Terug

2018_CBS_02185 - Fietsbeleid - Fietsactieplan 2018 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/03/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_02185 - Fietsbeleid - Fietsactieplan 2018 - Goedkeuring 2018_CBS_02185 - Fietsbeleid - Fietsactieplan 2018 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De stad Antwerpen wil blijven groeien als fietsstad. Op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) keurde het college het fietsbeleidsplan en fietsactieplan stad Antwerpen 2015-2019 'Antwerpen fietsstad, fietsen in eerste klasse', goed. Op 5 februari 2016 (jaarnummer 1035) werd het fietsactieplan 2016 goedgekeurd en op 17 februari 2017 (jaarnummer 1605) werd het fietsactieplan 2017 goedgekeurd. Deze jaarlijkse update van het fietsactieplan geeft aan waar de stad Antwerpen haar prioriteiten en accenten voor het volgende werkingsjaar wil leggen. Door het fietsactieplan jaarlijks te herzien, kan het fietsbeleid bovendien inspelen op evoluties en nieuwe uitdagingen en nieuwe projecten integreren in de werking. 

Argumentatie

Het is de ambitie om van de stad Antwerpen een wereldfietsstad te maken waar fietsen in eerste klasse vanzelfsprekend is.

De fiets zal volop ingezet worden om de mobiliteitsdoelstellingen van de stad Antwerpen te bereiken: een actief en bereikbaar Antwerpen. De fiets moet een voor de hand liggend vervoermiddel worden voor bewoners, bedrijven, bezoekers en brains. Uiteraard doet de stad Antwerpen dit samen met haar partners: Vlaanderen, de provincie Antwerpen, de districten, de randgemeenten, de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, de NMBS, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, het Agentschap Wegen en Verkeer en verschillende instellingen en verenigingen die zich inzetten voor de fiets, voor verkeersveiligheid, voor minder mobiele personen, enzovoort. Hiervoor is een geïntegreerd fietsbeleidsplan en een jaarlijks geactualiseerd fietsactieplan nodig.

Het fietsactieplan zorgt er voor dat het fietsbeleidsplan wordt omgezet in concrete acties en maatregelen. Het wordt jaarlijks herzien. Het fietsactieplan deelt de acties in verschillende categorieën in. De eerste drie geven een overzicht van wat er op de planning staat voor het komende jaar. De laatste categorieën geven aan welke maatregelen mogelijk onderzocht zullen worden en waarbij de stad vaak afhankelijk is van andere partners en geven ook de continue werking aan van maatregelen die altijd belangrijk zijn voor het fietsbeleid.

In 2018 wordt de ingeslagen weg en het geïntegreerd fietsbeleid onverminderd voorgezet. Investeren in fietsprojecten met grote aandacht voor fietsveiligheid is de uitdaging de volgende jaren. De fietsacties om dit te realiseren zijn onderverdeeld in vijf categorieën.

  1. Steracties: dit zijn speerpunten binnen het fietsbeleid waar sterk wordt op ingezet. Deze acties zijn nieuw en lopen meestal over meerdere jaren omdat de omvang ervan groot is. De steracties zorgen mee voor een succesvol fietsbeleid de komende jaren.
  2. "Quick Wins": dit zijn zeer concrete maatregelen die vaak verbonden zijn aan een opportuniteit en afgerond worden op korte termijn. Deze "Quick Wins" voor het fietsbeleid zijn nodig om resultaten te boeken op jaarbasis.
  3. Flankerende maatregelen: dit zijn extra maatregelen die grote investeringen vragen en bestaan uit harde maatregelen (fietsbrugggen, fietspaden, Park&Bikes, enzovoort) en zachte maatregelen welke zijn opgenomen in de andere acties onder Slim naar Antwerpen.
  4. Onderzoek & Overleg (O&O): dit zijn ideeën binnen het fietsbeleid die verder onderzoek of overleg vereisen om de haalbaarheid ervan af te toetsen. Van zodra het realiseerbare acties zijn, wordt bepaald of het Steracties of "Quick Wins" kunnen worden.
  5. Structurele Acties: dit zijn acties die reeds in uitvoering zijn maar nog steeds worden bijgestuurd. Ze blijven langere tijd een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid en hebben hierdoor een permanent karakter.

Het laatste deel van het fietsactieplan bevat de actiefiches van alle steracties en het uitvoeringsprogramma van de steracties 100+ missing links.

De realisaties van het fietsbeleid worden in het fietsactieplan 2018 in beeld gebracht. Het geeft aan dat de stijgende trend van zowel fietsgebruik als de realisatiegraad van fietsacties consequent wordt verdergezet.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0201 - Een vlotte multimodale verkeersstructuur is ontwikkeld op het niveau van de stad en de randgemeenten
1SMB020101 - Stadsbrede beleidskaders inzake mobiliteit zijn opgesteld
1SMB020101P05520 - Fietsplan

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het fietsactieplan stad Antwerpen 2018 “Antwerpen wereldfietsstad, fietsen in eerste klasse“ goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Mobiliteit

Samen met de bedrijfseenheden CS, SB, MV, OS, DL en SW de nodige acties ondernemen om het fietsactieplan 2018 te realiseren.

SW/Mobiliteit

opmaken van fietsactieplan 2019 in afstemming met CS/AOB

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • fietsactieplan_2018_scherm_Lres.pdf