Terug

2018_CBS_06187 - Omgevingsvergunning. OMV_2018039731 - Salm-Salmstraat 11. District Antwerpen. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06187 - Omgevingsvergunning. OMV_2018039731 - Salm-Salmstraat 11. District Antwerpen. - Goedkeuring 2018_CBS_06187 - Omgevingsvergunning. OMV_2018039731 - Salm-Salmstraat 11. District Antwerpen. - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 mei 2018

26 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 mei 2018

25 mei 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

22 mei 2018

8 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel  1:   zone voor wonen - (wo1). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het  ruimtelijk uitvoeringsplan.          

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende  punten:
    • Artikel 22: Minimale oppervlakte van een zelfstandige woning:

het appartement op niveau 4 is slechts 33 m² waar minimaal 35 m² vereist is;

  • artikel 28: Minimale oppervlakte  buitenruimte:

er is geen buitenruimte voorzien voor de woongelegenheid op niveau 4;

  • artikel 29: fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

op het nieuwe plan is het niet duidelijk of er een fietsgoot wordt voorzien voor de fietsstalplaatsen in de kelder. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is vergund als meergezinswoning. Voorliggende aanvraag omvat voornamelijk de verbouwing van het dak en de inrichting van de dakverdieping als zelfstandige woning. Verder worden een aantal wijzigingen doorgevoerd in functie van de voorwaarden opgenomen in de laatst vergunde toestand. De aangevraagde werken hebben geen impact op de functionele inpasbaarheid. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De aanvraag omvat een aantal wijzigingen ten aanzien van een eerdere aanvraag tot verbouwen van een meergezinswoning. De werkelijke parkeerbehoefte in de vorige vergunning werd berekend op basis van het aantal aangevraagde woningen (5 appartementen). Voorliggende aanvraag betreft dus geen uitbreiding of functiewijziging ten opzichte van de werkelijke parkeerbehoefte zoals opgenomen in de laatst vergunde toestand. 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op de woonhuis van vier bouwlagen en drie traveeën onder zadeldak uit 1896. In 1912 werd het pand gecementeerd en verloor het zijn neoklassieke kenmerken. Het pand kreeg op dat ogenblik ook een houten winkelpui.   

Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.  

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de interne verbouwingen. De aangeleverde foto’s tonen aan dat er nog weinig waardevolle interieurelementen aanwezig zijn. Gezien de aanpassing van burgerhuis tot winkelwoonhuis in het begin van de 20ste eeuw is dit te verwachten aangezien de meest waardevolle salons op het gelijkvloers gevestigd waren. 

In tegenstelling tot de vorige aanvraag waar de houten winkelpui werd verwijderd en de kenmerkende bedaking werd vervangen door een a-typische vijfde bouwlaag. Opteert men vandaag voor een mansardedak passend bij dit geveltype en voor het behoud van de houten winkelpui. Vanuit oogpunt monumentenzorg kunnen wij deze inspanning ten zeerste waarderen. De stedelijke dienst monumentenzorg zet in op het behoud van de waardevolle erfgoedelementen. De houten winkelpui op arduinen plint wordt aanzien als een architecturaal en cultuurhistorisch waardevol erfgoedkenmerk dat de beeldondersteunende lijstgevel ondersteunt. Gezien de nog beperkte aanwezigheid van houten winkelpuien met kenmerkende neoklassieke profilering zetten wij in op behoud – dit beeld is immers kenmerkend voor het Antwerps straatbeeld vanaf het midden van de 19e eeuw. Recente studie over de houten puien in Antwerpen binnen de Leien heeft aangetoond dat de typologische opbouw van de pui met een brede toegangsdeur bezijden twee smallere vensters en een tweede toegangsdeur in de flank, redelijk uniek is. Er zijn nog zeer weinig van dit soort puien aanwezig. Zowel de omlijsting als de invulling van de pui is gaaf bewaard gebleven. Het is de taak van de stedelijke dienst monumentenzorg om dit erfgoed te vrijwaren naar de toekomst toe. Uit de beschrijvende nota kan echter niet opgemaakt worden of de pui gerestaureerd wordt of hermaakt (plint blijft behouden, schrijnwerk wordt vervangen). Graag terugkoppeling met de dienst monumentenzorg over de aanpak, de restauratie en de kleurstelling. Historische puien waren voorzien in een donkerblauw, donkergroen, zwart, wit, bordeaux. 

Graag ook terugkoppeling over het vervangen van het schrijnwerk in de bovengevel. Dit dient in geschilderd hout te worden uitgevoerd (detailtekeningen voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg), indien gewenst beschikken wij over typedetails van historische t-ramen die aan de schrijnwerker kunnen bezorgd worden. 

In de nota staat dat de bestaande cementering op de voorgevel wordt vervangen door nieuwe cementering. In dat geval kan er misschien eerder geopteerd worden om terug te keren naar de initiële afwerking, nl. een gladde bepleistering in een witte kleur. De gevel inclusief de kroonlijst dient in een witte kleur te worden geschilderd. 

De voorwaarden in het kader van de gevelrestauratie worden opgenomen in de vergunning. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De aanvraag omvat de inrichting van de nieuwe dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit met een netto-vloeroppervlakte van 33 m2. Deze woning wordt niet voorzien van een buitenruimte. Het tekort aan oppervlakte en het ontbreken van een terras, maakt dat deze woning niet voldoet aan de voorschriften en de minimale eisen inzake woonkwaliteit en gebruiksgenot. 

De beperkte oppervlakte van de dakverdieping maakt het onmogelijk om een zelfstandige woning te voorzien. Wel kan dit niveau worden betrokken als een duplex bij de onderliggende woning.

De aanpassingen die nodig zijn om het ontwerp in overeenstemming te brengen met de voorschriften, wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor deze niet in voorwaarde kunnen worden opgelegd. Rekening houdend met bovenstaande wordt geen vergunning verleend voor de inrichting van een zelfstandige woning op niveau +4. 

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag verder wel aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een fietsgoot te voorzien ter hoogte van de keldertrap (conform artikel 29 van de bouwcode);
  3. houten buitenschrijnwerk in de voorgevel moet in nauw overleg gebeuren met de stedelijke dienst monumentenzorg. Detailtekeningen moeten alvorens plaatsing ter goedkeuring worden voorgelegd aan de dienst;
  4. de restauratiemethodiek en de kleurstelling van de houten pui dient voor de start van de werken teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  5. gevelafwerking van de voorgevel te voorzien in een gladde bepleistering;
  6. de voorgevel te schilderen in witte kleur (dampopen verf); de blauwe hardstenen onderdelen uitgezonderd;
  7. de kroonlijst in een witte kleur te schilderen;
  8. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

Geen vergunning wordt verleend voor de inrichting en/of het gebruik van de dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

16 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2018

Verslag GOA

28 juni 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018039731

Gegevens van de aanvrager:

MULTI PROPERTIES met als adres Hoveniersstraat 53 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Salm-Salmstraat te 11 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 2795K

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning in gesloten rijbebouwing

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 30/01/1912: vergunning (1912#565) voor gevel- en binnenveranderingen;
  • 15/9/2017: vergunning (20171414) voor het verbouwen van een meergezinswoning in gesloten rijbebouwing 

Laatst vergunde toestand

  • pand in gesloten bebouwing met vier bouwlagen onder zadeldak;
  • opdeling pand in 4 appartementen;
  • gecementeerde voorgevel met op het gelijkvloers een houten winkelpui op arduinen plint;
  • kroonlijst en nokhoogte van respectievelijk 14,72 en 18,27 m. 

Bestaande toestand

  • gelijkvloerse winkelruimte;
  • 4 appartementen op de bovenliggende verdiepingen. 

Inhoud van de aanvraag

  • wijziging van vergunning 20171414;
  • vermeerderen van het aantal appartementen van 4 naar 5;
  • het vervangen van het zadeldak door een mansardedak en inrichting dakverdieping als zelfstandige woonentiteit;
  • het mansardedak wordt afgewerkt met grijze kunstleien.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • een fietsgoot te voorzien ter hoogte van de keldertrap (conform artikel 29 van de bouwcode);
  • houten buitenschrijnwerk in de voorgevel moet in nauw overleg gebeuren met de stedelijke dienst monumentenzorg. Detailtekeningen moeten alvorens plaatsing ter goedkeuring worden voorgelegd aan de dienst;
  • de restauratiemethodiek en de kleurstelling van de houten pui dient voor de start van de werken teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  • gevelafwerking van de voorgevel te voorzien in een gladde bepleistering;
  • de voorgevel te schilderen in witte kleur (dampopen verf); de blauwe hardstenen onderdelen uitgezonderd;
  • de kroonlijst in een witte kleur te schilderen;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

Geen vergunning wordt verleend voor de inrichting en/of het gebruik van de dakverdieping als een zelfstandige woonentiteit.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.