Momenteel heeft de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening 972m² in loods R van de Havanastraat in gebruik.
Aan de overzijde, in loods H, komt de ruimte van de weesfietsen, een 300m², ter beschikking vanaf vermoedelijk juni 2018. De weesfietsen verhuizen naar de Kloosterstraat 145 in Hoboken en de afdeling Wegen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling verhuist naar d'Herbouvillekaai zodra de werken daar worden opgeleverd. Hiervan kan 200m² ter beschikking gesteld worden aan de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening.
Deze terbeschikkingstelling zal in een apart ontwerpbesluit worden behandeld en voorgelegd aan het college.
Het magazijn aan de Antwerpsebaan 110 te 2040 Berendrecht is op het kadaster gekend onder Antwerpen, 19de afdeling, sectie 19, perceelnr. 0532 H.
De bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening gaat hiermee akkoord als de dienst Bijzondere Opdrachten/Planning en speciaal vervoer van de bedrijfseenheid Stadsbeheer het transport kan organiseren van de paletten, vanuit de locatie Havanastraat naar de loods aan de Antwerpsebaan 110, omdat zij zelf niet de mogelijkheden heeft om dit te doen.
Gelet op het gunstig advies van de dienst Bijzondere Opdrachten/Planning en speciaal vervoer stelt de dienst Contractbeheer van de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om een magazijnruimte van 75m² ter beschikking te stellen aan de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening, voor de opslag van voedselpakketten, tegen volgende voorwaarden:
Stedelijk bedrijfsvastgoed
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Ruimte voor levering voedselpaketten
Op 1 juli 2016 (jaarnummer 5901) keurde het college goed dat het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Werk (hierna genoemd OCMW) voor de bewaring en behandeling van voedselpakketten 811 m² ruimte ter beschikking krijgt in loods R op de Havanasite tegen marktconforme huurprijs. Tevens kunnen de OCMW- en PAXmedewerkers gebruik maken van een aantal gemeenschappelijke ruimtes en faciliteiten in de loods. Het OCMW staat zelf in voor de inrichtingskosten van de haar toegewezen zone. Het college keurde de overeenkomst goed voor deze terbeschikkingstelling aan het OCMW, vanaf 1 juli 2016 tot en met 31 augustus 2019, tegen 24.487,50 EUR per jaar.
Op 2 juni 2017 (jaarnummer 05058) keurde het college een eerste ruimte uitbreiding van 161m² goed, in lokaal 00.21, tegen een extra bijdrage van 4.025,00 EUR per jaar. Het college keurde tevens het addendum goed aan de overeenkomst van 1 juli 2016.
Organisatorisch werden alle activiteiten van het OCMW geïntegreerd binnen de stad, waarvan de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening deel uitmaakt.
In functie van een grote levering voedselpakketten op zeer korte termijn, namelijk 14 maart 2018, verzoekt de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening om dringend een tijdelijke bijkomende ruimte (oppervlakte van 75m²) te mogen gebruiken voor 6 maanden.
De bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening vraagt bovendien op middellange termijn een uitbreiding van ruimte van 200m². De ruimte uitbreiding is nodig totdat het gebouw van de Technische Cluster Noord klaar is.
Het tijdelijk gebruik van een ruimte van 75m² in het magazijn gelegen aan de Antwerpse baan te 2040 Berendrecht, vanaf 14 maart 2018 tot en met 13 september 2018, tegen een forfaitaire vergoeding (inclusief nutsverbruik) van 1.143,45 EUR (inclusief 21% btw). Nadien maandelijks verlengbaar tegen een maandelijkse vergoeding van 190,58 EUR (inclusief 21% btw), met voor de beide partijen de mogelijkheid tot opzeg met een termijn van één maand.
De marktconforme prijs voor gebruik van magazijnruimte werd destijds bepaald op 25,00 EUR/m²/jaar, geindexeerd is deze nu 25,2 EUR/m²/jaar.
Aanrekeningen door de stad aan het OCMW of aan een extern verzelfstandigd agentschap van de groep worden beschouwd als overheidshandelingen, zodat er geen BTW moet worden aangerekend.
Voor het tijdelijk gebruik van 75 m² ruimte in het magazijn te Antwerpsebaan in Berendrecht wordt een marktconforme prijs aangerekend van 2,1 EUR/m²/maand x 75m² x 6 maanden = 945 EUR aan het Zorgbedrijf Antwerpen OCMW (BE 0809699184), Ballaarstraat 35 te 2018 Antwerpen. De huurvergoeding is inclusief het nutsverbruik.
De facturen van de bedrijfseenheid Stadsbeheer met betrekking tot huurgelden en dergelijke, worden sinds 1 januari 2016 automatisch vanuit Planon naar SAP gegenereerd. Er kunnen
Gemeentedecreet artikel 57: "Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren."
Gunstig advies, met volgende opmerkingen:
-De tijdelijke opslag in het magazijn te Antwerpsebaan, Berendrecht is een aanvaardbare oplossing indien er vanuit de bedrijfseenheid Stadsbeheer voorzien wordt in transport van de voedselpaletten. De bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening heeft immers zelf niet de transportmogelijkheden om deze paletten te vervoeren vanuit de huidige locatie, Havanastraat.
-Sociale Dienstverlening staat positief tegenover de toegekende ruimte op middellange termijn, in loods H. Dit is echter enkel een werkbare oplossing als deze ruimte kan afgescheiden worden van de rest van de loods. Voedselopslag is immers erg diefstalgevoelig. Sociale Dienstverlening zal in overleg met Stadsbeheer nagaan of en hoe dit kan gerealiseerd worden.
Aanrekeningen door de stad aan OCMW of aan een extern verzelfstandigd agentschap van de groep worden beschouwd als overheidshandelingen, zodat er geen BTW moet worden aangerekend (ook al had dit wel gemoeten als het een aanrekening aan een derde was geweest).
Het college bekrachtigt het tijdelijk gebruik van 75m² ruimte in het magazijn aan de Antwerpsebaan 110 te 2040 Berendrecht, vanaf 14 maart 2018 tot en met 13 september 2018, tegen een forfaitaire vergoeding (inclusief nutsverbruik) van 945,00 EUR. Nadien maandelijks verlengbaar tegen een maandelijkse vergoeding van 157,50 EUR, met voor de beide partijen de mogelijkheid tot opzeg met een termijn van één maand.
De financieel beheerder regelt de fianciële aspecten zoals volgt:
omschrijving | bedrag | boekingsadres | bestelbon |
er wordt een forfaitaire vergoeding aangerekend voor het gebruik van het magazijn in de Antwerpsebaan 110 te 2040 Berendrecht aan het Zorgbedrijf Antwerpen OCMW (BE 0809699184), Ballaarstraat 35 te 2018 Antwerpen voor de periode vanaf 14 maart 2018 tot en met 13 september 2018. |
945,00 EUR
|
budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1800 |
zie opmerking "onder algemene financiële opmerkingen" |
indien gebruik na 13 september 2018 nog verlengd wordt zal een maandelijkse vergoeding worden aangerekend aan het Zorgbedrijf Antwerpen OCMW (BE 0809699184), Ballaarstraat 35 te 2018 Antwerpen | 157,50 EUR | budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 1TSB120401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1800 |
zie opmerking "onder algemene financiële opmerkingen" |
Het college geeft opdracht aan:
Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten/Planning en speciaal vervoer | de benodigde paletten vanuit de Havanastraat vervoeren naar de Antwerpsebaan 110 te 2040 Berendrecht |