De stad Antwerpen wil blijven groeien als fietsstad. Op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) keurde het college het fietsbeleidsplan en fietsactieplan stad Antwerpen 2015-2019 'Antwerpen fietsstad, fietsen in eerste klasse', goed. Op 5 februari 2016 (jaarnummer 1035) werd het fietsactieplan 2016 goedgekeurd en op 17 februari 2017 (jaarnummer 1605) werd het fietsactieplan 2017 goedgekeurd. Deze jaarlijkse update van het fietsactieplan geeft aan waar de stad Antwerpen haar prioriteiten en accenten voor het volgende werkingsjaar wil leggen. Door het fietsactieplan jaarlijks te herzien, kan het fietsbeleid bovendien inspelen op evoluties en nieuwe uitdagingen en nieuwe projecten integreren in de werking.
Het is de ambitie om van de stad Antwerpen een wereldfietsstad te maken waar fietsen in eerste klasse vanzelfsprekend is.
De fiets zal volop ingezet worden om de mobiliteitsdoelstellingen van de stad Antwerpen te bereiken: een actief en bereikbaar Antwerpen. De fiets moet een voor de hand liggend vervoermiddel worden voor bewoners, bedrijven, bezoekers en brains. Uiteraard doet de stad Antwerpen dit samen met haar partners: Vlaanderen, de provincie Antwerpen, de districten, de randgemeenten, de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, de NMBS, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, het Agentschap Wegen en Verkeer en verschillende instellingen en verenigingen die zich inzetten voor de fiets, voor verkeersveiligheid, voor minder mobiele personen, enzovoort. Hiervoor is een geïntegreerd fietsbeleidsplan en een jaarlijks geactualiseerd fietsactieplan nodig.
Het fietsactieplan zorgt er voor dat het fietsbeleidsplan wordt omgezet in concrete acties en maatregelen. Het wordt jaarlijks herzien. Het fietsactieplan deelt de acties in verschillende categorieën in. De eerste drie geven een overzicht van wat er op de planning staat voor het komende jaar. De laatste categorieën geven aan welke maatregelen mogelijk onderzocht zullen worden en waarbij de stad vaak afhankelijk is van andere partners en geven ook de continue werking aan van maatregelen die altijd belangrijk zijn voor het fietsbeleid.
In 2018 wordt de ingeslagen weg en het geïntegreerd fietsbeleid onverminderd voorgezet. Investeren in fietsprojecten met grote aandacht voor fietsveiligheid is de uitdaging de volgende jaren. De fietsacties om dit te realiseren zijn onderverdeeld in vijf categorieën.
Het laatste deel van het fietsactieplan bevat de actiefiches van alle steracties en het uitvoeringsprogramma van de steracties 100+ missing links.
De realisaties van het fietsbeleid worden in het fietsactieplan 2018 in beeld gebracht. Het geeft aan dat de stijgende trend van zowel fietsgebruik als de realisatiegraad van fietsacties consequent wordt verdergezet.
Het college keurt het fietsactieplan stad Antwerpen 2018 “Antwerpen wereldfietsstad, fietsen in eerste klasse“ goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit |
Samen met de bedrijfseenheden CS, SB, MV, OS, DL en SW de nodige acties ondernemen om het fietsactieplan 2018 te realiseren. |
SW/Mobiliteit |
opmaken van fietsactieplan 2019 in afstemming met CS/AOB |