Terug

2018_CBS_10320 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Toerisme. Koningin Astridplein, Centraal station Antwerpen - Herinrichting infobalie en stadswinkel. Wijzigingen opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/11/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Glenn  Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10320 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Toerisme. Koningin Astridplein, Centraal station Antwerpen - Herinrichting infobalie en stadswinkel. Wijzigingen opdracht - Goedkeuring 2018_CBS_10320 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Toerisme. Koningin Astridplein, Centraal station Antwerpen - Herinrichting infobalie en stadswinkel. Wijzigingen opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
 
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Argumentatie

Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten 

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant en de NMBS uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende werken en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.

Verrekening 1: werfinrichting met volle wanden en stofwand (wijziging opdracht door onvoorziene omstandigheden)

De NMBS heeft bij de start van de werf bijkomende voorzieningen voor de werfinrichting geëist, namelijk een volle wand in houten panelen tot 2 meter hoogte met boven een stofwand uit doeken tot het plafond van het station. Deze voorzieningen hebben als doel de veiligheid van de reizigers in het Centraal Station te verzekeren. 

Artikel in bestek:

02.40. voorlopige omheining – algemeen |PM|

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 12.018,41 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 4 werkdagen.

Verrekening 2 - verrekening data installatie (wijziging opdracht)

Digipolis zal in de nieuwe kiosk 5 schermen met verschillende multimedia toepassingen installeren om informatie aan de bezoekers te tonen. De technische specificaties van deze toestellen waren bij aanbesteding niet bekend.
De nieuwe data bekabeling en data voorzieningen moeten aan de technische eisen van deze toepassingen voldoen. Digipolis vraagt hiervoor om met de firma Simac samen te werken (waarmee Digipolis een raamovereenkomst heeft), om de compatibiliteit tussen de installaties te garanderen. Om de coördinatie van de werken en de continuïteit van de werf te garanderen, zal de firma Simac in onderaanneming van de hoofdaannemer Reynders werken. 

Artikels in bestek:

62.60.20.20. Elektrische installatie/LS, data stopcontacten
64. Communicatiesystemen 

Simac heeft een offerte voor de werken ingediend, volgens de prijzen van de raamovereenkomst met Digipolis.

De aannemer vraagt een coördinatie fee voor deze werken. De aannemer stelt een marktconforme prijs die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 3.391,71 EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

Verrekening 3: glaswerken (wijziging opdracht)

Het dossier voorziet inbraakglas voor het buitenschrijnwerk. Na evaluatie van de situatie in functie van de beveiliging in het station, bleek dit niet langer vereist. Er wordt veiligheidsglas in plaats van inbraakglas voorzien. 

Artikel in bestek:

40.42. beglazing - dubbele beglazing.

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: -3.568,51  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.  

Verrekening 4: gevelbekleding binnenwanden (wijziging opdracht)

Variante uitvoering binnenbekleding van de buitenmuren is goedkoper dan het  in de opdracht beschreven afwerkingsmateriaal. 

Artikel in bestek:

28.65. bekledingen – panelen uit glasvezelgewapend beton.

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: -2.891,66  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

Verrekening 5: beveiligingsvoorzieningen (aanvullende opdracht)

Het is wenselijk om een artikelbeveiligingssysteem in de kiosk te voorzien, dat met het huidige systeem in de stadswinkel op de Grote Markt compatibel moet zijn. Deze werken waren eerst voorzien om apart te bestellen, maar tijdens de uitvoering bleek dit onmogelijk wegens coördinatie van de werken en in functie van de installatie van de nodige technieken in de vloer. De firma Acurity zal de werken in onderaanneming van de hoofdaannemer Reynders uitvoeren. 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 5.102,02  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening 7A: aanpassingswerken NMBS (aanvullende opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft verschillende aanvullende werken door de NMBS gevraagd in functie van de nieuwe kiosk:

  •  Verplaatsing van 2 infoborden
  •  Herstelling van de bestaande tegelvloer
  •  Het demonteren van 4 verlichtingsspots 

In eerste instantie was het voorzien om deze werken via de interne technische diensten van de NMBS te laten uitvoeren en aan de stad te factureren. Ze waren dus in het aanbestedingsdossier niet voorzien. De NMBS heeft na de start van de werken beslist om ze niet uit te voeren. De stad moet nu noodgedwongen deze werken in dit dossier opnemen.

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 8.210,75  EUR, exclusief btw. 

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

Verrekening 8A: betonboring en toe- en afvoerleiding water (aanvullende opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft verschillende aanvullende werken nodig voor de wateraansluiting van de technische installaties van de kiosk:

  •  Betonboring vloerplaat
  •  Toevoer en afvoer leidingen
  •  Waterteller
  •  Elektriciteitsteller 

In eerste instantie was het voorzien om deze werken via de interne technische diensten van de NMBS te laten uitvoeren en aan de stad te factureren. Ze waren dus in het aanbestedingsdossier niet voorzien. De NMBS heeft na de start van de werken beslist om ze niet uit te voeren. De stad Antwerpen moet nu noodgedwongen deze werken in dit dossier opnemen.

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.936,55  EUR, exclusief btw. 

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

Verrekening 9: infoborden NMBS (aanvullende opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft het tijdelijk ophangen van panelen met informatie over de dienstregeling van de treinen, in afwachting van de definitieve plaatsing van de nieuwe infoborden (zie verrekening 7A). 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.411,52  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening 10: aanpassing gevelbekleding (wijziging opdracht)

Variante uitvoering gevelbekleding is duurder dan het  in de opdracht beschreven afwerkingsmateriaal. 

Artikel in bestek:

28.65. bekledingen – panelen uit glasvezelgewapend beton. 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 838,34  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening 11A: meubilair (wijziging opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft aanpassingen van het meubilair in functie van de optimalisering en verfijning van het project:

  •  Goedkopere variant voor het materiaal van de corpus in de kasten.
  •  Aanpassingen meubilair balie en berging in functie van de beschikbare ruimte na afbraak van de oude kiosk.
  •  Herzieningen van het modulair systeem van de hangkasten. 

Artikel in bestek:

56.32. vast meubilair 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 821,08  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening12; Inox vloer profiel (aanvullende opdracht)

Het betreft het plaatsen van een afwerkingsprofiel in inox als stopprofiel van de rubberbekleding van de inkomshelling. Dit was niet in het aanbestedingsdossier voorzien, maar aangeraden door de aannemer als bescherming van de rubberbekleding. 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 216,88  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

Verrekening13: akoestische ontkoppeling luchtgroep (wijziging opdracht)

Variante uitvoering akoestische ontkoppeling van de luchtgroep is duurder dan de in de opdracht beschreven voorziening. Da aannemer technieken heeft deze uitvoeringswijze voorgesteld in functie van de plaatsing van de technieken op een houtskeletbouw. 

Artikel in bestek:

57.10.10.10. Luchtbehandelingsinstallaties, luchtbehandelingsgroepen. 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. 
Totaal verrekening: 866,54  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening 14: plafond promat 100 (wijziging opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft een andere uitvoeringwijze voor de plafondafwerking in gipskartonplaten dan de in de opdracht beschreven uitbekleding, om aan de vereiste brandstabiliteit van 30 minuten te voldoen. 

Artikel in bestek:

51.51. plafondafwerking – uitbekleding plafond. 

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.389,88  EUR, exclusief btw.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken. 

Verrekening 15: schilderwerk, werfbord en plaatsbeschrijving (wijziging opdracht)

Dit verrekeningsvoorstel betreft een groepering van een aantal kleine aanpassingen besproken tijdens de uitvoeringswerken:

  •   Schilderwerken van een bestaande gemetste muur / Artikel in bestek: 80.00. schilderwerken
  •   De voorziene werfbord wordt niet geplaats / Artikel in bestek: 02.51. aankondiging werf - werfbord
  •   De voorziene plaatsbeschrijving is niet uitgevoerd / Artikel in bestek: 01.11. plaatsbeschrijvingen – aangrenzende constructies  

De aannemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: -337,96 EUR, exclusief btw.
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor deze werken.

De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:

Wijziging opdracht  Bedrag exclusief btw

aanvullende opdrachten

17.877,72 EUR
wijziging opdracht door onvoorziene omstandigheden  12.018,41 EUR
wijziging in min - 6.798,13 EUR
wijziging in meer 7.307,55 EUR 
Totaal

30.405,55 EUR 

Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van  30.405,55 EUR + 6.385,17  EUR (21% btw) = 36.790,72 EUR.

Er wordt een termijnverlenging van 4 werkdagen toegekend.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt  tot 15 % (of 10 % voor L/D) van het oorspronkelijke.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring bestek GAC/2018/00352 (P08848) en procedure  college  27 april 2018 03858
goedkeuring gunning aan Reynders nv college  13 juli 2018 06636

De opdracht voor " Herinrichting infobalie en stadswinkel " werd gegund aan Reynders nv, Centrum - Zuid 2049 te 3530 Houthalen- Helchteren, met ondernemingsnummer 0411.630.683 voor een bedrag van 327.171,95 EUR, inclusief btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen van deze opdracht bedraagt 36.790,72 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2018.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW08 - Antwerpen is voor binnen- en buitenland een toeristische aantrekkingspool wat de lokale economie en beeldvorming over de stad versterkt
1SLW0802 - Door middel van productontwikkeling en promotie van de positioneringsthema's van Antwerpen Atypisch, met onder meer het shoppingtoerisme en cruisetoerisme, kan Antwerpen zich onderscheidend positioneren ten aanzien van andere steden
1SLW080202 - Antwerpen profileert zich optimaal als 'stad aan de stroom' (vanuit de merkstrategie Antwerpen Atypisch) en zet in op het aantrekken van zee- en riviercruises in een versterkte samenwerking met het Gemeentelijk Havenbedrijf en Antwerp Cruise Port
4 - Lerende en werkende stad
1SLW08 - Antwerpen is voor binnen- en buitenland een toeristische aantrekkingspool wat de lokale economie en beeldvorming over de stad versterkt
1SLW0801 - Dankzij internationale doelgroepmarketing en internationale netwerking stijgt het aantal dag- en verblijfstoeristen (of houden we gelijke tred met de evolutie in de benchmarksteden)
1SLW080101 - Bezoekers krijgen persoonlijk eerstelijnsinformatie via het bezoekerscentrum en de ad hoc balies
1SLW080101P08848 - Centraal Station_Brand St
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0504 - Een kwaliteitsvolle infrastructuurcommunicatie is intern ontwikkeld en deze is in samenspraak met externe partners uitgevoerd
1SMB050403 - Een set van communicatiemiddelen is ontwikkeld, afgestemd op de diverse informatie- en participatiebehoeften die infrastructuurprojecten met zich meebrengen
1SMB050403P08848 - Centraal Station_Brand St

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek GAC/2018/00352 (P08848) prijs werd gevraagd voor de wijzigingen van de opdracht aan Reynders nv, Centrum - Zuid 2049 te 3530 Houthalen- Helchteren, met ondernemingsnummer 0411.630.683.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 17.877,72 EUR + 3.754,32 EUR (21% btw) = 21.632,04 EUR.

Artikel 3

Het college keurt de wijziging van de opdracht door onvoorziene omstandigheden goed voor een bedrag van 12.018,41 EUR + 2.523,87 EUR (21% btw) = 14.542,28 EUR.

Artikel 4

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 7.307, 55 EUR + 1.534, 59 EUR (21% btw) = 8.842,14 EUR.

Artikel 5

Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 6.798,13 EUR + 1.427,61 EUR (21% btw) = - 8.225,74 EUR.

Artikel 6

Het college keurt een termijnverlenging van 4 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

vastlegging krediet

P08848- Herinrichting infobalie & stadswinkel
Koningin Astridplein- centraal station Antwerpen

Reynders nv
Centrum-Zuid 2049
3530 Houthalen-Helchteren


ondernemingsnummer :
BE 0411.630.683

IBAN: BE56 235 0341225 88

 

 
36.790,72 EUR, inclusief btw
 

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 1SHM090305A00000
subsidie: sub_nr
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA060790
budgetperiode: 1800

 

 4005308941