Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
9 april 2018 |
4 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
9 april 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 april 2018 |
14 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
9 april 2018 |
28 mei 2018 |
Geen bezwaar |
Digit - Rio-link (Aquafin nv) |
9 april 2018 |
12 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 april 2018 |
23 april 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
9 april 2018 |
19 april 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
9 april 2018 |
23 april 2018 |
Stadsontwikkeling/ openbaar domein/ ontwerp |
9 april 2018 |
25 april 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
9 april 2018 |
9 april 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De aanvraag is in niet in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De infiltratievoorzieningen zijn onvoldoende groot.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde PROJECT-MER-screeningsnota en de mobiliteitsstudie dat er geen aanzienlijke effecten te verwachten zijn. De nota en mobiliteitsstudie wordt aanvaard.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
Het voorzien van een grootschalige carwash is principieel in overeenstemming met de bestemming van het perceel en is niet vreemd aan de functies op de omliggende percelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
Het bestaande bouwvolume blijft ongewijzigd. Er worden enkel luifels toegevoegd aan de noordzijde van het gebouw voor het voorzien van 10 aparte wasboxen in openlucht en de hoofdtoegang van het bedrijf wordt verplaatst naar de Atomiumlaan. Deze wijzigingen hebben geen nadelige invloed op de naastliggende percelen en zijn bijgevolg aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen:
De gevels worden beperkt gewijzigd. Enkele gevelopeningen worden toegevoegd of vergroot. Deze wijzigingen hebben geen noemenswaardige invloed op het straatbeeld en zijn bijgevolg aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De functie zelf (carwash) zorgt niet voor een parkeerbehoefte bij de bezoekers. Er zijn geen andere handelingen waarvoor men de wagen moet parkeren of de wagen achterlaat. Er is wel een parkeerbehoefte voor de personeelsleden. Deze wordt als volgt op maat voorgesteld door het bedrijf: Het maximaal aantal werknemers is 25 personen. Aantal maximaal gelijktijdige werknemers is 15 personen. 75% er van zullen met de wagen komen. Dat zijn 11,25 = 11 auto’s per dag. Er verdwijnen door de verbouwing heel wat parkeerplaatsen. Deze worden niet bijgeteld bij de parkeerbehoefte omdat ook de vroegere functie volledig verdwijnt. De werkelijke parkeerbehoefte is 11 parkeerplaatsen |
De plannen voorzien in 12 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
De dienst stadsontwikkeling/milieuvergunningen gaf volgend advies: “ De aanvraag omvat het verbouwen van een autoherstelwerkplaats en showroom tot een carwash gelegen aan de Boomsesteenweg 949. Een carwash is een ingedeelde inrichting volgens de indelingslijst van Vlarem II. De aanvrager beschikt reeds over een milieuvergunning die werd verleend door het college op 29 september 2017 (ref. MV/2017/419/PV). Vanuit milieutechnisch oogpunt zijn er geen bezwaren.”
Gelet op de aard van de aanvraag werd er ook advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/mobiliteit. Dit advies luidt met betrekking tot ontsluiting/bereikbaarheid en de fietsvoorzieningen als volgt: “ De inkom van de carwash wordt voorzien via de Atomiumlaan. Dit zorgt ervoor dat de doorstroming en veiligheid op de Boomsesteenweg niet gehinderd wordt.
Voor de personeelsleden die met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer komen vragen we een inkompoort te voorzien aan de zijde van de Boomsesteenweg dicht bij de fietsenstalling. Dit mag met een scan/sleutelsysteem enkel voor personeelsleden zijn.
(…)
Gezien de functie zullen klanten niet met de fiets naar dit bedrijf komen. Voor personeelsleden zijn er voldoende fietsstalplaatsen voorzien. Deze dienen echter overdekt en afgesloten (veilig) voorzien te worden.”
Deze voorwaarden zullen integraal worden overgenomen in de conclusie van de aanvraag.
Ook aan de dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie werd advies gevraagd:
“Het project betreft de verbouwing van een bestaande vergunde showroom met werkplaats naar een carwash. De in en-uitrit wordt voorzien langsheen de Atomiumlaan. De opstelstrook voor toekomende wagens wordt in beperkte mate voorzien op eigen terrein maar een aantal problemen worden niet opgelost. Zo blijven er een problemen met :
Daar de locatie gelegen is in industrieterrein is het jammer dat er geen wasstraat voorzien is voor vrachtwagens waar zeker nood aan is.”
Aangezien de bevoegde diensten met betrekking tot mobiliteit een gunstig of voorwaardelijk gunstig advies verlenen zal aan bovenstaande worden voorbij gegaan.
De dienst stadsontwikkeling/openbaar domein/ontwerp gaf volgend advies: “De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,
herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:
Gelet op de ligging langs een gewestweg werd er ook advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit dat integraal kan worden nagelezen als bijlage bij de beslissing. De voorwaarden zullen worden overgenomen in de conclusie van de aanvraag.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:
De aanvraag voldoet niet aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater.
De infiltratievoorzieningen zijn onvoldoende.
Bijgevolg werd er een ongunstig hydraulisch en technisch advies verleend door Aquafin.
Dit ongunstig advies kwam mede door enkele onduidelijkheden op de plannen.
Naar aanleiding van dit advies werden de rioleringsplannen aangepast en de onduidelijkheden toegelicht. Op basis van deze aanpassingen en verduidelijkingen bracht Aquafin op 12/06/2018 een voorwaardelijk gunstig advies uit. Deze voorwaarden zullen worden opgenomen in de conclusie van de aanvraag en de aangepaste plannen zullen bij de beslissing worden toegevoegd.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 maart 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 april 2018 |
Start openbaar onderzoek |
15 april 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
14 mei 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 juli 2018 |
Verslag GOA |
26 juni 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
15 april 2018 |
14 mei 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018017516 |
Gegevens van de aanvrager: |
ANAC Carwash met als adres Noorderlaan 91 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Boomsesteenweg 949 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44 sectie D nrs. 464Y, 464X en 466V |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een autogarage en auto-showroom naar een carwash |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.