Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter.
De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 2 maart 2018 tot en met 1 april 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 6 april 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:
Aanvrager: Havenbedrijf Antwerpen - Havenhuis, Zaha Hadidplein 1, 2030 Antwerpen
Ligging van het perceel: Antwerpsebaan ZN, 2030 Antwerpen
Kadastrale gegevens: (afd. 18) sectie B 164 m, 176 b
De aanvraag omvat: de aanleg van een verbindingsweg tussen Delwaidedok en Antwerpsebaan
Datum ontvangst adviesvraag: 22 februari 2018
Dossiernummer: 20173532
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: DBA_2017056993
Inhoud van de aanvraag
* aanleg van een nieuwe verbindingsweg aantakkend op Antwerpsebaan;
* plaatselijke verbreding van de Antwerpsebaan om afslagstroken te realiseren;
* aanleg van een fietspad parallel aan deze weg;
* aanleg van nieuwe riolering onder deze weg en verder noordwestelijk afwaterend naar het Kanaaldok B2;
* opbreken van bestaande verharding en aanleg van groenstroken, tevens bedoeld als leidingenstroken.
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
brandweer/risicobeheer/ |
27 februari 2018 |
26 maart 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ |
27 februari 2018 |
20 maart 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
27 februari 2018 |
22 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
27 februari 2018 |
30 maart 2018 |
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten. In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar de verharding tot het openbaar wegdomein zal behoren. De hemelwaterafvoer van de nieuwe rijweg zal afwateren naar de dokken. De aan te takken concessieterreinen kunnen van deze afvoer gebruik maken als collectieve buffervoorziening. De afvoer is berekend op de huidige, thans volledige verharde oppervlakte.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1977 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. De aanvraag betreft immers de heraanleg van wegenis buiten de bebouwde kom.
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende stedenbouwkundige aanvraag betreft de aanleg van een nieuwe openbare weg met aangrenzend fietspad tussen de Antwerpsebaan en het Delwaidedok. Deze openbare weg is doodlopend maar op het einde van de weg zal een rondpunt worden aangelegd.
Het terrein waarop de weg gelegen zal zijn, was vroeger ingericht als containerterminal. Na verhuis van de containerterminal is er een ruimtelijke en nautische herconfiguratie van de voormalige concessie uitgetekend. Deze herindeling van de concessiegronden aan het Delwaidedok maakt de aanleg van een nieuwe verbindingsweg noodzakelijk om alle concessies ontsluiting te geven naar het openbaar domein. De aanleg van deze nieuwe weg is het onderwerp van deze stedenbouwkundige aanvraag.
De nieuw aan te leggen en doodlopende weg, met een lengte van ca. 450m, ligt aan de zuidzijde van het Delwaidedok en komt uit op de Antwerpsebaan. Naast de aanleg van ca. 450 meter nieuwe weg (2 rijstroken met greppel en boordsteen van telkens ca. 4,5 meter) wordt er over een zelfde lengte ook een dubbelrichting fietspad (ca. 2,5 meter breed – ca. 1 meter naast rijweg) aangelegd. Bij de aanleg van deze weg hoort ook de aanleg van ca. 450 meter riolering onder de rijweg en een bijkomende verbindingsriolering naar het Kanaaldok B2 van ca. 450 meter.
Om de aansluiting op de Antwerpsebaan te verwezenlijken, zal deze plaatselijk verbreed worden om twee afslagstroken aan te leggen zodat doorgaand verkeer op de Antwerpsebaan niet gehinderd wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Momenteel is de hele zone verhard als concessieterrein, deze verharding bestaat uit betonplaten en asfalt en zal worden opgebroken en afgevoerd.
De bestaande privé-spoorwegen van het oude concessieterrein zijn buiten dienst en werden reeds opgebroken ter plekke van de nieuw aan te leggen verharding. Er wordt geen nieuwe ruimte ingewonnen.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe weg zal een klassieke opbouw hebben in asfalt en afgeboord worden met betonnen boordstenen in opstand. Het fietspad wordt tevens aangelegd in asfalt. De legende en de dwarsprofielen spreken elkaar tegen wat betreft de kleur van dit asfalt, rood dan wel grijs. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het fietspad in een rode kleur moet worden aangelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Adviezen werd gevraagd aan de verkeerspolitie en dienst mobiliteit van de stad Antwerpen. Zij brachten beiden een voorwaardelijk gunstig advies uit waarbij zij opmerken dat het fietspad in noordelijke richting eindigt in een graszone en dat deze op een logische manier moet eindigen. Als voorwaarde wordt dan ook opgelegd dat eenmaal de bedrijfstoegangen bekend en aangelegd zijn, het fietspad hierop zal aantakken. De overige voorwaarden gericht op de optimalisatie van de verkeersveiligheid kunnen worden overgenomen.
Advies werd tevens ingewonnen bij brandweer/risicobeheer/preventie. De voorwaarden uit dit advies, gericht met het oog op de veiligheid, zijn integraal over te nemen.
Wegenwerken
Nutsvoorzieningen
Samen met de nieuwe verharding zal ook een nieuwe riolering worden aangelegd die zowel afwatering van hemelwater van de concessieterreinen en als van de wegverharding moet garanderen. De nieuwe openbare ruimte voorziet onverharde stroken, ingezaaid met gras, voor gebruik als (nuts-)leidingstroken en plaatselijke infiltratie voor hemelwater. De nieuwe verbindingsweg zal worden uitgerust met openbare verlichting om bij te dragen tot een veilig karakter.
Wegwerkzaamheden
De aanleg van een nieuwe weg op reeds verhard terrein alsook de aanleg van een keerlus. Parallel wordt een nieuw fietspad aangelegd over de gehele lengte.
Groenvoorziening
Er worden onverharde stroken ingezaaid met gras voor gebruik als leidingstroken en infiltratie van hemelwater.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst |
22 februari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
2 maart 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
1 april 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
28 mei 2018 |
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van de verbindingsweg tussen Delwaidedok en Antwerpsebaan onder volgende voorwaarden: