Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 mei 2018 |
28 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
22 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit en verkeer |
22 mei 2018 |
5 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het behoud van het vergunde gelijkvloerse kantoor en het omvormen van de bovengelegen eengezinswoning tot meergezinswoning met 3 woongelegenheden. De woonfunctie blijft dus behouden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Ommeganckstraat. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met deze vermeerdering van het aantal woongelegenheden wordt overschreden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. De rijwoning wordt verdeeld in 3 appartementen, dit is een uitbreiding met 2 wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 2 |
De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn 3 parkeerplaatsen voorzien in de ondergrondse parking. De parking wordt ontsloten via de Ommeganckstraat. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen
Voor de 2 bijkomende wooneenheden met 2 slaapkamers moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden (2 x 3 = 6). Er wordt een fietsenberging voor 11 fietsen ingericht in de kelder. Deze is bereikbaar via de doorrit naar de parking.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande volume. De eengezinswoning wordt omgevormd naar een meergezinswoning met drie appartementen met telkens twee slaapkamers. De bestaande vloeroppervlakte is voldoende groot om drie comfortabele en voldoende ruime appartementen met private buitenruimte te voorzien. Het vergunde gelijkvloerse kantoor blijft behouden. Zowel de schaal als het ruimtegebruik blijven bijgevolg gerespecteerd.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de vernieuwde achtergevel zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Op de verdiepingen van de voorgevel is tussen de gevelopeningen met sierlijsten rood metselwerk zichtbaar. Het gebouw maakt echter onderdeel uit van een fraaie historische gevelrij waarvan de bovenverdiepingen van bijna alle panden nog steeds wit bepleisterd zijn. Daarenboven wordt Antwerpen historisch beschouwd als een ‘witte’ stad. Het is dan ook aannemelijk dat in het verleden de originele gevelbepleistering van het pand werd afgekapt. Als voorwaarde voor vergunning wordt bijgevolg opgelegd dat de gedeeltes met rode baksteen van de voorgevel opnieuw bepleisterd moeten worden met een gladde bepleistering en in een witte kleur.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De positionering van kantoorruimtes aan de voorgevel op het gelijkvloers, zorgt ervoor dat het pand een levendige plint heeft die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen.
De grote raamopeningen in de achtergevel van elk appartement geven uit op ruime private terrassen. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.
Tussen het aan de achterzijde voorziene dakterras op de eerste verdieping wordt conform de Bouwcode en artikel 678 en 679 van het Burgerlijk Wetboek een groenzone voorzien van 2,47 m breed ten opzichte van de linker erfscheiding. Het terras loopt echter door over de volledige diepte van circa 12 m van de achterbouw. Hierdoor worden storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendommen. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat het achterste deel van het dakterras over de diepte van de berging dient uitgevoerd te worden als groendak of groenzone zoals in rood aangeduid op de plannen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het project aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 juli 2018 |
Verslag GOA |
2 juli 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018045748 |
Gegevens van de aanvrager: |
Adrien Tirtiaux met als adres Ommeganckstraat 59 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Ommeganckstraat 59 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nr. 1161G4 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
opdelen en verbouwen van een rijwoning tot drie woonheden en een zelfstandige kantoorruimte |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.