Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 mei 2018 |
15 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
29 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
29 mei 2018 |
8 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
29 mei 2018 |
5 juni 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarden opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. In toepassing van artikel 4.2.19. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zullen deze aanpassingen als voorwaarde in de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.
Voorliggend ontwerp wijkt af van artikel 18 van de verordening integrale toegankelijkheid. Gezien het feit dat de aanvraag de plaatsing van tijdelijke prefab klascontainers betreft, kan als voorwaarde opgelegd worden het niveauverschil tussen de buitenruimte enerzijds en de binnenruimte van de klaslokalen te overbruggen met een helling gecombineerd met een trap.
Bijkomend wordt opgemerkt dat de klaslokalen in een vrije hoogte voorzien van 2m58 in plaats van de vereiste minimale hoogte van 2m60 conform artikel 21 van de bouwcode. Gezien het beperkte tekort (2cm) en het feit dat de klaslokalen slechts tijdelijk gebruikt worden, kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de verblijfskwaliteit niet in het gedrang komt en kan met toepassing van artikel 3 een afwijking gelegitimeerd worden.
Functionele inpasbaarheid
De gebouwen aan de Durletstraat zijn in gebruik als school. Recent werd vergunning verleend voor een nieuwbouwvolume als uitbreiding van de secundaire graad. De beoogde containerklassen zijn tijdelijk en inherent aan het gebruik van de school tijdens de uitvoering van het nieuwbouwproject.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van 2 tijdelijke klascontainers omvat voor een periode van 6 maanden. Dit om een tijdelijk plaatsgebrek door vertragingen bij het bouwen van de nieuwbouw (vergunning 20171522) op te lossen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Gelet op het tijdelijk karakter en het feit dat na voltooiing van de nieuwbouw achteraan deze strook opnieuw bouwvrij wordt gemaakt, is de inrichting aanvaardbaar. Als voorwaarde zal worden opgelegd om de voortuinstrook opnieuw in overeenstemming te brengen met de vergunning afgeleverd in dossier 20171522.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De uitvoering van de klascontainers is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag heeft betrekking op de site van het voormalig Jongensweeshuis, heden bestemd als scholencomplex. Het complex is vastgesteld als bouwkundig erfgoed dd 14/09/2009. Gezien de erfgoedwaarde van het pand werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“ de site omvat een monumentaal complex in neo-Vlaamse renaissancestijl bestaande uit een U-vormige vleugel aan de straatzijde, twee lange en één korte vleugel aan de aansluitende binnenspeelplaats met kopgebouw. Hierop bevinden zich haakse dwarsvleugels.
In 2017 werd de toelating verleend om het scholencomplex uit te breiden met een middelbare school (dossiernummer 20171522). Er komt een nieuwbouw naast het bestaande Durletlyceum.
Met deze aanvraag wenst men tijdelijk, met name gedurende de werken, twee klascontainers te plaatsen in de voortuinstrook bij het schoolgebouw.
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.”
Bodemreliëf
De inrichting heeft een tijdelijk karakter, als voorwaarde bij de vergunning wordt gesteld dat de voortuinstrook, na het verwijderen van de klascontainers, hersteld en ingericht dient te worden conform de verleende vergunning
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De inrichting voldoet aan de hedendaagse eisen inzake gebruiksgenot en veiligheid.
Omdat het om een tijdelijke constructie gaat moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Gezien de tijdelijkheid van de inrichting zijn de klascontainers vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 6 maanden na de plaatsing in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en de voortuinstrook inrichten conform de verleende vergunning met nummer 20171522.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 juli 2018 |
Verslag GOA |
3 juli 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018047742 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Jeff Van Poppel met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Durletstraat 8-10 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1631S3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van twee tijdelijke klascontainers in de voortuinstrook bij een schoolgebouw |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand.
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 6 maanden na de plaatsing in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en de voortuinstrook inrichten conform de verleende vergunning met nummer 20171522.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.