Terug

2018_CBS_06453 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050435. Anselmostraat 27. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06453 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050435. Anselmostraat 27. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06453 - Omgevingsvergunning - OMV_2018050435. Anselmostraat 27. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

30 mei 2018

28 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 mei 2018

12 juni 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.    

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • Artikel 12 Levendige plint: De rolluiken van handelszaken in kernwinkelgebied dienen openmazig te zijn;
    • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: beide gelijkvloerse insprongen zijn dieper dan 2m en hebben hoeken die onzichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte waardoor ze ’s nachts moeten afgesloten en verlicht kunnen worden.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
     
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag werd voorgelegd ter advies aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. Deze dienst adviseert het samenvoegen van de twee panden in de Anselmostraat, gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Anselmo-Kasteelpleinstraat, gunstig. Door de samenvoeging kan de ondernemer zijn positie in deze kern bestendigen en versterken. De schaalvergroting versterkt de commerciële kern en de aantrekkingskracht van het gebied.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De wijzigingen beperken zich tot het interieur en het aanpassen van de voorgevel.

Door de samenvoeging van beide handelszaken wordt het ruimtegebruik geoptimaliseerd zonder dat de schaalvergroting de draagkracht van de omgeving overschrijdt.

Visueel-vormelijke elementen

Het is atypisch om binnen eenzelfde winkelpui te variëren in raam- en deurhoogte, alsook het feit dat in één winkelruimte twee voordeuren voorzien worden. De gevelpui duidt hierdoor nog steeds de geleding van twee verschillende panden. Toch is het voorstel met twee verschillende puien, waarachter één winkelruimte schuilgaat, niet storend voor het referentiekader en laat eventuele opsplitsing in de toekomst ook toe. De gevelwijzigingen zijn aanvaardbaar.

Als voorwaarde wordt wel gesteld dat de rolluiken van handelszaken in kernwinkelgebied openmazig moeten zijn.

Alle eventuele wijzigingen aan de bovengevels worden uitgesloten van vergunning.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De winkelruimte voldoet aan de gestelde eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort.

Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de bouwcode dient de diepe insprong in beide voorgevels ’s nachts afgesloten en verlicht te worden. Dit zal als voorwaarde in de vergunning worden opgenomen.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de diepe insprong in beide voorgevels dient ’s nachts afgesloten en verlicht te worden;
  3. de rolluiken van beide handelszaken in kernwinkelgebied moeten openmazig zijn.

Uitsluitingen

Eventuele wijzigingen aan de bovengevels van beide panden worden uitgesloten van vergunning.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

26 mei 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juli 2018

Verslag GOA

3 juli 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018050435

Gegevens van de aanvrager:

de heer Didier  Verhille met als adres Hoek 128 te 2850 Boom

Ligging van het project:

Anselmostraat 27 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nrs. 2759Z en 2759Y

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van 2 samengevoegde winkelruimtes


Omschrijving
aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 4/3/1925: vergunning (1925#20261) voor een gevelverandering Anselmostraat 27;
  • 30/3/1973: vergunning (18#55493) voor een gevelverbouwing van Anselmostraat 29;
  • 22/11/2017: PV (AN.66.LB.001902/2018) voor het samenvoegen van 2 winkelpanden zonder vergunning.

Laatst vergunde toestand

  • Twee gelijkvloerse winkels met bovenliggende woonentiteiten.

Bestaande toestand

Anselmostraat 27:

  • winkelwoonhuis in gesloten bebouwing;
  • de afwerking en het schrijnwerk in de gelijkvloerse pui werd aangepast;
  • er werd een zonnetent voorzien;
  • er werd een dakkapel voorzien;
  • er werd een grote opening gecreëerd in de scheimuur met het aangrenzend handelspand nr.29;
  • de raamopeningen op de verdiepingen werden verlaagd;
  • de gevelornamentiek werd verwijderd en de kroonlijst vervlakt;

Anselmostraat 29:

  • winkelwoonhuis in gesloten bebouwing;
  • de afwerking en het schrijnwerk in de gelijkvloerse pui werd aangepast;
  • de voorgevel werd geïsoleerd (5cm) en afgewerkt met witte crepi
  • het houten buitenschrijnwerk werd vervangen door exemplaren in pvc met gewijzigde indeling
  • er werd een zonnetent en een rolluik voorzien;
  • er werd een grote opening gecreëerd in de scheimuur met het aangrenzend handelspand nr.27.

Inhoud van de aanvraag

  • regularisatie van wederrechtelijk uitgevoerde werken met betrekking tot het samenvoegen van twee winkelruimtes;
  • de gemeenschappelijke invulwand tussen beide winkels werd vervangen door een rolluik;
  • beide winkeldelen bezitten een aparte inkom in de etalage naast de toegangen tot de bovengelegen woonentiteiten;
  • de gelijkvloerse voorgevel van nr. 29 werd afgewerkt met zwart marmer en buitenschrijnwerk in zwart aluminium, de houten pui en het buitenschrijnwerk van nr. 27 werden zwart geschilderd;
  • beide panden zijn voorzien van een zonnetent, nr. 29 ook van een rolluik en nr. 27 van gevelreclame in losse letters;
  • de aanvraag beperkt zich tot de gelijkvloerse verdieping, de bovenliggende gevels en verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de diepe insprong in beide voorgevels dient ’s nachts afgesloten en verlicht te worden;
  • de rolluiken van beide handelszaken in kernwinkelgebied moeten openmazig zijn.

Uitsluitingen

Eventuele wijzigingen aan de bovengevels van beide panden worden uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.