Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018100502 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV McDonald's Restaurants Belgium met als contactadres Leonardo da Vincilaan 19A te 1831 Machelen (Brab.) |
Ligging van het project: |
Bredabaan 984-986 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41sectie B nrs. 85Y5 en 85L5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
slopen van een woning en herinrichten van de parking |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/08/1999: vergunning (1974 # 1609) voor het slopen van een drive-in restaurant na brand;
- 27/04/2000: vergunning (1974 # 1656) voor het heroprichten van het afgebrand gebouw;
- 08/05/2009: vergunning (20091120) voor het bouwen van een luifel en het herinrichten van de drive-in;
- 21/10/2010: vergunning (20103858) voor het renoveren van de buitengevels, plaatsen van aluminium dakelementen, plaatsen van verlichte logo’s en uitbreiden van het driveloket.
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
- een McDonald’s restaurant met drive-in;
- het gebouw heeft één bouwlaag onder een plat dak.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de woning op het perceel afdeling 41 sectie B 0085 L 5;
- slopen van twee bijgebouwen op het perceel afdeling 41 sectie B 0085 Y 5;
- het vellen van enkele bomen op het perceel afdeling 41 sectie B L 5;
- gedeeltelijk herinrichten van de bestaande parking en de uitbreiding van de parking tot 60 parkeerplaatsen;
- heraanleggen van de drive-in met plaatsen van een bijkomende bestelplaats;
- uitbreiden van het bestaande terras bij het restaurant.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 september 2018 |
26 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
28 september 2018 |
5 oktober 2018 |
Gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
28 september 2018 |
20 oktober 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
28 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
28 september 2018 |
18 oktober 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
28 september 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 september 2018 |
12 oktober 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
- de percelen liggen in een zone vreemd, een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Op basis van artikel 4.4.1 van de VCRO, kunnen na een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen worden toegestaan. De aanvraag wijkt af van bestemming volgens het gewestplan. Het betreft een zonevreemd restaurant in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Echter betreft het de aanleg van een parking bij een vergund restaurant. De aanleg van de parking is ruimtelijk aanvaardbaar. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de sloop van een woning en de uitbreiding/ aanleg van een parking, horende bij een vergund restaurant. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van restaurant blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Bredabaan.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst geeft volgende beoordeling:
“De aanvraag omvat het slopen van een woning aan de Bredabaan in de zone die afgebakend is voor het inrichten van enerzijds grootschalige handelsruimten en anderzijds diverse vormen van bedrijvigheid. Door de afbraak van de woning kan de aanpalende vestiging van McDonald's de bestaande handelszaak/drive-in optimaliseren. De parkeerruimte wordt vergroot en het klantencomfort wordt verbeterd. Deze wijzigingen worden daarom gunstig beoordeeld.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 58 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 58 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 58 . Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 58 – 58 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Ontsluiting/bereikbaarheid
De parking wordt omsloten via de Bredabaan via 1 toegang. Dit is zoals de oude toestand.
De ingangszone van de parking is onoverzichtelijk en moeilijk leesbaar. Dit kan tot conflictsituaties leiden. Hierbij zijn de haaientanden ook op een onlogische wijze geplaatst. Deze zouden zoals in de bestaande toestand geplaatst moeten worden voor het verlaten van de parking zodat het duidelijk is dat voetgangers en fietsers op de Bredabaan voorrang hebben. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Verder moet er aan de ingang in het midden van de weg een element (middeneiland) of object worden geplaatst dat het ingaand verkeer scheidt van het uitgaand verkeer. Dergelijk object zorgt er voor dat klanten de parking oprijden langs rechts, en niet in het midden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden van de vergunning.
Het gebruik van haaientanden op andere delen van de parking worden op een onlogische wijze geplaatst. Deze zijn onnodig en hoeven niet geplaatst te worden. Anders lijkt het alsof sommige delen rijweg voorrangsbaan worden waardoor bestuurders te snel over de parking gaan rijden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Fietsvoorzieningen
Er is geen fietsenstalling ingetekend op de plannen. Er wordt gevraagd fietsparkeerplaatsen te voorzien voor bezoekers aan het restaurant die met de fiets komen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Laden en lossen
Het is niet aangegeven hoe het laden en lossen gebeurd. Hierover kan dus geen advies worden gegeven. Het laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de sloop van een woning voor de uitbreiding van een parking. De parking wordt aangelegd zodat deze optimaal kan worden gebruikt. Dit is ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De rijweg wordt in asfalt aangelegd, de parkeerplaatsen in grasdallen. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De getekende zebrapaden lijken willekeurig te zijn geplaatst en leiden nergens toe. De inrichting van de parking dient voldoende rekening te houden met de voetganger. Bezoekers die al wandelend de ingang willen bereiken vanuit de Bredabaan krijgen geen veilige optie om dit te doen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Bij het verlaten van het restaurant leidt het zebrapad naar een stuk ‘voetpad’ aan de linkerkant. De afmetingen hiervan zijn veel te smal waardoor bezoekers geneigd zullen zijn om op de weg te stappen in plaats van het voetpad zelf. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
De aanvraag is voor advies voorgelegd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd. Het Agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Schending direct werkende normen
Conform artikel 4.3.3. VCRO moet de vergunning worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden in de vergunning indien uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen de beleidsvelden waarvoor het Agentschap bevoegd is.
“Indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, of indien dergelijke strijdigheid manifest reeds uit het aanvraagdossier blijkt, wordt de vergunning geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.”
In casu moet de vergunningsaanvraag worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden, aangezien volgende direct werkende normen geschonden worden:
a) Schending van het KB van 4 juni 1958 inzake vrije stroken langs snelwegen
Artikel 1 van het KB bepaalt dat de vrije stroken langs het autosnelwegdomein 30 meter bedragen.
Artikel 2 van het KB bepaalt dat het verboden is in die stroken te bouwen, te herbouwen, bestaande bouwwerken te verbouwen of onwettig opgerichte bouwwerken te handhaven. Dit verbod geldt niet voor instandhoudingswerken of onderhoudswerken.
De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het KB gelet op volgende redenen:
Aanpassing van de parking binnen de zone 10 - 30 meter.
Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder echter afwijkingen van het in het eerste lid gestelde verbod toestaan. Als de wegbeheerder over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsaanvraag een gunstig advies uitbrengt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking. De aanvrager mag de bestaande parking herinrichten tussen de 10 en 30 meterzone. De verharding moet worden aangelegd in waterdoorlatende materialen.
De ingetekende uitbreiding van het terras aan de kant Bredabaan word niet toegestaan. Het gebouw met terras ligt in de zone non aedificatie van de autosnelweg. Voor de uitbreiding van het terras is GEEN afwijking toegestaan.
Het Agentschap kan de gevraagde afwijking toestaan die vernoemde zijn in de afwijking (L10/E19/11002) namelijk aanpassing van de bestaande parking.
b) Schending van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Om een correcte beoordeling te kunnen maken van de voorliggende aanvraag is het gewenst dat het Agentschap Wegen en Verkeer over alle vereiste informatie beschikt. Op basis van voorliggende stukken bij de vergunningsaanvraag kan er geen advies worden gegeven.
Op het inplantingsplan is er geen maat aanduiding begin terras ten opzichte van de as van de weg
en / of ten opzichte van de zone non aedicanti.
Op de plannen worden geen maten weergegeven t.o.v. de gewestweg. De grens openbaar domein, ontworpen rooilijn en minimum bouwlijn ontbreken. De inplanting t.o.v. de gewestweg is niet in te schatten op basis van voorliggende aanvraag.
c) Schending van artikel 16 van het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
De vergunningsaanvraag heeft betrekking op een perceel dat getroffen wordt door de bouwlijn.
Het gaat om:
De uitbreiding van het bestaande terras in de ZAB.
De bouwlijn in casu bevindt zich op 20.5 meter uit de as van de weg.
Dit wordt bepaald in het kb 25/02/1909
Art. 16 van het Rooilijndecreet stelt dat het verboden is een constructie op te richten indien ze zich bevindt in een achteruitbouwstrook en dus vóór de bouwlijn.
De inrichting bevindt zich dus voor de bouwlijn zodat ze verboden is.
Van dit verbod kan enkel en alleen afgeweken worden door het Agentschap. De gemeenteoverheid heeft hiertoe geen bevoegdheid. Ook dit wordt bepaald in art. 16 van het Rooilijndecreet.
Het Agentschap Wegen en Verkeer kan in casu niet akkoord gaan met een afwijking.
Het Agentschap adviseert daarom ongunstig op de uitbreiding van het terras.
Besluit:
Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer gunstig onder volgende voorwaarden:
De aanpassing van de parking wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
De uitbreiding van het terras word ongunstig geadviseerd. Uitbreiding mag niet uitgevoerd worden, en dient als groenzone ingericht te worden.”
De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zullen worden meegenomen naar de voorwaarden van de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de haaientanden aan de ingangszone van de parking aanleggen op perceelsgrens, de grens met het openbaar domein zodat het duidelijk is dat voetgangers en fietsers op de Bredabaan voorrang hebben;
3. de haaientanden op andere delen van de parking te verwijderen wegens onlogische en niet nuttige plaatsing;
4. een element (middeneiland) te plaatsen zodat het in- en uitgaand verkeer gescheiden wordt en niet in conflict komt met elkaar;
5. laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren;
6. een fietsenstalling te voorzien;
7. de zebrapaden en de voetpaden zo aan te leggen dat het restaurant veilig bereikbaar is voor de voetganger;
8. de uitbreiding van het terras aan de voorzijde van het restaurant als groenstrook aan te leggen, zoals in rood aangeduid op het plan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 september 2018 |
Start openbaar onderzoek |
5 oktober 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
3 november 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
11 januari 2019 |
Verslag GOA |
20 december 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
5 oktober 2018 |
3 november 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de haaientanden aan de ingangszone van de parking aanleggen op perceelsgrens, de grens met het openbaar domein zodat het duidelijk is dat voetgangers en fietsers op de Bredabaan voorrang hebben;
3. de haaientanden op andere delen van de parking te verwijderen wegens onlogische en niet nuttige plaatsing;
4. een element (middeneiland) te plaatsen zodat het in- en uitgaand verkeer gescheiden wordt en niet in conflict komt met elkaar;
5. laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren;
6. een fietsenstalling te voorzien;
7. de zebrapaden en de voetpaden zo aan te leggen dat het restaurant veilig bereikbaar is voor de voetganger;
8. de uitbreiding van het terras aan de voorzijde van het restaurant als groenstrook aan te leggen, zoals in rood aangeduid op het plan.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.