Terug

2018_CBS_03715 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies. - OMV_2018027844. Rijnkaai 100 district Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03715 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies. - OMV_2018027844. Rijnkaai 100 district Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_03715 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies. - OMV_2018027844. Rijnkaai 100 district Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Toetsing van de voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied. De gebieden die als gemengd gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen evenals voor dienstverleningsbedrijven of inrichtingen in verband met haven en scheepvaart.

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De vergunningsaanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
  • (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

         De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

         (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

         De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.

Sectorale wetgeving

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

         (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Voor de herontwikkeling van de Scheldekaaien werden een principeovereenkomst en een masterplan opgesteld.

De principeovereenkomst voor heraanleg Scheldekaaien stelt o.a. dat:

-       continuïteit van de publieke ruimte en doorwaadbaarheid tussen stad en stroom essentieel zijn;

-       waar technisch, financieel en juridisch haalbaar de waterkering grotendeels wordt geïntegreerd in gebouwen en korte secties van mobiele keringen de verbinding tussen de verschillende gebouwen maken.

Er is momenteel een RUP-Rijnkaai in opmaak. Bij de opmaak van dit advies is er een definitief goedgekeurd voorontwerp beschikbaar (college van burgemeester en schepenen 30 januari 2018). Er kan dus reeds worden afgetoetst in welke mate de aanvraag beantwoord aan de visie van het RUP in opmaak.

De aanvraag is strijdig met (het ontwerp van) enkele stedenbouwkundige voorschriften:

Bijzondere voorwaarden

- Art.1.2.2 : zone is niet ingericht als één stedelijk open ruimte, de aanvraag voorziet in een opdeling door het verbinden van de nieuwe voorgestelde keermuur met de bestaande openbare keermuur.

- Art.1.2.4.1 : De verbinding van de kaaiweg met de Tavernierkaai werd door plaatsing van de keermuur niet behouden.

De aanvraag voorziet dat er een aantal openingen worden gemaakt in de bestaande keermuur. In totaal zal er 30 meter gesloopt worden van de bestaande keermuur. De bijgevoegde beschrijvende nota vermeldt dat in een latere fase de volledige bestaande waterkeringsmuur zal worden afgebroken. Het betreft het stuk bestaande keermuur tussen de dwarse aantakking van de nieuwe keermuur zuidoostelijke van de hangar en de dwarse aantakking noordoostelijk van de hangar. Er dient opgemerkt dat er op bovenstaande strijdigheden slechts een afwijking kan worden toegestaan indien er garantie is dat deze bestaande keermuur effectief in een latere fase zal verdwijnen. In voorwaarde wordt opgelegd dat de volledige bestaande keermuur binnen de 5 jaar na vergunning zal moeten worden gesloopt .

In overleg met de stadsdiensten dienen de noodzakelijke voorzieningen te worden bepaald teneinde de bereikbaarheid van Hangar 26/27 vanop de Rijnkaai zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het slopen van de bestaande - en het oprichten van een nieuwe waterkeringsmuur betreft.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de bouw van de nieuwe waterkering aan waterzijde van de havenloods,  geïntegreerd  in de herontwikkeling van Hangar 26/27 dewelke recent vergund werd.

M.b.t. de omgevingskwaliteit echter is de aanvraag vrijblijvend opgesteld. De aanvraag doet geen uitspraken over de herinrichting van de omliggende kaaivlakte. Grote delen van de kaaivlakte rond de havenloods zijn onderdeel van het concessieterrein van de aanvrager

AG VESPA die in deze aanvraag eveneens om advies werden gevraagd merkt bijkomend op:

De bouwaanvraag voorziet ingrepen buiten het concessieterrein van de aanvrager. Hiertoe dient de huidige concessieovereenkomst te worden aangepast.  De uitvoering van deze werken kan dan ook slechts plaatsvinden na expliciete goedkeuring van de aangepaste concessieovereenkomst door AG VESPA als erfpachthouder voor deze zones op de kaaivlakte. Deze goedkeuring is niet gevraagd noch verleend.

De kaaivlakte rond de havenloods is gedeeltelijk in concessie gegeven door AG VESPA aan de aanvrager. Het zuidelijke deel van de kaaivlakte ter hoogte van de Bonapartesluis vanaf de zuidelijke gevel van de havenloods tot de Blauwe steen en begrensd tot de waterkeerpoort aan noordzijde behoort niet het concessieterrein hoewel de aanvraag hier een ingreep voorziet.

AG VESPA geeft hierom een voorwaardelijk gunstig advies, het verkrijgen van een bouwvergunning impliceert geen bouwrechten.

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  • De volledige bestaande keermuur dient binnen de 5 jaar na vergunning te worden gesloopt. Het betreft het stuk bestaande keermuur tussen de dwarse aantakking van de nieuwe keermuur zuidoostelijke van de hangar en de dwarse aantakking noordoostelijk van de hangar.
  • De aanvrager dient vooraf in overleg met de stadsdiensten de noodzakelijke voorzieningen te  bepalen.
  • Er dient een bouwrecht bekomen te worden van de concessieverlener.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De vergunningsaanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, die behandeld wordt volgens de  van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

Projectnummer :

OMV_2018027844

Gegevens van de aanvrager:

 CARVER met als adres Rijnkaai 101 te 2000 Antwerpen en de heer  Dirk Van Praag met als adres Rijnkaai 101 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Rijnkaai 100, 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1, sectie A, nr. 26/2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een nieuwe waterkeringsmuur

Relevante voorgeschiedenis

  • 24 mei1978: vergunning (18#59037) voor het bouwen van een waterkeringsmuur.

Laatst vergunde toestand

  • waterkeringsmuur in beton met wegpoorten en spoorpoorten.

Bestaande toestand

  • waterkeringsmuur aan de zijde van de Rijnkaai;
  • maximale hoogte van de muur bedraagt 8,35m TAW.

Inhoud van de aanvraag

  • bouwen van een nieuwe waterkeringsmuur aan de zijde van de Schelde, op de straat;
  • gedeeltelijke afbraak van ongeveer 30m van de bestaande waterkeringsmuur aan de zijde van de Rijnkaai;
  • bestaande waterkeringsmuur blijft grotendeels behouden mits een aantal openingen om de ontsluiting naar de Rijnkaai te bevorderen;
  • werken worden mee uitgevoerd tijdens de renovatiewerken van het gebouw Hanger 26/27;
  • nieuwe betonnen waterkeringsmuur zal eenzelfde hoogte krijgen als de bestaande (8,35m TAW);
  • wordt voorzien langsheen het fietspad aan de stadszijde;
  • openingen kunnen afgesloten worden met waterkerende poorten;
  • muur zal een lengte hebben van ongeveer 350m;
  • in de bestaande muur worden er extra openingen voorzien om de toegangen voor voetgangers en fietsers te bevorderen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.