

 

Laatst vergunde toestand

  • de laatst vergunde toestand van het gebouw betreft een meergezinswoning opgetrokken over vijf bouwlagen en afgewerkt met een plat dak;
  • met uitzondering van een ingesloten tuinzone centraal op het perceel, is het gelijkvloers bijna over de ganse perceelsoppervlakte bebouwd
  • het hoofdvolume in getand uitgevoerd en omsluit de binnentuin langsheen de westzijde;
  • het hoofdvolume heeft een gevelbreedte van 9,76 meter en een maximale bouwdiepte van 20,49 meter;
  • de voorgevel is in hoofdzaak afgewerkt met een in het wit geschilderde gevelsteen in combinatie met gevelelementen in grijze natuursteen;
  • in de woning bevindt zich een lift waar van de technische verdieping zich op het dak van het gebouw situeert.

Bestaande toestand

  • het huidige pand is momenteel nog steeds in gebruik als meergezinswoning;
  • men heeft in de loop der jaren verbouwingswerken uitgevoerd aan het gebouw;
  • aansluitend aan het reeds aanwezige technische verdiep bovenop het dak werd een bijkomend volume gerealiseerd;
  • vanuit de rechtste woonentiteit op de vierde verdieping werd een spiltrap voorzien naar het nieuwe bouwvolume op het dak;
  • doormiddel van een deuropening in dit nieuwe bouwvolume maakte men een raam- en deuropening;
  • via deze deuropening kan men toegang nemen tot het nieuw aangelegde dakterras van het appartementsgebouw;
  • de overige bouwlagen van het gebouw maken geen deel uit van deze aanvraag, bijgevolg kan er niet ten gronde geoordeeld worden of deze bouwlagen afwijken van de laatst vergunde toestand van het pand.

Inhoud van de aanvraag:

  • het oprichten van een bijkomend volume op het dak van het appartementsgebouw tussen de reeds aanwezige technische ruimte en de rechter perceelsgrens;
  • het plaatsen van een inpandige spiltrapconstructie vanuit het onderliggende appartement naar het nieuwe volume op het dak;
  • het aanleggen van een dakterras bovenop het appartementsgebouw;
  • het plaatsen van een stalen borstwering als afsluiting rondom het dakterras.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.