Terug
Gepubliceerd op 21/09/2021

2018_GR_00594 - Slim naar Antwerpen - Marktplaats voor Mobiliteit. Stedelijke logistiek via binnenvaart. Kadertekst voor open oproep pilootprojecten - Goedkeuring

gemeenteraadscommissie financiën, mobiliteit, toerisme, binnengemeentelijke decentralisatie en middenstand
wo 19/09/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Joris Giebens; Robert Voorhamme; Toon Wassenberg; Wim Van Osselaer; Carine Leys; Johan Klaps; Martijn Van Esbroeck; André Gantman; Koen Laenens; Leyla Aydemir; Franky Loveniers; Patrick Janssen; Jean Goedtkindt; Danny Feyen; Yasmine Kherbache; Fatma Akbas; Karim Bachar; Lisa Geets; Kevin Vereecken; Dirk Van Duppen; Axel Polis

Afwezig

Güler Turan; Philip Heylen; Filip Dewinter; Mohamed Chebaa Amimou; Anke Van dermeersch; Caroline Bastiaens; Kathleen Van Brempt; Peter Mertens; Freya Piryns; Marc Van Peel; Ludo Van Campenhout; Monica De Coninck; Bruno Valkeniers; Fauzaya Talhaoui; Claude Marinower; Bart De Wever; Greet van Gool; Maya Detiège; Gerolf Annemans; Mie Branders; Danielle Meirsman; Martine Vrints; Dirk Rochtus; Galina Matushina; Nabilla Ait Daoud; Vic Van Aelst; Liesbeth Homans; Ikrame Kastit; Fatima Talhaoui; Fons Duchateau; Kathy Kimpe

Verontschuldigd

Wouter Vanbesien; Koen Kennis

Voorzitter

Joris Giebens
2018_GR_00594 - Slim naar Antwerpen - Marktplaats voor Mobiliteit. Stedelijke logistiek via binnenvaart. Kadertekst voor open oproep pilootprojecten - Goedkeuring 2018_GR_00594 - Slim naar Antwerpen - Marktplaats voor Mobiliteit. Stedelijke logistiek via binnenvaart. Kadertekst voor open oproep pilootprojecten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8845) keurde het college de communicatie-aanpak ‘Slim naar Antwerpen’ goed. Onder deze koepel wordt de komende jaren ingezet op de vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio. Tegelijk nam het college ook kennis van de ‘harde’ of infrastructurele maatregelen die tot dan toe door de partners impactmanagement en de stad werden uitgewerkt.

Binnen de uitvoering van de 'zachte maatregelen" keurde het college op 26 augustus 2016  (jaarnummer 7529) de driesporenaanpak voor de 'Marktplaats voor mobiliteit' goed. De 'Marktplaats voor mobiliteit' dient het aanbod aan mobiliteitsdiensten in de Antwerpse vervoersregio zodanig uit te breiden dat er tijdens de uitrol van de grote infrastructuurwerken voldoende spitsmijdingen worden gerealiseerd. Het gaat bij voorkeur om duurzame spitsmijdingen.

Daarom wordt er ingezet op de uitbreiding van het aanbod aan mobiliteitsdiensten, gericht zowel op personenverkeer als op vrachtverkeer.

Verladende partijen, logistieke dienstverleners die behoefte hebben aan comfortabele en efficiënte mobiliteits-en logistieke oplossingen, kunnen hierdoor sinds 2016 ook terecht op de 'Marktplaats voor mobiliteit'. Het aanbod geldt in de bredere regio rond de stad Antwerpen (voor grotere logistieke projecten), maar ook in bepaalde delen van de stad Antwerpen (kleinere logistieke projecten).

Op 8 juni 2018 (jaarnummer 5326) gaf het college een principiële goedkeuring voor een bijkomend traject, met name de logistieke optimalisatie. Het vervoer van (bouw)materialen en/of stadsdistributie via binnenvaart is één van de drie projecten in het kader van logistieke optimalisatie.

Dit besluit heeft betrekking op de lancering van meerdere pilootprojecten op diverse locaties voor stadsdistributie via binnenvaart.

Argumentatie

Bouwlogistiek en stedelijke distributie creëren enorm grote volumes aan logistieke stromen in de stad. Deze worden momenteel nog steeds overwegend getransporteerd via de weg. De binnenvaart is een ideale transportmodus voor grote volumes met beperkt tijdskritische karakter, aangezien er op die manier schaalvoordelen kunnen worden gerealiseerd. Steeds meer zet de markt in op innovatie, op vlak van nieuwe schepen of nieuwe (consolidatie-)concepten. In het traject ‘logistieke optimalisaties’ wilt men deze innovaties toepassen in Antwerpse context. Dit betekent concreet dat men streeft naar een publieke (open-access) kade(s) in de Antwerpse regio. Het project zet in op het identificeren van kansrijke locaties en een ‘modus operandi’ om de overslag van materialen voor stadsdistributie op een open manier mogelijk te maken. Hierbij zijn verschillende scenario’s (voor, tijdens en na de werken) mogelijk.

Bedoeling is om op korte termijn een aantal pilootprojecten betreffende de overslag via binnenvaart voor stadslogistiek te kunnen inrichten op verschillende nog nader te onderzoeken locaties. Er zullen hierdoor meerdere open oproepen worden georganiseerd, elk met de focus op een specifieke locatie. Aan de hand van de oproepen worden de kandidaten geselecteerd om de piloot uit te voeren. Theoretische inzichten zullen worden gestaafd door pilootprojecten op deze locaties. Het kaderdocument in bijlage betreft de lancering van achtereenvolgende  open oproep(en) voor bouwoverslag en /of stadsdistributie via binnenvaart. 

De pilootprojecten moeten op langere termijn een lerend effect hebben wat betreft de haalbaarheid en wenselijkheid van volgende activiteiten:

  • de aanvoer en afvoer van (bouw)materialen met binnenvaart in stedelijke context;
  • logistieke activiteiten gericht op stedelijke distributie in stadshaven;
  • positieve impact op verkeerscongestie en modalshift in functie van de geplande  infrastructuurwerken en doorstroming op hoofdwegen.

De pilootprojecten handelen verplicht en exclusief voor stadsdistributie, modalshift van weg- naar watertransport, waarbij met bilateraal vastgelegde indicatoren  moet worden aangetoond dat door de overslag via binnenvaart er minder verkeer over de weg plaats vindt. Hieronder een opsomming van de te verwerven inzichten:

  • de impact op de totale logistieke keten;
  • de impact op het lokale en hogere wegennet;
  • de impact op de leefomgeving;
  • de reikwijdte van de activiteiten;
  • de organisatie van dergelijke activiteiten;
  • de meest geschikte locaties voor dergelijke activiteiten in de stad;
  • de noodzakelijke infrastructuur en investeringsbehoefte.

Afhankelijk van de locatie wordt er de opdracht  gegeven aan de betrokken stedelijke diensten of entiteiten voor de uitrol van de respectievelijke pilootprojecten met ondersteuning van Slim naar Antwerpen.

In het besluitvormingsproces binnen de stad is het aangewezen om – gelet op het feit dat het gaat om pilootprojecten van korte duur – kort op de bal te kunnen spelen.  Vandaar is het aangewezen dat het college beslissingen kan nemen over de overeenkomsten met de grondeigenaars en de waterbeheerder, over de keuze van de partners voor de pilootprojecten en over eventuele andere beslissingen die vereist zijn bij de uitvoering van de pilootprojecten binnen het kader goedgekeurd door de gemeenteraad. Vandaar is het aangewezen hiervoor een delegatie te voorzien van de gemeenteraad aan het college.

Juridische grond

Artikel 42 §1 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad volheid van bevoegdheid heeft met betrekking tot aangelegenheden van gemeentelijk belang.

Artikel 43 §1 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad bepaalde van zijn bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
4 - Lerende en werkende stad
1SLW08 - Antwerpen is voor binnen- en buitenland een toeristische aantrekkingspool wat de lokale economie en beeldvorming over de stad versterkt
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad

Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de kadertekst goed voor pilootprojecten voor logistieke overslag via binnenvaart op verschillende locaties.

Artikel 2

De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de beslissingsbevoegdheid om voor de pilootprojecten in uitvoering van de kadertekst vermeld in artikel 1:

  • de overeenkomsten goed te keuren met grondeigenaars en de waterwegbeheerder voor elke specifieke locatie van een pilootproject;
  • voor elke projectoproep van een pilootproject de procedure te voeren en de meest geschikte partner voor elk pilootproject aan te duiden;
  • indien vereist, bijkomende overeenkomsten met de gekozen kandidaat goed te keuren;
  • de uitvoering van de pilootprojecten op te volgen en alle eventuele andere beslissingen te nemen die hiervoor nodig zijn;

dit alles in overeenstemming met de kadertekst goedgekeurd door de gemeenteraad.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.