Terug

2018_CBS_08587 - Omgevingsvergunning - OMV_2018079109. Maasstraat 16. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/09/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_08587 - Omgevingsvergunning - OMV_2018079109. Maasstraat 16. District Antwerpen - Weigering 2018_CBS_08587 - Omgevingsvergunning - OMV_2018079109. Maasstraat 16. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte

De bouwdiepte op de verdieping is niet in harmonie met de onmiddellijke omgeving.

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

De hoogte op de mezzanine is te laag om als verblijfsruimte te gebruiken

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

Het dak van het nieuwe volume op het gelijkvloers heeft geen opstand van 30cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. De scheimuur heeft slechts een dikte van 14 cm.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften.

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van ééngezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er dient vastgesteld dat de bouwdiepte op de eerste verdieping 183 cm wordt vergroot waardoor deze, strijdig met de bouwcode, niet meer in harmonie is met deze van het aanpalende pand en met de kenmerkende bouwdieptes van de hoofdvolumes in de straatwand. Bovendien zal deze uitbreiding, gezien de oriëntatie, een negatief effect hebben op de (zon)lichtinval in de naastliggende woning. Om bovenstaande redenen dient geoordeeld dat deze geplande uitbreidingswerken storend zijn voor de omgeving en niet in overeenstemming zijn met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Bovenstaande kan niet worden uitgesloten van vergunning aangezien deze een aanpassing vergen van de scheimuur, op zich het onderwerp van vergunningsplichtige werken.

Visueel-vormelijke elementen

Alle zichtbare en vrijblijvende delen van de gevels werden in architecturaal verantwoorde duurzame materialen afgewerkt. De voorgevel zal worden geïsoleerd en bepleisterd.

Bij het plaatsen van gevelisolatie dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed aan een aantal ontwerpdetails die als voorwaarde zullen worden opgelegd in de vergunning. Concreet dient, anders dan aangegeven, de arrière corps behouden te blijven en moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die in de gevel niet zichtbaar zijn.

Rekening houdend met het rooilijndecreet enerzijds en de beoogde verduurzaming van de woning anderzijds, wordt opgelegd dat het gevelpakket (isolatie en bepleistering) een totale dikte van 14cm ten opzichte van de gevellijn dient te hebben. 

De voorgestelde gevelwijzigingen worden, mits nakomen van de gestelde voorwaarden, niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken (met uitzondering van de uitgebreide bouwdiepte op de eerste verdieping) zijn mits naleven van de voorwaarden in een eventuele vergunning niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

Er dient opgemerkt dat de vrije hoogte op de mezzanine, strijdig met de bouwcode, te laag is om als verblijfsruimte te gebruiken. Bij een eventuele vergunning  zal in voorwaarde worden opgelegd dat de mezzanine enkel als berging mag worden gebruikt.

Er dient opgemerkt dat de nieuwe scheimuur, strijdig met artikel 34 van de bouwcode, slechts 14 cm dik is in plaats van de vereiste minimale dikte van 18 cm. Bovendien werd opgemerkt dat de dakopstand, strijdig met ditzelfde artikel onvoldoende hoog is.

Bij een eventuele vergunning  zal in voorwaarde worden opgelegd dat de scheimuur dient te worden uitgevoerd conform de bepalingen van de bouwcode.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het vergroten van de bouwdiepte op de eerste verdieping, niet in harmonie met deze van de kenmerkende en aanpalende bouwdiepte, ten nadele van de lichtinval bij de gebuur.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

30 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 september 2018

Verslag GOA

21 september 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018079109

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Liesbeth Gijsel met als adres Dijlestraat 17 te 2060 Antwerpen (Antwerpen) en Rozemarijn Bormans met als adres Vredestraat 72 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Maasstraat 16 te 2060 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 287C3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       09/07/1959: vergunning (18#39780) voor verbouwingswerken;

-       12/03/1971: vergunning (18#53425) voor het verlagen van een venster. 

Laatst vergunde toestand

-       eengezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen onder zadeldak met nokhoogte van 15,36m en kroonlijsthoogte van 11,5m;

-       de voorgevel is afgewerkt met grijze cementbepleistering met onderaan een plint in blauwe steen;

-       het buitenschrijnwerk is voorzien in aluminium;

-       de bouwdiepte van het gelijkvloers is links ca.14m en rechts ca.15m. 

Bestaande toestand

-       eengezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen onder zadeldak;

-       de voorgevel is gecementeerd, conform laatst vergund;

-       de plint in blauwe steen is verwijderd en vervangen door een plint in bruine baksteen van 0,5m hoog;

-       het aluminium buitenschrijnwerk werd vervangen door bruin PVC;

-       er werd een veranda aangebouwd op het gelijkvloers tot 17,44m diep;

-       de bouwdiepte van de 1ste verdieping is 15m. 

Inhoud van de aanvraag

-       slopen van de veranda en achterbouw aan de linkerzijde, bouwen van een nieuw volume en wijzigen van de voorgevel;

-       isoleren en bepleisteren van de voor- en achtergevel met witte crepi.  Het buitenschrijnwerk is voorzien in hout met hier en daar een kader in antracietkleurig aluminium;

-       bouwen van een nieuw volume op het gelijkvloers onder plat dak:

  • de totale bouwdiepte is voorzien op 16,66m;
  • de hoogte van het volume is 3,36m, waardoor de scheimuren met beide buren wijzigen;

-       tegen de achtergevel wordt aan de linkerzijde een volume bijgebouwd tot 10,87m, deze vormt een vide met het gelijkvloers;

-       intern zijn enkele constructieve wijzigingen voorzien ter verbetering van het wooncomfort; 

  • de vloerplaat van het gelijkvloers wordt 35cm verlaagd over ca. 2m vanaf de voorgevel.  Hier wordt een fietsstalplaats voorzien, de leefruimte start achter deze ruimte, maar is voorzien van een raam waardoor rechtstreeks contact met de straat mogelijk blijft;
  • openwerken van de oorspronkelijke achtergevel;

-       de bestaande achterbouw wordt afgewerkt met houten latten, de nieuwe volumes worden afgewerkt met vezelcementplaat;

-       alle platte daken worden voorzien van groendak;

-       het zadeldak wordt achteraan voorzien van zonnepanelen;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.