Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 mei 2018 |
21 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Eandis / IMEA |
24 mei 2018 |
28 mei 2018 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
24 mei 2018 |
31 mei 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
24 mei 2018 |
1 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
24 mei 2018 |
28 mei 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 21 ‘binnenhoogte van ruimten’. In de klaslokalen is overal een vrije binnenhoogte van meer dan 2.60 meter. Enkel onder de bestaande spanten is de hoogte 2.53 meter. Gelet op de gunstige ingrepen die worden voorgesteld, zoals het uitbreken van het valse plafond en het creëren van bijkomende lichtinval in de grotendeels blinde achtergevel, is deze beperkte afwijking aanvaardbaar op basis van bouwcode artikel 3 ‘afwijkingsmogelijkheden’.
De aanvraag wijkt af van verordening toegankelijkheid artikel 18. Er worden geen liften bij de nieuwe trappen voorzien waardoor de toegankelijkheid van de klaslokalen op de verdieping verkleint. De argumentatie die bij de aanvraag werd gevoegd is echter conform de afwijkingsmogelijkheden op de verordening toegankelijkheid, waardoor een afwijking op de verordening aanvaardbaar is. De argumentatie gaat als volgt: “De klaslokalen zullen slechts tijdelijk in gebruik genomen worden namelijk 3 jaar. Vanaf schooljaar 2021-2022 heeft de school andere uitwijkmogelijkheden om hun leerlingen te huisvesten. Wanneer de toegankelijkheid voor één van de leerlingen/leerkrachten in deze 2 lokalen in het gedrang zou komen, kunnen leerlingen en leerkrachten van lokaal wisselen. De school beschikt namelijk over 9 lokalen op het gelijkvloers die beantwoorden aan de wet op toegankelijkheid. Gezien de tijdelijkheid van het gebruik van deze 2 lokalen en het feit dat een onevenredige hoge som geïnvesteerd zou moeten worden om aan de vooropgestelde norm te kunnen voldoen (en ook dit dus voor slechts een periode van 3 jaar), wordt hiervoor een afwijking aangevraagd.”
De aanvraag wijkt af van verordening toegankelijkheid artikel 20. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de leuning die aan beide zijden moet voorzien worden, moet minstens 40cm horizontaal doorlopen op de tussenbordessen aan de buitenzijde en continu doorlopen aan de binnenzijde.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een nieuwe fietsstalling, heraanleg van de inkomzone, en het omvormen naar klaslokalen van een leegstaande zolderruimte op de verdieping van enkele magazijnen in eigendom van de stad. De kosteloze terbeschikkingstelling en de invulling van twee klaslokalen kadert in de voorwaardelijk gunstige beslissing van het College van 2 maart 2018.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De overdekte fietsstalling is ruimtelijk aanvaardbaar.
De betonstructuur en het gabarit van het gebouw met de klassen blijven ongewijzigd. Er worden twee uitpandige trapkokers toegevoegd die de klaslokalen verbinden met de speelplaats. De bestaande poorten in de achtergevel worden vervangen door ramen. De bestaande glasdals worden behouden. In de voorgevel worden raam- en deuropeningen gemaakt. Tussen beide lokalen wordt een deuropening voorzien. De capaciteit van elk klaslokaal bedraagt elk +/- 27 leerlingen.
Visueel-vormelijke elementen
De inkomzone wordt heraangelegd met betontegels, deels in diverse kleuraccenten, deels in grijze kleur. De linkerscheimuur wordt bekleed met een volkernbekleding. De fietsen worden dubbelhoog geplaatst onder een overkapping.
Met uitzondering van de nieuwe gevelopeningen blijven de roodbruine bakstenen gevels met betonnen accenten van het om te vormen gebouw ongewijzigd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de voorwaarden is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Voor de 2 bijkomende klassen moeten er parkeerplaatsen voorzien worden. 2 klassen met parkeernorm 0.75/klas à 0,75 x 2 = 1.5 De werkelijke parkeerbehoefte is 2. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn geen parkeerplaatsen voorzien op eigen terrein. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘Dit perceel betreft een schoolterrein in een dichtbebouwd binnengebied. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’ |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 - 0 = 2. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Fietsstalplaatsen:
De dienst Mobiliteit gaf volgend advies: “Er worden nieuwe fietsenstallingen voorzien in de inkomzone. Er wordt gewerkt met een hoog-laag systeem in 1 laag. De fietsenstalling voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode. De fietsstalplaatsen worden bij voorkeur overdekt zodat deze voldoende comfort bieden.” De aanvraag voldoet hieraan.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 juli 2018 |
Verslag GOA |
28 juni 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018032445 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Jeff Van Poppel met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lakborslei 200-202, Confortalei 173 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28 sectie A nrs. 83C en 92V25 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van de inkomzone en plaatsen van een overdekte fietsenstalling |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.