Terug

2018_CBS_09649 - Omgevingsvergunning - OMV_2018087282. Cockerillkaai 22-24, Wapenstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 31/10/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09649 - Omgevingsvergunning - OMV_2018087282. Cockerillkaai 22-24, Wapenstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09649 - Omgevingsvergunning - OMV_2018087282. Cockerillkaai 22-24, Wapenstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

3 augustus 2018

11 september 2018

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 augustus 2018

24 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

3 augustus 2018

30 augustus 2018

Gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

3 augustus 2018

7 augustus 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

3 augustus 2018

22 augustus 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 augustus 2018

8 augustus 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

3 augustus 2018

7 augustus 2018

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

3 augustus 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ geacht vergund

3 augustus 2018

3 augustus 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

  • Artikel 2.1.1. Culturele, historische en/of esthetische waarde:
    de wijzigingen doorgevoerd aan de voorgevel van de Wapenstraat 1 gaan in tegen de wenselijkheid van het behoud van de architecturale elementen;
  • artikel 2.1.4.2. Kroonlijsthoogte van de achtergevels:
    de kroonlijsthoogte van de achtergevel ligt hoger dan deze van de voorgevel;
  • artikel 2.1.8. Vaste uitsprongen boven de openbare weg:
    de uitkragende terrassen zijn breder en dieper dan de maximaal toegelaten afmetingen;
  • artikel 2.1.9. Dakvormen en dakkapellen:
    de teruggesprongen bouwlagen houden geen afstand van 3,00 m ten opzichte van het voor- en achtergevelvlak;
  • artikel 2.1.12.2. Zonnepanelen en zonnecollectoren op platte daken:
    de zonnepanelen worden op een afstand van minder dan 1,00 m van de dakrand geplaatst (zijde Cockerillkaai);
  • artikel 2.2.5. Onbebouwde ruimte en tuinen:
    er wordt geen open ruimte van minimaal 15% van de perceeloppervlakte voorzien.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 10 Infiltratie:
    er dient een infiltratievoorziening met een oppervlakte van 43,00 m² voorzien te worden. De aanvrager vraagt een afwijking en wenst de infiltratie te vervangen door een buffervoorziening. Deze buffer is echter berekend op 3525 liter, daar waar het volume 5375 liter moet bedragen.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 22 Vrije en vlakke doorgangsbreedte:
    de nieuwe toegangsdeur voorzien in de gevel van het inventarispand is onvoldoende breed om als toegangsdeur gebruikt te worden;
  • artikel 24 Vrije en vlakke draairuimte:
    de beperkte breedte van de toegangsdeuren naar de appartementen en de diepte van de deur ten opzichte van de muur zorgen ervoor dat de draaicirkel het deurblad niet meer raakt;
    Er werd geen draaicirkel voorzien in:
    •  de twee ondergrondse bouwlagen ter hoogte van het sas naar de berging/het meterlokaal en voor de deur naar de parking (beide zijden);
  • artikel 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte:
    er werd geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van 45,00 cm voorzien naast de krukzijde van de deuren in de kelder (deur tussen sas en parking, deur tussen sas en sas);
  • artikel 27 Aangepaste parkeerplaatsen:
    er werd geen aangepaste parkeerplaats voorzien conform de voorschriften van dit artikel.
     

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    de wijzigingen doorgevoerd aan de voorgevel van de Wapenstraat 1 gaan in tegen de wenselijkheid van het behoud van de architecturale elementen;
  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    de uitkragende terrassen hebben een diepte van 1,25 m en behouden een afstand van slechts 1,00 m ten opzichte van de perceelgrens (Cockerillkaai, links). Geveluitsprongen dienen echter een onder een hoek van 45° begrepen te zijn ten opzichte van elke erfscheiding;
    artikel 27 Open ruimte:
    het volledige  perceel wordt dicht gebouwd;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de fietsenstalling opgetekend in garagebox 4 (zowel op -1 als op -2) voldoet niet aan de inrichtingsprincipes.

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De teruggetrokken daklaag aan zijde Cockerillkaai wordt voorzien op 2m80 in plaats van de minimaal vereiste afstand van 3m conform artikel 2.1.9 van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad. Aan de achterzijde wordt geen teruggetrokken daklaag voorzien wat ertoe leidt dat de kroonlijsthoogte vooraan lager is dan de kroonlijsthoogte achteraan. Hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 2.1.4.2. Vastgesteld wordt dat de daklagen aan de Scheldekaaien veelal afwijken in vorm, inplanting en afmetingen van de klassieke teruggetrokken daklagen in een woonstraat met bebouwing aan weerszijden. Aangezien er zich aan de Cockerillkaai geen bebouwing aan de overzijde van de straat bevindt (Kaaivlakte), heeft de inplanting van de daklaag geen impact op de woonkwaliteit (wegnemen zon of lichttoetreding is niet relevant). Ivm de kroonlijsthoogte van de achtergevels kan een afwijking op het RUP worden toegestaan, gezien in dit bouwblok geen referentiebeeld bepaald kan worden door het atypische en dominerende volume van het MuHKA, verbetering van de lichtinval is hier geen thema. De afwijking is niet storend voor omgeving en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Daarenboven wijkt het ontwerp af van artikels  2.1.8, 2.1.12 en 2.2.5, respectievelijk handelend over de uitsprong aan de voorgevel die breder is dan 4m boven de openbare weg, zonnepanelen die op minder dan 1m achter de dakrand geplaatst zijn en het feit dat er geen onbebouwde ruimte voorzien is.

De kenmerkende bebouwing aan de Cockerillkaai vertoont vaak erkers en geveluitsprongen die breder zijn dan 4m. Dit omwille van het uitzicht op de Schelde. De geveluitsprong breder dan 4m is niet storend voor de omgeving en inpasbaar in het referentiekader. De zonnepanelen worden geplaatst op 95cm van de dakrand. In voorwaarde wordt opgelegd om de zonnepanelen minstens 1m van de dakrand te plaatsen.

Wat het gebrek aan onbebouwde ruimte betreft, kan geoordeeld worden dat gezien de ingesloten ligging in de hoek en het feit dat eventuele open ruimte zich tussen de hoger opgaande, blinde scheimuren van de aanpalende bebouwing bevindt, deze ruimte herleid wordt tot een schacht zonder verblijfskwaliteit (gebrek aan lichtinval). Bovendien biedt een open ruimte geen meerwaarde voor het programma (berging, traphal en handelsruimte) op de gelijkvloerse verdieping en zou deze in onbruik geraken. Het gebrek aan onbebouwde ruimte is bijgevolg niet storend voor de woonkwaliteit op eigen perceel, noch voor de goede ruimtelijke ordening in de omgeving. Deze motivatie is ook van toepassing om af te wijken van artikel 27 van de bouwcode.

De terrassen aan de linkerzijde van de Cockerillkaai bevinden zich op 1m van de perceelsgrens met de linkerbuur. Hierdoor zijn deze strijdig met artikel 13 van de bouwcode. Een afwijking op dit artikel wordt niet toegestaan, in voorwaarde wordt opgelegd om de terrassen te plaatsen (in te korten) onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding.

De fietsenstalling in garagebox vier op verdieping -1 en -2 voldoen niet aan de inrichtingsprincipes conform de bouwcode. Deze zijn echter niet noodzakelijk cfr.  de berekende behoefte, zie verder), dus worden deze niet ingerekend als fietsenberging.

De toegangsdeur aan de Wapenstraat is voorzien in de gevel van een inventarispand. Deze is onvoldoende breed om dienst te doen als toegangsdeur en daarom strijdig met artikel 22 van de verordening toegankelijkheid. Gezien de erfgoedwaarde van het pand is het verbreden van de deur niet wenselijk. Daarnaast is er een de toegangsdeur voorzien op de schuine kop.

Tenslotte wordt vastgesteld dat de aanvraag afwijkt van artikel 24, 25 en 27 van de gewestelijke verordening integrale toegankelijkheid. De deuren liggen dieper dan 20cm, hierdoor komt de draaicirkel niet meer tot aan de klink van de deur. Daarnaast is er geen vlakke wand- en vloerbreedte van 45cm voorzien naast de krukzijde van de deuren in de kelder.

Er dient één aangepaste parkeerplek voorzien te worden. Op de plannen is dit niet duidelijk af te leiden.

Tellerlokalen moeten integraal toegankelijk zijn, net als alle parkeerplekken, vanuit de personenlift. Dit impliceert bredere gangen in de kelderverdieping, met mogelijk een lichte verplaatsing/versmalling van de autolift.

De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. In toepassing van artikel 4.2.19. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zal in voorwaarde bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd de inplanting/positie van de toegangsdeuren in overeenstemming te brengen met artikel 24, 25 en 27.

De aanvrager vraagt een afwijking op de hemelwaterverordening en wenst de infiltratie te vervangen door een buffervoorziening. Dit kan aanvaard worden. Deze buffer is echter berekend op 3525 liter, daar waar het volume 5375 liter moet bedragen. Dit zal als voorwaarde worden toegevoegd.

Functionele inpasbaarheid

De Cockerillkaai en omgeving wordt gekenmerkt door grootschalige één - en meergezinswoningen in gesloten bebouwing, afgewisseld met kantoorcomplexen en de achterzijde van het MuHKA. De nieuwbouw omvat een meergezinswoning met gelijkvloerse handelsfunctie. De beoogde inrichting is functioneel inpasbaar in de omgeving.

Er verdwijnt een ééngezinswoning in de Wapenstraat, echter worden in het project meerdere grote appartementen voorzien (>130m² NVO).

De aanvraag werd voorgelegd ter advies aan de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. Zij gaven volgend advies:

De vormgeving van het commercieel gelijkvloers is erg ongelukkig door de aanwezigheid van de parkinglift. Er wordt niet direct aangegeven welk type invulling voorzien wordt voor het gelijkvloers. Indien geopteerd wordt voor een reca-invulling is een horecavergunning vereist. Indien een kantoor voorzien wordt, is er een bestemmingswijziging nodig. Voor het dossier kan een gunstig advies gegeven worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 8 parkeerplaatsen.

Er worden 6 nieuwe appartementen gebouwd met op het gelijkvloers een commerciële ruimte

6 appartementen > 90m² met parkeernorm 1,35 à 6 x 1,35 = 8,1 à 8 parkeerplaatsen

Voor de commerciële ruimte moet er, gezien de beperkte oppervlakte (94m2), geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

De plannen voorzien in 8 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8.

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 8 – 8 = 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8– 8 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.


Naast de mobiliteitstoets stelde de stedelijke mobiliteitsdienst volgende aspecten inzake autostalplaatsen en fietsstalplaatsen vast:

Fietsstalplaatsen:

Voor de 6 appartementen moeten er 29 fietsstalplaatsen voorzien worden:

  • 1 appartement met 2 slaapkamer = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3
  • 1 appartement met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4
  • 3 appartementen met 4 slaapkamers = 3 x 5 (4 slaapkamers + 1 extra) = 15
  • 1 appartement met 6 slaapkamers = 1 x 7 (6 slaapkamers +1 extra) = 7

Voor de commerciële ruimte moet er 1 fietsstalplaats voorzien worden:

  • Ruimte van +/- 94m2: 1 fiets (0.60 x 0.94= 0.564)

Er wordt op het gelijkvloers een fietsenberging voorzien. De ruimte is 40,5m². Voor 29 fietsen (op 1 niveau) heeft een ruimtebehoefte van 43,5m² cfr. de bouwcode. Indien een klein deel voorzien wordt met een etagesysteem, kan dit in de betreffende ruimte voorzien worden.

Niet alle fietsen mogen gebruik maken van een etagesysteem, daarom kan slechts de helft van het aantal stallingen op deze manier voorzien worden. Het is nodig de andere helft te voorzien als gewone fietsstalplaatsen.

De noodzakelijke tussenafstanden en ruimte achter de fietsen moeten voorzien worden conform bouwcode. (40cm min. tussenafstand voor 1 niveau, 50 cm min tussenafstand bij etagesystemen, voldoende ruimte achter de fiets, …)

De deuren naar de fietsenberging dienen automatisch open te gaan.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het geplande hoekgebouw telt zeven bouwlagen en een teruggetrokken daklaag. Het hoogste balkon  boven de zesde bouwlaag sluit aan bij de hoogte van de linker aanpalende Cockerillkaai 16 (achterzijde MuHKA). De nieuwbouw sluit bijgevolg aan in bouwhoogte bij het kenmerkende profiel aan de Cockerillkaai.

De hoge, blinde scheimuur achteraan van het inventarispand Wapenstraat 1, wordt verlaagd van 16m26 naar een hoogte van 7m38, hierdoor sluit de bebouwing in bouwdiepte aan bij de bestaande kantoorgebouwen aan de Wapenstraat (MuHKA).

Door deze ingreep wordt zowel de lichtinval op eigen terrein als in de grote patio van het museum verbeterd. Aan de zijde van de Cockerillkaai is het buurperceel volledig volgebouwd.

De beoogde nieuwbouw sluit goed aan op de omliggende bebouwing en is bijgevolg in bouwdiepte en bouwhoogte inpasbaar in de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwbouw is hedendaags en inpasbaar in de heterogene architectuur van de Kaaiwand. Het voorontwerp werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de welstandscommissie op 04/05/2018:

Het project werd reeds vergund en een voorstel tot wijziging ligt voor. Per laag is nu slechts 1 royaal appartement voorzien, met op het gelijkvloers 1 commerciële ruimte. De ondergrondse parkeergarage telt 1 laag minder. De appartementen worden doorgetrokken tot achter de historische gevel. Als gevelmateriaal wordt gekozen voor bekleding in donkere natuursteen en spijlenwerk voor de borstweringen. De rondingen zijn weggelaten. De welstandscommissie stelt vast dat het doortrekken van de terrassen tot aan het inventarispand de beeldkwaliteit en schaal van de kaaien overneemt in de Wapenstraat, waar een verticale belijning wenselijk is. Er wordt daarom voorgesteld om het volume aan deze zijde te laten landen op de grond ifv massiviteit en de terrassen te onderbreken. Ook aan de Kaaigevel ontbreekt een duidelijk beeld hierover: enkel aan de linker scheimuur raakt het gebouw met massa de grond. De onderzijde van de terrassen zijn wit gepleisterd in contrast met de donkere natuursteen, waarbij de welstandscommissie vraagt om te streven naar een homogene behandeling in 1 kleurstelling voor gevel en terrasplaten. Er wordt voorgesteld om een ander gevelmateriaal met een rijke textuur te onderzoeken, vb. gepolijst beton, graag in een warmere en lichtere kleurstelling.

Het ingediende ontwerp werd op  15/06/2018 opnieuw voorgelegd aan de welstandscommissie. De bovenvermelde opmerkingen werden afdoende aangepast waarna de commissie een gunstig advies uitbracht.

Cultuurhistorische aspecten

Aan monumentenzorg werd advies gevraagd:

Het burgerhuis in neo-Vlaamse renaissancestijl –Wapenstraat 1- maakt deel uit van het geplande appartementencomplex op de hoek van de Cockerillkaai en de Wapenstraat.  Bij de recente herinventarisatie van het Zuid werd dit pand weerhouden voor opname in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en vastgesteld op 14/12/2013. De Wapenstraat is een korte, rechte straat gelegen op het Zuid tussen de Cockerillkaai en de Waalsekaai. De straat ligt midden in het eind-19de-eeuwse havengebied: zowel de Scheldekaaien als de Zuiderdokken aan de Waalsekaai werden in het vierde kwart van de 19de eeuw aangelegd. Tegelijkertijd werd de nieuwe wijk Het Zuid ontwikkeld. De Wapenstraat maakt deel uit van het verkavelingsplan dat rond 1875 voor deze wijk werd opgemaakt. Omwille van de ligging centraal in de haven, werden in de straten tussen de Scheldekaaien en de Waalsekaai vooral magazijnen en werkplaatsen opgericht. De Noordnatie had een opslagplaats in de Wapenstraat, die nog steeds bestaat. Typisch voor de buurt rond de Zuiderdokken is tevens de combinatie van winkel- met woonfunctie: op de verdiepingen van winkelhuizen werden appartementen ingericht die voornamelijk werden verhuurd aan mensen die in de haven werkten. In de Wapenstraat werd rond 1886 een dergelijk ensemble van winkelhuizen met appartementen gebouwd naar ontwerp van Charles Dens. Van het indrukwekkende eclectische ensemble bleef enkel de eerste woning op nummer 1 over. Veel oorspronkelijke bebouwing in deze buurt moest wijken voor grootschalige nieuwbouwprojecten, kaderend in de herwaardering van het Zuid die eind 20ste eeuw is gestart en sindsdien een hoge vlucht neemt. Bijna de volledige oneven zijde van de Wapenstraat wordt ingenomen door het MUHKA, het museum voor hedendaagse kunst.

 Het burgerhuis is een zeldzaam en herkenbaar voorbeeld van de laat 19e eeuwse architectuur in de Wapenstraat.  De authenticiteit en de gaafheid werden geschonden door de laat 20ste eeuwse verbouwingen aan het interieur en de gevel.  Omwille van de stedenbouwkundige en architecturale waarde heeft het pand een ondersteunende stadslandschappelijke waarde in het straatbeeld. Artikel 5§1 van de stedelijke bouwcode stelt het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde voor vastgestelde inventarispanden.

De geplande werken werden voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg.  Het herstel van het oorspronkelijk gevelbeeld zorgt voor een meerwaarde in de Zuidwijk.  De geplande herbestemming tot meergezinswoning is aanvaardbaar.  Omwille van de beeldbepalendheid van de voorgevel worden er specifieke voorwaarden opgelegd.

Gezien een ondergrondse parkeergarage van twee bouwlagen wordt voorzien werd aan de stedelijke archeologiedienst advies gevraagd.

Het projectgebied ligt gedeeltelijk in een Vastgestelde Archeologische Zone. Het projectgebied is ca. 278 m2 en valt zo buiten de drempelwaarde van een verplichte archeologienota volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1.  

Het bouwproject bevindt zich anderszijds in de historische binnenstad waardoor bij ingreep de kans groot is dat archeologische vondsten worden aangesneden en dienen werfcontroles toegelaten te worden. Specifiek zouden hier resten van Napoleontische scheepswerven en de kaaimuur kunnen aangesneden worden. Vanuit archeologische erfgoedzorg worden werfcontroles door stadsarcheologen gevraagd. Bovendien moet een toevalsvondst verplicht gemeld worden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De inrichting van de wooneenheden is kwaliteitsvol. Elke woonentiteit beschikt over een ruim terras, de appartementen voldoen aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

    1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

    2. het bijgevoegde advies Aquafin op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

    3. zonnepanelen dienen geplaatst te worden op 1m van de dakrand;

    4. de uitkragende terrassen moeten beperkt worden binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding;

    5. de fietsberging op het gelijkvloers moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode;

            - de ruimte moet voorzien worden voor 30 (29+1) fietsen;

            - maximaal de helft van het aantal stallingen kan voorzien worden in een      dubbeldeksysteem;

            - de noodzakelijke tussenafstanden en ruimte achter de fietsen conform bouwcode moeten voorzien worden. (40cm min. tussenafstand voor 1 niveau, 50 cm min tussenafstand bij etagesystemen, voldoende ruimte achter de fiets, …)

            - de deur naar de fietsenberging moet automatisch opengaan.

     6. een aangepaste autoparkeerplek dient voorzien te worden, zonder het verlies van een parkeerplaats;

     7. de deuren/gangen in de kelderverdiepingen tussen de parkeerruimte en de personenlift dienen conform te zijn aan de verordening toegankelijkheid (deuren, opstelruimtes en gangbreedtes);

     8. de tellerruimte in de kelderverdieping dient bereikbaar te zijn vanuit de personenlift conform aan de verordening toegankelijkheid (deuren, opstelruimtes en gangbreedtes);

     9. de toegangsdeuren naar voor te plaatsen in de dagkant (< 20cm);

    10. voor het pand Wapenstraat 1:

          - detailtekeningen van de gelijkvloerse pui alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

          - detailtekeningen van het buitenschrijnwerk alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

          - het balkon op de eerste verdieping te herstellen cfr. bouwaanvraag uit 1882 en de detailtekeningen alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

    11. de bouwheer meldt twee weken vóór aanvang de start van de werken aan de stedelijke archeologische dienst (archeologie@stad.antwerpen.be)

    12. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

    13. het melden van een toevalsvondst is verplicht volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4;

    14. er dient een buffervoorziening voorzien te worden met een volume van 5375 liter;

    15. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

3 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

16 augustus 2018

Einde openbaar onderzoek

14 september 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 november 2018

Verslag GOA

23 oktober 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 augustus 2018

14 september 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018087282

Gegevens van de aanvrager:

de heer Frank  Martens met als contactadres Verviersstraat 1 bus b 5.1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Cockerillkaai 22-24, Wapenstraat 1 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 3968C2, 3968B2 en 3968D2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met commercieel gelijkvloers en ondergrondse parking na sloop van twee appartementsgebouwen en een woning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       Cockerillkaai 22:

  • 20/11/1935: vergunning (18#3860) voor gevel- en binnenveranderingen;
  • 02/07/1954: vergunning (18#32661) voor het verhogen van de voorgevel;
  • 10/02/1967: vergunning (18#49670) voor een verbouwing;

-       Cockerillkaai 23-24:

  • 05/10/1992: vergunning (86#920629) voor het verbouwen van een appartementsgebouw;

-       Wapenstraat 1:

  • 17/03/1986: vergunning (18#67281) voor verbouwingen;
  • 28/11/2013: vaststelling van een neorenaissance burgerhuis (209242) na herinventarisatie van Het Zuid;

-       19/01/2018: vergunning (20172522) voor het bouwen van een meergezinswoning met commercieel gelijkvloers en ondergrondse parking na sloop - niet uitgevoerd.

Laatst vergunde toestand

-       Cockerillkaai 22:

  • pand in gesloten bebouwing met vier bouwlagen onder plat dak;
  • meergezinswoning met inpandige garage op de gelijkvloerse verdieping;
  • gevel in geschilderde kalkbezetting (verdiepingen) en lichte gevelplaketten (benedenverdieping);

-       Cockerillkaai 23-24:

  • hoekpand in gesloten bebouwing met zes bouwlagen onder plat dak;
  • meergezinswoning met vier wooneenheden en inpandige garages op de gelijkvloerse verdieping;
  • kroonlijsthoogte van 17,70 m;

-       Wapenstraat 1:

  • eengezinswoning in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder zadeldak;
  • gevel in rode baksteen met natuurstenen accentuering.

Bestaande toestand

-       de gevel van de Cockerillkaai 22 werd op de verdiepingen afgewerkt met een roze-oranjekleurige crepi. De historische detaillering van de gevel ging hierbij verloren.

Inhoud van de aanvraag

-       slopen van twee appartementsgebouwen en een eengezinswoning;

-       nieuwbouw in gesloten bebouwing met acht bouwlagen onder plat dak. De bovenste twee verdiepingen zijn teruggetrokken;

-       interne indeling:

  • meergezinswoning met vijf wooneenheden en een duplexappartement met kantoorfunctie;
  • gelijkvloerse verdieping met een handelsruimte van 94,00 m²;
  • twee ondergrondse parkeerlagen toegankelijk via een autolift (zijde Wapenstraat);

-       gevelafwerking nieuwbouw:

  • gevel in licht grijs beton;
  • bronzen aluminium schrijnwerk;
  • uitkragende terrassen afgewerkt met een helder glazen borstweringen met bronskleurige stalen handgrepen;

-       gevelafwerking inventarispand:

  • de voorgevel van de voormalige eengezinswoning blijft behouden;
  • de raam op de benedenverdieping (links) wordt vervangen door een tweede deur;

-       variërende bouwhoogte met een maximum van 26,00 m.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

    1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

    2. het bijgevoegde advies Aquafin op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

    3. zonnepanelen dienen geplaatst te worden op 1m van de dakrand;

    4. de uitkragende terrassen moeten beperkt worden binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding;

    5. de fietsberging op het gelijkvloers moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode;

            - de ruimte moet voorzien worden voor 30 (29+1) fietsen;

            - maximaal de helft van het aantal stallingen kan voorzien worden in een      dubbeldeksysteem;

            - de noodzakelijke tussenafstanden en ruimte achter de fietsen conform bouwcode moeten voorzien worden. (40cm min. tussenafstand voor 1 niveau, 50 cm min tussenafstand bij etagesystemen, voldoende ruimte achter de fiets, …)

            - de deur naar de fietsenberging moet automatisch opengaan.

     6. een aangepaste autoparkeerplek dient voorzien te worden, zonder het verlies van een parkeerplaats;

     7. de deuren/gangen in de kelderverdiepingen tussen de parkeerruimte en de personenlift dienen conform te zijn aan de verordening toegankelijkheid (deuren, opstelruimtes en gangbreedtes);

     8. de tellerruimte in de kelderverdieping dient bereikbaar te zijn vanuit de personenlift conform aan de verordening toegankelijkheid (deuren, opstelruimtes en gangbreedtes);

     9. de toegangsdeuren naar voor te plaatsen in de dagkant (< 20cm);

    10. voor het pand Wapenstraat 1:

          - detailtekeningen van de gelijkvloerse pui alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

          - detailtekeningen van het buitenschrijnwerk alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

          - het balkon op de eerste verdieping te herstellen cfr. bouwaanvraag uit 1882 en de detailtekeningen alvorens uitvoering ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

    11. de bouwheer meldt twee weken vóór aanvang de start van de werken aan de stedelijke archeologische dienst (archeologie@stad.antwerpen.be)

    12. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

    13. het melden van een toevalsvondst is verplicht volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4;

    14. er dient een buffervoorziening voorzien te worden met een volume van 5375 liter;

    15. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

    16. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken strikt na te leven

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.