Terug

2018_CBS_08329 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068674. Sint-Gummarusstraat 58. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08329 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068674. Sint-Gummarusstraat 58. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_08329 - Omgevingsvergunning - OMV_2018068674. Sint-Gummarusstraat 58. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018068674

Gegevens van de aanvrager:

PECKO met als adres Gemeentestraat 16-18 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Gummarusstraat 58 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nr. 513P

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigingen van de voorgevel en functiewijziging van winkel naar reca

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 3/10/1980: vergunning (18#61288) verbouwing; 
  • 31/12/1959: vergunning (18#40429) verbouwingswerken.

Laatst vergunde toestand

  • gelijkvloers: winkel;
  • eerste verdieping: deels winkel en deels personeelsruimte.

Inhoud van de aanvraag

  • functiewijziging van winkel naar horecazaak;
  • op het gelijkvloers wordt een bakkerij met winkel en toog voorzien;
  • de eerste verdieping wordt volledig ingericht als verbruiks- en personeelsruimte;
  • maken van een vide en nieuwe verticale circulatie;
  • het dichtmaken van twee raamopeningen op het gelijkvloers;
  • de kelder en de tweede verdieping maken geen deel uit van deze aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college van burgemeester en schepenen conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Deze aanvraag behandelt het omvormen van een winkel naar een bakkerij met winkel en verbruikerszaal die intrinsiek met de handelszaak verbonden is. De bestaande toestand is een winkel op het gelijkvloers en op de eerste verdieping deels winkel en deels personeelsruimte met atelier.

De vergunde situatie is een detailhandel op twee bouwlagen, deze hoofdfunctie detailhandel blijft, het gaat over een bakkerij die brood en banket verkoopt en daar naast de klanten de mogelijkheid biedt dit ter plaatse te nuttigen. Deze invulling, op een hoek, zal een positieve invloed op de omgeving uitstralen.

Om aan te sluiten bij het RUP 2060 zullen de plannen in rood aangepast worden op het eerste verdiep van verbruikszaal naar winkel met verbruikszaal, in de bestaande vergunde toestand is er reeds een personeelsruimte aanwezig, deze functie blijft behouden. Door het voorzien van een vide geeft dit ruimtelijk het aanvoelen in één grote ruimte te zijn. Het RUP 2060 geeft aan als overgangsmaatregel :  “Indien de bestaande bebouwing niet voldoet aan de voorschriften van dit RUP, dan vormen de stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot de bestemming op zichzelf geen weigeringsgrond bij de beoordeling van aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning.” De aanvraag is een bevestiging van de bestaande toestand.

Aangezien de scope van de aanvraag een bakkerij is met mogelijkheid tot nuttigen ter plaatse is overlast niet te verwachten, de openingstijden van de verbruikszaal sluiten aan bij de openingstijden van de bakkerswinkel.

Om te voldoen aan de voorwaarden van toegankelijkheid dient een kleine ruimte op het gelijkvloers ook ingericht te worden als verbruikszaaltje.



Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

30 juli 2018

27 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 juli 2018

1 augustus 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 juli 2018

31 juli 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 2 zone voor detailhandel - (de) en zone recht van voorkoop - algemene voorschriften.

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan verkavelen op volgend(e) punt(en):

  • 2.1. Bestemmingen: er wordt een verbruikszaal ingericht op de eerste verdieping.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen.
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
    • artikel 3 publiek toegankelijke gebouwen:

bij gebouwen groter dan 150m² en kleiner of gelijk aan 400m² dient de gelijkvloerse en niet-gelijkvloerse publiek toegankelijke delen te voldoen aan toegankelijkheid tenzij een vertrek op een andere verdieping dezelfde functie vervult.  Bij deze aanvraag is de verbruikszaal enkel op de eerste verdieping en niet toegankelijk waardoor deze niet voldoet.

  • artikel 18 algemene bepalingen:

niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden met ofwel trap in combinatie met helling ofwel trap in combinatie met lift. In deze aanvraag wordt een nieuwe trap geplaatst maar geen nieuwe lift en de verbruiksruimte ligt enkel op de eerste verdieping waardoor deze indeling niet voldoet aan toegankelijkheid;

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • artikel 26 afvalverzameling

functies anders dan wonen moeten beschikken over een afgescheiden ruimte die dienst doet als afvalberging. In deze aanvraag niet voorzien;

  • artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

bij een functiewijziging dienen er  plaatsen voorzien te worden voor het stallen van fietsen. Deze zijn niet aanwezig in deze aanvraag;

  • artikel 44 vetafscheiders en olieafscheiders:

horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Niet duidelijk in de aanvraag of dit voorzien is.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op het gelijkvloers past de functie zich in het kernwinkelgebied Antwerpen-Noord, alsook op het kruispunt van de Sint-Gummarusstraat en de Diepestraat. Behoud van de commerciële ruimte wordt gunstig beoordeeld en een mix van functies winkel-reca komt de kwaliteit van de handelstraat ten goede.

Echter de voorgestelde functie reca op de verdieping is niet inpasbaar met de woonfunctie op de verdieping van de aanpalende panden.

Visueel-vormelijke elementen

Drie meest rechtse openingen in de Sint-Gummarusstraat worden gewijzigd. Twee worden dichtgemaakt en één wordt de leveringstoegang tot de bakkerij. Dit nieuwe geheel met twee gesloten delen is niet afgestemd op het geheel van de architectuur.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De winkel wordt een recazaak. Door de beperkte oppervlakte wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor horecazaken bedraagt de fietsparkeerbehoefte 0;6/100m² BVO voor personeel en 2/100m² BVO voor bezoekers. Voor dit project bedraagt de totale parkeerbehoefte 8.

Het is wenselijk enkele fietsenstallingen te voorzien zodat klanten hun fiets kunnen achterlaten, dit zowel voor personeel als klanten.

Rekening houdend met de ligging in kernwinkelgebied en dat voor de winkel geen fietsstalplaatsen waren voorzien, zal dit niet als voorwaarde worden opgenomen voor de klanten.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheid met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

30 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 september 2018

Verslag GOA

12 september 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager die ertoe gehouden is : 

  1. de ruimte op het 1ste verdiep te gebruiken als winkel met verbruikszaal zoals in het rood aangegeven op de plannen; 
  2. een mogelijkheid tot nuttigen van banket op het gelijkvloers te voorzien voor minder validen;
  3. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode; 
  4. etafscheider en olieafscheider te voorzien, indien van toepassing, conform artikel 44 van de bouwcode; 
  5. Voor het personeel fietsstalplaatsen te voorzien, indien van toepassing, conform artikel 29 van de bouwcode; 
  6. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  7. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  8. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 2

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.