Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 mei 2018 |
21 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 mei 2018 |
4 juni 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
16 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing aan de voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
de circulatie van de ondergrondse parking is gewijzigd en de indeling van de parkeerplaatsen en bergingen zijn gewijzigd. Er zijn 43 plaatsen voorzien. Bij een constructie van één tot 100 plaatsen moet 6% van het totale aantal en minstens één een aangepaste parkeerplaats zijn. Dit is in dit ontwerp niet voorzien.
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
de twee vergunde bergingen voor verzameling afval van de handelsruimtes op het gelijkvloers zijn niet meer opgetekend in de nieuwe toestand;
de terrassen van appartementen 4.1 en 5.1 hebben geen oppervlakte van 6 vierkante meter.
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
De beperkte gevelwijzigingen doen geen afbreuk aan het straatbeeld en zijn bijgevolg aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende wijzigingen zijn in overeenstemming met de bestemming van het perceel.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De beperkte wijzigingen aan het bouwvolume hebben geen impact op de omliggende percelen, maar zorgen voor een logische aansluiting met de buurpanden.
Waar de meeste interne wijzigingen van de appartementen langs de Bist zorgen voor een verbetering van het wooncomfort, zorgen de aanpassingen van de appartementen langs de Koningin Elisabethstraat voor een afname van de effectieve leefruimten achter deze gevel en een toename van het aandeel slaapkamers. Volgende opmerkingen werden gemaakt door de welstandscommissie op 10/02/2017: “ De welstandscommissie vraagt … de
slaapkamers aan de straatzijde tot een minimum te beperken, dit voornamelijk op het gelijkvloers. Minimum 50% leeffuncties aan de straatzijde zijn wenselijk.”
Een toename van het aandeel slaapkamers achter de voorgevel langs de Koningin Elisabethstraat zal bijgevolg worden uitgesloten uit de vergunning.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het is niet duidelijk op de plannen of er een aangepaste parkeerplaats wordt voorzien in de ondergrondse garage. Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgelegd dat minstens 1 aangepaste parkeerplaats moet worden voorzien conform artikel 27 van de stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid.
In appartement 4.1 en 5.1 wijzigt het aantal slaapkamers van 2 naar 3.Ook de netto-vloeroppervlakte vergroot in beide appartementen. De oppervlakte van het terras is echter niet aangepast en is bijgevolg in strijd met artikel 28 van de bouwcode. Er zal in voorwaarden worden opgelegd dat de terrassen van deze appartementen minstens 6 vierkante meter moeten zijn.
In voorwaarden zal ook worden opgenomen dat in elke commerciële ruimte een afgesloten afvalberging moet worden voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de aard van de aanvraag werd er ook advies gevraagd aan de dienst mobiliteit. Zij brachten volgend advies uit over de fietsenstallingen: “ In de vorige vergunning was de fietsenstalling kwalitatief niet voldoende. Nu wordt er een betere mix voorzien tussen gewone stallingen en dubbeldeksstallingen. Het aantal stallingen is voldoende.
Om de fietsenstalplaatsen (achteraan in het gebouw) te bereiken wordt er nu een korte trap met goot voorzien. De goot moet op 25 cm van de muur komen om bruikbaar te zijn.” Dit zal worden overgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag een vermindering van het aantal woonentiteiten. Er worden 36 entiteiten voorzien in plaats van 39. Er wordt slechts 1 parkeerplaats gesupprimeerd in de ondergrondse garage.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
11 mei 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Verslag GOA |
22 juni 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018024242 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA S&P-BUILD met als adres Heistraat 71 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Koningin Elisabethstraat 3 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43 sectie A nrs. 288K, 289Y, 289Z en 289X |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
regulariseren van het samenvoegen van 6 wooneenheden, per 2, tot 3 wooneenheden |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.