Terug

2018_CBS_08551 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080316. Ruggeveldlaan 632. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08551 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080316. Ruggeveldlaan 632. District Deurne - Weigering 2018_CBS_08551 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080316. Ruggeveldlaan 632. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

 

22 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

1 augustus 2018

22 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

1 augustus 2018

6 augustus 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de leefruimte op de benedenverdieping was voorzien als garage. Deze voldoet niet aan de minimale hoogte van 2,60 meter;
  • artikel 27 Open ruimte:
    voortuinen zijn vrij van constructies zoals een fietsenstalling;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    fietsenstallingen in de buitenlucht worden wenselijk overdekt;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er verdwijnt door de verbouwing één parkeerplaats en een strikt noodzakelijke toegang (oprit);
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    door het isoleren van het dak is de minimale opstand van de scheidingsmuur van 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzend dakvlak niet meer aanwezig.
     

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 21. De binnenhoogte in de nieuwe gelijkvloerse leefruimte is slechts 2.51 meter hoog, wat minder is dan de vereiste 2.60 meter voor woonruimtes. De omvorming van garage naar woonruimte is daarom niet aanvaardbaar. 

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 27 ‘open ruimte’ en artikel 29 ‘fietsstalplaatsen’. Er worden fietsbeugels met extra verharding in de voortuinstrook voorzien. Fietsenstallingen worden principieel wenselijk ofwel inpandig ofwel buiten overdekt uitgevoerd. De voortuinstrook moet vrijblijven van dergelijke constructies. Bijkomend kan de extra verharding niet beschouwd worden als strikt noodzakelijke toegang. Daarom zijn de fietsbeugels in de voortuin niet aanvaardbaar. 

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 30 ‘parkeren’. Parkeren gebeurt wenselijk inpandig en op eigen perceel. Doordat de garage en de oprit verdwijnen is dit niet meer mogelijk, waardoor het parkeren naar het openbaar domein verplaatst en de parkeerdruk verhoogt. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. 

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 34 ‘scheidingsmuren’. Met oog op beperken van brandoverslag is een dakopstand van 0.30 meter gewenst. Door het isoleren van het dak verdwijnt de reeds vergunde dakopstand van 0.30 meter. Een verhoging van de scheimuur is eventueel een oplossing. Echter dit maakt het voorwerp uit van een nieuw openbaar onderzoek, waarvoor in dat geval een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend. Daarom is voorliggend voorstel voor dakisolatie niet aanvaardbaar. 

Functionele inpasbaarheid

Door de regularisatie van de omvorming van de garage naar een woonruimte, ter uitbreiding van de reeds vergunde gelijkvloerse woonunit, worden geen wijzigingen aan de vergunde woonfunctie voorzien. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er komt geen wooneenheid bij, omdat een reeds vergunde woonunit wordt uitgebreid, dus er is geen bijkomende parkeerbehoefte.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De garage en de oprit worden gesupprimeerd.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Vanuit oogpunt goede ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. Niet vatbaar voor vergunning.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De te regulariseren indeling met leefruimte met open keuken aan de voortuin en twee slaapkamers aan de achtertuin biedt voldoende woonkwaliteit, en is principieel aanvaardbaar. 

Visueel-vormelijke elementen

De garagepoort aan de voorgevel wordt vervangen door een verdiepingshoog raam in wit PVC met een opendraaiende vleugel naar de voortuin.

Het voorstel voor wijziging van het schrijnwerk op de bovenliggende verdiepingen verstoort het gevelbeeld niet, en is aanvaardbaar. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op bovenstaande argumentatie voldoet de aanvraag niet aan de goede ruimtelijke ordening.

Aan het college wordt voorgesteld om de aanvraag te weigeren. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het supprimeren van een vergunde autostaanplaats en de bijkomende verhardingen en fietsbeugels in de voortuinstrook.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

1 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 september 2018

Verslag GOA

21 september 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018080316

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ann Steenbrugghe met als adres Gentbruggekouter 7 te 9050 Gent

Ligging van het project:

Ruggeveldlaan 632 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30 sectie A nr. 475G5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen aan een appartementsgebouw

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-       21/08/1962: vergunning (627#21391) voor het bouwen van een appartementsgebouw.

Laatst vergunde toestand

-       het pand bestaat uit vijf bouwlagen onder een plat dak;

-       op de benedenverdieping is een inpandige garage voorzien, met achteraan een wooneenheid voor een huisbewaarder;

-       op de bovenliggende verdiepingen zijn telkens een appartement voorzien.

Bestaande toestand

-       de garage is toegevoegd als leefruimte bij de wooneenheid op de benedenverdieping;

-       het schrijnwerk is aangepast;

-       de voortuin is voorzien van een fietsenrek met bijkomende verharding.

Inhoud van de aanvraag

-       regulariseren van verbouwingswerken aan een appartementsgebouw met 5 appartementen;

-       op de benedenverdieping is de inpandige garage mee geïntegreerd in de wooneenheid;

-       de garagepoort werd vervangen door schrijnwerk in wit pvc;

-       op de tweede en de vierde verdieping is nieuw schrijnwerk geplaatst en de indeling gewijzigd;

-       de voortuin werd heraangelegd, de oprit is vervangen door groenaanleg en er is een fietsrek op verharde sokkel geplaatst;

-       intern zijn de appartementen en de gemeenschappelijke delen gerenoveerd. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.