Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
De gemeenteraad besliste in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 487) om zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van een gedeelte van Schriek, namelijk de brug met aansluitende kruispunten, de woonstraat tussen Schriek en Lodewijk Andersonstraat en de woonstraat tussen Schriek en Statiestraat onder volgende voorwaarden:
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
5 mei 2018 |
30 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
3 mei 2018 |
8 juni 2018 |
Ongunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
5 juni 2018 |
11 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Digit - Infrabel NV |
3 mei 2018 |
29 mei 2018 |
Gunstig |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
3 mei 2018 |
1 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
3 mei 2018 |
7 mei 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
3 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 8 februari 2017. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werden in de aanvraag geen afwijkingen geconstateerd ten opzichte van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter de herinrichting van een deel van het openbaar domein en gezien de ligging ervan in woongebied is er in deze effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen gebouwde volumes of wijzigingen daaraan waardoor de aanvraag inzake schaal en ruimtegebruik zonder meer gunstig is.
Visueel-vormelijke elementen
De te hanteren materialen voor de heraanleg, asfalt in twee kleurtinten, kasseien en betonstraatstenen in twee tinten, zijn algemeen gebruikte materialen voor de aanleg van openbaar domein en passen in wat doorgaans wordt gehanteerd voor een heraanleg op het grondgebied van Antwerpen. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg dan ook gunstig. Wel dient opgemerkt dat de rijweg van fietsstraat moet worden uitgevoerd in rood asfalt in plaats van grijs asfalt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Advies werd gevraagd aan de verkeerspolitie. Het advies luidt als volgt: ‘De aansluiting met de fiets-o-strade dient analoog aangelegd te worden als bij andere fiets-o-strades, zoals bijvoorbeeld in de Louisalei. Dit wil zeggen dat de aansluiting centraal in de bocht dient aangelegd te worden, zodat fietsers die de autostrade oprijden niet moeten spookrijden en een beter zicht op de fietsers mogelijk is.’ Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.
Er werd twee maal advies gevraagd aan De Lijn.
Het eerste advies luidt als volgt: ’Gezien er een buslijn over de aan te passen brug gaat, en het de bedoeling is de rijbaan te versmallen, wensen wij op te merken dat 6,20m tussen de boordstenen niet voldoende is voor een vlotte kruising van de bussen op de brug. Hiervoor zou minimaal 6,5 meter nodig zijn.’
Het tweede advies luidt als volgt: ‘Dit schrijven vervangt het advies dat u ontvangen heeft met ons schrijven van 5 juni 2018 met referentie 166/RE/18-081. Wij hebben geen bezwaar tegen de in het dossier vermelde bouwwerken mits volgende opmerking: - Voorwaardelijk akkoord op voorwaarde dat boven op de brug de rijwegbreedte op 6,5m wordt gebracht om de bussen de mogelijkheid te geven elkaar te laten passeren.’ De voorwaarde zal worden overgenomen in de vergunning.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 maart 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 april 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
9 mei 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
7 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 juni 2018 |
Uiterste beslissingsdatum |
9 oktober 2018 |
Verslag GOA |
12 juni 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
9 mei 2018 |
7 juni 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018036642 |
Gegevens van de aanvrager: |
AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: |
Schriek ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 33 sectie H nrs. 0 en afdeling 35 sectie F nrs. 0 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleggen van een openbare riolering en de herinrichting van het openbaar domein |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Herinrichten van het openbaar domein in een deel van Schriek, ter hoogte van de brug en de aansluitende kruispunten:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarde(n) strikt na te leven:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.