Terug

2018_CBS_06202 - Omgevingsvergunning. OMV_2018017516 - Boomsesteenweg 949. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06202 - Omgevingsvergunning. OMV_2018017516 - Boomsesteenweg 949. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_06202 - Omgevingsvergunning. OMV_2018017516 - Boomsesteenweg 949. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

9 april 2018

4 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

9 april 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 april 2018

14 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

9 april 2018

28 mei 2018

Geen bezwaar

Digit - Rio-link (Aquafin nv)

9 april 2018

12 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 april 2018

23 april 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

9 april 2018

19 april 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

9 april 2018

23 april 2018

Stadsontwikkeling/ openbaar domein/ ontwerp

9 april 2018

25 april 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

9 april 2018

9 april 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater 

De aanvraag is in niet in overeenstemming met de verordening hemelwater.

De infiltratievoorzieningen zijn onvoldoende groot. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 

De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009. 

De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’ 

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 

De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’ 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 29  Fietsstalplaatsen en Fietsparkeerplaatsen:
    het is niet duidelijk op de plannen of de voorziene fietsenstallingen overdekt en afsluitbaar zijn.
     

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde PROJECT-MER-screeningsnota en de mobiliteitsstudie dat er geen aanzienlijke effecten te verwachten zijn. De nota en mobiliteitsstudie wordt aanvaard. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’ 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid:

Het voorzien van een grootschalige carwash is principieel in overeenstemming met de bestemming van het perceel en is niet vreemd aan de functies op de omliggende percelen. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

Het bestaande bouwvolume blijft ongewijzigd. Er worden enkel luifels toegevoegd aan de noordzijde van het gebouw voor het voorzien van 10 aparte wasboxen in openlucht en de hoofdtoegang van het bedrijf wordt verplaatst naar de Atomiumlaan. Deze wijzigingen hebben geen nadelige invloed op de naastliggende percelen en zijn bijgevolg aanvaardbaar. 

Visueel-vormelijke elementen:

De gevels worden beperkt gewijzigd. Enkele gevelopeningen worden toegevoegd of vergroot. Deze wijzigingen hebben geen noemenswaardige invloed op het straatbeeld en zijn bijgevolg aanvaardbaar. 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De functie zelf (carwash) zorgt niet voor een parkeerbehoefte bij de bezoekers.

Er zijn geen andere handelingen waarvoor men de wagen moet parkeren of de wagen achterlaat. 

Er is wel een parkeerbehoefte voor de personeelsleden. Deze wordt als volgt op maat voorgesteld door het bedrijf:

Het maximaal aantal werknemers is 25 personen.

Aantal maximaal gelijktijdige werknemers is 15 personen.

75% er van zullen met de wagen komen. Dat zijn 11,25 = 11 auto’s per dag. 

Er verdwijnen door de verbouwing heel wat parkeerplaatsen. Deze worden niet bijgeteld bij de parkeerbehoefte omdat ook de vroegere functie volledig verdwijnt. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 11 parkeerplaatsen 

De plannen voorzien in 12 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12. 

Dit aantal is toereikend. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

De dienst stadsontwikkeling/milieuvergunningen gaf volgend advies: “ De aanvraag omvat het verbouwen van een autoherstelwerkplaats en showroom tot een carwash gelegen aan de Boomsesteenweg 949. Een carwash is een ingedeelde inrichting volgens de indelingslijst van Vlarem II. De aanvrager beschikt reeds over een milieuvergunning die werd verleend door het college op 29 september 2017 (ref. MV/2017/419/PV). Vanuit milieutechnisch oogpunt zijn er geen bezwaren.” 

Gelet op de aard van de aanvraag werd er ook advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/mobiliteit. Dit advies luidt met betrekking tot ontsluiting/bereikbaarheid en de fietsvoorzieningen als volgt: “ De inkom van de carwash wordt voorzien via de Atomiumlaan. Dit zorgt ervoor dat de doorstroming en veiligheid op de Boomsesteenweg niet gehinderd wordt.

Voor de personeelsleden die met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer komen vragen we een inkompoort te voorzien aan de zijde van de Boomsesteenweg dicht bij de fietsenstalling. Dit mag met een scan/sleutelsysteem enkel voor personeelsleden zijn.

(…)

Gezien de functie zullen klanten niet met de fiets naar dit bedrijf komen. Voor personeelsleden zijn er voldoende fietsstalplaatsen voorzien. Deze dienen echter overdekt en afgesloten (veilig) voorzien te worden.”

Deze voorwaarden zullen integraal worden overgenomen in de conclusie van de aanvraag. 

Ook aan de dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie werd advies gevraagd:

“Het project betreft de verbouwing van een bestaande vergunde showroom met werkplaats naar een carwash. De in en-uitrit wordt voorzien langsheen de Atomiumlaan. De opstelstrook voor toekomende wagens wordt in beperkte mate voorzien op eigen terrein maar een aantal problemen worden niet opgelost. Zo blijven er een problemen met :

  • auto’s die op het voet- en fietspad zullen staan en hier de zwakke weggebruikers zullen hinderen;
  • auto’s die het nu al zeer zwaar belaste kruispunt Boomsesteenweg/ Atomiumlaan nog maar eens zullen bezwaren daar waar er nu al geen capaciteit is;
  • ook wegrijdende auto’s voor problemen zullen zorgen inzonderheid richting Doornstraat;
  • het district dat maatregelen heeft voorzien ter hoogte van de Kernenergiestraat om te vermijden dat de woonwijk gebruikt zal worden als sluiproute. Door de inrit te voorzien langs de Atomiumlaan bestaat de kans dat er opnieuw meer verkeer door de woonwijk zal komen.

Daar de locatie gelegen is in industrieterrein is het jammer dat er geen wasstraat voorzien is voor vrachtwagens waar zeker nood aan is.”

Aangezien de bevoegde diensten met betrekking tot mobiliteit een gunstig of voorwaardelijk gunstig advies verlenen zal aan bovenstaande worden voorbij gegaan. 

De dienst stadsontwikkeling/openbaar domein/ontwerp gaf volgend advies: De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken.” 

Gelet op de ligging langs een gewestweg werd er ook advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit dat integraal kan worden nagelezen als bijlage bij de beslissing. De voorwaarden zullen worden overgenomen in de conclusie van de aanvraag.   

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:

De aanvraag voldoet niet aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater.

De infiltratievoorzieningen zijn onvoldoende.

Bijgevolg werd er een ongunstig hydraulisch en technisch advies verleend door Aquafin.

Dit ongunstig advies kwam mede door enkele onduidelijkheden op de plannen.

Naar aanleiding van dit advies werden de rioleringsplannen aangepast en de onduidelijkheden toegelicht. Op basis van deze aanpassingen en verduidelijkingen bracht Aquafin op 12/06/2018 een voorwaardelijk gunstig advies uit. Deze voorwaarden zullen worden opgenomen in de conclusie van de aanvraag en de aangepaste plannen zullen bij de beslissing worden toegevoegd. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de fietsenstalling  overdekt en afgesloten te voorzien conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;
  3. een inkompoortje te voorzien in de buurt van de fietsenstalling aan de zijde van de Boomsesteenweg, voor  personeelsleden die te voet of met de fiets komen;
  4. te voldoen aan de algemene en bijzondere voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;
  5. de breedte van de toegang voor de hulpdiensten langs de Boomsesteenweg te beperken tot een breedte van 7 meter conform de voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;
  6. de afslagstrook in de Atomiumlaan 20m langer te voorzien;
  7. voor de start van de werken contact op te nemen met de dienst Beheer & Onderhoud voor de opmaak van een plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken;
  8. RWA en DWA volledig gescheiden aan te leggen tot op de rooilijn. De vergunningsaanvrager dient een externe toezichtmogelijkheid op beide aansluitingen te voorzien;
  9. gravitaire kelderaansluitingen zijn niet toegelaten. Indien er afvoerpunten van het gebouw (bijv. klokrooster) lager gelegen zijn dan het straatniveau t.h.v. de leiding dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of pomp. Een terugslagklep dient te worden geplaatst in de aankomende leidingen en niet in de infrastructuur van de rioolbeheerder;
  10. de rioleringsaansluiting dient te gebeuren op een diepte van 80 cm onder het straatniveau. Afwijkingen hiervan kunnen eventueel toegelaten worden mits een gemotiveerde aanvraag bij Riolink;
  11. een hemelwaterput te plaatsen en hergebruik te voorzien voor het sanitair van de werknemers, het gebruik van buitenkranen en bijvoorbeeld de aansluiting van een wasmachine;
  12. bij het gebruik van ondergrondse infiltratievoorzieningen de nodige voorzichtigheid te bieden indien deze worden aangelegd onder toekomstige wegenis, wegens instortingsgevaar.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 maart 2018

Volledig- en ontvankelijk

1 april 2018

Start openbaar onderzoek

15 april 2018

Einde openbaar onderzoek

14 mei 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juli 2018

Verslag GOA

26 juni 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 april 2018

14 mei 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018017516

Gegevens van de aanvrager:

ANAC Carwash met als adres Noorderlaan 91 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 949 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nrs. 464Y, 464X en 466V

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een autogarage en auto-showroom naar een carwash

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 09/01/1992: vergunning (222#8046) voor een verbouwing en uitbreiding van magazijn tot autowerkplaats met kantoren en showroom;
  • 29/09/2017: milieuvergunning (MV/2017419) voor deze inrichting werd door het college in zitting van 29 september 2017 een milieuvergunning verleend (2017_CBS_08425) met onder andere volgende voorwaarde: “Tevens wordt onderhavige milieuvergunning geschorst zolang de stedenbouwkundige vergunning niet verleend is voor de inrichting die voorwerp uitmaakt van de voorliggende beslissing.”
  • 28/12/2017: intrekking stedenbouwkundige aanvraag (20172156) voor het verbouwen van een autogarage en auto-showroom naar een carwash door de aanvrager, door de aanvrager, nadat de beslissing over de aanvraag door het college was verdaagd op 15/12/2017. 

Laatst uitgevoerde vergunning

  • het gebouw is gelegen op de hoek van de Boomsesteenweg en de Atomiumlaan;
  • het bouwvolume bestaat uit één dubbelhoge autowerkplaats en showroom. Ter hoogte van de oost- en westgevel van het gebouw is een tussenvloer voorzien;
  • ter hoogte van de westgevel zijn op de verdieping kantoren voorzien;
  • ter hoogte van de oostgevel zijn op de verdieping refter en sanitair voorzien. 

Bestaande toestand

  • conform laatst afgeleverde vergunning. 

Inhoud van de aanvraag:

  • verbouwen van een bestaande autowerkplaats met showroom en kantoren naar een carwash;
  • vernieuwen van de bestaande verharding naast het gebouw;
  • het voorzien van de hoofdtoegang langs de Atomiumlaan;
  • beperkte gevelwijzigingen;
    • aan de noordgevel worden 9 wasboxen voorzien en wordt de helling verplaatst;
    • in de noordgevel wordt een nooddeur voorzien en worden de raampjes verwijdert;
    • aan de westgevel wordt de beglazing doorgetrokken
    • de zuidgevel krijgt een grotere poort en extra beglazing
  • aanpassen van de funderingen en riolering.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de fietsenstalling  overdekt en afgesloten te voorzien conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;
  • een inkompoortje te voorzien in de buurt van de fietsenstalling aan de zijde van de Boomsesteenweg, voor  personeelsleden die te voet of met de fiets komen;
  • te voldoen aan de algemene en bijzondere voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;
  • de breedte van de toegang voor de hulpdiensten langs de Boomsesteenweg te beperken tot een breedte van 7 meter conform de voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;
  • de afslagstrook in de Atomiumlaan 20m langer te voorzien;
  • voor de start van de werken contact op te nemen met de dienst Beheer & Onderhoud voor de opmaak van een plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken;
  • RWA en DWA volledig gescheiden aan te leggen tot op de rooilijn. De vergunningsaanvrager dient een externe toezichtmogelijkheid op beide aansluitingen te voorzien;
  • gravitaire kelderaansluitingen zijn niet toegelaten. Indien er afvoerpunten van het gebouw (bijv. klokrooster) lager gelegen zijn dan het straatniveau t.h.v. de leiding dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of pomp. Een terugslagklep dient te worden geplaatst in de aankomende leidingen en niet in de infrastructuur van de rioolbeheerder;
  • de rioleringsaansluiting dient te gebeuren op een diepte van 80 cm onder het straatniveau. Afwijkingen hiervan kunnen eventueel toegelaten worden mits een gemotiveerde aanvraag bij Riolink;
  • een hemelwaterput te plaatsen en hergebruik te voorzien voor het sanitair van de werknemers, het gebruik van buitenkranen en bijvoorbeeld de aansluiting van een wasmachine;
  • bij het gebruik van ondergrondse infiltratievoorzieningen de nodige voorzichtigheid te bieden indien deze worden aangelegd onder toekomstige wegenis, wegens instortingsgevaar.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.