Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Alfred Coolsstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het projectgebied ligt volledig binnen district Antwerpen, in de Tentoonstellingswijk. De Alfred Coolsstraat is gelegen tussen de Jan De Voslei en de Vlaamse Kunstlaan.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter
Tussen huisnummer 2 en 20 staan er in de straat huizen met groene voortuinen. Vanaf huisnummer 20 tot de Jan De Voslei staan er vooral appartementsgebouwen.
Gebruik
Op de hoek van de Alfred Coolsstraat en de Jan De Voslei staat een schoolgebouw. Het betreft hier de stedelijke kleuterschool ‘De Tandem’ en de stedelijke lagere school ‘Expo 34’. Momenteel is de ingang naar de school via de Jan De Voslei, maar in de toekomst zal de school verbouwingen uitvoeren en komt er mogelijks een ingang via de Alfred Coolsstraat.
Milieu
In de Alfred Coolsstraat, over huisnummers 31 – 37, is een parkje. Hier staan grote beeldbepalende bomen. Tussen huisnummers 2 en 20 heeft de straat momenteel een groen uitzicht dankzij de voortuinen.
Mobiliteit
De Alfred Coolsstraat is een woonstraat gelegen in een zone 30. Het is een dubbelrichtingsstraat waar er aan één zijde geparkeerd mag worden. Aan het kruispunt met de Jan De Voslei wordt het voetpad doorgetrokken over de Alfred Coolsstraat. Op de kruispunten met de Volhardingstraat en de Vlaamse Kunstlaan liggen verkeersplateaus.
De straat kan opgedeeld worden in twee straatbreedte profielen. Profiel a ligt tussen huisnummer 2 en 20, de straat is hier ongeveer 10m breed. Profiel b, van huisnummer 20 tot de Jan De Voslei heeft een straatbreedte van 10,60m - 10,90m.
In profiel a zijn de voetpaden 2m breed. Er wordt aan één zijde geparkeerd, hierdoor blijft er voor het dubbelrichtingsverkeer maar een rijbaan van 4m breedte over.
Ook in profiel b is de dubbelrichtingsrijbaan maar 4m breed, ook hier is er naast de rijbaan één parkeerstrook. De voetpaden echter zijn hier breder, tussen 3,20m en 3,45m.
Techniek
Zowel de rijbaan, de verlichting als de riolering in de Alfred Coolsstraat zijn in slechte staat.
Algemene randvoorwaarden
Het aanleggen van een verkeersveilige en aangename woonstraat.
Ontwerpend onderzoek
Profiel a:
Uit de analyse is gebleken dat de rijbaanbreedte hier 4m bedraagt. Volgens het draaiboek openbaar domein is er voor dubbelrichtingsverkeer met aan één zijde parkeren, in zone 30, een rijbaan nodig van 4,65m. Deze rijbaanbreedte heeft als gevolg dat de voetpaden 1,68m breed worden.
In het geval dat de straat enkelrichting zou worden, is er onderzocht of parkeren aan beide zijden dan mogelijk is. Hier blijkt dat de voetpaden dan 1m breed zouden zijn. Indien enkelrichting ingevoerd wordt met aan één zijde parkeren, dan zijn de voetpaden 2,10m breed.
Profiel b:
Uit de analyse is gebleken dat de rijbaanbreedte hier 4m bedraagt. Indien de straat dubbelrichting blijft en er parkeren aan beide zijden toegelaten wordt, dan moet de straat 4,80m breed zijn. De voetpaden zouden dan nog 1,93m breed zijn. Als er ook hier gekozen wordt voor enkelrichtingsverkeer, dan zouden de voetpaden 2,33m breed zijn.
Concept
Om profiel a conform het draaiboek in te richten, is er gekozen voor het enkelrichtingsprofiel met aan één zijde parkeren. Hierdoor versmald de rijbaan naar 3,80m en verbreden de voetpaden naar 2,10 m.
Ook voor profiel b wordt er gekozen voor enkelrichtingsverkeer. Hier wel met aan beide zijde parkeren. De voetpaden zullen hier versmallen tot 2,33m.
De rijrichtingen worden van de Volhardingstraat naar de Vlaamse Kunstlaan en van de Volhardingstraat naar de Jan De Voslei.
Er worden verschillende verkeersremmers opgenomen in het project. Aan de Jan De Voslei zal de voetpaddoortrekking terug aangelegd worden. Op het kruispunt met de Volhardingstraat blijft de verkeersplateau behouden, deze is mee opgenomen in het ontwerp van de Volhardingstraat. De bestaande verkeersplateau aan de Vlaamse Kunstlaan wordt opnieuw aangelegd. Deze is momenteel overgedimensioneerd doordat de parkeervakken niet afgebakend zijn met voetpaduitstulpingen. Tussen huisnummer 2 en 20 is er nu een rechtstand van ongeveer 100m, daarom wordt er nog een extra verkeersplateau aangelegd halverwege dit deel.
In het wijkplan van de sorteerstraatjes is de Alfred Coolsstraat mee opgenomen als locatie. Er zal een sorteerstraatje aangelegd worden in de buurt van het kruispunt met de Edgard Casteleinstraat. De exacte locatie wordt naar voorontwerp verder onderzocht en is ook afhankelijk van de verbouwingen aan de school.
Zoals eerder aangegeven zal er in het smalle profiel aan één zijde geparkeerd worden, in het bredere profiel aan beide zijden. Deze parkeerstroken zullen afgebakend worden door nieuwe bomen (geen exoten).
Het concept resulteert in een positieve parkeerbalans van 43 plaatsen in de bestaande toestand naar vermoedelijk 55 plaatsen in de nieuwe toestand.
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 15 nieuwe bomen aangeplant.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 7 mei 2018 | --- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 25 juni 2018 | 524 |
Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in de heraanleg van de Alfred Coolsstraat. Zowel de straat, de verlichting als de riolering zijn in slechte staat. De heraanleg zorgt ook voor de opportuniteit om een aantal parkeerplaatsen bij te creëren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Het districtscollege van Antwerpen keurde op 25 juni 2018 (jaarnummer 524) de projectdefinitie en het concept (7 mei 2018) voor de wegeniswerken in de Alfred Coolsstraat goed, mits er een bomenonderzoek gebeurt en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020201A00000.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (7 mei 2018) voor de wegeniswerken in de Alfred Coolsstraat, district Antwerpen.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.