Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Caroline Bastiaens, schepen;
Ludo Van Campenhout, schepen;
Claude Marinower, schepen;
Rob Van de Velde, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Sven Cauwelier, stadssecretaris
Afwezig
Marc Van Peel, schepen;
Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, stadssecretaris
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02454 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Steenovenstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2016_CBS_09032 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Steenovenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- een parkeerverbod (E1) wordt ingevoerd, langs de even zijde, tegenover de Ruytermansweg (artikel 9).
De gelede bussen van De Lijn kunnen moeilijk de straat indraaien als er auto's geparkeerd staan.
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
Aanleiding en context
De Steenovenstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 14 oktober 2016 (jaarnummer 9032);
- maakt gedeeltelijk deel uit van de zone "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet" waar de toegang verboden wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;
- het gedeelte gelegen buiten de bebouwde kom, is een zone 50 km/uur.
Op vraag van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn wordt een parkeerverbod ingericht, ter hoogte van het kruispunt met de Ruytermansweg.
Algemene financiƫle opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 19 december 2017
Gunstig advies
Districtsraad, advies van 26 februari 2018 (jaarnummer 13)
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Steenovenstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 oktober 2016 (jaarnummer 9032).
Artikel 2
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.