Terug

2018_CBS_11448 - Autodelen stedelijke vloot - Evaluatie proefproject - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11448 - Autodelen stedelijke vloot - Evaluatie proefproject - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring 2018_CBS_11448 - Autodelen stedelijke vloot - Evaluatie proefproject - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 1° Gemeentedecreet: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Argumentatie

Voortvloeiend uit de oproep “Autodelen van de stedelijke vloot” werd er in september 2017 een eenjarig proefproject tussen de geselecteerde kandidates Cambio en Bolides, en de stad Antwerpen gestart. De maximale duur van het proefproject en, na positieve evaluatie, de uiteindelijke samenwerkingsovereenkomst bedraagt vier jaar.

In het kader van het proefproject  - Delen stadsvloot werden er 13 (12 Cambio/1 Bolides) voertuigen verspreid over 4 stadslocaties (Den Bell, districtshuis Deurne, Hessenhuis, Ecohuis) gedeeld.

Na afloop van het proefproject diende geëvalueerd te worden op de volgende criteria:

-          Bezettingsgraad voertuigen;

-          Relatieve groei klantenbestand, bestaande en nieuwe leden;

-          Klantentevredenheid Cambio/Bolides gebruikers;

-          Klantentevredenheid stad Antwerpen.

Bolides:

Bolides scoort op alle 4 criteria onvoldoende omdat het voertuig door software compatibiliteitsproblemen niet gedeeld kon worden. Daarom werd het proefproject op 31/08/2018 volgens artikel 1.2. van de overeenkomst stopgezet. 

Cambio:

- Bezettingsgraad: Kleine voertuig modellen hebben een hoge bezettingsgraad (gemiddeld 92% t.o.v. target aantal km/jaar). Voor grotere modellen stellen we een overaanbod vast. Daarom werd besloten om de drie voertuigen met de slechtste bezettingsgraad (gemiddeld 24% t.o.v. target aantal km/jaar) niet verder te delen.

- Klantenbestand: 

aantal leden oktober 2017

3.462

aantal leden oktober 2018

4.130

aantal leden die gebruik maakten van extra deelwagens

420

aantal nieuwe leden die gebruik maakten van extra deelwagens

86

aantal gereden kilometers

79.158

gemiddelde ritafstand in kilometers

54,5


- Klantentevredenheid Cambio gebruikers: 

De netheid aan binnen- en buitenkant van de voertuigen werden door de Cambiogebruikers maar als gemiddeld beoordeeld. Om de deelbaarheid nog te verbeteren plannen we de voertuigen vanaf 01/2019 8 keer per jaar te laten droogreinigen en vier keer per jaar in de carwash te laten wassen.

 Klantentevredenheid Cambio gebruikers 

zeer tevreden

eerder tevreden

eerder ontevreden

zeer ontevreden

algemeen

41,67

47,22

11,11

0

netheid binnenkant

11,11

66,67

16,67

5,56

netheid buitenkant

11,11

63,89

22,22

2,78


- Klantentevredenheid stad Antwerpen: 

Klantentevredenheid stad Antwerpen

zeer tevreden

eerder tevreden

eerder ontevreden

zeer ontevreden

algemene samenwerking

x

 

 

 

behandeling van schademeldingen

 

x

 

 

facturatie

 

x

 

 

Op basis van deze positieve evaluatie trachten we een nieuwe overeenkomst met Cambio aan te gaan en bijkomend elektrische voertuigen te delen binnen het Vlaamse Clean Power For Transport programma.

De geselecteerde dienstwagens worden ter beschikking gesteld van de uitvoerder op weekdagen, na de diensturen, op feestdagen en in het weekend. Om de deelbaarheid te maximaliseren willen we de deelvoertuigen op weekdagen vanaf 17.00 uur voor Cambio gebruikers toegankelijk maken. 

Aangezien de dienstwagen aan het Ecohuis niet intensief gebruikt wordt tijdens de diensturen, zal, met het oog op het optimaal delen van de stadsvloot, deze wagen ook gedeeld worden tijdens de diensturen, dit wil zeggen: 7.00 -17.00 uur.

Aanleiding en context

Op 17 februari 2017 (jaarnummer 1586) keurde het college van burgemeester en schepenen de projectoproep autodelen van de stedelijke vloot goed. Op 4 augustus 2017 (jaarnummer 6929) werden de volgende kandidates voor het proefproject geselecteerd:

  • Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent;
  • Bolides nv, Thonetlaan 70 te 2050 Antwerpen;

Algemene financiƫle opmerkingen

Het uitvoeren van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst brengt geen extra investeringen met zich mee. De extra kosten met betrekking tot autodelen worden gedekt met de inkomsten van gebruik. Binnen het project worden per voertuig volgende inkomsten voorzien: 

  1. Forfaitaire huurvergoeding per maand voor het dekken van de extra kost van verzekering en overhead en het drukken van de investeringskost;
  2. Variabele vergoeding per kilometer voor het dekken van de brandstof en slijtagekosten.

De totale ontvangsten van het proefproject worden geraamd op 23.069,19 euro:

  • Deel vast: 14.112,00 euro; 
  • Deel variabel: 8.957,19 euro.

De totale uitgaven voor het proefproject worden geraamd op 23.069,19 euro:

  • Brandstof: 5.021,33 euro; 
  • Onderhoud:  3.935,86 euro;
  • Meerpremie verzekering: 12.234,33 euro;
  • Overhead:  794,16 euro;
  • Verkeersbelasting: 1.083,51 euro.

Eind 2019 zal een postcalculatie deze raming controleren.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1205 - De mobiliteitsbehoeften van medewerkers en bedrijfsprocessen zijn duurzaam, innovatief en gebruiksvriendelijk ingevuld
1TSB120501 - De stedelijke en milieuvriendelijke vloot is optimaal gedeeld en efficiƫnt beheerd.
7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1205 - De mobiliteitsbehoeften van medewerkers en bedrijfsprocessen zijn duurzaam, innovatief en gebruiksvriendelijk ingevuld
1TSB120504 - De stad Antwerpen is en blijft pionier op vlak van duurzaam en innovatief vlootbeheer, zodat innovatieve mobiliteitsoplossingen onderzocht en getest worden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de verlenging van de overeenkomst voor kalenderjaar 2019  met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent goed.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Budget Boekingsadres Bestelbon

De ontvangst voor de forfaitaire vergoeding in 2019 bij stadsbeheer

14.112 EUR

Budgetplaats 5374000000

Budgetpositie 702

Functiegebied 1TSB120502A00000

Begrotingsprogramma 1SA070119

Subsidie SUB_NR

Fonds INTERN

Budget periode 1900

n.v.t.

De ontvangst voor de variabele kost per kilometer in 2019

8.957,19 EUR 

Budgetplaats 5374000000

Budgetpositie 702

Functiegebied 1TSB120502A00000

Begrotingsprogramma 1SA070119

Subsidie SUB_NR

Fonds INTERN

Budget periode 1900

n.v.t.