Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Inhoud van de aanvraag
Bestaande toestand
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 januari 2018 |
19 februari 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
16 januari 2018 |
8 februari 2018 |
gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
16 januari 2018 |
1 februari 2018 |
gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
16 januari 2018 |
23 januari 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
16 januari 2018 |
20 februari 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
16 januari 2018 |
24 januari 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 januari 2018 |
17 januari 2018 |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 6 december 2017. De nota gemotiveerd toont aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft riolering- en bestratingswerken. Deze werken dienen het algemeen belang en zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op bestratingswerken.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag omvat het heraanleggen van de riolering in de Milisstraat met een optimaal gescheiden rioleringsstelsel met apart regenwaterriool.
Hierbij wordt tevens het openbaar domein heraangelegd. De heraanleg van de straat beoogt een duurzame ontwikkeling. Er werd hiervoor gekozen voor een parkeerstrook in kasseien (met het nodige aantal bomen), in combinatie met een enkelrichting rijweg in asfalt en voetpaden in straattegels. Betreffende materialisatie en ontwerp zijn een in de regel vaker voorkomend gegeven en getuigen van een consequente visie op de heraanleg van dergelijke en specifieke straten. Dit deelaspect van de aanvraag wordt dan ook gunstig beoordeeld vanuit ruimtelijk oogpunt.
Visueel-vormelijke elementen
Bij de heraanleg van de straat wordt door het aanplanten van 18 bomen het straatbeeld vergroend. Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans, 18 in plaats van 2 bomen.
De groendienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden betreffende de nieuw aan te planten bomen worden toegevoegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De herinrichting van de straat zorgt voor een groter gebruikscomfort van de weg. Het inrichten van twee verkeersplateaus vergroot de verkeersveiligheid.
De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
15 december 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
12 januari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
23 januari 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
22 februari 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
28 mei 2018 |
Uiterste datum beslissing |
11 juni 2018 |
Datum verslag GSA |
13 april 2018 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Dierckx Brenda |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 23 januari 2018 tot 22 februari 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 26 februari 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.
Er werden 3 bezwaarschriften ingediend die handelen over de zaak van de wegen.
Omschrijving en beoordeling bezwaarschriften
1. Leefbaarheid: In het concept van de heraanleg zijn vrijwel geen elementen opgenomen die de leefbaarheid van de straat toekomstgericht, duurzaam verbeteren.
Beoordeling:
Bij de heraanleg van de straat worden 18 bomen aangeplant. De parkeervakken worden niet afgebakend zodat wagens van verschillende afmetingen kunnen parkeren. De parkeerdruk is groot in Borgerhout waardoor het verwijderen van parkeerplaatsen voorlopig geen optie is. Er worden voor de heraanleg standaard materialen gekozen zodat een uniform beeld wordt gecreëerd voor de gehele stad. Het ontwerp werd besproken met de stedelijke diensten en volgens hun advies uitgewerkt. Zij houden rekening met de ruimtelijke context: wat mogelijk, wenselijk en toegelaten is om de openbare ruimte als nuttig en aangenaam in te richten voor zoveel mogelijk gebruikers. Bovendien houden zij rekening met het beheer en onderhoud tijdens de komende jaren.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Groen:
3. Uitvoering:
4. Aanleg voetpaden:
Het bezwaar is gegrond.
5. Aanleg verkeersdrempels: De verkeersdrempels, de enig mogelijke oversteekplaatsen op voetpadniveau, worden ingenomen door fietsbeugels (1,10 meter uit elkaar) die elke passage onmogelijk maken.
Beoordeling:
De verkeersdrempels zijn ideaal voor het voorzien van fietsbeugels. De straat bevindt zich in een zone 30 waar geen aparte oversteekplaatsen voor voetgangers moeten voorzien worden.
Het bezwaar is ongegrond.
6. Aanleg straat: De kruin van het midden van de straat moet zodanig gekozen worden, dat het voetpad aan de gevels niet verhoogd moet worden. De inkomtraptreden moeten gelijk blijven.
Beoordeling:
De inkom naar de woningen blijft ongewijzigd.
Het bezwaar is ongegrond.
7. Parkeerplaatsen:
8. Ontwerp, infomomenten buurt: Voor zover wat uit de beschikbare documenten van het openbaar onderzoek kon worden opgemaakt werd er nauwelijks rekening gehouden met de waardevolle opmerkingen en suggesties gedaan tijdens de twee “infomomenten”. Zowel op structureel gebied als voor materiaalgebruik.
Beoordeling:
De voorliggende vergunningsaanvraag is onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen. Iedereen kan gedurende deze termijn schriftelijke of digitale opmerkingen en bezwaren indienen. Het proces vóór de indiening van een vergunningsaanvraag maakt geen deel uit van de beoordelingsgrond van een aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: Rio-Link nv, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Milisstraat ZN, districten Antwerpen en Borgerhout.
Kadastrale gegevens: (afd. 8) sectie H 0 en (afd. 24) sectie A 0
Onderwerp: heraanleggen van de Milisstraat.
Dossiernummer: 20173209.
Intern dossiernummer: ZBO/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist het bezwaar in punt 4 over de helling van de voetpaden als gegrond te aanvaarden en hiervoor milderende maatregelen op te leggen en de overige bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Milisstraat onder volgende voorwaarden: