De vraag voor het aanbrengen van een gemarkeerde oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de schoolpoort komt vanuit de Basisschool 3hoek. De school uitte zijn bezorgdheid over de huidige locatie van de gemachtigde toezichter bij het helpen van overstekende schoolkinderen.
De herinrichting van de Kloosterstraat, waarbij deze straat deels enkelrichting is geworden, werd uitgevoerd in het kader van het module 10 project. De stad Antwerpen zorgde voor een ontwerpdossier op basis van een startnota, opgemaakt volgens de geldende richtlijnen, en van de scholen werd verwacht dat ze elk een schoolvervoerplan opstelden. Tijdens het ontwerpproces is er specifiek voor gekozen om zebrapaden enkel in te richten aan alle verhoogde kruispunten. Op die plaatsen verwachten automobilisten ook oversteekbewegingen en zal hun attentieniveau verhogen. Ook de looplijnen naar de school werden bestudeerd in het module 10 project. Door zebrapaden te voorzien op de verkeersplateaus aan de Molenstraat en de Driehoekstraat zijn alle bewegingen in de onmiddellijke omgeving van de school mogelijk én kunnen ze op een veilige manier gebeuren. Daarom werd destijds bewust niet gekozen om nog een bijkomende oversteekplaats aan de schooltoegang te voorzien.
Anderzijds kan er binnen zones 30 schoolomgeving echter voor geopteerd worden om toch een gemarkeerde voetgangersoversteekplaats aan te leggen om pedagogische redenen. Belangrijk is dan om de exacte locatie van de oversteekplaats goed te overwegen. Nader onderzoek leert dat het aanbrengen van een zebrapad vlak vóór of in het verlengde van de schoolpoort vaak niet de meest ideale situatie is. Het risico bestaat immers dat leerlingen dan (plots en/of onbesuisd) de straat overlopen zonder zich bewust te zijn van het overige verkeer.
Daarom werd op vraag van de school en het districtscollege een proefopstelling uitgewerkt waarbij een gemarkeerde oversteekplaats wordt ingericht dewelke lichtjes verschoven ligt ten opzichte van de kleine toegangspoort. Door de oversteek iets méér stroomopwaarts te leggen, worden voetgangers/leerlingen die willen oversteken in de ‘kijkrichting’ gebracht naar het aankomend verkeer. Om te voorkomen dat leerlingen vanuit de speelplaats toch (plots en/of onbesuisd) de straat overlopen, werden oorspronkelijk paaltjes met een ketting of een hekwerk voorzien in het verlengde van de kleine toegangspoort. Omwille van het ongunstige advies van de brandweer worden deze paaltjes niet geplaatst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De Kloosterstraat in het district Ekeren:
In samenspraak met het district Ekeren wordt voorgesteld om een oversteekplaats voor voetgangers aan te brengen ter hoogte van de Basisschool 3hoek, Kloosterstraat 39.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De brandweer meldt dat de bochtstralen uit de school richting Dorpstraat zeker mogelijk moeten blijven aangezien brandweervoertuigen niet via een andere weg de school/speelplaats kunnen verlaten. De uitgang richting Blarenstraat is te smal waardoor voertuigen hier niet tot bij de speelplaats aan de Driehoekstraat geraken. Paaltjes of andere obstakels mogen bijgevolg niet geplaatst worden tegenover de schoolpoort.
Antwoord afdeling mobiliteit: Als paaltjes of een hekwerk niet kunnen worden voorzien omwille van brandweereisen, dient de school te voorzien in een gemachtigd opzichter om ervoor te zorgen dat de gemarkeerde oversteekplaats ook effectief gebruikt wordt.
Het districtscollege geeft gunstig advies onder voorbehoud gunstig advies verkeerspolitie voor de proefopstelling in de Kloosterstaat.
Het advies van de verkeerspolitie is gunstig. De proefopstelling kan bijgevolg doorgaan.
Het college keurt de proefopstelling in de Kloosterstraat goed. Er wordt gevolg gegeven aan het advies van de brandweer om geen paaltjes of andere obstakels in het verlengde van de schoolpoort te voorzien.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |