Terug

2018_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2018032445. Lakborslei 200-202, Confortalei 173. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/07/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2018032445. Lakborslei 200-202, Confortalei 173. District Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2018032445. Lakborslei 200-202, Confortalei 173. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 mei 2018

21 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

Digit - Eandis / IMEA

24 mei 2018

28 mei 2018

Geen bezwaar

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 mei 2018

31 mei 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

24 mei 2018

1 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

24 mei 2018

28 mei 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
    Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
    • artikel 18: Algemene bepalingen: er wordt een nieuwe verticale circulatie voorzien, het niveauverschil bedraagt meer dan 18cm, er moet naast de trap ook een lift worden voorzien;
    • artikel 20: Trappen: de leuning die aan beide zijden moeten voorzien worden, moet minstens 40cm horizontaal doorlopen op de tussenbordessen aan de buitenzijde en continu doorlopen aan de binnenzijde.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
    Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 21: Minimale hoogte van ruimten: er wordt geen minimale hoogte van 2,60m voorzien in de klaslokalen;
  • Raamprostitutie: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Raamprostitutie’ (verder genoemd verordening raamprostitutie), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 september 2009 en goedgekeurd bij besluit van 17 december 2009.
    De verordening raamprostitutie is niet van toepassing op de aanvraag.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 21 ‘binnenhoogte van ruimten’. In de klaslokalen is overal een vrije binnenhoogte van meer dan 2.60 meter. Enkel onder de bestaande spanten is de hoogte 2.53 meter. Gelet op de gunstige ingrepen die worden voorgesteld, zoals het uitbreken van het valse plafond en het creëren van bijkomende lichtinval in de grotendeels blinde achtergevel, is deze beperkte afwijking aanvaardbaar op basis van bouwcode artikel 3 ‘afwijkingsmogelijkheden’.

De aanvraag wijkt af van verordening toegankelijkheid artikel 18. Er worden geen liften bij de nieuwe trappen voorzien waardoor de toegankelijkheid van de klaslokalen op de verdieping verkleint. De argumentatie die bij de aanvraag werd gevoegd is echter conform de afwijkingsmogelijkheden op de verordening toegankelijkheid, waardoor een afwijking op de verordening aanvaardbaar is. De argumentatie gaat als volgt: “De klaslokalen zullen slechts tijdelijk in gebruik genomen worden namelijk 3 jaar. Vanaf schooljaar 2021-2022 heeft de school andere uitwijkmogelijkheden om hun leerlingen te huisvesten. Wanneer de toegankelijkheid voor één van de leerlingen/leerkrachten in deze 2 lokalen in het gedrang zou komen, kunnen leerlingen en leerkrachten van lokaal wisselen. De school beschikt namelijk over 9 lokalen op het gelijkvloers die beantwoorden aan de wet op toegankelijkheid. Gezien de tijdelijkheid van het gebruik van deze 2 lokalen en het feit dat een onevenredige hoge som geïnvesteerd zou moeten worden om aan de vooropgestelde norm te kunnen voldoen (en ook dit dus voor slechts een periode van 3 jaar), wordt hiervoor een afwijking aangevraagd.”

De aanvraag wijkt af van verordening toegankelijkheid artikel 20. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de leuning die aan beide zijden moet voorzien worden, moet minstens 40cm horizontaal doorlopen op de tussenbordessen aan de buitenzijde en continu doorlopen aan de binnenzijde.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een nieuwe fietsstalling, heraanleg van de inkomzone, en het omvormen naar klaslokalen van een leegstaande zolderruimte op de verdieping van enkele magazijnen in eigendom van de stad. De kosteloze terbeschikkingstelling en de invulling van twee klaslokalen kadert in de voorwaardelijk gunstige beslissing van het College van 2 maart 2018.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De overdekte fietsstalling is ruimtelijk aanvaardbaar.

De betonstructuur en het gabarit van het gebouw met de klassen blijven ongewijzigd. Er worden twee uitpandige trapkokers toegevoegd die de klaslokalen verbinden met de speelplaats. De bestaande poorten in de achtergevel worden vervangen door ramen. De bestaande glasdals worden behouden. In de voorgevel worden raam- en deuropeningen gemaakt. Tussen beide lokalen wordt een deuropening voorzien. De capaciteit van elk klaslokaal bedraagt elk +/- 27 leerlingen.

Visueel-vormelijke elementen

De inkomzone wordt heraangelegd met betontegels, deels in diverse kleuraccenten, deels in grijze kleur. De linkerscheimuur wordt bekleed met een volkernbekleding. De fietsen worden dubbelhoog geplaatst onder een overkapping.

Met uitzondering van de nieuwe gevelopeningen blijven de roodbruine bakstenen gevels met betonnen accenten van het om te vormen gebouw ongewijzigd.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits voldaan aan de voorwaarden is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Voor de 2 bijkomende klassen moeten er parkeerplaatsen voorzien worden.

2 klassen met parkeernorm 0.75/klas à 0,75 x 2 = 1.5

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er zijn geen parkeerplaatsen voorzien op eigen terrein.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

‘Dit perceel betreft een schoolterrein in een dichtbebouwd binnengebied. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 - 0 = 2.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

Fietsstalplaatsen:

De dienst Mobiliteit gaf volgend advies: “Er worden nieuwe fietsenstallingen voorzien in de inkomzone. Er wordt gewerkt met een hoog-laag systeem in 1 laag. De fietsenstalling voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode. De fietsstalplaatsen worden bij voorkeur overdekt zodat deze voldoende comfort bieden.” De aanvraag voldoet hieraan.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de leuning die aan beide zijden moet voorzien worden, moet minstens 40cm horizontaal doorlopen op de tussenbordessen aan de buitenzijde en continu doorlopen aan de binnenzijde, conform verordening toegankelijkheid artikel 20.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

20 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 juli 2018

Verslag GOA

28 juni 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018032445

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jeff Van Poppel met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lakborslei 200-202, Confortalei 173 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nrs. 83C en 92V25

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de inkomzone en plaatsen van een overdekte fietsenstalling

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

 Relevante voorgeschiedenis

  • Lakborslei 200-202:
    • 07/04/1968: vergunning (627#25074) voor het bouwen van gemeentelijke werkplaatsen, magazijnen, enz…. “Drie Torekens”;
    • 25/11/2003: vergunning (629#3820) voor het renoveren en uitbreiden van een politiekantoor;
    • 18/10/2006: vergunning (3155#1) voor het aanpassen van een inkom en parkeerplaatsen;
    • 16/02/2011: vergunning(NDE/B/P/20111052) voor het verbouwen van het onthaal van een politiekantoor.
  • Lakborslei 262:
    • 27/06/2014: vergunning (NDE2/B/2014933) voor het isoleren en afwerken van perceelscheidende wanden;
    • 27/04/2017: vergunning (MV/207348) voor een mededeling van een kleine verandering door wijziging van een school.

Laatst vergunde toestand

  • afwerken en isoleren van perceelscheidende wanden.

Bestaande toestand

  • inkomzone geeft toegang tot de school vanop de Lakborslei;
  • poort voorzien van looppoort met toegangscontrole en dubbele poort;
  • zone naast toegang wordt gebruikt als fietsenstalling, zonder voorzieningen;
  • leegstaande lokalen op de 1ste verdieping van de site de Drie Torekens van de technische dienst van de stad Antwerpen.

Inhoud van de aanvraag

  • heraanleg van de inkomzone en nieuwbouw van een overdekte fietsenstalling:
    • overdekte fietsenstalling wordt in stalen kolommen en profielen voorzien met een dak uit plaatmateriaal uit kunststof;
    • er kunnen een 40-tal fietsen gestald worden;
    • voorzien van een overdekte inkom aan de toegangszone;
    • plaatsen van nieuwe betontegels;
    • vervangen schoolpoort conform huidige indeling met gesloten deel om fietsenstalling te verhullen;
    • onderhoudswerken aan de scheimuren;
    • afbreken bestaande moestuin en voorzien van omkasting bovengrondse gasleiding met volkern;
  • bouwen van 2 buitentrappen die toegang verschaffen tot 2 nieuwe klaslokalen voor de lagere school:
    • functiewijziging van magazijn naar gemeenschapsvoorziening;
    • klaslokalen worden voorzien op de 1ste verdieping van de lokalen van de technische dienst van de stad Antwerpen;
    • bestaande ruimte wordt in 2 gesplitst;
    • lokalen worden toegankelijk gemaakt via 2 nieuwe buitentrappen;
    • plaatsen van 2 nieuwe glazen deuren en 2 glazen raampartijen aan de zijde van de blinde gevel;
    • bestaande poorten aan de zijde van De Drie Torekens worden vervangen door raampartijen, waarbij middenste panelen opengaand zijn;
    • behoud van de glasdallen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de leuning die aan beide zijden moet voorzien worden, moet minstens 40cm horizontaal doorlopen op de tussenbordessen aan de buitenzijde en continu doorlopen aan de binnenzijde, conform verordening toegankelijkheid artikel 20.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.