Terug

2018_CBS_02447 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Plantin en Moretuslei, Luitenant Lippenslaan. Wegeniswerken. SWOU11585 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02447 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Plantin en Moretuslei, Luitenant Lippenslaan. Wegeniswerken. SWOU11585 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2018_CBS_02447 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Plantin en Moretuslei, Luitenant Lippenslaan. Wegeniswerken. SWOU11585 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied beslaat het volledige tracé van de Plantin en Moretuslei, van het kruispunt met de Charlottalei tot en met de Singel en het segment van de Luitenant Lippenslaan vanaf het kruispunt met de Singel tot en met de aansluiting van de op- en afrit van de R1 en de kruising met het Ringfietspad.

Het projectgebied situeert zich volledig op grondgebied van de stad Antwerpen en ligt gedeeltelijk in het district Antwerpen, gedeeltelijk in het district Borgerhout.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

De Plantin en Moretuslei is vandaag een drukke verkeersas met vooral in de avondspits structurele files (staduitwaarts). Het beperkt gabarit in verhouding tot de hoge intensiteiten zorgt voor een suboptimale situatie voor alle modi.

Voor fietsers en voetgangers is de ruimte over het grootste deel van de as zeer beperkt en bovendien weinig kwalitatief ingericht. Ter hoogte van kruispunten en oversteekplaatsen zorgen conflicten met (afslaand) autoverkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties. Er worden zowel conflicten met rechtsafslaand verkeer (dode hoek) als met linksafslaande voertuigen geregistreerd.

Ter hoogte van de haltes voor openbaar vervoer ontstaan bijkomende conflicten door de zeer smalle perrons. Hierdoor stappen reizigers uit op de fietspaden, waar ze in conflict komen met het fietsverkeer. Daarnaast worden de haltehavens ook oneigenlijk gebruikt als laad- en losplaats.

Voor autoverkeer ten slotte volstaat de capaciteit, vooral staduitwaarts in de avondspits, niet om de intensiteiten af te wikkelen. Door het veelvuldig gebruik van de rechterrijstrook als laad- en loszone neemt de capaciteit verder af en ontstaan potentieel gevaarlijke conflicten.

Algemene randvoorwaarden

Bij de opmaak van het voorontwerp zullen volgende maatvoeringen gehanteerd worden:

  • voetpaden: gewenste breedte 1,80m , waar mogelijk breder;
  • fietspaden (enkelrichting):  gewenste breedte: 2,00m, minimale breedte: 1,80m:
    verbreding ter hoogte van kruispunten tot 3,00m waar mogelijk;
    opsplitsing in afslagstroken waar nodig/mogelijk;
  • schrikstrook: 0,5m;
  • maatvoering rijstroken: 3,05m (exclusief goot);
  • de bestaande riolering aan de buitenzijden van de as is in slechte staat en dient vervangen te worden. Ook de verlichting is aan vervanging toe;
  • de Plantin en Moretuslei is een hoofdroute voor de brandweer en een route voor uitzonderlijk verkeer tot 44 ton;
  • ter hoogte van de dwarsstraten dient blindengeleiding voorzien te worden.
Ambitie
 
Primaire doelstelling van dit project is het verhogen van de veiligheid en het comfort van de fietsers en voetgangers langs deze as.
 
Concept
 
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.
 
In de unieke verantwoordingsnota wordt het volledige project uitgebreid toegelicht.  De belangrijke krachtlijnen binnen de projectdefinitie en het concept zijn:
  • over de ganse as Plantin en Moretuslei worden er brede, vrijliggende, comfortabele enkelrichtingsfietspaden met schrikstrook gerealiseerd, alsook nieuwe voetpaden. Om de veiligheid en het comfort te verbeteren, wordt het fietspad verhoogd doorgetrokken aan elke niet lichtengeregelde zijstraat. Waar mogelijk worden bypassen voor gemotoriseerd verkeer buiten de lichtenregeling opgeheven en oversteeklengtes voor fietsers ingekort. Zowel het kruispunt met de Van Immerseelstraat als het kruispunt met de Provinciestraat worden gecompacteerd en nieuwe fietsoversteken worden toegevoegd. Ter hoogte van de Tweelingenstraat-Vandenpeereboomstraat en ter hoogte van de Kroonstraat worden bijkomende lichtengeregelde oversteken voorzien;
  • om het comfort van de openbaar vervoerreiziger te optimaliseren en conflicten tussen fietsers en reizigers te vermijden, worden overal halteperrons voorzien. De bussen halteren op de rijweg en niet meer in haltehavens, reizigers stappen uit op het perron in plaats van op het fietspad;
  • om een fietspad en voetpad met een gewenste breedte van minstens 1,80 meter te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om in het gedeelte tussen de Kroonstraat en de Van Immerseelstraat het ganse bestaande profiel te verschuiven ten opzichte van de bestaande toestand. Hierdoor ontstaat er tevens meer ruimte ter hoogte van de middenberm waardoor deze een groene invulling kan krijgen;
  • in het gedeelte van de Mercatorstraat tot aan de Charlottalei is het profiel opnieuw smaller dan op de rest van de Plantin en Moretuslei, hier is een groene middenberm niet mogelijk. De ruimte tussen de parkeervakken zal gebruikt worden om bomen toe te voegen. Dit resulteert in een positieve bomenbalans.
Het concept resulteert in een negatieve parkeerbalans (-5%). Het aantal plaatsen is in deze fase nog niet gekend omwille van de invulling van enkele pleintjes die in de volgende fase een definitieve vorm zullen krijgen.
 
Mobiliteitsvoorwaarden
  • 50km/h;
  • vrijliggende fietspaden van minimum 1,80 meter;
  • voetpaden van minimum 1,80 meter;
  • 2x2 rijstroken;
  • bussen halteren op de rijweg;
  • bijkomende dubbelrichting fietsersoversteekplaats ten westen van het kruispunt Van Immerseelstraat/ Plantin en Moretuslei;
  • bijkomende voetgangers en fietsersoversteekplaats (enkelrichting)  ten westen van het kruispunt Kroonstraat/ Plantin en Moretuslei;
  • bijkomende fietsersoversteken op het kruispunt Van Den Nestlei / Provinciestraat;
  • bijkomende dubbelrichting fietsersoversteken op de as Tweelingenstraat/ Vandenpeereboomstraat;
  • Baron Joostenstraat doodlopend in de richting van de Plantin en Moretuslei;
  • uitgaand verkeer Wirlijkstraat op de Plantin en Moretuslei;
  • enkelrichting verkeer ganse Vandenpeereboomstraat.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
adviezen coördinatieoverleg openbaar domein
gemeentelijke begeleidingscommissie Antwerpen
29 januari 2018
20 februari 2018
---
---

Het college wenst de voet- en fietspaden te verbeteren op de Plantin en Moretuslei.

Het studiebureau Tractebel heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SMB040206A00000.

Regelgeving: bevoegdheid

De Plantin en Moretuslei en de Luitenant Lippenslaan zijn gewestwegen.

Het college is bevoegd voor de heraanleg van voet- en fietspaden op gewestwegen.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

29 januari 2018

gunstig mits voorwaarden

algemene opmerkingen:

  • de groeninvulling verder uitgewerkt wordt en afgestemd wordt met SB/Groen naar voorontwerp toe;
  • de opstelplaatsen voor de fietsers aan de kruispunten ruimer voorzien worden;
  • foutparkeren tegengegaan wordt aan voetpadstrook kruispunt Kroonstraat; 
  • een ID4 wordt voorzien tussen voetpad en fietspad;
  • de richtingspijlen op de fietspaden overal ingetekend worden;
  • bij opmaak ontwerp rekening gehouden wordt dat de Plantin en Moretuslei als prioritaire as (rode as) is aangeduid; 
  • op strategisch gekozen locaties dienen laad- en losstroken worden voorzien langs de Plantin en Moretuslei;
  • deze stroken voldoende breed zijn voor vrachtwagens om een goede doorstroming en verkeersveiligheid ter hoogte van deze laad- en losstroken te garanderen;
  • ter hoogte van de lichtengeregelde kruispunten fietspaden (waar mogelijk) zodanig ingeplant worden zodat rechtsafslaande fietsers niet moeten wachten voor het kruispunt; (rechtsaf door rood voor fietsers);
  • voldoende ruimte voorzien wordt tussen de rijbaan en het fietspad voor het plaatsen van een verkeerslicht;
  • de gehanteerde bochtstralen ter hoogte van de aansluiting van zijstraten (met éénrichtingsverkeer) een eventuele latere (definitieve of tijdelijke) circulatiewijziging niet hypothekeren;
  • de fietspaden in de langsrichting ter hoogte van de zijstraten en kruispunten overal doorlopen, gezien het ‘voorrangs’-statuut van de Plantin en Moretuslei;
  • blindengeleiding voorzien wordt aan de kruispunten.
Opmerkingen per segment:
 
Deel 1: Charlottalei – Simonsstraat 
  • het asfalt voor fietspad doorgetrokken wordt tot tegen de bypass.
Deel 2: Simonsstraat – Kroonstraat (gevel tot gevel)
  • méér duidelijkheid verschaft wordt betreffende de haalbaarheid (en de implicaties) om de ontworpen dubbelrichtingsfietsoversteek (Baron Joostensstraat-Van Immerseelstraat) conflictvrij te kunnen organiseren in de (toekomstige) lichtenregeling;
  • 2de variant voor het kruispunt uitgewerkt wordt waarbij Baron Joostensstraat afgesloten wordt van de Plantin en Moretuslei (keuze Gemeentelijke Begeleidingscommissie).
Deel 3: Kroonstraat - Singel
  • Twee varianten bekijken voor de voetgangers/ fietsoversteek ter hoogte van de Tweelingenstraat.
De opmerkingen die betrekking hebben op het concept zijn verder verwerkt in het dossier voor de Gemeentelijke Begeleidingscommissie. De detailopmerkingen zullen meegenomen worden naar de fase definitief ontwerp.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
1SMB040206 - Flankerende maatregelen in het kader van Masterplan 2020

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de projectdefinitie en het concept (20 februari 2018) voor het optimaliseren van de voet-en fietspaden in de Plantin en Moretuslei en Luitenant Lippenslaan, districten Antwerpen en Borgerhout, goed.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/SD/COM

communicatie- en participatietraject organiseren

SW/MOB studiebureau Tractebel bijkomend studiewerk laten uitvoeren voor het gedeelte Plantin en Moretuslei tussen Wilrijkstraat en Vandepeereboomstraat
SW/MOB na infomoment concept uitwerken tot een definitief ontwerp en, indien vereist, archeologienota laten opmaken

Bijlagen

  • 20180129_COD_verslag_11585.pdf
  • 20180220_PenMleiGBC_fvh_11585.pdf
  • 20180220_presentatie_GBC (2).pdf