Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied. De gebieden die als gemengd gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen evenals voor dienstverleningsbedrijven of inrichtingen in verband met haven en scheepvaart.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De vergunningsaanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voor de herontwikkeling van de Scheldekaaien werden een principeovereenkomst en een masterplan opgesteld.
De principeovereenkomst voor heraanleg Scheldekaaien stelt o.a. dat:
- continuïteit van de publieke ruimte en doorwaadbaarheid tussen stad en stroom essentieel zijn;
- waar technisch, financieel en juridisch haalbaar de waterkering grotendeels wordt geïntegreerd in gebouwen en korte secties van mobiele keringen de verbinding tussen de verschillende gebouwen maken.
Er is momenteel een RUP-Rijnkaai in opmaak. Bij de opmaak van dit advies is er een definitief goedgekeurd voorontwerp beschikbaar (college van burgemeester en schepenen 30 januari 2018). Er kan dus reeds worden afgetoetst in welke mate de aanvraag beantwoord aan de visie van het RUP in opmaak.
De aanvraag is strijdig met (het ontwerp van) enkele stedenbouwkundige voorschriften:
Bijzondere voorwaarden
- Art.1.2.2 : zone is niet ingericht als één stedelijk open ruimte, de aanvraag voorziet in een opdeling door het verbinden van de nieuwe voorgestelde keermuur met de bestaande openbare keermuur.
- Art.1.2.4.1 : De verbinding van de kaaiweg met de Tavernierkaai werd door plaatsing van de keermuur niet behouden.
De aanvraag voorziet dat er een aantal openingen worden gemaakt in de bestaande keermuur. In totaal zal er 30 meter gesloopt worden van de bestaande keermuur. De bijgevoegde beschrijvende nota vermeldt dat in een latere fase de volledige bestaande waterkeringsmuur zal worden afgebroken. Het betreft het stuk bestaande keermuur tussen de dwarse aantakking van de nieuwe keermuur zuidoostelijke van de hangar en de dwarse aantakking noordoostelijk van de hangar. Er dient opgemerkt dat er op bovenstaande strijdigheden slechts een afwijking kan worden toegestaan indien er garantie is dat deze bestaande keermuur effectief in een latere fase zal verdwijnen. In voorwaarde wordt opgelegd dat de volledige bestaande keermuur binnen de 5 jaar na vergunning zal moeten worden gesloopt .
In overleg met de stadsdiensten dienen de noodzakelijke voorzieningen te worden bepaald teneinde de bereikbaarheid van Hangar 26/27 vanop de Rijnkaai zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het slopen van de bestaande - en het oprichten van een nieuwe waterkeringsmuur betreft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de bouw van de nieuwe waterkering aan waterzijde van de havenloods, geïntegreerd in de herontwikkeling van Hangar 26/27 dewelke recent vergund werd.
M.b.t. de omgevingskwaliteit echter is de aanvraag vrijblijvend opgesteld. De aanvraag doet geen uitspraken over de herinrichting van de omliggende kaaivlakte. Grote delen van de kaaivlakte rond de havenloods zijn onderdeel van het concessieterrein van de aanvrager
AG VESPA die in deze aanvraag eveneens om advies werden gevraagd merkt bijkomend op:
De bouwaanvraag voorziet ingrepen buiten het concessieterrein van de aanvrager. Hiertoe dient de huidige concessieovereenkomst te worden aangepast. De uitvoering van deze werken kan dan ook slechts plaatsvinden na expliciete goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst door AG VESPA als erfpachthouder voor deze zones op de kaaivlakte. Deze goedkeuring is niet gevraagd noch verleend.
De kaaivlakte rond de havenloods is gedeeltelijk in concessie gegeven door AG VESPA aan de aanvrager. Het zuidelijke deel van de kaaivlakte ter hoogte van de Bonapartesluis vanaf de zuidelijke gevel van de havenloods tot de Blauwe steen en begrensd tot de waterkeerpoort aan noordzijde behoort niet het concessieterrein hoewel de aanvraag hier een ingreep voorziet.
AG VESPA geeft hierom een voorwaardelijk gunstig advies, het verkrijgen van een bouwvergunning impliceert geen bouwrechten.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De vergunningsaanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, die behandeld wordt volgens de van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer : |
OMV_2018027844 |
Gegevens van de aanvrager: |
CARVER met als adres Rijnkaai 101 te 2000 Antwerpen en de heer Dirk Van Praag met als adres Rijnkaai 101 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Rijnkaai 100, 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1, sectie A, nr. 26/2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een nieuwe waterkeringsmuur |
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |