Terug

2018_GR_00325 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173209. Districten Antwerpen en Borgerhout. Milisstraat ZN - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 28/05/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Axel Polis, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen; Philip Heylen, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00325 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173209. Districten Antwerpen en Borgerhout. Milisstraat ZN - Goedkeuring 2018_GR_00325 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173209. Districten Antwerpen en Borgerhout. Milisstraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

  • aanleggen gescheiden rioleringsstelsel en bestratingswerken in de Milisstraat;
  • nieuwe rijweg in asfalt met een breedte van 4 meter;
  • voetpaden in grijze betonstraatstenen in halfsteensverband;
  • parkeerstroken in kasseien met open voeg;
  • twee verkeersplateaus in antraciet betonstraatstenen;
  • plaatsen van fietsbeugels op de hoek met de Provinciestraat en aan de verkeersheuvels;
  • rooien van twee laagstammige bomen;
  • aanplanten van 18 nieuwe hoogstammige bomen.

Bestaande toestand

  • enkelrichtingsstraat met aan weerszijde parkeerplaatsen en voetpaden;
  • gemengde riolering.

Adviezen

Extern

Adviesinstantie

 

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 januari 2018

19 februari 2018

voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

16 januari 2018

8 februari 2018

gunstig

Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

16 januari 2018

1 februari 2018

gunstig

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

16 januari 2018

23 januari 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

16 januari 2018

20 februari 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

16 januari 2018

24 januari 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 januari 2018

17 januari 2018

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.

Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
  • Vlaamse Wooncode: Het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 6 december 2017. De nota gemotiveerd toont aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Omgevingstoets

Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft riolering- en bestratingswerken. Deze werken dienen het algemeen belang en zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op bestratingswerken. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag omvat het heraanleggen van de riolering in de Milisstraat met een optimaal gescheiden rioleringsstelsel met apart regenwaterriool.
Hierbij wordt tevens het openbaar domein heraangelegd. De heraanleg van de straat beoogt een duurzame ontwikkeling. Er werd hiervoor gekozen voor een parkeerstrook in kasseien (met het nodige aantal bomen), in combinatie met een enkelrichting rijweg in asfalt en voetpaden in straattegels. Betreffende materialisatie en ontwerp zijn een in de regel vaker voorkomend gegeven en getuigen van een consequente visie op de heraanleg van dergelijke en specifieke straten. Dit deelaspect van de aanvraag wordt dan ook gunstig beoordeeld vanuit ruimtelijk oogpunt. 

Visueel-vormelijke elementen
Bij de heraanleg van de straat wordt door het aanplanten van 18 bomen het straatbeeld vergroend. Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans, 18 in plaats van 2 bomen.
De groendienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden betreffende de nieuw aan te planten bomen worden toegevoegd.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De herinrichting van de straat zorgt voor een groter gebruikscomfort van de weg. Het inrichten van twee verkeersplateaus vergroot de verkeersveiligheid.
De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst aanvraag

15 december 2017

Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs

12 januari 2018

Opening openbaar onderzoek

23 januari 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

22 februari 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 mei 2018

Uiterste datum beslissing

11 juni 2018

Datum verslag GSA

13 april 2018

Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar

Dierckx Brenda

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 23 januari 2018 tot 22 februari 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 26 februari 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.

Er werden 3 bezwaarschriften ingediend die handelen over de zaak van de wegen.

Omschrijving en beoordeling bezwaarschriften

1. Leefbaarheid: In het concept van de heraanleg zijn vrijwel geen elementen opgenomen die de leefbaarheid van de straat toekomstgericht, duurzaam verbeteren.
Beoordeling:
Bij de heraanleg van de straat worden 18 bomen aangeplant. De parkeervakken worden niet afgebakend zodat wagens van verschillende afmetingen kunnen parkeren. De parkeerdruk is groot in Borgerhout waardoor het verwijderen van parkeerplaatsen voorlopig geen optie is. Er worden voor de heraanleg standaard materialen gekozen zodat een uniform beeld wordt gecreëerd voor de gehele stad. Het ontwerp werd besproken met de stedelijke diensten en volgens hun advies uitgewerkt. Zij houden rekening met de ruimtelijke context: wat mogelijk, wenselijk en toegelaten is om de openbare ruimte als nuttig en aangenaam in te richten voor zoveel mogelijk gebruikers. Bovendien houden zij rekening met het beheer en onderhoud tijdens de komende jaren.
Het bezwaar is ongegrond.

2. Groen:

  • Groenstructuur: De Milisstraat zou deel kunnen uitmaken van een levensnoodzakelijke stedelijke ecologische groenstructuur, die een verbinding maakt tussen de Binnenstad en de rand over de overkapte Ring. Van een verbindende groencorridor is al helemaal geen sprake.
    Beoordeling:
    Het rooien van 2 bomen wordt gecompenseerd door het aanplanten van 18 bomen in de Milisstraat. Deze extra bomen zullen de ecologische en verblijfskwaliteit in deze omgeving sterk verbeteren.
    Het bezwaar is ongegrond.
  • Rooien en aanplanting bomen: Er worden twee laagstammige bomen gerooid; de twee hoogstammige te rooien bomen aan de zijde van de Provinciestraat, maken geen deel uit van het straatbeeld van de Milisstraat en verkeren in een betrekkelijke gezondheidstoestand.
    Beoordeling:
    De te rooien bomen zijn laagstammig want hebben geen stamomtrek van 1 meter op een hoogte van 1 meter. Ze zijn ingeplant aan het begin van de Milisstraat en verkeren in goede gezondheid. Omwille van de nieuwe bochtstraal van de brandweer kunnen ze niet behouden blijven.
    Het bezwaar is ongegrond.
  • Aantal bomen: Het veel te beperkte aantal bomen dat niet structureel in de straat wordt inpast en daarom ook niet het straatbeeld kan ondersteunen, mist ook elke kans om het straatklimaat (droogte, hitte, fijn stof, wind, schaduw, geluid) te verbeteren en tevens door versmald perspectief snelheid remmend te werken.
    Beoordeling:
    Het aantal bomen dat na de heraanleg aangeplant wordt is meer dan in de huidige toestand en voldoende om te spreken van een degelijk straatontwerp. Het rooien van 2 bomen wordt ruimschoots gecompenseerd door de aanplant van 18 nieuwe bomen in de Milisstraat. De groendienst heeft een gunstig advies uitgebracht voor voorliggende aanvraag.
    Het bezwaar is ongegrond.
  • Overlast bomen: De straat is zo al vuil genoeg. Een boom zal enkel meer stort en rommel met zich meebrengen.
    Beoordeling:
    De stedelijke groendienst geeft in zijn advies aan welke bomen dienen aangeplant te worden. Daarbij wordt geopteerd voor bomen die passen binnen een stedelijke omgeving. Daarnaast moet worden opgemerkt dat dit bezwaar geen stedenbouwkundige aspect betreft.
    Het bezwaar is ongegrond.

3. Uitvoering: 

  • Parkeerstroken: Bij de nieuwe parkeerstroken wordt uitgegaan van parkeervakken van een lengte van 5,5 meter wat niet zinvol is bij steeds kleiner wordende (elektrische) auto’s in de toekomst. Hierdoor gaan noodzakelijke parkeerplaatsen verloren.
    Beoordeling:
    Er worden in voorliggend ontwerp geen parkeervakken gecreëerd zodat verschillende afmetingen van wagens maximaal gebruik kunnen maken van de parkeerstrook. Deze werkwijze heeft een gunstige uitwerking op de parkeerbalans.
    Het bezwaar is ongegrond. 
  • Materiaal:
    Wegdek: Het wegdek wordt niet in gerecycleerd, waterdoorlatend asfalt voorzien op een dikke fundering van water absorberend materiaal (bv. gecalibreerde lava of geëxpandeerde kleikorrels) om de waterhuishouding en klimaat te reguleren. Asfalt- en cementbeton producten zijn bij hun productie maximaal CO2 belastend.
    Beoordeling:
    De aanleg van de straten gebeurt in een standaard materiaal zodat een uniform beeld wordt gecreëerd voor de gehele stad. Deze materialen werden gekozen niet alleen op hun ecologische capaciteiten maar houden rekening met geluidsoverlast, onderhoud, duurzaamheid, gebruiksgemak, …
    Het bezwaar is ongegrond.
    Voetpad: Ook worden geen herbruik voetpadtegels 30x30x6 voorzien. Betonstaatstenen 22x22x8 zijn niet geschikt voor voetpaden, die niet occasioneel bereden worden.
    Beoordeling:
    De voetpadtegels die standaard worden gebruikt kunnen ook worden aangelegd ter hoogte van inritten. Door hetzelfde materiaal te gebruiken voor het gehele voetpad, en niet langer de inritten te voorzien in kasseien, wordt het gebruiksgemak van de voetganger vergroot.
    Het bezwaar is ongegrond.

4. Aanleg voetpaden: 

  • Helling: De helling van de voetpaden van meer dan 3% moet tot max 2% beperkt worden (rolstoel-,rollator- en kinderwagengebruikers,voetgangers in de winter bij ijzel).
    Beoordeling:
    Het klopt dat er lokaal steilere dwarshellingen, tot 4%, op de plannen werden opgetekend.
    Daarom heeft de dienst ontwerp en uitvoering als voorwaarde bij zijn advies toegevoegd dat bij de opmaak van de dwarsprofielen, volgens het draaiboek openbaar domein, met het volgende dient rekening gehouden te worden:
    • hellingspercentage voetpaden 1,5 à 2%;
    • standaard niveauverschil tussen rijweg en voetpad is tussen de 8 à 10 cm.

Het bezwaar is gegrond. 

  • Breedte: De voetpaden die momenteel +/- 2,10 meter breed zijn worden niet verbreed maar versmald tot 1,80 meter.
    Beoordeling:
    Het ontwerp van voetpaden gebeurt volgens de voorschriften van het voetgangersdecreet waarbij een minimale obstakelvrije loopweg van 1,50 meter breedte wordt gegarandeerd. Bij de heraanleg van een straat wordt rekening gehouden met alle gebruikers van de straat.
    Het bezwaar is ongegrond.

5. Aanleg verkeersdrempels: De verkeersdrempels, de enig mogelijke oversteekplaatsen op voetpadniveau, worden ingenomen door fietsbeugels (1,10 meter uit elkaar) die elke passage onmogelijk maken.
Beoordeling:
De verkeersdrempels zijn ideaal voor het voorzien van fietsbeugels. De straat bevindt zich in een zone 30 waar geen aparte oversteekplaatsen voor voetgangers moeten voorzien worden.
Het bezwaar is ongegrond.

6. Aanleg straat: De kruin van het midden van de straat moet zodanig gekozen worden, dat het voetpad aan de gevels niet verhoogd moet worden. De inkomtraptreden moeten gelijk blijven.
Beoordeling:
De inkom naar de woningen blijft ongewijzigd.
Het bezwaar is ongegrond.

7. Parkeerplaatsen: 

  • Mindervaliden: Er wordt één parkeerplaats voor “mindervaliden” voorzien ter hoogte van huisnr. 17; die is al 5 jaar niet meer in gebruik en werd jaren geleden ook verwijderd. Er zijn momenteel drie noodzakelijke parkeerplaatsen voor “personen met een handicap” voorzien voor de huisnr. 43, 54 en 88. Deze onzorgvuldigheid is typerend voor de onbekendheid en onbetrokken zijn met de straat ter plaatse en de daaruit voortkomende gebrekkige voorstellen.
    Beoordeling:
    Dit specifieke bezwaar is van verkeerstechnische aard, is niet onderhevig aan enige vorm van stedenbouwkundige beoordeling en kan bijgevolg geen onderdeel uitmaken van dit deel van de procedure.
    Het bezwaar is ongegrond. 
  • Parkeerdruk: Is het aanplanten van bomen echt noodzakelijk want er zijn nu al te weinig parkeerplaatsen.
    Beoordeling:
    Deze extra bomen zullen de ecologische en verblijfskwaliteit in deze omgeving sterk verbeteren. De aanleg van de parkeerstroken zonder afgebakende parkeervakken laten een meer flexibel parkeren toe waardoor er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare parkeerplaatsen.
    Het bezwaar is ongegrond.

8. Ontwerp, infomomenten buurt: Voor zover wat uit de beschikbare documenten van het openbaar onderzoek kon worden opgemaakt werd er nauwelijks rekening gehouden met de waardevolle opmerkingen en suggesties gedaan tijdens de twee “infomomenten”. Zowel op structureel gebied als voor materiaalgebruik.
Beoordeling:
De voorliggende vergunningsaanvraag is onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen. Iedereen kan gedurende deze termijn schriftelijke of digitale opmerkingen en bezwaren indienen. Het proces vóór de indiening van een vergunningsaanvraag maakt geen deel uit van de beoordelingsgrond van een aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.

Aanvragers: Rio-Link nv, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Milisstraat ZN, districten Antwerpen en Borgerhout.
Kadastrale gegevens: (afd. 8) sectie H 0 en (afd. 24) sectie A 0
Onderwerp: heraanleggen van de Milisstraat.
Dossiernummer: 20173209.
Intern dossiernummer: ZBO/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist het bezwaar in punt 4 over de helling van de voetpaden als gegrond te aanvaarden en hiervoor milderende maatregelen op te leggen en de overige bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Milisstraat onder volgende voorwaarden:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • bij de opmaak van de dwarsprofielen dient, volgens het draaiboek openbaar domein, met het volgende rekening gehouden te worden:
    • hellingspercentage voetpaden 1,5 à 2%;
    • standaard niveauverschil tussen rijweg en voetpad is tussen de 8 à 10 cm;
  • minimaal 18 hoogstammige nieuwe bomen aanplanten;
  • Tilia cordata ‘Rancho’ en Acer campestre ‘Elsrijk’ als boomsoorten aanplanten;
  • minimale plantmaat 18/20 gebruiken voor de te compenseren boom;
  • bomen aanplanten van 1ste grootte (Tilia) en 2de grootte (Acer);
  • wortelgeleidingspanelen van 45 cm hoogte voorzien;
  • ter hoogte van de verkeersplateau bomengranulaat voorzien tussen de twee tegenoverstaande bomen aan elke zijde van het plateau. Zo wordt een wortelstraat gecreëerd waar beide bomen hun voordeel uit zullen halen;
  • goede teelaarde, verrijkte met groencompost, voorzien in de boomvakken;
  • een parkeerbeugel voorzien die over het boomvak uitkomt, zodat er in het boomvak niets van verharding gegoten moet worden.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_RI3G038_L.pdf
  • BA_RI3G038verharding_P_B.pdf
  • BA_RI3G038verharding_P_N.pdf
  • kostenraming_Antwerpen.pdf
  • kostenraming_Borgerhout.pdf