Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - Rio-link (Aquafin nv) |
5 april 2018 |
26 april 2018 |
Geen bezwaar |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 april 2018 |
2 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
5 april 2018 |
17 april 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
5 april 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verlengen, met een termijn van 5 jaar, van een tijdelijke vergunning voor een modulaire school in een binnengebied met toegang in de Tweegezusterslaan. Het schoolgebouw bevat 12 klassen voor kleuters en kinderen van de lagere school. De verleende vergunning (NDE/B/P/20127406) liep af op 1 oktober 2017. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van school en groene open speelzone die publiek toegankelijk is blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving van de Tweegezusterslaan en binnen de gehele bestemmingszone wonen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag een verlenging betreft van een bestaande vergunning voor een periode van 5 jaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het binnengebied heeft een afmeting van ongeveer 80 op 50 m met een groene open speelruimte en een zone voor het schoolgebouw met containers. Tegenover de laatst vergunde toestand werd de verharding aan het schoolgebouw uitgebreid tot aan het hekwerk. Het uitbreiden van de waterdoorlatende bestrating met ongeveer 100m² is aanvaardbaar in een binnengebied waar de openbare ruimte zoveel als mogelijk op een groene manier werd ingevuld en de waterdoorlatende verharding beperkt is tot het noodzakelijke.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de modulaire containers werden niet gewijzigd tegenover de laatst vergunde toestand en bestaan uit PVC gelakte staalplaten met een grijsblauwe kleur (coating RAL 9007). Het toegepaste materiaal wijkt af van de in de omgeving voorkomende bebouwing, maar gezien het om een tijdelijke invulling gaat kan er worden afgeweken van de geldende voorschriften inzake de visuele en vormelijke aspecten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omwille van privacy werd in de voorgaande vergunning in voorwaard opgenomen om het gehele gebouw 3 m verder van de perceelsgrenzen met woningen Tweegezusterslaan 17 tot en met 23 te verschuiven. Daardoor konden 4 bestaande bomen behouden blijven, wat de privacy ten goede kwam. Door het uitvoeren van de verschuiving diende de luifel aan de voorzijde van het gebouw 3 m ingekort te worden om een minimale afstand van 3 m tot de perceelsgrens te garanderen. Aan de voorwaarden werd voldaan waardoor er geen storende effecten inzake privacy aanwezig zijn. Wegens het groene karakter en het voorzien van een openbare zone, waardoor het binnengebied niet enkel waardevol is voor de gebruikers van de school maar ook voor de omgeving, komt de aanvraag in aanmerking voor een voorwaardelijk gunstig advies voor een termijn van 5 jaar, mits de aanvraag kadert in een toekomstige ontwikkeling om de betreffende nood voor scholen op te vangen.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 maart 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 april 2018 |
Start openbaar onderzoek |
12 april 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
11 mei 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 juli 2018 |
Verslag GOA |
26 juni 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
12 april 2018 |
11 mei 2018 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Bespreking van de bezwaren
Er werden twee bezwaarschriften ingediend.
Deze bezwaren laten zich als volgt samenvatten:
Beoordeling:
De geluidsoverlast die hier ontstaat situeert zich enkel op bepaalde tijdstippen in de loop van de dag en zijn van korte duur (speeltijd, sportles, ...). Er is hier geen sprake van een voortdurende geluidsoverlast tijdens de avond of nachtelijke uren. Een afstand van minimaal 18m van school tot woning blijft gewaarborgd en het bestaande groen blijft behouden. Zowel het groen als de afstand zorgen ervoor dat de geluidsoverlast aanvaardbaar is. Bovendien is het geluid dat een school produceert geen overlast die in een stedelijke omgeving de gangbare normale geluidshinder overschrijdt.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
In het dossier werd een aanstiplijst voor de controle van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegevoegd dat aangeeft dat het project voldoet aan de geldende verordening. Het klopt niet dat er geen natuurlijke afwatering aanwezig is. Het hemelwater kan voldoende op een natuurlijke wijze infiltreren in de bodem via de groene oppervlakte en de waterdoorlatende verharding. Doordat de site lager gelegen is ontvangt het al het hemelwater van de onmiddellijke omgeving op. Het project zal dus niet de oorzaak zijn van een eventuele wateroverlast.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Het bezwaar betreft geen ruimtelijke aspecten en is niet stedenbouwkundig van aard maar is de verantwoordelijkheid van de politie en/of buurtagent.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
De parkeer- en verkeershinder die scholen teweeg brengen zijn echter van korte duur en situeren zich enkel tijdens het openen en sluiten van de school. Het gaat hier om kortparkeren in functie van het halen en brengen van kinderen. De leerkrachten en werknemers die wel langparkeren zijn in verhouding tot de bewoners van de omgeving bijzonder klein waardoor de invloed op het parkeren in de buurt van het project verwaarloosbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Om de privacy te garanderen werd in de voorgaande vergunning (20127406) opgelegd om het gebouw 3 m noordwestelijk te verplaatsen. Door deze ingreep werden bestaande bomen van het rooien gevrijwaard. Door de voorwaarde is er een afstand van 6 m aanwezig tussen het gebouw en de perceelsgrens, met een minimale afstand van 18 m tot eigenlijke bebouwing. Zowel de afstand als de aanwezigheid van bomen en groen zorgen dat hinder inzake privacy beperkt wordt.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Het bouwen van modulaire scholen met containerunits is één van de oplossingen om de grote nood aan extra klaslokalen op te vangen. Niet elk terrein of elk leegstaand gebouw is geschikt om een al dan niet voorlopige school in te plannen. Vaak vragen leegstaande gebouwen ingrepen die niet binnen de vooropgestelde termijn haalbaar zijn, zijn percelen te klein voor voldoende buitenruimte of heeft een perceel de verkeerde bestemming waardoor ze niet bebouwd mogen worden door een school. Het terrein van de aanvraag is geschikt voor de plaatsing van een schoolgebouw. De vergunning kan voorwaardelijk worden verlengd met 5 jaar.
Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018024329 |
Gegevens van de aanvrager: |
GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN met als adres Thonetlaan 106 bus A te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Tweegezusterslaan 41-45 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 30 sectie A nrs. 502B32, 502C32 en 502G32 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verlengen van de vergunning voor een modulaire school |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.