Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8845) keurde het college de communicatie-aanpak ‘Slim naar Antwerpen’ goed. Onder deze koepel wordt de komende jaren ingezet op de vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio. Tegelijk nam het college ook kennis van de ‘harde’ of infrastructurele maatregelen die tot dan toe door de partners impactmanagement en de stad werden uitgewerkt.
Binnen de uitvoering van de 'zachte maatregelen" keurde het college op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) de driesporenaanpak voor de 'Marktplaats voor mobiliteit' goed. De 'Marktplaats voor mobiliteit' dient het aanbod aan mobiliteitsdiensten in de Antwerpse vervoersregio zodanig uit te breiden dat er tijdens de uitrol van de grote infrastructuurwerken voldoende spitsmijdingen worden gerealiseerd. Het gaat bij voorkeur om duurzame spitsmijdingen.
Daarom wordt er ingezet op de uitbreiding van het aanbod aan mobiliteitsdiensten, gericht zowel op personenverkeer als op vrachtverkeer.
Verladende partijen, logistieke dienstverleners die behoefte hebben aan comfortabele en efficiënte mobiliteits-en logistieke oplossingen, kunnen hierdoor sinds 2016 ook terecht op de 'Marktplaats voor mobiliteit'. Het aanbod geldt in de bredere regio rond de stad Antwerpen (voor grotere logistieke projecten), maar ook in bepaalde delen van de stad Antwerpen (kleinere logistieke projecten).
Op 8 juni 2018 (jaarnummer 5326) gaf het college een principiële goedkeuring voor een bijkomend traject, met name de logistieke optimalisatie. Het vervoer van (bouw)materialen en/of stadsdistributie via binnenvaart is één van de drie projecten in het kader van logistieke optimalisatie.
Dit besluit heeft betrekking op de lancering van meerdere pilootprojecten op diverse locaties voor stadsdistributie via binnenvaart.
Bouwlogistiek en stedelijke distributie creëren enorm grote volumes aan logistieke stromen in de stad. Deze worden momenteel nog steeds overwegend getransporteerd via de weg. De binnenvaart is een ideale transportmodus voor grote volumes met beperkt tijdskritische karakter, aangezien er op die manier schaalvoordelen kunnen worden gerealiseerd. Steeds meer zet de markt in op innovatie, op vlak van nieuwe schepen of nieuwe (consolidatie-)concepten. In het traject ‘logistieke optimalisaties’ wilt men deze innovaties toepassen in Antwerpse context. Dit betekent concreet dat men streeft naar een publieke (open-access) kade(s) in de Antwerpse regio. Het project zet in op het identificeren van kansrijke locaties en een ‘modus operandi’ om de overslag van materialen voor stadsdistributie op een open manier mogelijk te maken. Hierbij zijn verschillende scenario’s (voor, tijdens en na de werken) mogelijk.
Bedoeling is om op korte termijn een aantal pilootprojecten betreffende de overslag via binnenvaart voor stadslogistiek te kunnen inrichten op verschillende nog nader te onderzoeken locaties. Er zullen hierdoor meerdere open oproepen worden georganiseerd, elk met de focus op een specifieke locatie. Aan de hand van de oproepen worden de kandidaten geselecteerd om de piloot uit te voeren. Theoretische inzichten zullen worden gestaafd door pilootprojecten op deze locaties. Het kaderdocument in bijlage betreft de lancering van achtereenvolgende open oproep(en) voor bouwoverslag en /of stadsdistributie via binnenvaart.
De pilootprojecten moeten op langere termijn een lerend effect hebben wat betreft de haalbaarheid en wenselijkheid van volgende activiteiten:
De pilootprojecten handelen verplicht en exclusief voor stadsdistributie, modalshift van weg- naar watertransport, waarbij met bilateraal vastgelegde indicatoren moet worden aangetoond dat door de overslag via binnenvaart er minder verkeer over de weg plaats vindt. Hieronder een opsomming van de te verwerven inzichten:
Afhankelijk van de locatie wordt er de opdracht gegeven aan de betrokken stedelijke diensten of entiteiten voor de uitrol van de respectievelijke pilootprojecten met ondersteuning van Slim naar Antwerpen.
In het besluitvormingsproces binnen de stad is het aangewezen om – gelet op het feit dat het gaat om pilootprojecten van korte duur – kort op de bal te kunnen spelen. Vandaar is het aangewezen dat het college beslissingen kan nemen over de overeenkomsten met de grondeigenaars en de waterbeheerder, over de keuze van de partners voor de pilootprojecten en over eventuele andere beslissingen die vereist zijn bij de uitvoering van de pilootprojecten binnen het kader goedgekeurd door de gemeenteraad. Vandaar is het aangewezen hiervoor een delegatie te voorzien van de gemeenteraad aan het college.
Artikel 42 §1 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad volheid van bevoegdheid heeft met betrekking tot aangelegenheden van gemeentelijk belang.
Artikel 43 §1 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad bepaalde van zijn bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad keurt de kadertekst goed voor pilootprojecten voor logistieke overslag via binnenvaart op verschillende locaties.
De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de beslissingsbevoegdheid om voor de pilootprojecten in uitvoering van de kadertekst vermeld in artikel 1:
dit alles in overeenstemming met de kadertekst goedgekeurd door de gemeenteraad.