Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 mei 2018 |
26 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 mei 2018 |
25 mei 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
22 mei 2018 |
8 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
het appartement op niveau 4 is slechts 33 m² waar minimaal 35 m² vereist is;
er is geen buitenruimte voorzien voor de woongelegenheid op niveau 4;
op het nieuwe plan is het niet duidelijk of er een fietsgoot wordt voorzien voor de fietsstalplaatsen in de kelder.
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is vergund als meergezinswoning. Voorliggende aanvraag omvat voornamelijk de verbouwing van het dak en de inrichting van de dakverdieping als zelfstandige woning. Verder worden een aantal wijzigingen doorgevoerd in functie van de voorwaarden opgenomen in de laatst vergunde toestand. De aangevraagde werken hebben geen impact op de functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag omvat een aantal wijzigingen ten aanzien van een eerdere aanvraag tot verbouwen van een meergezinswoning. De werkelijke parkeerbehoefte in de vorige vergunning werd berekend op basis van het aantal aangevraagde woningen (5 appartementen). Voorliggende aanvraag betreft dus geen uitbreiding of functiewijziging ten opzichte van de werkelijke parkeerbehoefte zoals opgenomen in de laatst vergunde toestand.
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op de woonhuis van vier bouwlagen en drie traveeën onder zadeldak uit 1896. In 1912 werd het pand gecementeerd en verloor het zijn neoklassieke kenmerken. Het pand kreeg op dat ogenblik ook een houten winkelpui.
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de interne verbouwingen. De aangeleverde foto’s tonen aan dat er nog weinig waardevolle interieurelementen aanwezig zijn. Gezien de aanpassing van burgerhuis tot winkelwoonhuis in het begin van de 20ste eeuw is dit te verwachten aangezien de meest waardevolle salons op het gelijkvloers gevestigd waren.
In tegenstelling tot de vorige aanvraag waar de houten winkelpui werd verwijderd en de kenmerkende bedaking werd vervangen door een a-typische vijfde bouwlaag. Opteert men vandaag voor een mansardedak passend bij dit geveltype en voor het behoud van de houten winkelpui. Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen wij deze inspanning ten zeerste waarderen. De stedelijke dienst monumentenzorg zet in op het behoud van de waardevolle erfgoedelementen. De houten winkelpui op arduinen plint wordt aanzien als een architecturaal en cultuurhistorisch waardevol erfgoedkenmerk dat de beeldondersteunende lijstgevel ondersteunt. Gezien de nog beperkte aanwezigheid van houten winkelpuien met kenmerkende neoklassieke profilering zetten wij in op behoud – dit beeld is immers kenmerkend voor het Antwerps straatbeeld vanaf het midden van de 19e eeuw. Recente studie over de houten puien in Antwerpen binnen de Leien heeft aangetoond dat de typologische opbouw van de pui met een brede toegangsdeur bezijden twee smallere vensters en een tweede toegangsdeur in de flank, redelijk uniek is. Er zijn nog zeer weinig van dit soort puien aanwezig. Zowel de omlijsting als de invulling van de pui is gaaf bewaard gebleven. Het is de taak van de stedelijke dienst monumentenzorg om dit erfgoed te vrijwaren naar de toekomst toe. Uit de beschrijvende nota kan echter niet opgemaakt worden of de pui gerestaureerd wordt of hermaakt (plint blijft behouden, schrijnwerk wordt vervangen). Graag terugkoppeling met de dienst monumentenzorg over de aanpak, de restauratie en de kleurstelling. Historische puien waren voorzien in een donkerblauw, donkergroen, zwart, wit, bordeaux.
Graag ook terugkoppeling over het vervangen van het schrijnwerk in de bovengevel. Dit dient in geschilderd hout te worden uitgevoerd (detailtekeningen voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg), indien gewenst beschikken wij over typedetails van historische t-ramen die aan de schrijnwerker kunnen bezorgd worden.
In de nota staat dat de bestaande cementering op de voorgevel wordt vervangen door nieuwe cementering. In dat geval kan er misschien eerder geopteerd worden om terug te keren naar de initiële afwerking, nl. een gladde bepleistering in een witte kleur. De gevel inclusief de kroonlijst dient in een witte kleur te worden geschilderd.
De voorwaarden in het kader van de gevelrestauratie worden opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag omvat de inrichting van de nieuwe dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit met een netto-vloeroppervlakte van 33 m2. Deze woning wordt niet voorzien van een buitenruimte. Het tekort aan oppervlakte en het ontbreken van een terras, maakt dat deze woning niet voldoet aan de voorschriften en de minimale eisen inzake woonkwaliteit en gebruiksgenot.
De beperkte oppervlakte van de dakverdieping maakt het onmogelijk om een zelfstandige woning te voorzien. Wel kan dit niveau worden betrokken als een duplex bij de onderliggende woning.
De aanpassingen die nodig zijn om het ontwerp in overeenstemming te brengen met de voorschriften, wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor deze niet in voorwaarde kunnen worden opgelegd. Rekening houdend met bovenstaande wordt geen vergunning verleend voor de inrichting van een zelfstandige woning op niveau +4.
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag verder wel aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor de inrichting en/of het gebruik van de dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 juli 2018 |
Verslag GOA |
28 juni 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018039731 |
Gegevens van de aanvrager: |
MULTI PROPERTIES met als adres Hoveniersstraat 53 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Salm-Salmstraat te 11 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4 sectie D nr. 2795K |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning in gesloten rijbebouwing |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Geen vergunning wordt verleend voor de inrichting en/of het gebruik van de dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.