Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018119652 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV DCA met als adres Lilsedijk 50 te 2340 Beerse |
Ligging van het project: |
Blauwtorenplein 4-8, Tabakvest 75-79 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 1031E4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van aanpassingen aan een eerder verleende vergunning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/03/2014: vergunning (20136348) voor het slopen van de bestaande bebouwing en bouwen van een appartementsgebouw met 35 woongelegenheden, 3 commerciële ruimten en ondergrondse parking.
Laatst vergunde toestand
- nieuwbouw van 35 appartementen en 3 commerciële ruimtes met ondergrondse parking na sloop;
- het nieuwe gebouw omarmt de hoek van de Tabaksvest en het Blauwtorenplein;
- het gebouw op de Tabakvest telt 5 bouwlagen onder een plat dak en herbergt uitsluitend appartementen met uitpandige terrassen achteraan, uitgevend op een binnengebied;
- het gebouw aan het Blauwtorenplein telt ter hoogte van huisnummer 4 eveneens 5 bouwlagen onder een plat dak en terug hoogte van huisnummers 6-8, 7 bouwlagen onder een plat dak;
- op het gelijkvloers worden 3 afzonderlijke commerciële ruimtes voorzien;
- bovenliggend komen appartementen met inpandige terrassen aan de voorzijde;
- de auto- en fietsenparking worden volledig op de 2 ondergrondse verdiepingen georganiseerd, bereikbaar met een inrit en een aparte fietslift langs de Tabakvest;
- de gevel aan het Blauwtorenplein wordt afgewerkt met natuursteen en architectonisch beton, de gevel aan de Tabaksvest wordt uitgevoerd in baksteenmetselwerk.
Bestaande toestand
- de bestaande panden werden volledig afgebroken en de nieuwe gebouwen werden voltooid;
- tijdens de aanbestedings- en werffase zijn er een aantal aanpassingen gebeurd waarvoor een regularisatie dient aangevraagd te worden.
Inhoud van de aanvraag
- voor volgende aanpassingen wordt een regularisatie aangevraagd:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
14 november 2018 |
29 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
14 november 2018 |
14 november 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
14 november 2018 |
27 november 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
14 november 2018 |
19 november 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
14 november 2018 |
10 december 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het betreft een gemengd project gelegen in een afgebakende strategische horecakern. De aangevraagde werken omvatten onder meer de regularisatie van de herinrichting van commerciële ruimtes, waarbij 2 kleinere winkelunits worden samengevoegd tot 1 unit. De aanpassingen maken dat de commerciële ruimten beter verhuurd kunnen worden. De dienst ondernemen en stadsmarketing stelt dat dit de uitstraling van de strategische kern ten goede komt en verleent een gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De aanvraag betreft de samenvoeging van 2 winkelunits; de totale commerciële oppervlakte blijft ongewijzigd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aangevraagde werken beperken zich tot een aantal interne wijzigingen en de aanpassing van gevelmateriaal. Het volume blijft ongewijzigd ten aanzien van de laatst vergunde toestand.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de gevel aan de zijde van de Tabakvest is het gevelmateriaal van de dakverdieping gewijzigd van blauwe hardsteen (cfr. vergunning) naar zwarte trespa panelen. Hierbij is niet geraakt aan de gevelverdeling. De vierde verdieping laat zich nog steeds aflezen als een volwaardige dakverdieping boven de kroonlijst. De aangapaste gevelbekleiding is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een nieuwbouwproject. Hiervoor werden de panden Blauwtorenplein 4 en 6/8 en Tabaksvest 75 en 77/79 gesloopt.
De regularisatie heeft betrekking op de nieuwbouw. Deze heeft geen erfgoedwaarde. De ingrepen aan de buitenschil doen geen verdere afbreuk aan de omliggende waardevolle bebouwing. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de wederrechtelijk uitgevoerde aanpassingen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de eerder verleende vergunning werden een aantal voorwaarden opgenomen met betrekking tot de bereikbaarheid en de inrichting van de fietsenberging. De plannen tonen geen wijzigingen met betrekking tot de fietsontsluiting en geven geen informatie over de inrichting van de fietsenberging. De voorwaarden inzake de fietsvoorzieningen worden dan ook integraal terug opgenomen in voorliggende vergunning.
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid, gebruiksgenot en woonkwaliteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de gebruiksruimte van de vooropgestelde fietsenberging te optimaliseren zodat 93 fietsen op een efficiënte, ordentelijke en toegankelijke manier kunnen gestald worden;
3. de toegang tot de fietsenberging comfortabeler in te richten zodat de fietser minder dan 2 deuren moet passeren;
4. de tussenafstand tussen de fietsstalplaatsen op 50cm te houden bij een hoog-laag systeem en 75cm bij een systeem op 1 niveau;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
18 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
14 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 januari 2019 |
Verslag GOA |
20 december 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de gebruiksruimte van de vooropgestelde fietsenberging te optimaliseren zodat 93 fietsen op een efficiƫnte, ordentelijke en toegankelijke manier kunnen gestald worden;
3. de toegang tot de fietsenberging comfortabeler in te richten zodat de fietser minder dan 2 deuren moet passeren;
4. de tussenafstand tussen de fietsstalplaatsen op 50cm te houden bij een hoog-laag systeem en 75cm bij een systeem op 1 niveau;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.