Terug

2018_CBS_06277 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening/Huis van het Kind. Inhuurname Sint Jacobsmarkt 49-51, Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06277 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening/Huis van het Kind. Inhuurname Sint Jacobsmarkt 49-51, Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06277 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Sociale Dienstverlening/Huis van het Kind. Inhuurname Sint Jacobsmarkt 49-51, Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."

Argumentatie

Voor de Huizen van het Kind moeten er verschillende locaties onderzocht worden om 17 huizen te kunnen openen. In eerste instantie wordt het eigen stedelijk bedrijfsvastgoed onderzocht. Indien er geen geschikte huisvesting gevonden wordt in het stedelijk bedrijfsvastgoed, worden de stedelijke dochters en organisaties, gelinkt aan de werking van Huizen van het Kind, onderzocht en eventueel ook de particuliere markt. Dit heeft tot gevolg dat er onderhandeld moet worden over mogelijke inhuurnames. AG VESPA onderhandelt deze overeenkomst.

Voor Huis van het Kind Centrum is de gewenste opening in 2018. Omdat er nog geen definitieve locatie geopend kan worden in 2018 is er voor een tijdelijke oplossing gekozen.  Het tijdelijk Huis van het Kind wordt in de huidige locatie van het consultatie bureau van Kind en Preventie ondergebracht tot de definitieve locatie beschikbaar is. Deze tijdelijke locatie is gelegen in het Auxiliagebouw Sint Jacobsmarkt 49-51, 2000 Antwerpen. De defintieve locatie is voorzien in de ontwikkeling van de Lange Nieuwstraat waarbij dit deel uitmaakte van de onderhandelingen met de projectontwikkelaar in kader van de stedenbouwkundige lasten. Deze onderhandeling is goedgekeurd door het college op 30 maart 2018 (jaarnummer 2987). De ruimte zal beschikbaar zijn in 2020.

De huidige locatie wordt op het ogenblik voor bepaalde dagdelen gehuurd van de eigenaar Imsol n.v. door het consultatiebureau van Kind en Preventie voor een bedrag van 973,05 EUR/maand. De andere dagdelen wordt het gebouw gehuurd  door de Christelijke Mutaliteiten van Imsol n.v..

De stad wenst de ruimte te gebruiken voor de werking van het Huis van het Kind. De totale huurprijs voor deze ruimte (inclusief nutskosten, poetskosten en btw) bedraagt 1.447,17 EUR/maand. De stad gaat een huurovereenkomst aan met de Christelijke Mutualiteiten voor een bedrag van 474,12 EUR/maand.  Imsol n.v. wenst de huurovereenkomst met Kind en Preventie te behouden. De stad zal een overeenkomst met Kind en Preventie uitwerken voor de terugvordering van de huur door Kind en Preventie. 

De huurovereenkomst bevat volgende voorwaarden:

  • bedrag huur: 474,12 EUR per maand,
  • deze huur omvat ook nutskosten, poetskosten, onderhoud en btw,
  • de looptijd van de overeenkomst is 17 maanden, de huurovereenkomst gaat in op 1 augustus 2018 en eindigt op 31 december 2019.

Aanleiding en context

Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.

Bij de basisafspraken is voor AG VESPA opgenomen:

  • organiseert de aankoop, verkoop en inhuurnemingen in opdracht van de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor het stedelijk bedrijfsvastgoed;
  • organiseert op verzoek ook de commerciële verhuringen.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Op 24 april 2015 (jaarnummer 3489) keurde het college de opmaak van een masterplan huisvesting Huizen van het Kind (HVHK) goed. Daarin werden de spreiding van de 17 HVHK, de prioriteiten, de 3 types HVHK, de uitgangspunten en de principes vermeld voor de huisvesting van de HVHK. 

Op 30 oktober 2015 (jaarnummer 9066) keurde het college de concretisering van het masterplan van de huisvesting HVHK goed.

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 27 juni 2018 (jaarnummer 288) adviseerde het managementteam gunstig om ter goedkeuring voor te leggen aan het college:  de inhuurname van de gelijkvloerse ruimte rechts, met een oppervlakte van 82.83 m², toegankelijk via de Sint Jacobsmarkt 49-51, 2000 Antwerpen, gekend op het kadaster onder 1100202B1828M. Met als verhuurder de Christelijke Mutualiteiten (ondernemingsnummer 0411696407). De huur van het de ruimte gaat in op 1 augustus 2018 en eindigt van rechtswege op 31 december 2019 zonder dat stilzwijgende verlenging kan worden ingeroepen, behoudens een uitdrukkelijk schriftelijk akkoord tussen de partijen. De basishuurprijs bedraagt 474,12 EUR per maand. De huurprijs omvat ook nutskosten, poetskosten en onderhoud.

Algemene financiƫle opmerkingen

Aangezien de stad zich engageert om de infrastructuur te voorzien voor elk Huis van het Kind zal de stad naast de huur van 474,12 EUR per maand ook de huur die Kind en Preventie van 973,05 EUR per maand betaalt compenseren. Het totale huurbedrag om de ruimte permanent te huren bedraagt 1.447,17 EUR per maand. Het bedrag zal door Kind & Preventie teruggevorderd worden bij de jaarlijkse convenant afrekening met Kind & Preventie. Dan worden de poets, huur-en nutskosten (betaald door Kind en Preventie) verrekend met het aan de Stad door te storten subsidiebedrag voor nuts-en poetskosten (toegekend door Kind & Gezin). Dit zal zo opgenomen worden in de gebruiksovereenkomst die Sociale Dienstverlening/Huis van het Kind zal afsluiten met Kind en Preventie. Deze gebruiksovereenkomst met Kind en Preventie zal onderwerp uitmaken van afzonderlijke besluitvorming.

Het boekinsgadres voor 2019 is aangevraagd en zal opgenomen worden in de budgetopmaak van 2019.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
6 - Harmonieuze stad
1HHM01 - De sociale grondrechten van alle Antwerpenaren en in het bijzonder van mensen in armoede zijn gegarandeerd
1HHM0104 - Er is een ruim en divers aanbod aan preventieve gezinsondersteuning voor (aanstaande) gezinnen met als ankerpunt de huizen van het kind
1HHM010402 - (Aanstaande) gezinnen kunnen in de Huizen van het kind terecht voor preventieve gezinsondersteuning, ontmoeting en ruimere dienstverlening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de inhuurname goed van de gelijkvloerse ruimte rechts, met een oppervlakte van 82.83 m², toegankelijk via de Sint Jacobsmarkt 49-51, 2000 Antwerpen, gekend op het kadaster onder 1100202B1828M. Met als verhuurder de Christelijke Mutualiteiten (ondernemingsnummer  0411696407). De huur van het de ruimte gaat in op 1 augustus 2018 en eindigt van rechtswege op 31 december 2019 zonder dat stilzwijgende verlenging kan worden ingeroepen, behoudens een uitdrukkelijk schriftelijk akkoord tussen de partijen. De basishuurprijs bedraagt 474,12 EUR per maand. De huurprijs omvat ook nutskosten, poetskosten en onderhoud. De stad Antwerpen zal de ruimte gebruiken voor de werking van het Huis van het Kind.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

omschrijving

bedrag boekingsadres bestelbon

huren van gelijkvloerslokaal rechts, met oppervlakte van 82,83 m², toegankelijk via Sint Jacobsmarkt 49-51, 2000 Antwerpen, kadasternummer 1100202B1828M

verhuurder Christelijke Mutualiteiten Antwerpen ondernemingsnummer 0411 696 407

adres Molenbergstraat 2, 2000 Antwerpen.

Rekeningnummer BE81 7895 5000 0324 

2.370,60 EUR

Budgetplaats: 5132000000
Budgetpositie: 6100
Functiegebied: 1HHM010401A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA060944
Begrotingsperiode: 1800

4005289587

huren van gelijkvloerslokaal rechts, met oppervlakte van 82,83 m², toegankelijk via Sint Jacobsmarkt 49-51, 2000 Antwerpen, kadasternummer 1100202B1828M

verhuurder Christelijke Mutualiteiten Antwerpen ondernemingsnummer 0411 696 407

adres Molenbergstraat 2, 2000 Antwerpen.

Rekeningnummer BE81 7895 5000 0324

5.689,44 EUR Budgetplaats: 5132000000
Budgetpositie: 6100
Functiegebied: 1HHM010401A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA060944
Begrotingsperiode: 1900 mits goedkeuring van het budget door college, gemeenteraad en hogere overheid
Bestelbon volgt later