Terug

2018_CBS_02448 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Lillo-Fort. Wegeniswerken. SWOU11510 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02448 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Lillo-Fort. Wegeniswerken. SWOU11510 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2018_CBS_02448 - District Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Lillo-Fort. Wegeniswerken. SWOU11510 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het studiebureau Sweco maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • er worden bij de uitwerking van het definitief ontwerp 33 parkeerplaatsen in de bewonersparking voorzien in plaats van 25 uit het voorontwerp en het masterplan;
  • er wordt afgestapt van de cirkelvormige parking en overgegaan tot een zo efficiënt mogelijk ruimtegebruik in het bastion. Hierbij wordt rekening gehouden met het herstellen van de historische vorm van het bastion en met de landschappelijke inpassing van de parking;
  • het niveau van de bewonersparking komt te liggen op +5,60m in het midden, afwaterend naar buiten toe naar een nieuwe gracht;
  • na het inspraak- en participatiemoment werd beslist dat de bewonersparking niet voldoet om de parkeerdruk op te vangen. De bewonersparking kan in het bastion niet verder worden uitgebreid, omdat hier niet genoeg ruimte is. In fase 2 wordt een bijkomende parking voorzien. Bij de uitwerking van fase 2 wordt onderzocht waar dit kan;
  • in afwachting van de realisatie van fase 2 wordt een tijdelijke parking in betongrasdallen ingericht voor 20 parkeerplaatsen. Deze parking bevindt zich op de locatie waar in fase 2 de helling tussen Tolplein en dijk zal komen te liggen;
  • de tijdelijke verbinding tussen de insteekweg en de haven wordt aangelegd in kasseien (herbruik bestaande parking);
  • aan de hand van het gebruik van de tijdelijke parking kan ingeschat worden welke behoefte er is aan extra parkeerplaatsen voor bewoners. Deze resultaten vormen de basis bij het bepalen van de extra parkeergelegenheid in fase 2;
  • langs de insteekweg wordt een sorteerstraat ingericht;
  • de verbindingsas tussen het (nieuwe) Tolplein en de dijk sluit aan op niveau 8,50m. De verbindingsas heeft een helling van ongeveer 6%;
  • de opmerkingen van het Coördinatieoverleg Openbaar Domein (COD) werden verwerkt in het definitief ontwerp;
  • gekozen opties met betrekking tot onroerend erfgoed voor het herstel van de bastions: 
    • basisplan/plattegrond voor contouren: plan van Bernard de Gomme uit 1651;
    • helling taluds buitenkant: gemiddelde van bestaande hellingen: dit is 5/4;
    • hellingen taluds binnenkant: gemiddelde van bestaande hellingen: dit is 6/4;
    • hoogtepas op taluds: gemiddelde van bestaande hoogtepassen: dit is 8,90m;
  • basisplan voor de voeten aan bastion: plan van fort Liefkenshoek, principedoorsnede dijkvoet met totale breedte voet van 3m50;
  • basisplan voor voeten overkant gracht: zie doorsnede plasberm op plan fort Liefkenshoek.
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
 
Parkeerbalans

Bestaande situatie:
  • bewoners- en bezoekersparking in Lillo: 70 parkeerplaatsen;
  • bezoekersparking langs Scheldelaan: 40 parkeerplaatsen;
  • totaal bestaande situatie: 110 parkeerplaatsen.
Nieuwe situatie
  • Fase 1 uitvoering masterplan:
    • bewonersparking in Lillo: 33 parkeerplaatsen;
    • tijdelijke parking in Lillo: 20 parkeerplaatsen;
    • bezoekersparking langs Scheldelaan: 40 parkeerplaatsen;
    • totaal na fase 1: 93 parkeerplaatsen.
  • Fase 2 uitvoering masterplan:
    • bewonersparking in Lillo: 33 parkeerplaatsen;
    • herlocatie tijdelijke parking in Lillo: 20 parkeerplaatsen;
    • bezoekersparking langs Scheldelaan: 120 parkeerplaatsen;
    • totaal na fase 2: 173 parkeerplaatsen.
Na de uitvoering van fase 1 is er, totdat fase 2 wordt gerealiseerd, tijdelijk een negatieve parkeerbalans. De bewoners krijgen in fase 1 een afzonderlijke parking in Lillo, wat voor hen resulteert in een parkeerbalans van 1,3 parkeerplaatsen per wooneenheid (53 plaatsen voor 41 wooneenheden). Dit voldoet meer dan de 1 parkeerplaats per wooneenheid die in het masterplan vooropgesteld werd. In fase 2 wordt een bezoekersparking van 120 parkeerplaatsen voorzien.
 
Omgevingsvergunning
 
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat:
  • er meer dan 150 m² verharding bijkomend wordt voorzien (nieuwe bewonersparking);
  • er reliëfwijzigingen van meer dan 50cm worden voorzien (vorming bastion, omwalling en gracht);
  • er bomen worden gekapt.

Inspraak

Inspraakvergadering bewoners:

  • 13 september 2017;
  • de inspraakvergadering met de bewoners resulteerde in een aantal vragen en opmerkingen.  Deze werden verwerkt in het definitief ontwerp.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept en mobiliteitsvoorwaarden goedkeuring college 12 mei 2017 4434
projectdefinitie en concept advies districtsraad 26 juni 2017 53
voorontwerp   goedkeuring districtscollege 28 augustus 2017 180
goedkeuring college 24 november 2017 10176
adviezen Coördinatieoverleg Openbaar Domein 27 november 2017 --
definitief ontwerp goedkeuring districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo 26 februari 2018 57

Het districtscollege keurde in zitting van 28 augustus 2017 (jaarnummer 180) en het college op 24 november 2017 (jaarnummer 10176) het voorontwerp goed voor wegeniswerken in Lillo-Fort.

Het districtscollege keurde in zitting van 26 februari 2018 (jaarnummer 57) het definitief ontwerp goed.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SWN050303A00000.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Havenmarkt, Kazerneplein, Omwentelingstraat, Scheldelaan, Stroomstraat, Tolhuisstraat, Vestingstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

De regel omtrent parkeerplaatsen voor mindervaliden wordt opgenomen: COD besluit de gemaakte afspraak met de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk en Centrum voor Toegenkelijkheid Provincie Antwerpen te implementeren binnen het project, zijnde 6% aanleggen in breedte en slechts 4% te reglementeren.
Het plan werd aan deze opmerking aangepast.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN05 - De aanleg en heraanleg van de publieke ruimte verzekeren een aangename stad
1SWN0503 - Projecten voor de (her)aanleg van het publiek domein in stad en districten zijn gerealiseerd van ontwerp tot en met uitvoering
1SWN050303 - De uitvoering van masterplannen in stad en districten versterkt buurten en wijken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (16 februari 2018) voor wegeniswerken in Lillo-Fort goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in Lillo-Fort district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/O&U/ONT Opmaken aanvraag omgevingsvergunning en indienen bij de bevoegde instantie.
Aanbestedingsdocumenten opmaken.
SW/Mobiliteit Definitief signalisatieplan opmaken.

Bijlagen

  • Verslag_inspraakmoment_13092017.docx
  • 20171127_COD_verslag.pdf
  • 08870208_I_RIO_01-01.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-1.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-2.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-3.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-4.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-5.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-6.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-7.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-8.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-9.pdf
  • 08870208_I_TDP_02-TDP-10.pdf
  • 08870208_I_WEG_01-8.1.pdf
  • Dorpskern Lillo 1.pdf
  • Dorpskern Lillo 2.pdf
  • Dorpskern Lillo 3.pdf
  • Dorpskern Lillo 4.pdf