Terug

2018_CBS_06461 - Omgevingsvergunning - OMV_2018013907. Van Immerseelstraat, Van Spangenstraat, Stoomstraat en Delacenseriestraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/07/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_06461 - Omgevingsvergunning - OMV_2018013907. Van Immerseelstraat, Van Spangenstraat, Stoomstraat en Delacenseriestraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_06461 - Omgevingsvergunning - OMV_2018013907. Van Immerseelstraat, Van Spangenstraat, Stoomstraat en Delacenseriestraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

De gemeenteraad besliste in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 425) om:

  • de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen;
  • zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Van Immerseelstraat, de Van Spangenstraat, de Stoomstraat en de Delacenseriestraat onder volgende voorwaarden:

    1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    2. fundering onder de granietbetegeling dient te worden uitgevoerd in schraalbeton dikte 15 cm (i.p.v. steenslagfundering zoals aangeduid op de snedes);
    3. formaten graniettegels (strokenverband met verschillende breedtes): de grootste formaten (strookbreedtes van 60 cm) mogen niet gebruikt worden omwille van een verhoogd risico op breuk;
    4. het realiseren van technische paden om maaibeheer hagen en haagmassieven te kunnen uitvoeren (maximum afstand scheerbeweging is 250 cm);
    5. het realiseren van "verborgen" hekwerken om doorloop in massieven te verhinderen;
    6. de afwatering van de spoorinfrastructuur moet steeds verzekerd zijn. De technische uitwerking van de voorzetwand tunnelmond moet hier rekening mee houden;
    7. de zone achter de voorzetwand tunnelmond moet toegankelijk zijn voor inspectie/onderhoud van de spoorinfrastructuur en haar installaties;
    8. de uitvoeringsmethode voor het bouwen van de voorzetwand tunnelmond is ter goedkeuring voor te leggen aan Infrabel, en dient rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen van Infrabel;
    9. de algemene voorwaarden van Infrabel met betrekking tot bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage). Voor het opstellen van een torenkraan is een afzonderlijke toelating vereist.

Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg nv

23 maart 2018

9 april 2018

Geen advies

Digit - Infrabel NV

16 maart 2018

29 maart 2018

Voorwaardelijk gunstig

Digit - FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

16 maart 2018

29 maart 2018

Gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

16 maart 2018

4 april 2018

Gunstig

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 maart 2018

19 april 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

16 maart 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

16 maart 2018

31 maart 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

16 maart 2018

16 april 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

16 maart 2018

17 april 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

16 maart 2018

5 april 2018

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

16 maart 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Gebied voor stedelijke activiteiten Kievit fase II, goedgekeurd op 27 januari 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gebied voor stedelijke activiteiten.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Het ontwerp wijkt af op volgend punt:

  • artikel 1.4.1. Groene publieke ruimte: de voorziene groene ruimte bedraagt minder dan 50 % waar minstens 50% vereis is.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd 

De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 30/01/2018. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan de vereiste voorziene groene ruimte van 50%. Voorliggende aanvraag komt slechts gedeeltelijk tegemoet aan de opgelegde percentages groen en doorwortelbare ruimte uit het GRUP Kievit II omwille van technische beperkingen eigen aan de plek. De aanvrager vraagt hiervoor een afwijking aan. Conform artikel 4.4.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en inplanting van constructies.
De aanvrager motiveert het volgende:

“In het projectgebied Kievit II dienen een heleboel zaken verenigd te worden die geleid hebben tot het huidige ontwerp voor het openbaar domein. Het ontwerp openbaar domein heeft in de voorbije jaren een voorbereidingstraject doorlopen met alle eigenaars in het gebied, met bevoegde stadsdiensten en met de buurt.

Voor het stadsproject Kievit II werd in 2008 een stadsontwerp opgemaakt samen met grote eigenaars in het gebied en de buurt. Daarin werd de bouwenveloppe en de contour van het toekomstige openbaar domein tussen bestaande woonwijk en nieuwbouwvolumes vastgelegd.

De geest van dit stadsontwerp bepaalde de voorschriften van het huidige GRUP Kievit II in 2012. Deze vertaling naar voorschriften van de ambities mbt groen gebeurde evenwel vrij concreet in percentages.
Het project Kievit II biedt de kans om in de dichtbebouwde 19e eeuwse stadsgordel een publieke groene ruimte van formaat te creëren. Dit werd bij de ontwerpwedstrijd voor het openbaar domein die in 2012 volgde ook als een van de hoofddoelstellingen opgenomen in de ontwerpopgave “Het uitwerken van een aantrekkelijke, levendige open ruimte op maat van de buurt en de gebruikers van de stationsomgeving.”

  1. De creatie van een leesbare entree tot het station, hoge verblijfswaarde op maat van behoefte bewoners, inkomende stromen van mensen en voertuigen op een leesbare manier integreren.
    - Een belangrijk aandeel van de ruimte moet vrij gehouden worden voor de noodzakelijke passage van voetgangers, fietsers, belevering van bouwblokken, noodzakelijke verhuisbewegingen en de evacuatie en toegankelijkheid door hulpdiensten en brandweer. Afstand tussen groen en gevels van bebouwing dient gevrijwaard te worden, brandwegen hebben een minimumbreedte van 3,5-4m.
    - Daarnaast dient in rekening gebracht te worden dat een groot deel van het gebied ondergraven is met ondergrondse infrastructuur: tunnel en parking onder het projectgebied.
  2. Nieuw openbaar domein diende ontworpen te worden met respect tov historische spoorwegberm. Niet alleen moesten delen van de berm in tact blijven, ook de schaal, de articulatie, de detaillering van het openbaar domein moesten aansluiting vinden bij de negentiende eeuwse stijl. Zo werd in de vele gesprekken met erfgoed ook in de Stoomstraat een afstand tussen groenkussens en de beschermde centers gevraagd.
  3. Het nieuwe openbaar domein moet de schaalbreuk tussen de nieuwe bouwblokken en de bestaande huizen ondervangen. De nieuwe openbare ruimte integreert de nieuwe bebouwing en verschaalt deze ten opzichte van het aanpalende woonweefsel. Het groen heeft daarbij een voorname rol te spelen. De ontwerpers hebben de speelruimte die er nog overbleef gebruikt om op een optimale manier groenkussens te integreren waar mogelijk. Zo werd voldoende dekking gecreëerd om krentenbomen te kunnen inplannen. De voorziene meerstammige krentenbomen hebben hun bladerdek boven ooghoogte zodat dit een overzichtelijk en veilig gevoel geeft in dit gebied. De (verschillende soorten) krentenbomen in de groenkussens vormen zo een bladerdek, een overgang tussen nieuwe bebouwing en bestaande woonwijk. Ze vormen een zo groen mogelijk beeld binnen de speelruimte die technisch mogelijk is.
  4. Er wordt geambieerd om een nieuw publiek domein te realiseren waarbij groen beeldbepalend aanwezig is. Nieuw groen betekent een belangrijke troef voor de huidige en nieuwe bewoners in deze dens bebouwde omgeving. Het ontwerpteam heeft in het wedstrijdontwerp erg veel technische en praktische randvoorwaarden meegekregen die uiteindelijk doorvertaald zijn in het definitief ontwerp openbaar domein dat het groen zo beeldbepalend mogelijk was. Dit ontwerp is verder op alle nodige adviserende commissie voorbesproken.

De voorwaarde om 50% van de publieke ruimte groen in te richten en 1,5 meter doorwortelbare ruimte (GRUP) te voorzien is bij de doorvertaling van het stadsontwerp naar een effectief ontwerp voor de aanleg van publieke ruimte, rekening houdend met voorgaande punten, niet haalbaar gebleken.

  1. Het aandeel groen (vloeroppervlakte) is zo maximaal mogelijk ingevuld en zal tussen de 20% en 30 % liggen.
  2. Waar mogelijk zijn hoogstambomen in de verharding voorzien. Deze tellen niet door in het percentage maar dragen wel in aanzienlijke mate bij tot het groen karakter, zowel ecologisch als in de beeldvorming.”

Het openbaar onderzoek leverde één bezwaarschrift, maar was niet van stedenbouwkundige aard. De motivatie kan bijgetreden worden en de afwijking toegestaan worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van openbaar domein omvat.

Visueel-vormelijke elementen
Met de geplande aanleg verbetert de beeldkwaliteit van het openbaar domein in belangrijke mate. Er wordt meer ruimte gecreëerd voor groen en verblijfsruimte (terrassen, fonteintjes, groenkussens, speelplek, zitgelegenheid, …). Er worden grootschalige solitaire bomen voorzien om een prominent groenbeeld te krijgen voor de omwonenden. De langse groenstructuur draagt bij tot meer eenheid en leesbaarheid van het projectgebied als geheel en tegelijk als passage naar het station. Het meubilair wordt uitgevoerd in een rode accentkleur ten voordele van een sterke visuele identiteit.

Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied van de voorliggende bouwaanvraag paalt aan een beschermd monument, meer bepaald de spoorwegberm tussen het Centraal Station en de Zurenborgstraat, beschermd bij ministerieel besluit van 16 september 1994. Voor de aanpalende zone gelden er bijzondere eisen van welstand.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“De aanleg van het openbaar domein, vervat in deze bouwaanvraag, voorziet in de uitvoering van een volgende fase van een ruimer opgezet plan, waarvan al een eerste fase gerealiseerd werd. De geplande aanleg respecteert het waardevolle karakter van het beschermde monument en heeft er geen negatieve impact op.”
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 3000m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000m².
De archeologienota (nr.6378) werd op 30 januari 2018 ingediend door het archeologisch bedrijf ABO en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.
De bouwheer voegde bij de aanvraag tot omgevingsvergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat vanwege de aanwezige verstoring geen verder onderzoek is vereist.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag heeft betrekking op openbaar domein en is gelegen in een publiek toegankelijk binnengebied. Omwille hiervan werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerpers (SW/O&U/ONT). In het advies van stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerpers worden nog enkele opmerkingen meegegeven. Deze opmerkingen worden als voorwaarden meegenomen bij deze vergunning:

“Dit ontwerp werd voorgelegd op het Coördinatieoverleg van 30/10/2017. Van de opmerkingen die hier gemaakt werden, dienen volgende zaken nog aangepast/gespecifieerd te worden:
- fundering onder de granietbetegeling dient te worden uitgevoerd in schraalbeton dikte 15cm (i.p.v. steenslagfundering zoals aangeduid op de snedes).
- formaten graniettegels (strokenverband met verschillende breedtes): de grootste formaten (strookbreedtes van 60cm) mogen niet gebruikt worden omwille van een verhoogd risico op breuk.”
Omwille van het rooien van enkele bomen en de aanleg van een groenstructuur is er eveneens advies gevraagd aan de groendienst. Zij beoordelen het volgende:
“- realisatie van technische paden om maaibeheer hagen en haagmassieven te kunnen uitvoeren ( max afstand scheerbeweging is 250 cm)
- realisatie van "verborgen" hekwerken om doorloop in massieven te verhinderen”

Een deel van de werken gebeurt tegen of aan de spoorwegberm. Het plaatsen van de tunnelmond zou hier effect op kunnen hebben. Er werd advies gevraagd aan NV Infrabel. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies:
“· De afwatering van de spoorinfrastructuur moet steeds verzekerd zijn. De technische uitwerking van de voorzetwand tunnelmond moet hier rekening mee houden.
· De zone achter de voorzetwand tunnelmond moet toegankelijk zijn voor inspectie/onderhoud van de spoorinfrastructuur en haar installaties.
· De uitvoeringsmethode voor het bouwen van de voorzetwand tunnelmond is ter goedkeuring voor te leggen aan Infrabel, en dient rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen van Infrabel.
· De algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage). Voor het opstellen van een torenkraan is een afzonderlijke toelating vereist.”

De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats mits de voorwaarden opgevolgd worden.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. fundering onder de granietbetegeling dient te worden uitgevoerd in schraalbeton dikte 15 cm (i.p.v. steenslagfundering zoals aangeduid op de snedes);
  4. formaten graniettegels (strokenverband met verschillende breedtes): de grootste formaten (strookbreedtes van 60 cm) mogen niet gebruikt worden omwille van een verhoogd risico op breuk;
  5. het realiseren van technische paden om maaibeheer hagen en haagmassieven te kunnen uitvoeren (maximum afstand scheerbeweging is 250 cm);
  6. het realiseren van "verborgen" hekwerken om doorloop in massieven te verhinderen;
  7. de afwatering van de spoorinfrastructuur moet steeds verzekerd zijn. De technische uitwerking van de voorzetwand tunnelmond moet hier rekening mee houden;
  8. de zone achter de voorzetwand tunnelmond moet toegankelijk zijn voor inspectie/onderhoud van de spoorinfrastructuur en haar installaties;
  9. de uitvoeringsmethode voor het bouwen van de voorzetwand tunnelmond is ter goedkeuring voor te leggen aan Infrabel, en dient rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen van Infrabel;
  10. de algemene voorwaarden van Infrabel met betrekking tot bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage). Voor het opstellen van een torenkraan is een afzonderlijke toelating vereist.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 februari 2018

Volledig- en ontvankelijk

9 maart 2018

Opening openbaar onderzoek

23 maart 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

21 april 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 juni 2018

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

1 juni 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 maart 2018

21 april 2018

0

0

0

1

Bespreking van de bezwaren

Er werd één bezwaarschrift laattijdig ingediend dat omwille van behoorlijk bestuur wel behandeld wordt en dat voornamelijk handelt over:

  1. Tekort aan aanhorigheden: er staan geen verlichtingselementen op de plannen en er moeten meer vuilbakken geplaatst worden, een extra Vélostation en sorteerstraatje.
    Beoordeling:
    Het plaatsen van aanhorigheden op openbaar domein is niet vergunningsplichtig en maakt dus geen deel uit van deze aanvraag. Bovendien is dit bezwaar niet van stedenbouwkundige aard.
  2. Onvoldoende breedte: brandweer/verhuiswagens/ruitenwassers hebben te weinig ruimte door de plaatsing van de groenkussens.
    Beoordeling:
    De brandweer heeft de aanvraag geadviseerd en beoordeeld dat het plan voldoet. De bereikbaarheid is in orde voor brandweer. Ook verhuiswagens en ruitenwassers kunnen tot bij de gebouwen raken.
  3. De nazorg: angst voor wildgroei van de groenkussens, angst voor gebrek aan regelmatig onderhoud, niet verwijderbare graffiti van de tunnelmond.
    Beoordeling:
    Onderhoud van openbaar domein is belangrijk, maar dit is geen aspect van stedenbouwkundige aard.
  4. Het ontbreken van een straatnaambord: er hangt nog steeds geen straatnaam “Delacenseriestraat” ondanks goedkeuren op de gemeenteraad van 21/10/2013.
    Beoordeling:
    Dit aspect is niet van stedenbouwkundige aard.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018013907

Gegevens van de aanvrager:

AG Vespa met als adres Paradeplein 25, 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Immerseelstraat, Van Spangenstraat, Stoomstraat en Delacenseriestraat ZN te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 1129H3, 1129P3, 1129X3, 1129C4, 1129S, 1129Z2, 1129V2, 1129/6 , 1129/8 , 1129H4, 1129B4, 1129K4, 1129L4, 1129V3, 1130W5, 1130C7, 1130T4, 1130H3, 1130N7, 1130G7, 1130W6, 1130X7, 1130B8, 1130R7, 1130G5, 1130N5, 1130M5, 1130S6, 1130G6, 1130P7, 1130F7, 1130H7, 1130C8, 1130E8, 1130Y7, 1130R4, 1130K4, 1130V7, 1130W7, 1130T3 en 1130Z7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herinrichten van het publiek domein Kievit II

Omschrijving van de aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 29/09/2017: vergunning (20171806) voor het bouwen van een kantoorgebouw met 32 appartementen;
  • 2/12/2014: vergunning (2014861) voor omgevingswerken in het kader van de integrale herinrichting van de publieke ruimte Kievit Fase II, inclusief wegen – en rioleringswerken en beplantingswerken. 

Bestaande toestand

  • verhard openbaar domein;
  • deelgebieden 1 en 3 (het zuidelijk deel) zijn voorlopig opgeleverd. 

Inhoud van de aanvraag

Aanleggen van het openbaar domein aan het Kievitplein, deelgebied 2 (het noordelijk deel), gelegen tussen het Kievitplein, de Van Immerseelstraat, de Delacenseriestraat en de spoorweg:

  • het plein is toegankelijk voor voetgangers, fietsers, leveringen en hulpdiensten;
  • verharding in lichtgrijze graniettegels;
  • er worden bomen aangeplant, verhoogde groenkussens voorzien en groene speel- en zitplekken aangelegd;
  • de tunnelmond naar de Delacenseriestraat wordt gerealiseerd in lichtgrijs beton;
  • er wordt een speelplek met als toplaag een rubberen zandkleurige gietvloer gecreëerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de omgevingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarde(n) strikt na te leven:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • fundering onder de granietbetegeling dient te worden uitgevoerd in schraalbeton dikte 15 cm (i.p.v. steenslagfundering zoals aangeduid op de snedes);
  • formaten graniettegels (strokenverband met verschillende breedtes): de grootste formaten (strookbreedtes van 60 cm) mogen niet gebruikt worden omwille van een verhoogd risico op breuk;
  • het realiseren van technische paden om maaibeheer hagen en haagmassieven te kunnen uitvoeren (maximum afstand scheerbeweging is 250 cm);
  • het realiseren van "verborgen" hekwerken om doorloop in massieven te verhinderen;
  • de afwatering van de spoorinfrastructuur moet steeds verzekerd zijn. De technische uitwerking van de voorzetwand tunnelmond moet hier rekening mee houden;
  • de zone achter de voorzetwand tunnelmond moet toegankelijk zijn voor inspectie/onderhoud van de spoorinfrastructuur en haar installaties;
  • de uitvoeringsmethode voor het bouwen van de voorzetwand tunnelmond is ter goedkeuring voor te leggen aan Infrabel, en dient rekening te houden met de veiligheidsrichtlijnen van Infrabel;
  • de algemene voorwaarden van Infrabel met betrekking tot bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage). Voor het opstellen van een torenkraan is een afzonderlijke toelating vereist.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.