Terug

2018_CBS_02446 - District Antwerpen. Kronenburgstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02446 - District Antwerpen. Kronenburgstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2018_CBS_02446 - District Antwerpen. Kronenburgstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

In het kader van het project ‘Intello City’ werkt de stad Antwerpen samen met het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) aan een proefproject rond slimme logistiek. Binnen dit proefproject zal een micromagazijn georganiseerd worden in de Kronenburgstraat 72. Aan deze zijde van de Kronenburgstraat is momenteel geen laad- en loszone aanwezig. Aan de overzijde van de Kronenburgstraat is een laad- en loszone met een lengte van ongeveer 44 meter. Om het proefproject in goede banen te leiden, wordt een laad- en loszone ingericht ter hoogte van Kronenburgstraat 68 tot en met Kronenburgstraat 70. Om de parkeerbalans neutraal te houden, wordt de laad- en loszone ter hoogte van Kronenburgstraat 47 ingekort tot 12 meter, om 2 parkeerplaatsen te kunnen voorzien.

Aangezien het om een proefproject gaat, wordt dit ingevoerd als proefopstelling.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

In het kader van het project 'Intello City' (de deelname werd goedgekeurd door het college van 9 december 2016, jaarnummer 10760) wordt voorgesteld om een laad- en loszone in te richten.

Binnen het proefproject ‘Intello City’ zal onder andere ook de proefopstelling van de laad- en loszone geëvalueerd worden. De duur van het gebruik van het micromagazijn is momenteel nog niet gekend, maar zal minstens zes maanden bedragen. Indien het gebruik van het micromagazijn en bijhorende laad- en loszone een succes is, kan de proefopstelling na het proefproject bestendigd worden.

De Kronenburgstraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 1 juli 2016 (jaarnummer 5929);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Districtscollege, advies van 12 maart 2018 (jaarnummer 224 ) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 6 maart 2018 Gunstig advies
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2016 (jaarnummer 5929).
 
Aan de onpare zijde dient na het inkorten van de laad- en loszone het verkeersbord E9a met onderbord ‘ticket’ herhaald te worden.
 
Het plan werd aangepast aan het advies van de verkeerspolitie.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Kronenburgstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

Alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit.

SW/Mobiliteit en LP/VK

In samenspraak de proefopstelling evalueren.

SW/Mobiliteit

Bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen].

SW/B&O

Aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20180308_Plan_Kronenburgstraat.pdf