Terug

2018_CBS_06178 - Omgevingsvergunning - OMV_2018006349. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06178 - Omgevingsvergunning - OMV_2018006349. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06178 - Omgevingsvergunning - OMV_2018006349. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Wegenwerken

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en de bevoegde overheid oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

De gemeenteraad besliste in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 382) om zijn goedkeuring te hechten aan de verbreding en aanleg van het fietspad onder volgende voorwaarde:

  • de veiligheidsafstand ten opzichte van de rijweg dient 1 m breed te zijn, de schrikafstand tot de draadafsluiting mag beperkt worden tot 0,5 m.

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

30 maart 2018

12 april 2018

Gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

30 maart 2018

/

Dit advies werd niet tijdig uitgebracht.

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

30 maart 2018

20 april 2018

Geen bezwaar

Nationale Maatschappij der Pijpleidingen

30 maart 2018

12 april 2018

Voorwaardelijk gunstig. Dit advies werd uitgebracht door Petrochemical Pipelines Services (PPS), als beheerder van de pijpleiding.

Water-link (AWW)

30 maart 2018

/

Dit advies werd niet tijdig uitgebracht.

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

30 maart 2018

23 april 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 maart 2018

24 april 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

Voor een straal van 500 m rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden hoofdzakelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven en watergebonden bedrijven en - voor de hoofdwegen - Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Over het gebied lopen overdrukken met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur, Verbinding voor fietsers, Hoogspanningsleiding en Leidingstraat. Ten zuiden van de aanvraag, op 190 m, bevindt zich de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur. Het Kanaaldok, op ca. 220 m van de aanvraag, is bestemd als Gebied voor waterweginfrastructuur.

Binnen de straal van 500 m (op 275 m ten noorden van de aanvraag) is het GRUP Liefkenshoek spoortunnel tevens van toepassing. Hier geldt een overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar de werken tot het openbaar domein behoren.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag; de vergunningsplichtige handelingen blijven beperkt tot (onderdelen van) constructies waarvoor in dit besluit geen normen worden opgelegd.

Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1977 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. De aanvraag betreft immers de heraanleg en uitbreiding van een fietspad buiten de bebouwde kom.

Sectorale wetgeving

* MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

* Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

* Soortenbesluit: het besluit van de Vlaamse regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
De werken vinden plaats in het Ecologisch Infrastructuur Netwerk (EIN044), conform het Soortenbeschermingsprogramma voor het Antwerps Havengebied. Een afwijking hierop is aangevraagd bij het Agentschap Natuur en Bos.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid – Visueel-vormelijke elementen
Om het fietsgebruik te stimuleren, wordt een fietsbus ingezet zodat fietsers de oversteek kunnen maken over het Kanaaldok en de Schelde. Zo zullen er op drie plaatsen haltes voorzien worden waar fietsers, met hun fiets, de bus kunnen op- en afstappen. Voorliggende aanvraag betreft de halte ter hoogte van de bestaande wachtzone ten westen van de douanescanner, gelegen naast de oprit van de R2 richting Waaslandhaven. Om deze halte aan te leggen wordt een stuk onverhard terrein, met een oppervlakte van 487 m², verhard. De nieuwe verharding sluit aan op de bestaande asfaltverharding en zal worden aangelegd in asfalt, voor de fietsbus, en in betonstraatstenen, voor de wachtzone voor de fietsers. Hiervoor worden vier wachtplaatsen voor vrachtwagens opgeheven.

Om de halte voor fietsers goed bereikbaar te maken, dient het bestaande fietspad, van en naar het hoofdfietspad langs de Noorderlaan, dubbelrichting en verbreed te worden. Het bestaande fietspad heeft momenteel een breedte van 1,7 m en is aangelegd in betonstraatstenen. Het fietspad wordt 3 m breed en zal worden aangelegd in asfalt. Er wordt tevens een veiligheidsafstand tot de rijbaan voorzien van 0,5 m en een schrikafstand van 1 m tot de draadafsluiting van de naastliggende weide.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. De vier ingenomen plaatsen voor vrachtwagens zijn geen parkeerplaatsen maar wachtplaatsen voor vrachtwagens die door de scanner van de douane moeten.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de wettelijke en ruimtelijke context.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Advies werd gevraagd aan de diensten mobiliteit en verkeerspolitie van de stad Antwerpen. De dienst mobiliteit adviseert voorwaardelijk gunstig en legt op dat de veiligheidsafstand ten opzichte van de rijweg 1 m breed moet zijn en dat de schrikafstand tot de draadafsluiting beperkt mag worden tot 0,5 m (in aanvraag respectievelijk 0,5 m en 1 m). Dit wordt overgenomen als voorwaarde in de vergunning.

Het schuilhuisje en de fietsenstalling, welke ingetekend staan op het inplantingsplan, worden door de aanvrager beschouwd als niet-vergunningsplichtige constructies op een bestaande dienstenzone langs een autosnelweg. Als voorwaarde wordt wel opgelegd dat deze constructies daadwerkelijk worden aangelegd en overdekt dienen te zijn in functie van het gebruiksgenot van de op de bus wachtende fietsers.

Wegenwerken

Nutsvoorzieningen
Er worden geen nutsvoorzieningen voorzien. Het hemelwater watert af naar de bestaande riolering.

Wegwerkzaamheden
Het bestaande fietspad wordt heraangelegd en verbreed.

Groenvoorziening
Er worden geen groenvoorzieningen aangelegd.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  • de veiligheidsafstand ten opzichte van de rijweg dient 1 m breed te zijn, de schrikafstand tot de draadafsluiting mag beperkt worden tot 0,5 m;

  • het schuilhuisje en de fietsenstalling dienen overdekt te zijn;

  • de voorwaarden uit het advies van PPS dienen strikt nageleefd te worden.

Fasering

Procedureverloop

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 maart 2018

Volledig- en ontvankelijk

30 maart 2018

Opening openbaar onderzoek

4 april 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

3 mei 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 juni 2018

Uiterste beslissingsdatum

11 september 2018

Verslag GOA

9 mei 2018

naam GOA

Bieke Geypens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Openbaar onderzoek

De vergunningsaanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar­schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar­schriften

Petitie­lijsten

Digitale bezwaar­schriften

4 april 2018

3 mei 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

De aanvraag

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018006349

Gegevens van de aanvrager:

Havenbedrijf Antwerpen met als adres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Frans Tijsmanstunnel zonder nummer, 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie E nr. 115/2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiding fietspad en aanleg verharding

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis
Volgende beslissing is genomen door het Vlaams gewest aan een publiekrechtelijke instantie:

  • 2 oktober 2003: stedenbouwkundige vergunning (445.818(2)) voor het bouwen van infrastructuur voor scaninstallatie (gewijzigde inplanting en gebouwen)

Bestaande toestand

  • Verhard terrein dat dienst doet als wachtplaats voor de douanescanner langs de Tijsmanstunnel

Inhoud van de aanvraag

  • Verbreden van een bestaand fietspad;

  • Aanleggen van bijkomende verharding als wachtzone voor fietsers en de fietsbus.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

  1. de veiligheidsafstand ten opzichte van de rijweg dient 1 m breed te zijn, de schrikafstand tot de draadafsluiting mag beperkt worden tot 0,5m;
  2. het schuilhuisje en de fietsenstalling dienen overdekt te zijn;
  3. de voorwaarden uit het advies van PPS dienen strikt nageleefd te worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.