Binnen de Singel zijn er negen bewonerszones bepaald:
Deze bewonerszones sluiten niet allen aan bij de bestaande wijkindeling, wat vaak voor verwarrende en onduidelijke situaties zorgt. De stad Antwerpen stelt daarom voor om de bewonerszones in te delen op basis van de contouren van de bestaande wijken en de zones 30. Hierdoor krijgen de zones ook een herkenbare naam die gelinkt is met de buurt. Dit komt de leesbaarheid ten goede. Bovendien versterkt dit de communicatie op wijkniveau. Het betekent dat de bestaande bewonerszones kleiner worden en er dus meer bewonerszones zullen zijn. Het zal voor bewoners mogelijk zijn om in hun eigen wijk gratis en onbeperkt te parkeren.
In de 20e eeuwse gordel rond de Singel zijn nog niet overal bewonerszones bepaald. Ook voor deze zones baseert de stad Antwerpen zich op de wijken en de bestaande zones 30. Door die zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, wordt dit een consistent gegeven dat voor alle bewoners duidelijk is.
Om bewoners die net op de grens van een bewonerszone wonen niet te benadelen, is er steeds een buffer van ongeveer 200 meter rond de zone waar inwoners van de betreffende zone eveneens mogen parkeren. Het huidig systeem blijft gehandhaaf.
De stad Antwerpen stelt voor om de bewonerszones binnen de Singel te hertekenen en de bewonerszones in de 20e eeuwse gordel uit te tekenen volgens bovenstaande principes. De bewonerszones vormen de basis van het parkeerbeleid. Begin 2019 treedt er een nieuw parkeerbeheer (nieuwe automaten, herwerken info op de nietjes, nieuw backoffice, ...) in werking en wordt er beperkt parkeren ingevoerd in de 20e eeuwse gordel. Om volledig operationeel te zijn tegen dan, is het noodzakelijk om nu al bewonerszones te bepalen.
Daarnaast wordt aan het college gevraagd om kennis te nemen van het voorstel om de zones af te bakenen. De stad Antwerpen zal dit voorstel verder uitwerken en via het aanvullend verkeersreglement beperkt parkeren ter advies voorleggen aan de districten.
Bij het invoeren van het beperkt parkeren in de 20e eeuwse gordel, zullen de nieuwe bewonerszones dan effectief van start kunnen gaan, zowel binnen de Singel als in de 20e eeuwse gordel.
Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2188) keurde het college de principebeslissing en het plan van aanpak van 'Omvormen beperkte parkeerzones naar maximaal 3,50 ton' goed.
Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2186) keurde het college de principebeslissing 'Voorstel invoeren bewonersparkeren' goed. Dit besluit houdt een uibreiding van het beperkt parkeren buiten de Singel in.
Op 6 juli 2018 behandelt het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout'.
Bovenvermelde drie besluiten regelen het beperkt parkeren binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel.
De stad Antwerpen geeft bij de verdeling van het beschikbare aantal parkeerplaatsen op straat voorrang aan bewoners. Bewoners die gedomicilieerd zijn in een deel van de stad waar betalend- of schijfparkeren geldt, kunnen een digitale 'parkeervergunning voor bewoners' aanvragen. Dit is ook mogelijk voor bewoners die net buiten zo'n zone wonen. Deze bewoners krijgen een 'parkeervergunning voor bewoners' waarmee ze in bepaalde straten gratis en onbeperkt mogen parkeren. Per wooneenheid zijn er maximaal twee 'parkeervergunningen voor bewoners' beschikbaar. De 'parkeervergunning voor bewoners' is een digitale registratie. Bewoners kunnen die zelf aanvragen via het e-loket van de stad Antwerpen, of langsgaan bij een stadsloket.
Bij budgetwijziging 2018 werden de nodige middelen voor de invoering en handhaving door Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG goedgekeurd.
Het college neemt kennis van het voorstel tot afbakenen van de nieuwe bewonerszones binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel.
Het college keurt principieel goed de bewonerszones binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel te baseren op de contouren van bestaande wijken en zones 30.
Het college geeft opdracht aan:
dienst | taak |
SW/MOB | opstellen aanvullend verkeersreglement om het beperkt parkeren te regelen |
SW/MPA | bekijken of de bewonerskaarten binnen de Leien voldoende soelaas biedt |