Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Inhoud van de aanvraag
Herinrichting wegenis en openbaar domein:
Bestaande toestand
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 januari 2018 |
15 februari 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
Digit - Rio-link (Aquafin nv) |
18 januari 2018 |
19 februari 2018 |
gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
18 januari 2018 |
5 maart 2018 |
gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
18 januari 2018 |
7 februari 2018 |
gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
18 januari 2018 |
26 februari 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
18 januari 2018 |
23 februari 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
18 januari 2018 |
14 februari 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
18 januari 2018 |
5 februari 2018 |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat. Het gebied dat als oeverstrook met bijzondere bestemming is aangeduid, is bestemd voor de heraanleg van de kaaien: buurtrecreatie alsmede toeristische en havenactiviteiten kunnen er samengaan; alleen werken en handelingen die daarmee verband houden zijn er toegelaten.
Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones artikel 8, zone voor publiek domein - (Pu).
Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones artikel 5, zone voor publiek domein (Pu1).
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan en de ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 26 januari 2018, referentie https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/6272. De werken moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma in de bekrachtigde archeologienota en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
Het project Kaaiweg Zuid kadert binnen de uitvoering van het Masterplan Scheldekaaien, dat de totale heraanleg van de Scheldekaaien van Droogdokkeneiland tot en met Petroleum Zuid beoogt en is inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
In de parkeerstroken worden geen plaatsen op zich afgebakend. Rekening houdend met een parkeerplaatslengte van 5,50 meter (en 6 meter op de koppen) worden volgende aantallen aan parkeerplaatsen bekomen:
Het totaal aantal parkeerplaatsen binnen het project Kaaiweg Zuid bedraagt 135 plaatsen, 6% van dit totaal (8 plaatsen) worden voorbehouden voor minder validen, waarvan 4 voorzien in het deel Sint Andries Zuid en 4 binnen het deel van Nieuw Zuid.
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het totale project Kaaiweg Zuid betreft 1430 meter, het voorgesteld ruimtegebruik is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de geplande werken voor een groot deel gelegen zijn in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“ De Ledeganckkaai en de De Gerlachekaai maken deel uit van de rijweg die sinds de rechttrekking van de Scheldekaaien in de 19de eeuw de scheiding vormt tussen het stedelijk weefsel enerzijds en het kadeplateau anderzijds. Tot aan de Namenstraat heeft de huidige aanleg van de rijweg geen historische waarde, ten zuiden daarvan bleef de brede kassei-aanleg tot op heden bewaard, relict van de vroegere havenactiviteit waarvoor een zeer intensief gebruikt wegdek in kasseien een noodzaak was.
Bij de voorliggende aanvraag wordt het wegdek tot aan de Namenstraat vernieuwd, waarbij de uitgangspunten die vooropgesteld werden in het masterplan Scheldekaaien gehanteerd worden. De historisch belangrijke elementen, met name de leilindes en het havenhekwerk, vallen op de rand van de aanvraag en blijven bewaard. Meer naar het zuiden wordt eenzelfde wegprofiel doorgetrokken. In functie van de nieuwe woonwijk worden een meer aan het hedendaags gebruik aangepast gabarit en materialisering voorgesteld, waarbij de kasseien verdwijnen. Het ruwe, havenindustriële aspect gaat daarbij verloren. Deze aanpassing sluit beter aan bij de gewijzigde bestemmingen binnen het gebied.”
De maatregelen in de archeologienota bekrachtigd op 26 januari 2018 met referentienummer https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/6272 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma in de bekrachtigde archeologienota en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De stedelijke dienst archeologie adviseert gunstig en legt geen bijkomende voorwaarden op.
Bodemreliëf
De stedelijke groendienst adviseert het rooien van de 107 bomen en de heraanplant van 116 nieuwe hoogstammen gunstig mits voor de 116 nieuwe hoogstambomen voldoende ondergrondse groeivoorzieningen getroffen worden, dit in functie van de boomsoort en maatvoering. Per nieuwe boom dient de voorziening bepaald te worden in samenspraak met de groendienst. Bovendien worden boomroosters opgelegd en geen kleine plantvakken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De lokale politie, dienst verkeer merkt op dat de verkeerssignalisatie tussen de dienst mobiliteit en de verkeerspolitie besproken dient te worden.
De stedelijke dienst openbaar domein is van oordeel dat:
“1. de blindengeleiding dient aangepast te worden en voorafgaand aan de gunning ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de dienst stadsontwikkeling/ ontwerp & uitvoering. Onderstaande lijst aandachtspunten is niet limitatief:
- een gemarkeerde oversteek moet steeds aan beide zijden voorzien worden van noppentegels (bijvoorbeeld oversteek Scheldestraat en oversteek fietspad ter hoogte van Scheldestraat, oversteken Van der Sweepstraat, …), anders is de oversteek onveilig;
- de ribbeltegels dienen aan te sluiten op een natuurlijke gidslijn (dit is niet het geval bij de kruispunten met de nieuwe straten);
- de voetgangersoversteek aan de Leuvenstraat dient op dezelfde wijze uitgevoerd te worden als de oversteek aan de Timmerwerfstraat, dus met een gidslijn (en geen ribbeltegels);
- aan het busperron Leuvenstraat (Scheldezijde) dient de bovenzijde van de helling voorzien te worden van noppentegels;
2. het kruispunt aan de Jan Vanhoenackerstraat dient eenduidiger te worden vormgegeven: de sinusmarkering dient door te lopen en er dient geen boordsteen midden in de rijweg te zijn;
3. de hoeveelheden en plaatsing van het straatmeubilair (fietsbeugels, vuilbakken, zitbanken, boombeugels, …) dienen verder met de dienst SW/O&U afgestemd te worden voorafgaand aan de gunning.”
Bovenstaande aandachtspunten worden opgenomen in voorwaarde bij de vergunning.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
20 december 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
18 januari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
28 mei 2018 |
Uiterste datum beslissing |
17 juni 2018 |
Datum verslag GSA |
28 maart 2018 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Dierckx Brenda |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het openbaar onderzoek is niet vereist.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten - VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Cockerillkaai, De Gerlachekaai, Ledeganckkaai en D’Herbouvillekaai ZN, 2000 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 4) sectie D 0, (afd. 9) sectie I 0, (afd. 11) sectie L 0, (afd. 11) sectie L 3930 E, (afd. 11) sectie L 3932 K, (afd. 11) sectie L 3944 B2, (afd. 11) sectie L 3947 N, (afd. 11) sectie L 3963 T en (afd. 11) sectie L 3967 A2.
Onderwerp: heraanleggen van de Kaaiweg Zuid.
Dossiernummer: 20173271.
Intern dossiernummer: ANZ/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: sp.a, PVDA+ en Groen.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Cockerillkaai, de De Gerlachekaai, de Ledeganckkaai en de D’Herbouvillekaai onder volgende voorwaarden: