Terug

2018_GR_00326 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20173532. District Antwerpen. Antwerpsebaan zonder nummer - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 28/05/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Freya Piryns, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Axel Polis, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen; Philip Heylen, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00326 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20173532. District Antwerpen. Antwerpsebaan zonder nummer - Goedkeuring 2018_GR_00326 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20173532. District Antwerpen. Antwerpsebaan zonder nummer - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter.

De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 2 maart 2018 tot en met 1 april 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 6 april 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:

  • een openbaar onderzoek te organiseren;
  • een advies uit te brengen over de aanvraag;
  • de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen.

Aanvrager: Havenbedrijf Antwerpen - Havenhuis, Zaha Hadidplein 1, 2030 Antwerpen
Ligging van het perceel: Antwerpsebaan ZN, 2030 Antwerpen
Kadastrale gegevens: (afd. 18) sectie B 164 m, 176 b
De aanvraag omvat: de aanleg van een verbindingsweg tussen Delwaidedok en Antwerpsebaan
Datum ontvangst adviesvraag: 22 februari 2018
Dossiernummer: 20173532
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: DBA_2017056993

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

* aanleg van een nieuwe verbindingsweg aantakkend op Antwerpsebaan;
* plaatselijke verbreding van de Antwerpsebaan om afslagstroken te realiseren;
* aanleg van een fietspad parallel aan deze weg;
* aanleg van nieuwe riolering onder deze weg en verder noordwestelijk afwaterend naar het Kanaaldok B2;
* opbreken van bestaande verharding en aanleg van groenstroken, tevens bedoeld als leidingenstroken.

Adviezen

Extern

Adviesinstantie

 

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

brandweer/risicobeheer/
preventie

27 februari 2018

26 maart 2018

voorwaardelijk gunstig

lokale politie/
verkeerspolitie

27 februari 2018

20 maart 2018

voorwaardelijk gunstig

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

27 februari 2018

22 maart 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

27 februari 2018

30 maart 2018

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten. In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten.

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar de verharding tot het openbaar wegdomein zal behoren. De hemelwaterafvoer van de nieuwe rijweg zal afwateren naar de dokken. De aan te takken concessieterreinen kunnen van deze afvoer gebruik maken als collectieve buffervoorziening. De afvoer is berekend op de huidige, thans volledige verharde oppervlakte.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.

Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1977 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. De aanvraag betreft immers de heraanleg van wegenis buiten de bebouwde kom.

Omgevingstoets

Functionele inpasbaarheid
De voorliggende stedenbouwkundige aanvraag betreft de aanleg van een nieuwe openbare weg met aangrenzend fietspad tussen de Antwerpsebaan en het Delwaidedok. Deze openbare weg is doodlopend maar op het einde van de weg zal een rondpunt worden aangelegd.

Het terrein waarop de weg gelegen zal zijn, was vroeger ingericht als containerterminal. Na verhuis van de containerterminal is er een ruimtelijke en nautische herconfiguratie van de voormalige concessie uitgetekend. Deze herindeling van de concessiegronden aan het Delwaidedok maakt de aanleg van een nieuwe verbindingsweg noodzakelijk om alle concessies ontsluiting te geven naar het openbaar domein. De aanleg van deze nieuwe weg is het onderwerp van deze stedenbouwkundige aanvraag.

De nieuw aan te leggen en doodlopende weg, met een lengte van ca. 450m, ligt aan de zuidzijde van het Delwaidedok en komt uit op de Antwerpsebaan. Naast de aanleg van ca. 450 meter nieuwe weg (2 rijstroken met greppel en boordsteen van telkens ca. 4,5 meter) wordt er over een zelfde lengte ook een dubbelrichting fietspad (ca. 2,5 meter breed – ca. 1 meter naast rijweg) aangelegd. Bij de aanleg van deze weg hoort ook de aanleg van ca. 450 meter riolering onder de rijweg en een bijkomende verbindingsriolering naar het Kanaaldok B2 van ca. 450 meter.

Om de aansluiting op de Antwerpsebaan te verwezenlijken, zal deze plaatselijk verbreed worden om twee afslagstroken aan te leggen zodat doorgaand verkeer op de Antwerpsebaan niet gehinderd wordt.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Momenteel is de hele zone verhard als concessieterrein, deze verharding bestaat uit betonplaten en asfalt en zal worden opgebroken en afgevoerd.

De bestaande privé-spoorwegen van het oude concessieterrein zijn buiten dienst en werden reeds opgebroken ter plekke van de nieuw aan te leggen verharding. Er wordt geen nieuwe ruimte ingewonnen.

Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe weg zal een klassieke opbouw hebben in asfalt en afgeboord worden met betonnen boordstenen in opstand. Het fietspad wordt tevens aangelegd in asfalt. De legende en de dwarsprofielen spreken elkaar tegen wat betreft de kleur van dit asfalt, rood dan wel grijs. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het fietspad in een rode kleur moet worden aangelegd.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Adviezen werd gevraagd aan de verkeerspolitie en dienst mobiliteit van de stad Antwerpen. Zij brachten beiden een voorwaardelijk gunstig advies uit waarbij zij opmerken dat het fietspad in noordelijke richting eindigt in een graszone en dat deze op een logische manier moet eindigen. Als voorwaarde wordt dan ook opgelegd dat eenmaal de bedrijfstoegangen bekend en aangelegd zijn, het fietspad hierop zal aantakken. De overige voorwaarden gericht op de optimalisatie van de verkeersveiligheid kunnen worden overgenomen.

Advies werd tevens ingewonnen bij brandweer/risicobeheer/preventie. De voorwaarden uit dit advies, gericht met het oog op de veiligheid, zijn integraal over te nemen.

Wegenwerken

Nutsvoorzieningen
Samen met de nieuwe verharding zal ook een nieuwe riolering worden aangelegd die zowel afwatering van hemelwater van de concessieterreinen en als van de wegverharding moet garanderen. De nieuwe openbare ruimte voorziet onverharde stroken, ingezaaid met gras, voor gebruik als (nuts-)leidingstroken en plaatselijke infiltratie voor hemelwater. De nieuwe verbindingsweg zal worden uitgerust met openbare verlichting om bij te dragen tot een veilig karakter.

Wegwerkzaamheden
De aanleg van een nieuwe weg op reeds verhard terrein alsook de aanleg van een keerlus. Parallel wordt een nieuw fietspad aangelegd over de gehele lengte.

Groenvoorziening
Er worden onverharde stroken ingezaaid met gras voor gebruik als leidingstroken en infiltratie van hemelwater.

 

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst

22 februari 2018

Opening openbaar onderzoek

2 maart 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

1 april 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 mei 2018

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van de verbindingsweg tussen Delwaidedok en Antwerpsebaan onder volgende voorwaarden:

  • het fietspad aan te leggen met een toplaag in rode asfalt;
  • eenmaal de bedrijfstoegangen bekend en aangelegd zijn, dient het fietspad hierop aan te takken;
  • ter hoogte van de in- en uitritten dient het dubbelrichtingsfietspad voldoende gesignaleerd te worden (door bijvoorbeeld fietssymbolen);
  • de markering van het kruispunt dient herbekeken te worden. De markeringen van de bypass en de linksafslagstrook zijn onduidelijk. Het is beter om de bypass infrastructureel aan te leggen dan enkel door markeringen;
  • de lengte van de rechtse afslagstrook is onduidelijk. Deze afslagstrook dient voldoende lang te zijn om geen terugslag te krijgen op het doorgaand verkeer;
  • de invoegstrook eindigt dicht bij de fietsoversteek en het kruispunt. Het is wenselijk de invoegbeweging al eerder plaats te laten vinden en de invoegstrook vroeger te beëindigen;
  • de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen te worden nageleefd;
  • de groenstroken in te zaaien met een streekeigen en bodemeigen grasmengsel.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_WG291_I_B_1.pdf
  • BA_WG291_I_B_2(1).pdf
  • BA_WG291_I_N_1.pdf
  • BA_WG291_I_N_2(1).pdf
  • BA_WG291_L.pdf
  • BA_WG291_O.pdf
  • BA_WG291_P_B_1(1).pdf
  • BA_WG291_P_B_2(1).pdf
  • BA_WG291_P_N_1.pdf
  • BA_WG291_P_N_2.pdf
  • BA_WG291_PRD_B_1.pdf
  • BA_WG291_PRD_B_2.pdf
  • BA_WG291_PRD_B_3.pdf
  • BA_WG291_PRD_B_4.pdf
  • BA_WG291_PRD_N_1.pdf
  • BA_WG291_PRD_N_2.pdf
  • BA_WG291_PRD_N_3.pdf
  • BA_WG291_PRD_N_4.pdf
  • BA_WG291_PRL_B_1.pdf
  • BA_WG291_PRL_N_1.pdf
  • BA_WG291_T(1).pdf
  • Adviesbrandweergetekend_20173532.pdf