Nieuwe ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteitsvoorwaarden zijn een bevoegdheid van het college.
Inleiding
In het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd het principe vastgelegd om een nieuwe weg aan te leggen naast de zuidelijke oever langs het Albertkanaal tussen de Burgemeester Gabriël Theunisbrug en de Azijnbrug in Deurne. In het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd de realisatie van de weg opgenomen. Het college wenst de zuidelijke kadeweg aan te leggen. Zo ontstaat de mogelijkheid om de bedrijvigheid aan de Tweemontstraat hierlangs te ontsluiten en zo vrachtverkeer te weren uit de Tweemontstraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Momenteel is geen doorgaande weg aanwezig langsheen het Albertkanaal in het projectgebied. De ontsluiting van de bedrijvenzone tussen de Tweemontstraat en het Albertkanaal verloopt via de Tweemontstraat.
De Tweemontstraat is in het mobiliteitsplan aangeduid als buurtstraat en als wijkroute voor fietsers. De aanwezigheid van bedrijvigheid zorgt voor een groot aandeel vrachtverkeer in de straat. In een buurtstraat die ook een functie heeft als fietsroute is dit vrachtverkeer niet gewenst in functie van leefbaarheid en veiligheid, zeker voor fietsers. De zuidelijke kadeweg is dan ook opgenomen in het mobiliteitsplan en aangeduid als industriehoofdstraat.
In het kader van de verbredingswerken Albertkanaal zal de kademuur tussen de Burgemeester Gabriël Theunisbrug en de zwaaikom landinwaarts opschuiven. De nieuwe ligging van de kademuur is dan ook een randvoorwaarde voor inplanting van de zuidelijke kadeweg.
Ter hoogte van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug is een aansluiting van de zuidelijke kadeweg onder de brug opgenomen in de plannen voor heraanleg. Deze zijn reeds vergund en de werken aan de brug worden vanaf najaar 2018 uitgevoerd.
Algemene randvoorwaarden
De brandweer geeft als randvoorwaarde op dat het jaagpad langsheen het Albertkanaal toegankelijk moet zijn voor hulpdiensten ter hoogte van de aansluiting met de Azijnbrug. Hiervoor dient een (semi-) verharde zone voorzien te worden tussen de rijweg en het jaagpad. Ter hoogte van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug is deze aansluiting reeds voorzien in de betreffende plannen. Ook moeten de nieuwe inritten van de bedrijven voldoende gedimensioneerd zijn zodat brandweerwagens in- en uit kunnen rijden.
Mobiliteitsvoorwaarden
Definitief ontwerp
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte na ontwerpend onderzoek een definitief ontwerp op waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.
De zuidelijke kadeweg wordt voorzien als industriehoofdstraat met een rijweg van 6,8 meter breed. Langs de kanaalzijde wordt deze weg geflankeerd door een groenstrook van minstens 2 meter die het niveauverschil tussen het jaagpad en de industriezone opvangt. De helling is maximum 30%. In de groenzone worden elke 15 meter bomen voorzien (Tilia Cordata). Het jaagpad zelf krijgt een breedte van 2,5 meter naast de kademuur die 1 meter breed is. Aan de zijde van de bedrijven wordt een voetpad voorzien van 1,8 meter breed.
Om de bedrijven toegankelijk te maken voor fietsers en voetgangers die zich op het jaagpad bevinden wordt ter hoogte van elke toegang een hellend vlak voorzien in de groenstrook. De exacte ligging van de toegangen is nog niet gekend dus hiervan werd een principetekening opgenomen in de plannen. Ter hoogte van de aansluiting met de Merksemsesteenweg is een helling voorzien die het jaagpad toegankelijk maakt. In functie van de toegankelijkheid voor hulpdiensten is een zone in grasbetontegels voorzien.
Onder de rijweg wordt een vernieuwde schijnkoker voorzien.
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans. Er worden geen parkeerplaatsen voorzien.
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 52 nieuwe bomen voorzien (Tilia Cordata).
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat de bestaande verharding uitbreidt met meer dan 150 m². De omgevingsvergunning moet aangevraagd worden bij het Vlaams Gewest omdat de aanvraag betrekking heeft op de droge infrastructuur met openbaar karakter van een waterweg van eerste categorie.
fase | actie | datum | jaarnummer |
Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem Actieplan | goedkeuring college | 27 februari 2015 | 1653 |
Het actieplan 'Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem' werd door het college goedgekeurd op 27 februari 2015 (jaarnummer 1653). De realisatie van de zuidelijke kadeweg staat hierin opgenomen onder actie 28. Het college wenst nu de zuidelijke kadeweg aan te leggen als industriehoofdstraat. Zo ontstaat de mogelijkheid om vrachtverkeer te weren uit de Tweemontstraat die in het mobiliteitsplan de categorie van buurtstraat heeft.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SMB040204.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het college keurt het definitief ontwerp voor de aanleg van de zuidelijke kadeweg 'Vaartdijk', langs het Albertkanaal, district Deurne, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/MOB/I&P | opdracht geven aan De Vlaamse Waterweg nv voor het opmaken van 'aanvraag omgevingsvergunning' en indienen bij de bevoegde instanties; |
opdracht geven aan De Vlaamse Waterweg nv voor het opmaken van de opdrachtdocumenten. | |
SW/O&U/ADM | besluit ter kennisgeving voorleggen aan het districtscollege van Deurne. |