Terug

2018_CBS_07666 - Logistieke ondersteuning - Klassiek in de stad. 1 en 2 september 2018 op Sint-Jansplein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/08/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_07666 - Logistieke ondersteuning - Klassiek in de stad. 1 en 2 september 2018 op Sint-Jansplein - Goedkeuring 2018_CBS_07666 - Logistieke ondersteuning - Klassiek in de stad. 1 en 2 september 2018 op Sint-Jansplein - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De dienst Ondernemen en Stadsmaketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. De voorgaande edities werden telkens gunstig geëvalueerd.

Dit evenement wordt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement voor logistiek materiaal 2016-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 1 april 2018 diende Antwerp Symphony Orchestra, Braziliëstraat 15, 2000 Antwerpen een aanvraag in voor de organisatie van 'Klassiek in de stad'.
De organisatie gebeurt, net als de voorgaande jaren, door de firma Proactio uit Brasschaat. 'Klassiek in de stad' is dit jaar gepland op zaterdag 1 en zondag 2 september 2018 op het Sint-Jansplein. De samenwerking tussen Antwerp Symphony Orchestra, het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera blijft behouden. Het succes van Remix - project Antwerp, een kort optreden van een twintigtal jongeren die een cursus hebben gevolgd bij Antwerp Symphony Orchestra, wordt verdergezet en weer mee opgenomen in de programmatie.

Voorgestelde timing van alle optredens, gratis toegankelijk voor het publiek:

zaterdag 1 september 2018  
20.30 uur tot 22.00 uur voorstelling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen

 

zondag 2 september 2018                          
11.30 uur tot 13.00 uur Voorstelling Opera Vlaanderen
18.00 uur tot 18.45 uur Voorstelling Remix-project Antwerp
19.30 uur tot 21.00 uur Voorstelling Antwerp Symphony Orchestra

Tijdens het optreden van Antwerp Symphony Orchestra is er een pauze van 30 minuten voorzien. Het einde van het evenement is voorzien rond 22.00 uur.

Over de ganse breedte van het Sint-Jansplein worden er zitbanken en klapstoeltjes geplaatst die ter beschikking staan van het publiek. Er worden extra toiletten voor het publiek voorzien door de organisatie. De opbouw start op dinsdag 28 augustus 2018 vanaf 08.00 uur en de afbouw eindigt op maandag 3 september 2018 omstreeks 18.00 uur.

De organisatie staat zelf in voor de communicatie over het evenement. In overleg met de lokale politie en De Lijn Antwerpen worden de haltes aan het Sint-Jansplein tijdens de optredens verplaatst naar tijdelijke haltes in de Van de Wervestraat en de Van Maerlantstraat.

Adviezen

Stadsontwikkeling/interventies Gunstig onder voorwaarden
Er mag geen schade veroorzaakt worden aan de openbare weg of straatmeubilair. Occasioneel veroorzaakte schade dient onmiddellijk gemeld aan de stad Antwerpen.
Business en Innovatie Gunstig advies
Taxi's Gunstig advies
Ambulante Handel Gunstig advies
Markten en Foren Gunstig onder voorwaarden
De organisator dient rekening te houden met de wekelijkse woensdag- en vrijdagmarkt op het Sint-Jansplein.
Het inplantingsplan werd aan de elektronische evenementenaanvraag toegevoegd met markeringen waar wel en nog niet mag opgebouwd worden op maandag 27 augustus 2018. Op 27 augustus 2018 mag het blauwe gedeelte (podium) opgebouwd worden. Enkel vanaf vrijdag 31 augustus 2018 15.30 uur, na de vrijdagmarkt, mag de organisator de rood doorstreepte delen zoals backstage, keuken, friet, enzovoort opbouwen.
Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van een verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van Volksgezondheid.

Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het maximale geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
  1. De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
  2. De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
  3. De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
  4. De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C); Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
Brandweer/Risicobeheer/Preventie Gunstig onder voorwaarden
De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde  informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen )
District Antwerpen Gunstig advies
Lokale Politie/Directe Operaties/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere Opdrachten Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. 
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. 
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
 
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. 
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. 
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname 
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
 
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort.)
 
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
 
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Klassiek in de stad door Proactio in opdracht van Antwerp Symphony Orchestra, zoals hierboven beschreven, op 1 en 2 september 2018 op het Sint-Jansplein goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF om het gevraagde materiaal volgens bestelbon B804266 te leveren en plaatsen.