Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018068674 |
Gegevens van de aanvrager: |
PECKO met als adres Gemeentestraat 16-18 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Gummarusstraat 58 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5 sectie E nr. 513P |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigingen van de voorgevel en functiewijziging van winkel naar reca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college van burgemeester en schepenen conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Deze aanvraag behandelt het omvormen van een winkel naar een bakkerij met winkel en verbruikerszaal die intrinsiek met de handelszaak verbonden is. De bestaande toestand is een winkel op het gelijkvloers en op de eerste verdieping deels winkel en deels personeelsruimte met atelier.
De vergunde situatie is een detailhandel op twee bouwlagen, deze hoofdfunctie detailhandel blijft, het gaat over een bakkerij die brood en banket verkoopt en daar naast de klanten de mogelijkheid biedt dit ter plaatse te nuttigen. Deze invulling, op een hoek, zal een positieve invloed op de omgeving uitstralen.
Om aan te sluiten bij het RUP 2060 zullen de plannen in rood aangepast worden op het eerste verdiep van verbruikszaal naar winkel met verbruikszaal, in de bestaande vergunde toestand is er reeds een personeelsruimte aanwezig, deze functie blijft behouden. Door het voorzien van een vide geeft dit ruimtelijk het aanvoelen in één grote ruimte te zijn. Het RUP 2060 geeft aan als overgangsmaatregel : “Indien de bestaande bebouwing niet voldoet aan de voorschriften van dit RUP, dan vormen de stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot de bestemming op zichzelf geen weigeringsgrond bij de beoordeling van aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning.” De aanvraag is een bevestiging van de bestaande toestand.
Aangezien de scope van de aanvraag een bakkerij is met mogelijkheid tot nuttigen ter plaatse is overlast niet te verwachten, de openingstijden van de verbruikszaal sluiten aan bij de openingstijden van de bakkerswinkel.
Om te voldoen aan de voorwaarden van toegankelijkheid dient een kleine ruimte op het gelijkvloers ook ingericht te worden als verbruikszaaltje.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 juli 2018 |
27 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
30 juli 2018 |
1 augustus 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
30 juli 2018 |
31 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 2 zone voor detailhandel - (de) en zone recht van voorkoop - algemene voorschriften.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan verkavelen op volgend(e) punt(en):
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
bij gebouwen groter dan 150m² en kleiner of gelijk aan 400m² dient de gelijkvloerse en niet-gelijkvloerse publiek toegankelijke delen te voldoen aan toegankelijkheid tenzij een vertrek op een andere verdieping dezelfde functie vervult. Bij deze aanvraag is de verbruikszaal enkel op de eerste verdieping en niet toegankelijk waardoor deze niet voldoet.
niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden met ofwel trap in combinatie met helling ofwel trap in combinatie met lift. In deze aanvraag wordt een nieuwe trap geplaatst maar geen nieuwe lift en de verbruiksruimte ligt enkel op de eerste verdieping waardoor deze indeling niet voldoet aan toegankelijkheid;
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
functies anders dan wonen moeten beschikken over een afgescheiden ruimte die dienst doet als afvalberging. In deze aanvraag niet voorzien;
bij een functiewijziging dienen er plaatsen voorzien te worden voor het stallen van fietsen. Deze zijn niet aanwezig in deze aanvraag;
horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Niet duidelijk in de aanvraag of dit voorzien is.
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op het gelijkvloers past de functie zich in het kernwinkelgebied Antwerpen-Noord, alsook op het kruispunt van de Sint-Gummarusstraat en de Diepestraat. Behoud van de commerciële ruimte wordt gunstig beoordeeld en een mix van functies winkel-reca komt de kwaliteit van de handelstraat ten goede.
Echter de voorgestelde functie reca op de verdieping is niet inpasbaar met de woonfunctie op de verdieping van de aanpalende panden.
Visueel-vormelijke elementen
Drie meest rechtse openingen in de Sint-Gummarusstraat worden gewijzigd. Twee worden dichtgemaakt en één wordt de leveringstoegang tot de bakkerij. Dit nieuwe geheel met twee gesloten delen is niet afgestemd op het geheel van de architectuur.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De winkel wordt een recazaak. Door de beperkte oppervlakte wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor horecazaken bedraagt de fietsparkeerbehoefte 0;6/100m² BVO voor personeel en 2/100m² BVO voor bezoekers. Voor dit project bedraagt de totale parkeerbehoefte 8.
Het is wenselijk enkele fietsenstallingen te voorzien zodat klanten hun fiets kunnen achterlaten, dit zowel voor personeel als klanten.
Rekening houdend met de ligging in kernwinkelgebied en dat voor de winkel geen fietsstalplaatsen waren voorzien, zal dit niet als voorwaarde worden opgenomen voor de klanten.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheid met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 juli 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 september 2018 |
Verslag GOA |
12 september 2018 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager die ertoe gehouden is :
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.