Terug

2018_CBS_06181 - Omgevingsvergunning - OMV-2018038013. Waarlooshofstraat 5. District Antwerpen. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06181 - Omgevingsvergunning - OMV-2018038013. Waarlooshofstraat 5. District Antwerpen. - Goedkeuring 2018_CBS_06181 - Omgevingsvergunning - OMV-2018038013. Waarlooshofstraat 5. District Antwerpen. - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 mei 2018

12 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

28 mei 2018

4 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

28 mei 2018

30 mei 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

  • De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:              

er worden geen extra stalplaatsen voorzien voor de nieuwe administratieve functies. 

  • artikel 38 Groendaken:         

de nieuwe daken worden niet voorzien als een groendak. Het is nochtans verplicht om nieuwe daken die groter zijn dan 20m² en niet voorzien voor technieken of dienst doen als terras aan te leggen als groendak.  Het nieuwe volume voor administratieve functies werd voorzien op een bestaand volume met groendak. Aangezien deze ruimte nu ingenomen wordt door het nieuwe volume dient dit dak groen aangelegd te worden. Voor het nieuwe dak van de patio is de aanleg van een groendak ook verplicht.  Deze horizontale oppervlakte zal geen dienst meer doen als terras en valt dus mee onder deze verplichting. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:

Artikel 29. Voor de uitbreiding van de kantoorruimte worden geen extra fietsenstallingen voorzien. Er werd advies gevraagd aan de dienst Mobiliteit: “Voor de uitbreiding van de kantoorruimte moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden: 152m² x 1,25 = 1,9. Het is niet duidelijk of er in de bestaande fietsenberging 2 extra parkeerplaatsen kunnen voorzien worden.”

Om het fietsgebruik te stimuleren is het essentieel dat voldoende fietsenstallingen worden ingericht, die bovendien vlot bereikbaar zijn. Als voorwaarde wordt in de vergunning opgelegd dat in de bestaande fietsenberging twee bijkomende fietsstalplaatsen moeten worden ingericht. 

Artikel 38. De platte daken van de nieuwe volumes moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning. 

Functionele inpasbaarheid

De bijkomende oppervlakte is beperkt en staat in directe relatie met de vergunde functie van begeleidingstehuis voor bijzondere jeugdzorg. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

Advies Mobiliteit:

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoorfunctie. In het gebouw voor bijzondere jeugdzorg komt er 152m2 kantooroppervlakte bij.

De uitbreiding van de gemeenschappelijke ruimte zorgt niet voor een bijkomende parkeerbehoefte.

152m² kantoren met parkeernorm 1,1/100m² à 152m² x 1,1/100m² = 1,6

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.”

Er zijn momenteel 36 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Advies Mobiliteit:

“Er zijn momenteel 16 ondergrondse parkeerplaatsen en 20 bovengrondse.

In het totaal zullen er na de uitbreiding 48 personeelsleden werken. Er zijn dus voldoende parkeerplaatsen aanwezig als we uitgaan van een modal split van 50/50.”

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 36 (bestaand aantal).

Dit aantal is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 parkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 parkeerplaatsen.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

Visueel-vormelijke elementen

De architectuur en de voorgestelde materialen van de uitbreiding zijn verenigbaar met het uitzicht en vormgeving van het bestaande volume.  

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aangevraagde wijzigingen vergroten het wooncomfort en de werking van het begeleidingstehuis in belangrijke mate. De uitbreiding voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en veiligheid.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

 Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. in de bestaande fietsenberging moeten twee bijkomende fietsstalplaatsen ingericht worden.
  3. de platte daken van de nieuwe volumes moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode.
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

23 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 juli 2018

Verslag GOA

28 juni 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018038013

Gegevens van de aanvrager:

Emmaüs met als adres Edgard Tinellaan 1C te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Waarlooshofstraat 5 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nrs. 2389C2 en 2389D2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een opvangcentrum voor jongeren

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 17/07/2009: vergunning (20083207) voor het  oprichten van een nieuwbouw residentieel begeleidingstehuis voor bijzondere jeugdzorg "Van Celsthuis";
  • 26/09/2014: stedenbouwkundig attest  (201411) voor het verkavelen van  een perceel en bebouwingswijze. 

Laatst vergunde toestand en bestaande toestand

  • nieuwbouw met functie residentie voor bijzondere jeugdzorg;
  • het volume bestaat uit een grillige vorm van één tot drie bouwlagen onder plat dak met open ruimte tussen de bebouwing;
  • de gevels aan de buitenzijde zijn grotendeels opgebouwd in donkere baksteen met zwart aluminium schrijnwerk;
  • de gevels aan de binnenzijde van de gebouwen zijn afgewerkt met lichtkleurige platen.  

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van een bestaand residentieel centrum voor bijzondere jeugdzorg;
  • het voorzien van een overkapping met enkele dakkoepels en buitenschrijnwerk aan een bestaande patio op de 1steverdieping;
    • er wordt een kleine niet-overdekte uitsparing voorzien voor het creëren van een terras;
    • de nieuwe ruimte wordt ingericht als gemeenschappelijke leefruimte voor de bewoners van de studio’s;
  • toevoegen van een volume op de 1steverdieping aan de zuidwestelijke kant van het gebouw;
    • het volume is noodzakelijk voor de uitbreiding van administratieve functies;
    • het nieuwe volume vormt de verlenging van het reeds bestaand volume, maar krijgt een andere geveluitwerking;
    • de totale hoogte van de bebouwing wordt 6,5m. De afmetingen zijn 8,9m x 20m;
    • de gevels (zowel aan de buitenzijde als aan de zijde van de binnenkoer) worden afgewerkt in lichtkleurig hout met donkergrijs aluminium. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • in de bestaande fietsenberging moeten twee bijkomende fietsstalplaatsen ingericht worden.
  • de platte daken van de nieuwe volumes moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode.
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.