Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 mei 2018 |
12 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 mei 2018 |
4 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
28 mei 2018 |
30 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er worden geen extra stalplaatsen voorzien voor de nieuwe administratieve functies.
de nieuwe daken worden niet voorzien als een groendak. Het is nochtans verplicht om nieuwe daken die groter zijn dan 20m² en niet voorzien voor technieken of dienst doen als terras aan te leggen als groendak. Het nieuwe volume voor administratieve functies werd voorzien op een bestaand volume met groendak. Aangezien deze ruimte nu ingenomen wordt door het nieuwe volume dient dit dak groen aangelegd te worden. Voor het nieuwe dak van de patio is de aanleg van een groendak ook verplicht. Deze horizontale oppervlakte zal geen dienst meer doen als terras en valt dus mee onder deze verplichting.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:
Artikel 29. Voor de uitbreiding van de kantoorruimte worden geen extra fietsenstallingen voorzien. Er werd advies gevraagd aan de dienst Mobiliteit: “Voor de uitbreiding van de kantoorruimte moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden: 152m² x 1,25 = 1,9. Het is niet duidelijk of er in de bestaande fietsenberging 2 extra parkeerplaatsen kunnen voorzien worden.”
Om het fietsgebruik te stimuleren is het essentieel dat voldoende fietsenstallingen worden ingericht, die bovendien vlot bereikbaar zijn. Als voorwaarde wordt in de vergunning opgelegd dat in de bestaande fietsenberging twee bijkomende fietsstalplaatsen moeten worden ingericht.
Artikel 38. De platte daken van de nieuwe volumes moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.
Functionele inpasbaarheid
De bijkomende oppervlakte is beperkt en staat in directe relatie met de vergunde functie van begeleidingstehuis voor bijzondere jeugdzorg.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. Advies Mobiliteit: “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoorfunctie. In het gebouw voor bijzondere jeugdzorg komt er 152m2 kantooroppervlakte bij. De uitbreiding van de gemeenschappelijke ruimte zorgt niet voor een bijkomende parkeerbehoefte. 152m² kantoren met parkeernorm 1,1/100m² à 152m² x 1,1/100m² = 1,6 De werkelijke parkeerbehoefte is 2.” |
Er zijn momenteel 36 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Advies Mobiliteit: “Er zijn momenteel 16 ondergrondse parkeerplaatsen en 20 bovengrondse. In het totaal zullen er na de uitbreiding 48 personeelsleden werken. Er zijn dus voldoende parkeerplaatsen aanwezig als we uitgaan van een modal split van 50/50.” |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 36 (bestaand aantal). Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 parkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 parkeerplaatsen. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De architectuur en de voorgestelde materialen van de uitbreiding zijn verenigbaar met het uitzicht en vormgeving van het bestaande volume.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aangevraagde wijzigingen vergroten het wooncomfort en de werking van het begeleidingstehuis in belangrijke mate. De uitbreiding voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en veiligheid.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 juli 2018 |
Verslag GOA |
28 juni 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018038013 |
Gegevens van de aanvrager: |
Emmaüs met als adres Edgard Tinellaan 1C te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: |
Waarlooshofstraat 5 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9 sectie I nrs. 2389C2 en 2389D2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een opvangcentrum voor jongeren |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.