Terug

2018_CBS_10626 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Uitbetaling secretariaatsvergoeding 2018 - Intrekking - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/11/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Glenn  Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10626 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Uitbetaling secretariaatsvergoeding 2018 - Intrekking - Goedkeuring 2018_CBS_10626 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Uitbetaling secretariaatsvergoeding 2018 - Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 3° Gemeentedecreet bepaalt dat het college bevoegd is voor het financieel beheer.

Argumentatie

Aan de parochies zonder residerende bedienaar, die geen pastorie of woning ter beschikking hebben wordt een secretariaatsvergoeding verleend. Deze secretariaatsvergoeding (vroeger ambtsvergoeding) is geen voordeel in natura, en wordt rechtstreeks uitbetaald aan het eredienstbestuur, via de dienst Sociale Dienstverlening/Financiën. Deze regeling geldt ook voor parochies met residerende bedienaars, waarvan de woning niet geschikt is om het ambt uit te oefenen.

Juridische grond

Het decreet van 7 mei 2004  betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende eredienstbesturen bepaalt de gemeentelijke verplichtingen :

Artikel 52/1§1 luidt als volgt:

"In de parochies waar er een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, stelt de gemeente de bedienaar een pastorie ter beschikking, of, als er geen pastorie is, een woning of een woonstvergoeding.

In de parochies waar er geen bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, stellen de gemeenten aan de kerkfabriek een ruimte ter beschikking waar de gelovigen ontvangen kunnen worden, waar de kerkraad kan vergaderen en waar het archief van de kerkfabriek kan worden bewaard, of betalen de kerkfabriek een secretariaatsvergoeding. Die verplichting geldt ook voor de parochies waar er wel een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, als zijn woning niet geschikt is om die functies te vervullen."

Aanleiding en context

De gemeenteraad besliste op 28 november 2017 (jaarnummer 695) de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en budget 2018 van de stad Antwerpen goed te keuren.

Op 21 maart 2016 (jaarnummer 157) gaf de gemeenteraad een gunstig advies voor de fusie van drie parochies te Deurne(Heilige Bernadette, Heilig Hart en Sint-Rumoldus) tot één parochie Emmanuel.

De secretariaatsvergoeding 2018 van 2.103,36 EUR komt dan ook toe aan kerkfabriek Emmanuel, Ter Rivierenlaan 92 te 2100 Deurne. Verkeerdelijk werd in de financiële tabel bij het collegebesluit (jaarnummer 5603) de rekeningnummer van Heilig Hart te Deurne opgenomen in plaats van de rekeningnummer van kerkfabriek Emmanuel, vandaar deze rechtzetting.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1SHM09 - Iedere Antwerpenaar kan zijn eigen levensbeschouwing in optimale omstandigheden beleven met respect voor andere Antwerpenaren, voor het seculiere karakter van de overheid en voor de scheiding van religie en overheid
1SHM0901 - De eredienstbesturen organiseren hun levensbeschouwing conform het decreet op de erediensten en andere toepasselijke regelgeving
1SHM090102 - De woonverplichting van bedienaars van de eredienst wordt duurzaam en klantgericht uitgevoerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist het besluit van 15 juni 2018 (jaarnummer 5603) in te trekken voor wat betreft de uitbetaling van de secretariaatsvergoeding voor de Kerkfabriek Heilig Hart te Deurne.

Artikel 2

 

Het college keurt de secretariaatsvergoeding ten bedrage van 2.103,36 EUR aan de kerkfabriek Heilige Emmanuel te Deurne goed. 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving

Bedrag 

 Boekingsadres  Bestelbon

Kerkfabriek Emmanuel
Ter Rivierenlaan 92
2100  Deurne

OND BE 0667 829 558

IBAN BE94 0910 0102 6714

2.103,36 EUR

Budgetplaats :  5131500000
Budgetpositie:643
Functiegebied: 1SHM090102A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds :INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA060790
Budgetperiode:1800

 

 

4505091612 

 

 


 

 

 

 


Bijlagen

  • SVG_2018_Emmanuel.xlsx