Terug

2018_CBS_06609 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06609 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2018_CBS_06609 - District Merksem. Zones 30 - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.

De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het ontwerp 'mobiliteitsplan - verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.

Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.

Het plan van aanpak voorziet een gefaseerde uitrol waarbij maandelijks twee nieuwe of uitbreidingen van zones 30 worden opgestart binnen eenzelfde district. Alle districten komen in alfabetische volgorde aan de beurt. Concreet betekent dit dat in elk district minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar zullen worden geïmplementeerd. A rato van 20 nieuwe zones per jaar zullen alle verblijfsgebieden in de stad Antwerpen tegen medio 2018 op het terrein afgebakend en gereglementeerd zijn als zone 30.

In het district Merksem worden een nieuwe zone 30 ingericht en 3 bestaande zones 30 geclusterd en/of uitgebreid:

Nieuwe zone 30 "Lode Geysenstraat"

De nieuwe zone 30 wordt begrensd door de Bredabaan, Merksemheidelaan-Winkelstap en Winkelstap tussen Winkelstap en Van Praetlei (inclusief).

Deze nieuwe zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde mobiliteitsplan.

De Bredabaan is geselecteerd als steenweg met een snelheidsregime van 50/70 km/u. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30.

Winkelstap en Merksemheidelaan zijn geselecteerd als wijkweg met een snelheidsregime van 50 km/u. Bijgevolg vormen deze wegen een logische grens van de zone 30.

Alle overige straten in het afgebakend gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/u en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Uitbreiding zone 30 "Omgeving Kwadevelden"

De bestaande zone 30 wordt uitgebreid met de Moeshofstraat en begrensd door de Maantjessteenweg, Victor Govaerslaan, verkeerswisselaar A12/E19 en Laaglandlaan.

Deze nieuwe zone 30 "Omgeving Kwadevelden" wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde mobiliteitsplan.

De Maantjessteenweg en Victor Govaerslaan zijn geselecteerd als stadsweg met een snelheidsregime van 50 km/u. Bijgevolg vormen deze wegen een logische grens van de zone 30.

De Laaglandlaan is geselecteerd als lokale hoofdstraat. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30 km/u, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50 km/u. Voorstel om deze straat niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:

  • fietsers beschikken over aparte fietspaden;
  • de straat functioneert als verzamelweg voor de wijk naar de Ringlaan/Maantjessteenweg en de wijk Donk (Ekeren).

Alle overige straten in het afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/u en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Nieuwe zone 30 "Jan Palfijn"

De nieuwe zone 30 "Omgeving Jan Palfijn", ontstaan door clustering en uitbreiding van de bestaande zones 30 "Lindeboomplein" en "Kastanjeboomplein", wordt begrensd door de Ringlaan, Laaglandlaan (gedeelte tussen Ringlaan en Korte Bremstraat inclusief), Laaglandlaan (gedeelte tussen Korte Bremstraat en Burgemeester Eduard Waghemansbrug) en Bredabaan.

De nieuwe, uitgebreide zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde mobiliteitsplan.

De Bredabaan is geselecteerd als steenweg met een snelheidsregime van 50/70 km/u. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30.

De Ringlaan is geselecteerd als stadsweg met een snelheidsregime van 50 km/u. Bijgevolg vormt deze weg een logische grens van de zone 30.

De Laaglandlaan is geselecteerd als lokale hoofdstraat. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30 km/u, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50 km/u.
Voorstel om het gedeelte tussen de Ringlaan en de Korte Bremstraat als bestaande zone 30 mee op te nemen in deze uitgebreide zone 30.
Voorstel om het gedeelte tussen de Korte Bremstraat en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug niet mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:

  • fietsers beschikken over aparte fietspaden;
  • de straat functioneert als verzamelweg voor de wijk naar de Ringlaan/Maantjessteenweg en de wijk Donk (Ekeren).

Alle overige straten in het afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/u en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

Nieuwe zone 30 "Merksem Heide"

De nieuwe zone 30 "Merksem Heide", ontstaan door clustering en uitbreiding van de bestaande zones 30 "Omgeving Papaverstraat" en "Rerum Novarumlaan", wordt begrensd door de Bredabaan, Nieuwdreef, Ryenlanddreef, Lambrechtshoekenlaan, Maantjessteenweg en Ringlaan.

De nieuwe, uitgebreide zone 30 wordt begrensd op basis van en conform de wegenhiërarchie zoals opgenomen in het goedgekeurde mobiliteitsplan.

De Maantjessteenweg en Ringlaan zijn geselecteerd als stadsweg met een snelheidsregime van 50 km/u. Bijgevolg vormen deze wegen een logische grens van de zone 30.

De Bredabaan en Lambrechtshoekenlaan zijn geselecteerd als wijkweg met een snelheidsregime van 50 km/u. Bijgevolg vormen deze wegen een logische grens van de zone 30.

De Ryenlanddreef en Nieuwdreef zijn geselecteerd als lokale hoofdstraat. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30 km/u, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50 km/u. Voorstel om deze straten niet op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:

  • fietsers beschikken over aparte fietspaden;
  • de straten functioneren als verzamelweg voor de wijk van de Bredabaan of Lambrechtshoekenlaan;
  • er zijn weinig publieke functies, aantrekkingspolen (bijgevolg weinig kriskras oversteekbewegingen);
  • de afstand tussen rijweg en bewoning is relatief groot onder andere deels wegens aanwezigheid van brede voortuinstroken (waardoor grotere draagkracht).

De Dokter Maurice Timmermanslaan, Kroonplein en Catershoflaan zijn geselecteerd als lokale hoofdstraat. Het voorziene snelheidsregime is in de regel 30 km/u, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan gekozen worden voor een snelheidsregime van 50 km/u.
Voorstel om deze straten mee op te nemen in de zone 30 omwille van volgende redenen:

  • de aanwezigheid van sport- en speelterrein, horecaterrassen en schoolroutes op en rond het Kroonplein, waardoor een verhoogde concentratie van kinderen en jongeren;
  • een verschillend snelheidsregime tussen de oost- en westzijde van het plein komt de leesbaarheid ervan niet ten goede;
  • het ontmoedigen van de sluiproute dwars doorheen deze woonwijk.

Alle overige straten in het afgebakende gebied zijn in het mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woon- en/of buurtstraten met een gewenst snelheidsregime van 30 km/u en worden bijgevolg opgenomen in de nieuwe zone 30.

De uitbreiding en inrichting van de zones 30 heeft geen invloed op de parkeerbalans.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

In zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2013-2018 goed. Onder resolutie 124 geeft het stadsbestuur aan om sterk te willen inzetten op verkeersveiligheid en te streven naar "nul" verkeersslachtoffers. In functie daarvan wil het stadsbestuur geleidelijk 'zones 30' invoeren in alle woongebieden die binnen de structurerende verkeersassen liggen.

In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 10 juli 2015 (jaarummer 6007). Dit besluit zal ook worden aangepast.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 18 november 2016 (jaarnummer 10039). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. Op het grondgebied van het district Merksem liggen nu onderstaande nieuwe of uitbreidingen van zones 30 voor:

  • een nieuwe zone 30 "Lode Geysenstraat";
  • de zone 30 nummer 16a "Omgeving Kwadevelden" wordt uitgebreid naar een nieuwe zone 30 "Omgeving Kwadevelden";
  • de bestaande zone 30 "Lindeboomplein" en "Kastanjeboomplein" worden geclusterd en uitgebreid naar een nieuwe zone 30 "Omgeving Jan Palfijn";
  • de bestaande zone 30 nummer 16b "Omgeving Papaverstraat" en de zone 30 "Rerum Novarumlaan" worden geclusterd en uitgebreid naar een nieuwe zone 30 "Merksem Heide" .

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Onderwijsbeleid, advies van 23 januari 2018 Gunstig onder voorwaarden

Onderwijsbeleid / onderwijs en verkeer geeft positief advies met aandacht dat naast een zone 30 (via signalisatie) er ook infrastructureel maatregelen worden genomen om de snelheid afdwingbaar te maken. Voornamelijk op die plaatsen waar zich de in- en uitgangen van scholen bevinden.

verkeerspolitie, advies van 24 januari 2018 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie heeft volgende opmerking op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college in zitting van 18 november 2016 (jaarnummer 10039):
In de voorgestelde uitbreiding voor de zone 30 zijn overgedimensioneerde straten opgenomen. Deze dienen infrastructureel aangepast te worden om het snelheidsregime af te dwingen.
Omgeving Merksem Heide:
Meereigen, Catershoflaan, Rodeloopstraat, Moeshofstraat …
Omgeving Kwadevelden:
Zwaantjeslei, Lange Bremstraat, Melgesdreef, Catershoflaan, Moeshofstraat …

De Lijn Antwerpen, advies van 26 januari 2018 Gunstig advies
districtsraad, advies van 21 juni 2018 (jaarnummer 46) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 november 2016 (jaarnummer 10039).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20171026_LodeGeysenstraat.pdf
  • 20171026_OmgevingKwadevelden.pdf
  • 20171026_MerksemHeide.pdf
  • 20180522_OmgevingJanPalfijn.pdf
  • 2017111_bijlage_avr.pdf