Terug

2018_CBS_02407 - Business en innovatie - Intentieverklaring ondersteuning project Fit for 4.0. Training teachers and trainers to the 4.0 paradigm - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02407 - Business en innovatie - Intentieverklaring ondersteuning project Fit for 4.0. Training teachers and trainers to the 4.0 paradigm - Goedkeuring 2018_CBS_02407 - Business en innovatie - Intentieverklaring ondersteuning project Fit for 4.0. Training teachers and trainers to the 4.0 paradigm - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Uit onderzoek blijkt dat het niet evident is voor hoger onderwijsinstellingen om innovatiever te worden.  Het onderwijzend personeel beschikt niet altijd over de vereiste competenties en kwalificaties om digitalisering en globalisering het hoofd te bieden.

Het project brengt in een eerste fase de nood van docenten en trainers in kaart. Er wordt bepaald welke modules ontwikkeld moeten worden om docenten en trainers beter voor te bereiden op de Industrie 4.0. De ontwikkeling van de modules gebeurt in samenwerking met innovatieve bedrijven. Ten slotte worden de opgedane kennis en ontwikkelde lesmodules online ter beschikking gesteld op een project website. Deze is toegankelijk voor alle (hoge)scholen en universiteiten.

Het project draagt op die manier bij tot een meer innovatieve aanpak in het hoger onderwijs. Daardoor sluit het aan bij de doelstellingen van het lopende project TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE. Daar staan immers stimuleren van ondernemingszin en ondernemerschap centraal; niet alleen bij studenten maar ook bij hun docenten, trainers en begeleiders. Onderwijzend personeel ondernemender maken, veronderstelt aangepaste en innovatieve lesmodules en –methodes.

De intentieverklaring van stad Antwerpen voor steun aan dit project wordt overgemaakt aan de AP Hogeschool die dit toevoegen aan het internationaal aanvraagdossier dat op 21 maart 2018 wordt ingediend bij de Europese Commissie.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord 2013-2018 'Respect voor A' formuleerde onder punt 213 volgende doelstelling: 'De stad ondersteunt jong ondernemerschap door in samenwerking met de hoger onderwijsinstellingen een project op poten te zetten dat innovatief ondernemerschap vanuit de studenten aanmoedigt'.

Dit kadert in het ambitieus meerjarenprogramma waarin een doelgericht ondersteuningsbeleid voor innovatieve starters werd uitgestippeld. Het verhogen van het aantal kwalitatieve starters kan enkel wanneer ook het hoger onderwijs het ondernemerschap mee stimuleert. 

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12379) keurde het college de investering goed voor de uitbouw van TAKEOFFANTWERP. Deze fysieke werk- en ontmoetingsplaats op de site van GATE15 moet studenten met zin voor ondernemen inspireren, ondersteunen en met elkaar verbinden.

Op 18 september 2015 (jaarnummer 7552) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen goed;

Op 30 september 2016 (jaarnummer 8393) keurde het college de deelname aan het project TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE goed. Dit Europees project versterkt de werking van TAKEOFFANTWERP en zet in op de ontwikkeling van een volwaardig Antwerps ecosysteem ter bevordering van ondernemerschap bij jongeren, studenten en hun begeleiders.

Op 28 juli 2017 (jaarnummer 06780) keurde het college de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen goed. Hierin is de werking van TAKEOFFANTWERP vastgelegd waarbij gezamenlijk en strategisch wordt ingezet op de ontwikkeling van ondernemersvaardigheden bij studenten. Dit gebeurt onder meer door de organisatie van thema- en infosessies, netwerkevents en de gratis startersbegeleiding voor studenten aangeboden door stad Antwerpen. 

Op vraag van de Artesis Plantijn Hogeschool (AP) zal stad Antwerpen, onder voorbehoud van goedkeuring van het project, dit project steunen als associated partner. Dit betekent een mogelijke ondersteuning in de vorm van disseminatie van het project, deelname aan focusgroepen en/of events van het project of verwelkoming van partners in TAKEOFFANTWERP. Het project wordt op 21 maart 2018 door AP ingediend in het kader van het Erasmus+, Kern Actie 2 programma oproep EAC/A05/2017: “Fit for 4.0. Training teachers and trainers to the 4.0 paradigm”. Partners in het project zijn I.F.O.A. uit Italië, BFI-OÖ uit Oostenrijk, EDUGEP uit Portugal, Göteborgs Tekniska College uit Zweden, Northwest Regional College uit het Verenigd Koninkrijk en Zealand Business College uit Denemarken. Ook Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland steunt het project als associated partner.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050404 - Starters worden begeleid om tot meer succesvolle ondernemingen te komen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de intentieverklaring tussen stad Antwerpen en Artesis Plantijn Hogeschool goed voor het project "Fit for 4.0. Training teachers and trainers to the 4.0 paradigm"

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.