Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 maart 2018 |
24 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
23 maart 2018 |
20 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv |
23 maart 2018 |
11 april 2018 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
22 maart 2018 |
10 april 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 maart 2018 |
3 april 2018 |
stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake SOK) |
22 maart 2018 |
23 mei 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 46 Groenendaallaan-Noorderlaan-Straatsburgdok, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 1981.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een zone voor ambachtelijke bedrijven.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op een pand waarvan op de tweede en derde verdieping een kantoor is gevestigd. De derde verdieping wordt uitgebreid met 96 m² kantoorruimte.
Het pand ligt binnen de contour van het BPA nr. 46 Groenendaallaan – Noorderlaan – Straatsburgdok, goedgekeurd op 16 november 1981. De stedenbouwkundige voorschriften voor de ‘Zone voor ambachtelijke bedrijven’ laten volgende bestemming toe:
Vestiging van niet vervuilende industriële of ambachtelijke bedrijven, kleine opslagplaatsen, complementaire dienstverlenende bedrijven, huisvesting voor bewakingspersoneel.
Een zelfstandige kantoorruimte is als gevolg van de bestemmingsvoorschriften niet mogelijk. Een kantoorruimte kan enkel indien deze als een complementaire functie binnen het bedrijfsgebouw wordt ingericht.
In de aanvraag wordt de complementariteit niet aangetoond. Op basis van de informatie die wel is opgenomen, is het aannemelijk te veronderstellen dat het kantoor geen enkele relatie heeft met de overige bedrijven in het pand.
De wetgeving voorziet de mogelijkheid om een afwijking op een bestemming van een BPA toe te laten door de vergunningverlenende overheid indien bij het indienen van de aanvraag het BPA meer dan 15 jaar oud is. Deze overweging kan enkel gemaakt worden wanneer de onderliggende gewestplanbestemming kantoren toelaat. Voor voorliggende aanvraag geldt als onderliggende gewestplanbestemming ‘ambachtelijke bedrijven en KMO’s’. Ook binnen deze bestemming kunnen enkel dienstverlenende kantoren gevestigd worden ten behoeve van andere bedrijven in het gebied.
Op basis van de afwijking op de bestemmingsvoorschriften in het BPA, zowel als de gewestplanbestemming dient de aanvraag te worden geweigerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. Advies Mobiliteit: De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoren. Er komt 96m² kantoor bij. 96m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 96m² x 1.1/100m² = 1.06 à 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Voorliggende aanvraag valt in het toepassingsgebied van een BPA nr. 46 Groenendaallaan – Noorderlaan - Straatsburgdok. Dit BPA legt een afwijkende parkeernorm van 1/50 m² op. Het resultaat van deze norm levert dezelfde parkeerbehoefte op. 96 m² kantoren met parkeernorm 1/50 m² > 96 m² x 1/50 m² = 0,96 > 1 Het kantoor is ingericht onder de dakstructuur van een pand waarvan het gelijkvloers en de eerste verdieping in gebruik zijn door andere bedrijven en niet in eigendom zijn van de aanvrager. Het voorzien van een inpandige parkeerplaats op het gelijkvloers kan mogelijk de werking van een ander bedrijf hypothekeren en is omwille van eigendomsrechten op dit moment niet realiseerbaar.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. |
Fietsvoorzieningen
De dienst Mobiliteit merkt op dat voor de bijkomende oppervlakte kantoren één bijkomende fietsenstalling voorzien moet worden (96 m² x 1,25/100 m² = 1,23 > 1).
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het zadeldak van het pand springt in huidige toestand terug ten opzichte van de voorgevel. In de tussenliggende zone is met vakwerk een buitenruimte afgebakend.
Voorliggende aanvraag voorziet in de uitbreiding van het dakvolume tot aan de voorgevel. Het nieuwe volume sluit daarmee aan bij de vormentaal van de twee links aangrenzende panden.
Visueel-vormelijke elementen
Het nieuwe geveldeel wordt afgewerkt met grijs aluminium buitenschrijnwerk waardoor de samenhang met de bestaande gevel is gegarandeerd. Het kleur- en materiaalgebruik komt overeen. De onderverdeling van het schrijnwerk is afgestemd op de linkse gevels.
Het materiaalgebruik wijkt af van de stedenbouwkundige voorschriften van het BPA. Volgens deze voorschriften moeten geveldelen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg met gevelsteen, natuursteen of lichtkleurige gevelelementen afgewerkt worden. Voorliggende gevel wordt echter uitgevoerd in glas en staal. Omwille van de harmonieuze samenhang met de bestaande gevels en deze van de aanpalende gevels, is een afwijking op het stedenbouwkundig voorschrift ruimtelijk aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De laatst vergunde toestand dateert van 29 oktober 2002 toen een vergunning, met referentie AN5/2002/B/0778, werd verleend voor het inrichten van een bedrijfsgebouw. De tweede verdieping werd vergund als ruimte voor ‘centraal beheer’, de derde verdieping als technische ruimte.
In huidige toestand is de tweede verdieping ingericht als kantoorruimte. Uit de plannen blijkt dat de binnenhoogte slechts 2,13 meter bedraagt. Dit is opmerkelijk lager dan de 2,36 meter die in 2002 werd vergund. Bovendien werd de vloeroppervlakte van de derde verdieping kleiner vergund dan in huidige toestand waardoor omwille van de beschikbare ruimte onder het zadeldak met een open structuur meer licht- en zoninval op de tweede verdieping mogelijk was.
Ten opzichte van de laatst vergunde toestand is de verblijfskwaliteit op de tweede verdieping aantoonbaar verminderd.
Voorliggende wijziging komt omwille van de kwaliteitsafname niet in aanmerking voor vergunning.
De derde verdieping is in huidige toestand ingericht met zes kantoren, een keuken en een berging. In 2002 werd geen enkele verblijfsruimte vergund, enkel een technische ruimte. De technische ruimte was bovendien kleiner in oppervlakte.
De kantoren en de keuken bevinden zich onmiddellijk onder het dak waardoor geen rechtstreekse lichtinval noch luchttoevoer mogelijk is. Dit is in strijd met artikel 24 van de Bouwcode.
In toepassing van dit artikel zijn de aanwezige verblijfsruimten niet voor vergunning vatbaar.
Voorliggende aanvraag betreft de uitbreiding met 96,5 m² van de kantoorruimte op de derde verdieping. De dakstructuur die momenteel inspringt ten opzichte van de voorgevel wordt gelijk getrokken tot de voorgevel. In de ruimte die hierdoor ontstaat worden twee directiekantoren en een lounge ingericht. De twee directiekantoren liggen aan de voorgevel waardoor deze rechtstreeks verlicht en verlucht kunnen worden. Voor de lounge is dit niet het geval wat in strijd is met artikel 24 van de Bouwcode.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van de strijdigheid met de afwijking ten opzichte van het bestemmingsvoorschrift van het BPA en de onderliggende gewestplanbestemming. In tweede orde voldoet een groot deel van de kantoorruimten niet aan de minimale verblijfskwaliteitseisen van artikels 21 (hoogte) en 24 (licht en lucht) van de Bouwcode.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 maart 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
30 maart 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
28 april 2018 |
Start 2e openbaar onderzoek |
12 juli 2018 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
10 augustus 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 september 2018 |
Verslag GOA |
14 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
30 maart 2018 |
28 april 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 juli 2018 |
10 augustus 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018018860 |
Gegevens van de aanvrager: |
ADMINISTRATION AND ANSWERING CENTRE met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 21 bus 6 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Straatsburgdok-Noordkaai 27 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nr. 2131Y |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.